Planer för PCI Express 5.0 avslöjas

Permalänk
Melding Plague

Planer för PCI Express 5.0 avslöjas

Den femte generationen av gränssnittet PCI Express ska följa upp version 4.0, med mer effektiv kommunikation och betydligt högre bandbredd än föregångaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

128GB! Nu snackar vi...

...om 7-8 år

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Citat:

Enligt ingenjörer inblandade i projektet ska den nya versionen vara kompatibel med de äldre versionerna på en teknisk nivå, men det är för tidigt att säga om traditionella kopparlänkar räcker till eller om nya material kan komma att krävas.

De har med andra ord kommit så långt att de namngivet standarden och dubblat alla siffror från föregående ej lanserade standard?

Permalänk
Medlem

@lanbonden: Verkar stämma. Känns som en ickenyhet i dagsläget men det är ju trevligt att de börjat spåna på nya standarden i alla fall.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Chrisj: Att PCI SIG har ökat takten på utvecklingen av standarden beror sannolikt nästan uteslutande på att serverhallar och superdatorer får allt ökande behov, och eftersom PCI Express stått och stampat på version tre i flera år har flera olika standarder utvecklats. PCIE 5.0 ska nog i huvudsak ena dessa tillämpningsområden runt en standard. Vi konsumenter lär använda PCIE 4.0 under flera år framöver när standarden väl etablerats, men det är ändå nyhetsvärt att uppdatera om utvecklingen på den här fronten.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag på 2.0 fortfarande.

Permalänk
Medlem

Hehe, jag minns när man blev imponerad av E-ISA, för det var sååå mycket snabbare är ISA.
Nu för tiden är det knappast någon som vet vad ISA eller ens AGP är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hehe, jag minns när man blev imponerad av E-ISA, för det var sååå mycket snabbare är ISA.
Nu för tiden är det knappast någon som vet vad ISA eller ens AGP är.

Så sant.

När du skriver AGP....
Tänker jag direkt på mitt gamla ASRock moderkort som hade både AGP och PCIE 16x

Känslan att sitta på ett AGP grafikkort som skall bytas, för att sen klicka i ett PCI E grafikkort i samma moderkort. Oslagbart!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte hur mycket grafikkortet behöver men ser fram emot nya PCI-E 4.0 så man kanske får ännu snabbare grafikkort.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Fan får jag vänta med uppgradering igen!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Fan får jag vänta med uppgradering igen!

Du är inte den ändå som väntar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Skylake-e skulle haft pci-e 4 men bidde inte så & x299 e mest bara ett lätt uppdaterat x99 så blir att invänta tills det kommer nåt trevligt. Threadripper 2 kanske när AMD mognat lite

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Hur nära är vi att använda bandbredden i 3.0?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lodisen:

Hur nära är vi att använda bandbredden i 3.0?

Med grafikkort? Inte speciellt nära alls tror jag

Iaf inte om man ska gå på testerna GamersNexus gjorde i Juni förra året. Skiljer max 1% FPS i 'average' mellan PCI-e Gen3 x8 och x16, i 4K upplösning.

TechPowerUp verkar ha fått liknande/samma siffror i sina tester också.

Så Gen3 x16 tror jag kommer hänga med ett tag till, varken Vulkan eller DX12 har gjort mycket för att ändra på hur mycket bandbredd som konsumeras - Trots den väldigt ökade fps'en i många titlar.
Annat blir det antar jag om man börjar koppla in en massa PCI-e kort utöver sitt grafikkort, men hittade inget "modernt" test för det direkt. Men då är frågan vad som stryper först - PCI-e bandbredden eller antalet lanes från CPU/moderkort.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv

Anledningen till att det endast skiljer någon % mellan pcie3 och neråt på gfx kort är för alla dagens pcie är för sega att göra något vettigt med. Med pcie4 kommer mer bandbredd, lägre latens och nya sätt att adressera minnet på m.m. m.m. och ännu mera funktioner

Med dessa revolutionerande uppgraderingarna av pcie4 kommer speltillverkare och andra utnyttja pcie standarden på nya sätt vilket kommer göra att pcie3 blir inaktuell för grafikkort så snart pcie 4 fått fotfäste och brett ut sig.

Vi ska inte ens snacka om lagring som SSD där en helt ny värld kommer öppnas upp med pcie4.

Alla snackar om bandbredd hit o dit, visst är mer bandbredd bra men det är inte det som kommer göra den största skillnaden med pcie4

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Haziza:

Fan får jag vänta med uppgradering igen!

Varför då? Det kommer inte på bra många år till och du bör ha tillräckligt med bandbredd med PCI-Express 3.0 till det mesta, så länge du inte kör Skylake eller så med enbart 16 lanes totalt till processorn.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Vill instämma med många övriga svar att det låter lite ointressant men å andra sidan så kanske det gör så att vissa spel kanske presterar lite bättre, ungefär som när man skiftar mellan 2.0 och 3.0.

Senast jag kollade så använde mitt 970 5-7% över PCI-e med 2.0
Och när jag spelar med 3.0 påslaget så ligger jag aldrig över 3%
Vad skulle då 4.0 betyda rent teoretiskt?
Mindre än 1%

Enda som kanske är lite tråkigt när nya standardiseringar införs är att det kan ställa till de för användare om man vill installera äldre operativsystem på ny hårdvara som får den här nya standarden. På den fronten kan man ju inte påstå att tänket är bakåtkompatibelt för fem öre som annars usb enheter och kontakter alltid är.

Finns väl egentligen inte några intel baserade moderkort idag som har stöd för installera Windows 7 utan speciella drivrutiner sen usb 3.0 valdes att ersätta 2.0 och EHCI stödet försvann?
http://wccftech.com/intel-skylake-remove-support-usb-based-wi...

Såg bara för nån dag sen hos intel att grafikstödet hade stoppats i Januari för Windows 7 som rullar på moderkort med LGA 1150 socket. Så nu blir det inte några nya uppdateringar som släpps framöver om man har 4670K, 4770K eller 4690K, 4790K & liknande. Vet inte hur det här påverkar även om man kör med grafikkort.
Kanske inte gör nånting alls, någon som vet ?

Permalänk

PCIe 3.0 är fortfarande standard och jag tror inte 4.0 kommer att behövas på mainstreammarknaden.

Trots allt finns det 28, och 40 och snart 44 PCIe lane CPU/Mobo setups, men fort sitter fortfarande med majoritet vid 16 och 24 setups.

Frågan är väl, behöver vi fler PCIe lanes? Ja alltså, jag tror fortfarande att de flesta skulle klara sig med 24 PCIe 3.0 lanes, 16 till grafik, 4 till NVMe (som jag hoppas är standard i alla mid-till-high end PCs inom 2 år) och 4 kvar för eventuell expansion.

Men om vi inte pratar om beräknings- eller extremesetups så känns mer bandbredd inte som en flaskhals vi ser som konsumenter.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Man skulle ju kunna ha färre men snabbare banor (lägre kostnad?) om man byter till PCIe 4.0 idag. En high-end GPU skulle förmodligen klara sig på 4x med 4.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

PCIe 3.0 är fortfarande standard och jag tror inte 4.0 kommer att behövas på mainstreammarknaden.

Kommer garanterat behövas om man ska snabba upp och minska flaskhalsen som är lagring
SSD och annan lagring, har talats om 1000ggr snabbare än SSD på framtida lagringstekniker.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dlq84:

Man skulle ju kunna ha färre men snabbare banor (lägre kostnad?) om man byter till PCIe 4.0 idag. En high-end GPU skulle förmodligen klara sig på 4x med 4.0.

Just att minska antalet ledningsbanor känns som en av de viktigare aspekterna för både version 4 men framförallt version 5.

Bandbredd mot RAM har under lång tid ökat i rätt stilla mak, 128 GB/s som x16 PCIe5 kommer mäkta med passerar ju tillgänglig RAM-bandbredd på alla idag släppta x86 plattformar (servers inräknat). Lite svårt att använda bandbredden om systemet inte har kapacitet nog internt...

Intels kommande Xeon-serie får officiellt stöd för 6-kanalers DDR4-2666, vilket ger en maximal bandbredd på ~128 GB/s. Så en enda PCIe5 x16 slot är alltså nog för att mätta RAM-bussen.

System som är NUMA, t.ex. alla dagens multi-socket servers samt AMDs Threadripper (2 NUMA-zoner) och Epyc (4 NUMA-zoner per socket) har ju typiskt bara 20-40 GB/s bandbredd mellan NUMA-zoner, så redan x16 PCIe3 kan generera tillräckligt med I/O-trafik för att mäta den interna bandbredden i fall där PCI-kortet sitter på "fel" NUMA-zon.

En trevlig egenskap med PCIe4 är att bandbredden för x1 räcker till att hantera en 10 Gbit/s port, krävs strax över 1 GB/s i bandbredd full duplex, PCIe är full duplex men version 3 har något för låg bandbredd för att klara detta med x1.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hehe, jag minns när man blev imponerad av E-ISA, för det var sååå mycket snabbare är ISA.
Nu för tiden är det knappast någon som vet vad ISA eller ens AGP är.

Njae, nya generationer är nog inte så intresserade av de standarder vi lite äldre växte upp med.

Minns när det faktiskt var lite pyssel med drivrutiner och annat.

ställa in PORT, DMA och IRQ för att få ljudet att fungera i DOS-spelen osv.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Här har väl nåt blivit fel i 16x-kolumnen? Hastigheterna är 32x. Samma i artikeln om PCI Express 4.0. Nån kommenterar även i EETimes-artikeln att det är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0tatis:

Här har väl nåt blivit fel i 16x-kolumnen? Hastigheterna är 32x. Samma i artikeln om PCI Express 4.0. Nån kommenterar även i EETimes-artikeln att det är fel.

Felet ligger mest i att kolumnen "bandbredd per kanal" borde heta "bandbredd per kanal per riktning". Då varje lane består av en Tx- och en Rx-kanal, så blir det teoretiskt maximala bandbredden GT/s * Lanel Count * 2 Gb/s. Dividera det med 10 eller 8 beroende på version (10 för v/v2 och 8 för resten) för att få ut bandbredd i GB/s.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Kommer garanterat behövas om man ska snabba upp och minska flaskhalsen som är lagring
SSD och annan lagring, har talats om 1000ggr snabbare än SSD på framtida lagringstekniker.

Jo fast, de lösningarna är ju inte här. Knappast så att det finns lagringstekniker som tar mer än PCIe 3.0 x16 eller ens x8 lanes och innan något sånt kommit så är PCIe 4.0 inte relevant

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Jag är lite sent ute men jag minns att när det var tal om PCI Express 4.0 så gick chefen för PCI SIG ut och sa att detta inte kommer behövas på konsumentsidan. Redan efter två månader fick han göra en pudel och gå ut och säga att det kommer lanseras för konsumenter. Nu ser vi redan PCI Express 5.0 på ritbordet. Det är galna hastigheter som vi talar om, 128 GT per sekund. Det är mer än 1 Tbit i överföringshastighet och just nu känns det ganska avlägset att sådana tekniker kommer att krävas men den som varit med i gamet vet att PCI toppade på runt 133 MT per sekund och för 10 år sedan var MB vardagsmat idag är det GB och imorgon kanske det är TB som gäller.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz | 16 DDR4@3000 MHz| Asus Prime B350-Plus | GTX 1050 Ti 4GB| Fractal Design 550W |Samsung SSD 960 256 GB HTPC: Intel Celeron J1900@2 GHz| Asrock Q1900-ITX| 4GB DDR3L| Corsair Force 3 SSD 120 GB| WinTV HVR-2205 Laptop: Intel i5-8300H @2.3 GHz| GTX 1050 2 GB| 8 GB DDR SDRAM| SSD 256 GB NAS: Synology DS214play 3 TB