Semantik: Bygga eller montera datorer?

Permalänk
Inaktiv

Semantik: Bygga eller montera datorer?

Hej,

Jag har observerat att frasen bygga datorer av någon anledning används väldigt ofta för det som jag anser vara montera datorer, är jag ensam att tycka detta?

En liknelse. Om man går till Ikea och köper en möbel som man monterar ihop, kan man sedan säga att man har byggt denna möbel utan att folk reagerar? Även om man väljer att måla om möbeln, köpa till en annan tillsats än vad som standard ingick, byta ut handtag etc så anser jag inte att man har byggt möbeln utan man har bara monterat respektive modifierat den.

Inom datateknik så är det en semantisk fråga när det räknas som att man har byggt en dator, men om man bara köper färdiga delar på närmsta datorbutik, monterar ihop sakerna där nivån är steget över en sorterare av trä som 3 åringar leker med.
Så blir det för mig väldigt konstigt att prata om att helt själv ha byggt datorn. -Alltså vilket port ska ett helt vanligt grafikkortet sitta i, usbporten, audio-in, out, hdmi, ram-dimm sockeln, processorsockeln, sata, m.2 etc.
Jag anser det ej krävs så många timmar för en vanlig person att lista ut var utan manual.

Men semantik handlar om att ord betyder olika i olika sammanhang, där olika krav sätts på personers ålder etc. En 10 åring som säger att den har byggt sin egen dator, så förväntar jag mig något helt annan än när en docent inom datorteknik skryter om att den själv också har gjort detta efter års arbete.

Nå är jag ensam att tänka såhär? Var jag anser gränsen för bygga dator är handlar om i vilken sammanhang, likaså går vi idag emot att mjukvaran får större betydelse.
Men jag skulle aldrig medvetet säga att jag har byggt någon av de datorer som finns i min lägenhet, även om man kan slinta med tungan/tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Problemet med språk är att det inte finns några absoluta regler utan orden betyder det vi vill. Om man använder ett ord i en viss betydelse och de som läser texten förstår vad man menar så är det rätt. Om man ser sig omkring finns det en hel del konstiga uttryck men det gör inget att det är konstigt för uttrycket är etablerat.

Det man måste se upp med är olika uttryck som inte är etablerade. Då finns risken för missförstånd.

Det enda man kan göra om man tycker att ett uttryck är fel är att använda det rätta och hoppas att omgivningen tar intryck.

Om du uttrycker dig på ett sätt och motparten förstår vad du menar så är det rätt.

Permalänk
Medlem

Bygga låter som om konstruktion är inblandad. Montera låter som något man gör med IKEA produkter. D.v.s. Du bygger datorn men Inet monterar ihop den.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Problemet med språk är att det inte finns några absoluta regler utan orden betyder det vi vill. Om man använder ett ord i en viss betydelse och de som läser texten förstår vad man menar så är det rätt. Om man ser sig omkring finns det en hel del konstiga uttryck men det gör inget att det är konstigt för uttrycket är etablerat.

Det man måste se upp med är olika uttryck som inte är etablerade. Då finns risken för missförstånd.

Det enda man kan göra om man tycker att ett uttryck är fel är att använda det rätta och hoppas att omgivningen tar intryck.

Om du uttrycker dig på ett sätt och motparten förstår vad du menar så är det rätt.

Korrkekt är man på ett generellt persondatorforum så är bygga allmänt accepterat vad man menar, sitter man däremot vhdl forum och pratar om sin utmaning om att bygga sin egna dator, så förväntar sig nog de flesta lite mer byggande än att montera ihop en vanlig pc.

Skrivet av Veni:

Bygga låter som om konstruktion är inblandad. Montera låter som något man gör med IKEA produkter. D.v.s. Du bygger datorn men Inet monterar ihop den.

Håller delvis med.

Det jag funderar på är i vilka kretsar man umgås med. Säg att man var en snickare och stod och pratade om att man skulle bygga sitt eget hus för att få det precis som man vill.
Sedan beställer man delar och när man har visat upp huset så har man beställt ett sånt där monteringshus som är vanliga idag. De andra skulle kolla lite snett på en då.

Detsamma ser jag lite mer bygga datorer, umgås man med personer som har jobbat med datorteknik i x antal år, så får en hemmabyggd dator vara till mer än en helt standard ihopmonterad dator, där alla komponenter bara är plugg and play. Inte den minsta tanke behövs..
Så var det med min i7700k som jag köpte senast, jag visste vilken cpu jag ville ha, resten så frågade jag butiken lägg fram det bästa ni har i lagret typ. (jag snålade in på grafikkortet)
Det behövdes inte precis någon som helst tanke, bara montera ihop skiten och köra.

Och skulle jag i professionellt sammanhang kalla detta för att ha byggt min egen dator så ser jag mer som att jag skulle bli utskrattad, frågan är vad jag skulle göra för att det ska räknas med bygga, men min åsikt helt klart mer än vad jag gjorde.

Permalänk
Inaktiv

Osäker på hur jag själv uttrycker mig. Det mer rimliga är montering då bygga, för mig, innefattar verktyg som är lite mer än en simpel skruvmejsel. Den (stationära) datorns komponenter är i dag sånt man bara trycker fast, drar fast en skruv, vid behov, och så är det klart.

Bygger man en dator kan jag nog ändå tycka att det krävs lite mer än att dra ihop skruvar. Bygga ett chassi kan man göra men att bygga en dator med den elektronik som finns i den, njäe. Ska vara om man sysslar med retro-prylar där man faktiskt kan modifiera kretskort och liknande för att få ut den funktion man behöver.

Det sagt så ser jag inget problem med att använda något av orden, de flesta bör förstå vad man menar. Finns väl alltid risk att det blir något i stil med "data" som tyvärr blivit ett accepterat benämning på en dator och inte nödvändigtvis behöver vara just den information ordet egentligen handlar om.

Permalänk
Medlem

En intressant fråga är vilken publik man vänder sig till. Om man inte vet att publiken uppfattar ett visst begrepp på samma sätt som en själv måste man på något sätt kontrollera det eller förtydliga sig. Det är också fråga om vilken nivå språket ska ligga på, dvs pratar man med nybörjare eller vana dataanvändare eller tekniker? Det är kort sagt inte fråga om hur man använder ett visst ord utan hur man gör hela framställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Problemet med språk är att det inte finns några absoluta regler utan orden betyder det vi vill. Om man använder ett ord i en viss betydelse och de som läser texten förstår vad man menar så är det rätt. Om man ser sig omkring finns det en hel del konstiga uttryck men det gör inget att det är konstigt för uttrycket är etablerat.

Det man måste se upp med är olika uttryck som inte är etablerade. Då finns risken för missförstånd.

Det enda man kan göra om man tycker att ett uttryck är fel är att använda det rätta och hoppas att omgivningen tar intryck.

Om du uttrycker dig på ett sätt och motparten förstår vad du menar så är det rätt.

Ett utmärkt svar. I slutändan är det väl oftast viktigare att uttrycka sig på det etablerade viset än att uttryckssättet är definitionsmässigt hundraprocentigt.

Om jag får gissa är det väl snarare projektets omfattning än något annat som styr huruvida man anses bygga eller sätta ihop i folksjälen. Moderna hus byggs exempelvis på ungefär samma sätt som en annan Ikea-möbel eller dator, enligt ritning av färdiga konstruktionselement. Att bygga ett hus är dock ett aningens mer komplicerat och omfattande projekt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

I slutändan är det väl oftast viktigare att uttrycka sig på det etablerade viset än att uttryckssättet är definitionsmässigt hundraprocentigt.

Det viktigaste är att vara tydlig med vad man menar så att inget förblir relativt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag håller delvis med. Dock kan att montera en dator låta lite som att man kanske fäster datorlådan i en hållare under skrivbordet, placerar ut skärm, tangentbord och mus, och drar sladdarna lite snyggt. Alltså att man gör i ordning en arbetsplats mer än att man monterar komponenterna i ett datorchassi. Detta är vad vi kallade att "montera" en dator när jag jobbade som PC-tekniker.

Troligen härstammar begreppet "bygga dator" från mikrodatorns barndom på 70-talet, då en dator kanske bara var ett gäng mönsterkort (kretskort) där man själv fick löda alla komponenter (kondensatorer, ICs o.s.v.), och sedan tillverka ett eget chassi för.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Det är förstås högst individuellt och beror på sammanhang men för mig så innebär att bygga en dator att välja ut delarna, huruvida jag sen monterar ihop dem eller ej har inte med det att göra. Tänk exempelvis på hur biltillverkare använder uttrycket på sina webbsidor, "Bygg din egen Volvo" har ju inget att göra med att montera den utan att välja tillval, färger osv.

När det handlar om att montera ihop delarna så använder jag nog just uttrycket montera eller möjligtvis sätta ihop, typ: Jag ska sätta ihop en ny burk av lite gamla delar jag hade liggandes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hej,

Jag har observerat att frasen bygga datorer av någon anledning används väldigt ofta för det som jag anser vara montera datorer, är jag ensam att tycka detta?

En liknelse. Om man går till Ikea och köper en möbel som man monterar ihop, kan man sedan säga att man har byggt denna möbel utan att folk reagerar? Även om man väljer att måla om möbeln, köpa till en annan tillsats än vad som standard ingick, byta ut handtag etc så anser jag inte att man har byggt möbeln utan man har bara monterat respektive modifierat den.

Inom datateknik så är det en semantisk fråga när det räknas som att man har byggt en dator, men om man bara köper färdiga delar på närmsta datorbutik, monterar ihop sakerna där nivån är steget över en sorterare av trä som 3 åringar leker med.
Så blir det för mig väldigt konstigt att prata om att helt själv ha byggt datorn. -Alltså vilket port ska ett helt vanligt grafikkortet sitta i, usbporten, audio-in, out, hdmi, ram-dimm sockeln, processorsockeln, sata, m.2 etc.
Jag anser det ej krävs så många timmar för en vanlig person att lista ut var utan manual.

Men semantik handlar om att ord betyder olika i olika sammanhang, där olika krav sätts på personers ålder etc. En 10 åring som säger att den har byggt sin egen dator, så förväntar jag mig något helt annan än när en docent inom datorteknik skryter om att den själv också har gjort detta efter års arbete.

Nå är jag ensam att tänka såhär? Var jag anser gränsen för bygga dator är handlar om i vilken sammanhang, likaså går vi idag emot att mjukvaran får större betydelse.
Men jag skulle aldrig medvetet säga att jag har byggt någon av de datorer som finns i min lägenhet, även om man kan slinta med tungan/tangentbordet.

Semantiskt bra eller ej så är det nog bygga som är standard, ingen pratar ju om sina "datormontage" eller "montageloggar" i galleriet. Jag har nog alltid sagt "bygga dator".

Hur rättfärdigar jag det? Jo... "montera" känns mer som om man köper hela paketet i en färdig sats, och sedan monterar ihop den, ungefär som en ikeamöbel som du nämner. Men när jag "bygger" min dator så är det ju jag som är arkitekten bakom. Alla delar väljs ju skräddarsytt av mig själv, så nog tycker jag att jag gör mer än bara "monterar". Jag bygger, så att säga

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad skulle det då innebära att faktiskt bygga en dator? Löda allt själv?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Semantiskt bra eller ej så är det nog bygga som är standard, ingen pratar ju om sina "datormontage" eller "montageloggar" i galleriet. Jag har nog alltid sagt "bygga dator".

Månadens montagelog på första sidan, innehåller 5 bilder hur man tar ur grafikkortet ur papplådan, 3 bilder när man prövar montera grafikkortet i olika platser som cpusokeln, ramslot o.s.v. och sist några bilder som visar vilket håll man ska dra skruvmejseln åt.

Skrivet av Imaculent:

Vad skulle det då innebära att faktiskt bygga en dator? Löda allt själv?

Det var det jag funderade på. Jag anser att viss del helt klart är montage, köper man en helt komplett dator i delar (som ofta såldes för) sedan monterar ihop allt på det enda sätt som det ens går att montera det på. -Visst man kan använda sata port 2 istället för 1an. Så är det ren montage man gör och inget annat.

Däremot finns det många på forumet som helt klart bygger sitt eget chassi, de bygger ihop en kylanordning, även om de själva inte är ute och gräver i backen för att få alla mineraler till att sedan gjuta alla prylar som behövs.
Det finns också folk som riktigt tänker till med hårdvaran som Ozzed ovanför skrev och de blir en arkitekt där varje dator har sin egen "själ" och man kan fråga dem kring vilken hårdvara som helst och de kan motivera valet, då blir det för mig mycket mer bygga.

Permalänk
Medlem

Rent definitionsmässigt så är det montera som gäller, men det är ändå lite gråzon. Det är ju inte alltid exakt "denna ska sitta här" utan vi väljer lite hur vi monterar/bygger ihop datorn.

Det heter bygga med lego men det är också att montera ihop då. Lite skillnad om vi följer ritningen eller bygger fritt. Men det ligger mer till höger eller vänster inom samma gråzon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Rent definitionsmässigt så är det montera som gäller, men det är ändå lite gråzon. Det är ju inte alltid exakt "denna ska sitta här" utan vi väljer lite hur vi monterar/bygger ihop datorn.

Det heter bygga med lego men det är också att montera ihop då. Lite skillnad om vi följer ritningen eller bygger fritt. Men det ligger mer till höger eller vänster inom samma gråzon.

Det verkar ju vara så att vad som styr om det skall kallas bygga eller montera handlar om utrymmet för kreativitet, som med lego. Frifräser man så bygger man, har man köpt en byggsats så monterar man.

Likadant med datorer. Om jag valt delarna men du sätter ihop datorn så monterar du, men om du själv valt delarna så bygger du.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Det är förstås högst individuellt och beror på sammanhang men för mig så innebär att bygga en dator att välja ut delarna, huruvida jag sen monterar ihop dem eller ej har inte med det att göra. Tänk exempelvis på hur biltillverkare använder uttrycket på sina webbsidor, "Bygg din egen Volvo" har ju inget att göra med att montera den utan att välja tillval, färger osv.

När det handlar om att montera ihop delarna så använder jag nog just uttrycket montera eller möjligtvis sätta ihop, typ: Jag ska sätta ihop en ny burk av lite gamla delar jag hade liggandes.

Jag förmodar att det från Volvos sida också handlar om att väcka känslor hos bilköparen, att den upplever sig vara del i att bilen i fråga tas fram och kan levereras. Något bygga handlar det, som jag ser det, inte om utan mer som att välja tapeter som en tapetserare applicerar eller något. Men för Volvokunden så kanske det känns mer speciellt att ha fått gjort och "byggt" bilen.

Lite som med de säljare som vill att man ska ta på produkten för att försöka skapa en koppling och intresse/åtrå från kunden vilket skulle generera försäljning.

Permalänk
Medlem

Även jag har tänkt på detta på sistone! Jag säger alltid montera, tycker att bygga låter konstigt och amatörmässigt... typ.

Permalänk

Intressant. Den frågeställningen har jag själv också ställt mig.

Montera är helt rätt ord. Hade dock varit coolt att kunna bygga en dator helt själv. Dvs tillverka alla komponenter själv (med allt vad det innebär) och sedan montera dem. Då hade det varit att bygga och montera dem. Nu är det bara att man monterar komponenterna och på så vis "bygger". Det heter ju i folkmun att "bygga" en dator. Du kanske ska kontakta språkprogrammet Språket på P1 och ställa din fråga?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av septembro:

Intressant. Den frågeställningen har jag själv också ställt mig.

Montera är helt rätt ord. Hade dock varit coolt att kunna bygga en dator helt själv. Dvs tillverka alla komponenter själv (med allt vad det innebär) och sedan montera dem. Då hade det varit att bygga och montera dem. Nu är det bara att man monterar komponenterna och på så vis "bygger". Det heter ju folkmun "bygga" en dator. Du kanske ska ringa in till språkprogrammet Språket på P1 och ställa din fråga?

Det var mer så förr, tänker på gamla Städje-artikeln med en dator som man helt klart kan klassa som byggd: http://www.sweclockers.com/artikel/21917-intel-8080-nar-lodko...

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Det var mer så förr, tänker på gamla Städje-artikeln med en dator som man helt klart kan klassa som byggd: http://www.sweclockers.com/artikel/21917-intel-8080-nar-lodko...

Coolt. Det där är ju riktig "Old School" på hög nivå.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Jag förmodar att det från Volvos sida också handlar om att väcka känslor hos bilköparen, att den upplever sig vara del i att bilen i fråga tas fram och kan levereras. Något bygga handlar det, som jag ser det, inte om utan mer som att välja tapeter som en tapetserare applicerar eller något. Men för Volvokunden så kanske det känns mer speciellt att ha fått gjort och "byggt" bilen.

Lite som med de säljare som vill att man ska ta på produkten för att försöka skapa en koppling och intresse/åtrå från kunden vilket skulle generera försäljning.

Jo självklart är det så, men det var bara ett exempel och speglar också hur ordet används i många sammanhang. Om du ska bygga en villa så bygger du ju inte den själv rent fysiskt i de flesta fall utan du bestämmer hur du vill ha det och låter någon annan bygga den åt dig, i alla fall delvis. Jag som utvecklare bygger min kod många gånger varje dag men det är ju datorn (kompilatorn) som bygger ett program av mina (och andras) kodrader liksom. Är du en arkitekt som bokstavligen bygger broar eller hus så gör du ju ändå inte det rent fysiskt, du står inte där med svetsen eller staplar tegelstenar liksom.

Även om man tittar på just datorbyggande så används ordet ganska ofta mer om själva konfigurationen snarare än om den fysiska akten att sätta ihop delarna. Det finns mängder av trådar här där folk vill ha hjälp med sina första byggen exempelvis och då handlar det inte om vart skruvarna ska sitta liksom. Snarare vill folk visa upp sin kundvagn (konfiguration) och få synpunkter på den.

Sen är ju ordet Bygga ganska brett. Man använder det bildligt väldigt ofta, som i att bygga en relation eller bygga broar. Men det är förstås en annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag förmodar att det från Volvos sida också handlar om att väcka känslor hos bilköparen, att den upplever sig vara del i att bilen i fråga tas fram och kan levereras. Något bygga handlar det, som jag ser det, inte om utan mer som att välja tapeter som en tapetserare applicerar eller något. Men för Volvokunden så kanske det känns mer speciellt att ha fått gjort och "byggt" bilen.

Lite som med de säljare som vill att man ska ta på produkten för att försöka skapa en koppling och intresse/åtrå från kunden vilket skulle generera försäljning.

Ska man hårddra det där så monterar Volvo bilen också.
Ytterst få delar byggs faktiskt i fabriken. En del byggs iofs av Volvo i andra fabriker, men mycket köps in från underleverantörer.

Bygga datorer och bygga ikea-möbler osv är så vedertaget så jag tror inte ens det är teoretiskt fel att säga så längre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av septembro:

Coolt. Det där är ju riktig "Old School" på hög nivå.

Oh ja. Utvecklingen har helt klart gått framåt sedan dess. Kan inte ha varit enkelt som datorintresserad under 70-talet. Lite lättare på 80-talet, speciellt när Atari och Commodore kom in på marknaden med deras mer intressanta produkter.

Skrivet av snajk:

Jo självklart är det så, men det var bara ett exempel och speglar också hur ordet används i många sammanhang. Om du ska bygga en villa så bygger du ju inte den själv rent fysiskt i de flesta fall utan du bestämmer hur du vill ha det och låter någon annan bygga den åt dig, i alla fall delvis. Jag som utvecklare bygger min kod många gånger varje dag men det är ju datorn (kompilatorn) som bygger ett program av mina (och andras) kodrader liksom. Är du en arkitekt som bokstavligen bygger broar eller hus så gör du ju ändå inte det rent fysiskt, du står inte där med svetsen eller staplar tegelstenar liksom.

Även om man tittar på just datorbyggande så används ordet ganska ofta mer om själva konfigurationen snarare än om den fysiska akten att sätta ihop delarna. Det finns mängder av trådar här där folk vill ha hjälp med sina första byggen exempelvis och då handlar det inte om vart skruvarna ska sitta liksom. Snarare vill folk visa upp sin kundvagn (konfiguration) och få synpunkter på den.

Sen är ju ordet Bygga ganska brett. Man använder det bildligt väldigt ofta, som i att bygga en relation eller bygga broar. Men det är förstås en annan diskussion.

Det är ett av många ord som används felaktigt. Mitt andra favoritexempel är "data". Meningar som exempelvis innehåller "spela data" får mig att rysa av obehag. Men det är ju förvisso en annan diskussion det med förstås.

Personligen tycker jag, som jag skrev i mitt första inlägg i tråden, att det krävs mer än att dra fast skruv. Och att välja i en konfigurator kan jag heller inte förknippa med att bygga. Men det är ju jag det förstås.
Just ditt exempel med programmering kan jag köpa att man i Svenska språket använder bygga (kod) då det blir en bra översättning från engelskan. Och mjukvaran byggs förstås också upp av den inmatade koden.

Skrivet av Json_81:

Ska man hårddra det där så monterar Volvo bilen också.
Ytterst få delar byggs faktiskt i fabriken. En del byggs iofs av Volvo i andra fabriker, men mycket köps in från underleverantörer.

Bygga datorer och bygga ikea-möbler osv är så vedertaget så jag tror inte ens det är teoretiskt fel att säga så längre.

Blir väl lite som med "data" då, ordet används i fel syfte men folk fattar ändå (oftast) vad det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Blir väl lite som med "data" då, ordet används i fel syfte men folk fattar ändå (oftast) vad det handlar om.

Ja, på gott och ont är ju "felaktig" användning en del av språket.
Det är nog väldigt sällan man inte förstår vad som menas med bygga och data om man inte vill missförstå med flit.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ska man hårddra det där så monterar Volvo bilen också.
Ytterst få delar byggs faktiskt i fabriken. En del byggs iofs av Volvo i andra fabriker, men mycket köps in från underleverantörer.

Bygga datorer och bygga ikea-möbler osv är så vedertaget så jag tror inte ens det är teoretiskt fel att säga så längre.

Allt köps av underleverantörer men det mesta bearbetas innan det går att montera.

I min värld har alltid bygga och montera varit samma sak. Allt som byggs monteras och allt som är monterat är byggt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Lego Master

Jag tror jag ser det lite mer som att något man "bygger" innehåller lite av din egen själ och kreativitet i det, medan något som "monteras" helt är enligt anvisning utan något intresse eller engagemang från din sida.

När jag ska ha en egen ny dator så bygger jag den, men åt mina polare blir det mer att jag monterar. I ett bygge ingår tex att bry sig lite extra om kabeldragning, fläktmontering, val av komponenterna är lite mer genomtänkt osv.

Själv brukar jag mena att jag "bygger mat", eftersom jag faktiskt inte lagar nånting som är trasigt. Montera (vilket är ett faktiskt ord i matbranchen, fast relaterat till såser) undviker jag eftersom det mer känns som löpande band-termer.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Personligen föredrar jag "bygga dator"
Delarna görs ändå på massa olika fabriker och "komponenterna i delarna" kommer från gruvor mm innan dom kommer till någon som gör om det till kretsar.

Även om sätta ihop delarna med varandra troligtvis är det enklaste av alla moment är det fortfarande det momentet som gör att man får en användbar produkt. Så om man ska ge titeln datorbyggare till någon så tycker jag att det ska vara personen som väljer och delar och "monterar" datorn.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Allt köps av underleverantörer men det mesta bearbetas innan det går att montera.

I min värld har alltid bygga och montera varit samma sak. Allt som byggs monteras och allt som är monterat är byggt.

Det mesta bearbetas inte faktiskt.
Oavsett om du kör Volvo, VW eller valfri bil har Bosch gjort större delen

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det mesta bearbetas inte faktiskt.
Oavsett om du kör Volvo, VW eller valfri bil har Bosch gjort större delen

Vad gäller elektronik, ja. Men det är ju bara en liten del av bilen. Bosch har knappast fräst Volvos växellådehus eller deras kugghjul osv.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Vad gäller elektronik, ja. Men det är ju bara en liten del av bilen. Bosch har knappast fräst Volvos växellådehus eller deras kugghjul osv.

Sant. Jag jobbar med reservdelar för AB, inte Cars så tänker volymer, då är de där frästa växellådehusen försvinnande små jämfört med Bosch etc

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."