Age of Empires: Definitive Edition avtäckt – remaster med 4K-upplöst grafik

Permalänk
Melding Plague

Age of Empires: Definitive Edition avtäckt – remaster med 4K-upplöst grafik

Efter Age of Empires II får nu även originalet en remaster-utgåva, med högupplöst grafik, förbättrad spelmekanik och ny musik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Givet köp

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skäggig legend

HWololooo *rysningar*

Like på den!

Såklart @MarcusHuddinge x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Hololooo *rysningar*

Like på den!

You mean wololo, aka 30 :^)

Permalänk
Medlem

chowar är däremot inte densamma utan >1000 i ping.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Coolt men kommer inte gameplay kännas gammalt? Jag köpte 2an av nostalgiskäl men har knappt pallat köra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Coolt men kommer inte gameplay kännas gammalt?

Du får det att låta som något negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du får det att låta som något negativt.

Det beror på hur man ser det antar jag

Permalänk
Medlem

Det här måste firas! Sing it if you know it!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nu är det bara 3an som saknas?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Undrar om de tar in 2:ans hantering av farmer? Det var ju störigt i 1:an att de inte gick att gå över samt att man inte kunda köa att bygga nya (men de kanske inte "tog slut" som i 2:an?).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Medlem

Det var Ensemble Studios som utvecklade första Age of Empires och Microsoft var bara utgivare. Ensemble Studios existerar inte längre är stängd. Nuvarande utvecklaren för denna remaster är Forgottenempires med 51 personer och verkar en av Ensemble Studios Lead Engineers har gått med Forgottenempires. Hoppas de inte ändrar menyn i spelet den var bra i originalet.

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats anmäla sig till betan?

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det här måste firas! Sing it if you know it!
https://www.youtube.com/watch?v=0-_T7E360Zo

Fy fan vilken dålig...
*Wololo*
Fantastisk låt!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matnojje:

Coolt men kommer inte gameplay kännas gammalt? Jag köpte 2an av nostalgiskäl men har knappt pallat köra det.

HD-versionen av Age of Empires fungerar klockrent och ser riktigt bra ut. Ser ingen anledning att köpa denna om man nu inte har 4k-skärm. Skulle man göra en 4k-version av originalspelet skulle allt se väldigt litet ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

HD-versionen av Age of Empires fungerar klockrent och ser riktigt bra ut. Ser ingen anledning att köpa denna om man nu inte har 4k-skärm. Skulle man göra en 4k-version av originalspelet skulle allt se väldigt litet ut.

Finns det en HD version av Orginal Age of Empires? Trodde bara det var 2:an.

Permalänk
Medlem

Det känns som att inte så mycket hänt på 20 år.
Samma spel släpps men uppdaterade, undrar om de tar fullpris för dem eller om de släpper det som en patch...
Inte mycket fantasi, antar att den försvann med Ensemble Studios.
MS "satsning" på AoE Online var väl deras första egentliga satsning utan Ensembles deltagande och det gick ju sådär...
Jag har I, II och IIIan, köpte dem när de släpptes.
Avvaktar köp av något jag redan har

Permalänk
Medlem

Dagen trean kommer som en Super HD mega edition är dagen som gör min månad komplett

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Finns det en HD version av Orginal Age of Empires? Trodde bara det var 2:an.

Har bara sett den som finns på Stem, uppdaterad och HD. Det är 2:an. Har letat efter fler i HD men inte hittat. Köpte det till min son för att visa vad man själv spelat som ung!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Den var inte lite remastrad om musiken var ett exempel på den i spelet.. Har originalmusiken med i rotationen i bilstereon tillsammans med tvåans, lite skadad är man uppenbarligen

Tvåan håller bra än tycker jag, spelar det regelbundet. Här återstår att se hur mycket de putsat här hur gammalt det känns för i originalutgåva känns det rätt mycket äldre än nummer två.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Ser ju helt klart bättre ut än förra "remaken" som knappt var någon visuell skillnad öht. Köpte det enbart för att spela multiplayer, men man får ju ca en halv fps när det är många enheter i matchen samtidigt.

Det är förhoppningsvis rättat och då blir det väl tredje gången jag köper samma spel

Permalänk
Medlem

Holy shit, yes! Äntligen! Alltid föredragit ettan över tvåan pga den betydligt mer spännande tidsepoken även om gameplayet i tvåan är bättre. Men samtidigt är enkelheten charmig.

Skrivet av Ixos:

Finns det en HD version av Orginal Age of Empires? Trodde bara det var 2:an.

Skrivet av NightFred:

Har bara sett den som finns på Stem, uppdaterad och HD. Det är 2:an. Har letat efter fler i HD men inte hittat. Köpte det till min son för att visa vad man själv spelat som ung!!

Skickades från m.sweclockers.com

Age of Empires UPatch HD
Tyvärr har detta gått förbi många, inklusive mig fram till förhållandevis nyligen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Omgjorda/uppdaterade gamla spel kan ju bli bra men om de gör om själva looken från originalen tycker jag det inte riktigt känns som originalen. Men jag har inga problem med att motbevisad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Den var inte lite remastrad om musiken var ett exempel på den i spelet.. Har originalmusiken med i rotationen i bilstereon tillsammans med tvåans, lite skadad är man uppenbarligen

Tvåan håller bra än tycker jag, spelar det regelbundet. Här återstår att se hur mycket de putsat här hur gammalt det känns för i originalutgåva känns det rätt mycket äldre än nummer två.

Musiken i både ettan och tvåan är helt ok, har själv också gärna på den i bakgrunden då och då.
Jag spelar också tvåan lite då och då, det är ett mycket bra "slå ihjäl lite tid"-spel.
Provade ettan för ett år sedan eller så. Man märkte att det var åldrat, användargränssnittet var helt uppåt väggarna.

Permalänk
Medlem

Även Age of Empires IV announcades igår: https://www.youtube.com/watch?v=RYwZ6GZXWhA