Vinyl eller Digital "High End"? Bäst ljud? Inköpsråd...

Permalänk
Medlem

Hur är det med nyproducerad vinyl? Såg skivor av kända artister på Ö&B tror jag, stod remastered på de flesta skivorna och de jag kollade på verkade tillverkade efter 2010. Har ingen vinylspelare själv, men borde inte dessa nytillverkade vinylskivor också riskera vara söndermastrade på samma sätt som mycket musik som distribueras på digitala format?

CD har ju fått ett oförtjänt dåligt rykte på grund av detta, det är ju som konstaterat inte mediet som sådant som förstör dynamiken, utan den misshandlade informationen som är inspelad på det.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Kilroy: Visst är det så att en cd eller dvd har bra mycket bättre dynamiskt omfång.
Men tyvärr så förstör nästan alla moderna ljudingenjörer mastringen mer än vad dom tillför, dels för att normen är så idag men även felaktig data.
Det går rykten om att en låt som är "högre" får mera uppmärksamhet och därför skulle sälja bättre men det finns inget bevis i detta påstående. Och förr i tiden kanske man skulle kunna säga att det fanns en gnutta sanning i det hela men idag använder alla radio/spotify osv en ljud "normalizer" så det spelar ingen roll längre om du komprimerat din musik all musik är ändå lika hög. Det enda du har gjort är att förstöra dynamiken.

Jag tror det handlar mycket om för vem man mastrar också, med ett par billiga hörsnäckor så tror jag det komprimerade idealet att mastra musik på låter "bättre" än det gamla. Ljudet blir för tomt och tråkigt annars.
Eller är jag helt ute och cyklar där?

Men har det inte blivit lite bättre på sistone?
Och det finns väl flera artister som släpper mindre komprimerad musik?

Men allt det här med mastring och komprimering är ju en helt annan fråga än det jag pratade om.

Är dom HD-audio filerna man kan köpa också sönderkomprimerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Hur är det med nyproducerad vinyl? Såg skivor av kända artister på Ö&B tror jag, stod remastered på de flesta skivorna och de jag kollade på verkade tillverkade efter 2010. Har ingen vinylspelare själv, men borde inte dessa nytillverkade vinylskivor också riskera vara söndermastrade på samma sätt som mycket musik som distribueras på digitala format?

CD har ju fått ett oförtjänt dåligt rykte på grund av detta, det är ju som konstaterat inte mediet som sådant som förstör dynamiken, utan den misshandlade informationen som är inspelad på det.

Dom är med stor sannolikhet sämre än original vinyl men med ganska stor sannolikhet bättre än vad CD är om det är musik producerad efter 2000 typ.

Skrivet av Kilroy:

Jag tror det handlar mycket om för vem man mastrar också, med ett par billiga hörsnäckor så tror jag det komprimerade idealet att mastra musik på låter "bättre" än det gamla. Ljudet blir för tomt och tråkigt annars.
Eller är jag helt ute och cyklar där?

Men har det inte blivit lite bättre på sistone?
Och det finns väl flera artister som släpper mindre komprimerad musik?

Men allt det här med mastring och komprimering är ju en helt annan fråga än det jag pratade om.

Är dom HD-audio filerna man kan köpa också sönderkomprimerade?

Jag tror att ett söndermastrat spår alltid låter värre än ett bra mastrat spår oavsett utrustning.
Eftersom ett söndermastrat spår nästan distar på lägsta volym så kommer ett par billig hörsnäckor nästan dista på en gång.
Jag har svår att uttala mig om det har blivit bättre sista tiden men fram till 2015-2016 har det nästan uteslutande blivit värre men det finns ju få undantag.

Sedan beror det ju kraftigt på vilken ingenjör som gjort arbetet, de gamla eldsjälarna som höll på med vinyl brukar i regel mastra bra mycket bättre än de moderna människorna som är uppväxta med digital media.

Jag är knappast en expert i ämnet men jag har ganska mycket folk omkring mig som producerar musik samt att jag är lite av en nörd själv.
Men för ett par år sedan pratade jag med en gubbe som är ganska känd ingenjör och som just var äckligt vass på vinyl och han beklagade sig duktigt över utvecklingen.
Han menade även att när han fick material från ett skivbolag och dom sa komprimera så mycket det går så gjorde han inte det. Han försökte hålla tillbaka skivbolaget så gott det går men visst komprimerade han musiken bra mycket mer än på tex 80-90 talet idag mot sin vilja men höll sig fortfarande på en vad som får anses som en hyfsad nivå.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

@Kilroy
Var hittar man den då. Har bara samlingsskivan med de bästa låtarna. Jag diggar också CD. Funderar på byte utav CD spelare bara det att jag hittar få som kör TI chip här där jag bor och som vore bättre än min Primare CD22 som jag köpte för halva priset. Har som sagt inget emot att investera i bra prylar så länge det är inom rimliga priser. Sedan jag började med CD har jag idag runt 100st och det växer stadigt och jag har lyssnat igenom alla och då enbart med artister jag gillar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var väldigt tidigt ute med att skaffa CD-spelare (1984?), hatade vinyl då jag verkligen, verkligen inte kunde stå ut med knaster. CD-skivorna var asdyra (har för mig jag gav 165:- för en samling med Ultravox vid den tiden).

Vad jag upptäckte då var att det var en absolut milsvid skillnad på ljudkvaliteten mellan de olika skivorna. Det var inte tekniken som gjorde skillnaden utan det var inspelningarna/mixarna som gjorde 95% av skillnaden. Det var mycket snack om DDD/DDA bla. bla. hur de var inspelade analogt eller digitalt.

Min slutsats CD kontra vinyl blev helt enkelt skit in skit ut. Rätt säker på att det råder än idag.

Nu har jag dumpat mina runt 500st CD och kör nästan enbart Spotify (betald) och ett gediget MP3-arkiv, ni kan kalla mig hedning men jag ångrar inget.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

Lite ot men har tråkigt
I veckan så besökte tillverkaren av maskiner av vinylskivepressar. De hade en bra marknad just nu då LP-försäljningen går spikrakt uppåt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Egentligen kanske man borde köpa CD... OM CD blir populärt igen... Fast det lär det inte bli... Priserna ligger i botten men jag tror faktiskt att CD kan bli ännu billigare... Skivorna för 5 kr osv. är ju rätt ofta skivor som på Myrorna eller sekund hand... Attraktiva album och rariteter från t.ex. Kent, Beatles eller vad som helst annat går fortfarande på betydliga summor på Ebay eller Tradera... T.ex. Depeche Mode X1 och X2, de japanska limiterade boxarna... De har bara gått upp i pris senaste åren trots att de är CD... T.om. kassettband kan vara svindyrt vid undantagstillstånd. Jag tror att man kommer till en punkt där även dessa priser kanske dalar... Vinyl däremot, misstänker jag kommer gå upp i pris med tiden. Särskilt nyproducerat, 180g plattor, limiterade boxar och dyl...

Men kontentan av den här tråden skulle kunna vara att det som spelar in är flera faktorer... Tycke, smak, pyssel/engagemang, produktion/inspelning och loudness war... Jag får överväga helt enkelt om det känns värt det... att skaffa en vinylspelare... Just nu (i skrivande stund) känner jag mig mer taggad att lägga lite pengar på Etherieum eller Ripples... Kanske det kan ge lite avkastning så blir det lättare att investera i både DAC och skivspelare. OM jag har tur...

Permalänk

Om jag bara strölyssnar på musik dvs jag sysslar med något annat typ lagar mat eller sitter vid datorn och "jobbar" så är det enbart digitalt som gäller dvs:

Musik (ENBART) i FLAC > DAC (Benchmark DAC1) > Onkyo A809 > DALI Concept 10

Om jag däremot ska sitta verkligen ock lyssna på musik så blir det att starta igång vinylspelaren. En Thorens TD-160B MKII med Grace 707 arm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Lite ot men har tråkigt
I veckan så besökte tillverkaren av maskiner av vinylskivepressar. De hade en bra marknad just nu då LP-försäljningen går spikrakt uppåt.

Nog går vinyl-försäljningen uppåt.
http://omni.se/sony-aterupptar-vinyl-produktionen-efter-30-ar...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Inaktiv

Digitalt är helt överlägset vinyl och har såklart absolut bäst ljud. Vinyl väljer man för andra orsaker så som nostalgi, känsla eller att man gillar det färgade ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Digitalt är helt överlägset vinyl och har såklart absolut bäst ljud. Vinyl väljer man för andra orsaker så som nostalgi, känsla eller att man gillar det färgade ljudet.

"Färgning" eller som jag hellre vill kalla det, störning, av ljudet kan du uppnå även med det digitala formatet.
Så det är inte exklusivt för vinyl, om det nu var det du syftade på.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Digitalt är helt överlägset vinyl och har såklart absolut bäst ljud. Vinyl väljer man för andra orsaker så som nostalgi, känsla eller att man gillar det färgade ljudet.

Dock låter helt analogt ljud från en skivspelare annorlunda. Tror inte man kan få fram detta analoga ljud helt perfekt med en digital källa? Eller i alla fall är ljudet på en vinylskiva inte det samma som man får från motsvarande CD-skiva eller annan digital källa.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att slå upp lite album på denna sidan: http://dr.loudness-war.info/ (har själv laddat upp en del resultat).
Kan även rekommendera läsning på Angry Metal Guy ang. DR. http://www.angrymetalguy.com/68768-2/

On topic så köper jag vinyl för att det är roligt och lite mysigt och nostalgiskt. Köpte Niel Youngs Harvest (orginal från 1972) med skavanker som hörde till, häftigt att lyssna på en skiva som pressade 8 år innan jag pressades hehe

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tror det handlar mycket om för vem man mastrar också, med ett par billiga hörsnäckor så tror jag det komprimerade idealet att mastra musik på låter "bättre" än det gamla. Ljudet blir för tomt och tråkigt annars.
Eller är jag helt ute och cyklar där?

Det låter bättre i stökiga miljöer eller på låg volym. Sitter du och lyssnar medan du åker kollektiv så kan du antingen komprimera för att höra alla detaljer eller ha fullt omgång och bara höra de ljud som har högst volym.

Det blir precis som om du sitter och spelar en solig dag. Drar du upp gamman i spelet så kommer du att se mer. Visst dödar du detaljer, men under de förutsättningarna du har, så ser du faktiskt mer än vad du hade gjort annars.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Dock låter helt analogt ljud från en skivspelare annorlunda. Tror inte man kan få fram detta analoga ljud helt perfekt med en digital källa? Eller i alla fall är ljudet på en vinylskiva inte det samma som man får från motsvarande CD-skiva eller annan digital källa.

Jag är helt för att alla ska få göra precis som de vill (inom lagens ramar) men det är ett faktum att ett medium som CD (eller motsvarande) är bättre på att reproducera korrekt ljud från en inspelning än en gammal plastskiva är. Det är klart att det kan vara svårt att emulera vinylens sämre ljud exakt via digital manipulering, men då är det helt fritt för hipsters att skaffa en vinylspelare.

Såg en dokumentär nyligen på SVT från Canada där de gick igenom olika teknologier för att fånga ljud och marknadsföra dem till allmänheten. Det jag tog med mig från det avsnittet var när jag såg att Gary Numan omfamnade CD-skivan med typ: nu kan vi komma mycket närmare det vi gör i studion. Det säger det mesta.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr att det kommer att bero på varje enskilt släpp. Som te.x kan jag säga att jag med intresse följde diskussionen kring utgivningarna av Tom Waits BAD AS ME när den släpptes. Flertalet Waits fans och audiofiler fann det märkligt att de alla föredrog (föredrog som känslan i musiken inte renhet etc) MP3 som kom med förbokning och inte FLAC eller annan 24 bitars utgivning eller CD versionen. Det visade sig att MP3:orna var rippade från Vinylen - och vinylen var enligt de flesta insatta märklbart, och märkligt, mycket bättre än de digitala formaten. Det gick ju en del ryckten om att Te.x HD Tracks enbart rippat och lagt CD rippen i 24 bitar, alltså tom extra data. Tycker dock man hör en skillnade från 24 bitars HD Tracks och CD:n på vissa låter så det tror jag är lite av en skröna för att det var mycket gammal musik som man gjorde detta med.

Så, till ditt dilemma igen då: tror som sagt på att du kanske behöver kolla upp varje släpp för sig självt. Personligen håller jag mig faktiskt till CD skivor fortfarande och rippar själv. I enstaka fall köper jag HRA filer om jag hittar dem till vettigt pris och jag tror att musiken kommer att få sig en skjuts av formatet. Te.x Misfits, jag äslskar dem, men HD filer för den musiken känns inte så troligt att det ger mer. Rush, Foo Fighters, mängder med skönsjungande damer som har fantastiska register och spelar in i bra studios med skickliga teckniker bakom spakarna? Gärna att jag testar HRA filer.

VInyl har jag lyssnat på och varit sugen på, dels då jag ändå gärna lyssnar på skiva för skiva - så att säga, men inte tagit steget för att jag itne riktigt ser det totala värdet i det ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Tror tyvärr att det kommer att bero på varje enskilt släpp. Som te.x kan jag säga att jag med intresse följde diskussionen kring utgivningarna av Tom Waits BAD AS ME när den släpptes. Flertalet Waits fans och audiofiler fann det märkligt att de alla föredrog (föredrog som känslan i musiken inte renhet etc) MP3 som kom med förbokning och inte FLAC eller annan 24 bitars utgivning eller CD versionen. Det visade sig att MP3:orna var rippade från Vinylen - och vinylen var enligt de flesta insatta märklbart, och märkligt, mycket bättre än de digitala formaten. Det gick ju en del ryckten om att Te.x HD Tracks enbart rippat och lagt CD rippen i 24 bitar, alltså tom extra data. Tycker dock man hör en skillnade från 24 bitars HD Tracks och CD:n på vissa låter så det tror jag är lite av en skröna för att det var mycket gammal musik som man gjorde detta med.

Så, till ditt dilemma igen då: tror som sagt på att du kanske behöver kolla upp varje släpp för sig självt. Personligen håller jag mig faktiskt till CD skivor fortfarande och rippar själv. I enstaka fall köper jag HRA filer om jag hittar dem till vettigt pris och jag tror att musiken kommer att få sig en skjuts av formatet. Te.x Misfits, jag äslskar dem, men HD filer för den musiken känns inte så troligt att det ger mer. Rush, Foo Fighters, mängder med skönsjungande damer som har fantastiska register och spelar in i bra studios med skickliga teckniker bakom spakarna? Gärna att jag testar HRA filer.

VInyl har jag lyssnat på och varit sugen på, dels då jag ändå gärna lyssnar på skiva för skiva - så att säga, men inte tagit steget för att jag itne riktigt ser det totala värdet i det ännu.

Tittade på min 192kHz 24bit cowboys from hell (Pantera) i ProTools. Det var tomt på innehåll över 48kHz. Så bara en väldigt stor fil hehe (från hdtracks.com)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Kör både Vinyl och FLAC och kan säga att Vinyl är jäkligt uppfriskande efter att bara lyssnat på digitalt hela mitt liv. Tycker vinyl har ett rikare ljud och inte så "hårt" ljud som digitalt. Knaster och sånt kan för mestadels undvikas om man tvättar sina skivor. Samt är vinyl intressant för att det finns mycket musik som är exklusiv till just vinyl.

Ljudkvaliten beror ju på Skivspelaren samt Pickupen, själv har jag en Pioneer PL-512 med en Ortofon OM10 och det låter jäkligt nice faktiskt, svårt att jämföra med digitalt men skulle säga att det ligger väldigt nära FLAC när man har bra utrustning. Fått ett gott intryck av Vinyl än så länge.

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Rekordmedlem

Det gjordes en del seriösa tester "förr i tiden" när formatkriget pågick där man spelade in ljudet från lp i 16/44 "cdformat" och ingen har kunnat skilja den digitala källfilen från den mekaniskt uppspelade skivan, det motsatta hördes däremot alltid, cd formatet i sig är alltså totalt överlägset lp vad gäller återgivningsförmåga men det säger inte att man inte kan föredra det färgade ljudet som en lp ger men det säger samtidigt också att exakt samma ljud kan distribueras på cd eller tex som flacfiler.

De flesta har idag utrustning hemma för att lätt kunna spela in ljudet från en lp med skapligt bra kvalitet så det är inte så svårt att prova att upprepa dessa tester.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Tittade på min 192kHz 24bit cowboys from hell (Pantera) i ProTools. Det var tomt på innehåll över 48kHz. Så bara en väldigt stor fil hehe (från hdtracks.com)

Skickades från m.sweclockers.com

Mm, det luktar illa om en del av HRA hysterins vansinniga färd. Jag är alltid lite lagom skeptisk till att köpa från HDTracks, särskilt då priset på sistone gått upp så mycket med dollar och så. Bättre att handla CD's enligt mig. Från Amazon.co.uk kan man ju köpa mängder med lite mer svårtillgängliga skivor, ibland även begagnat för en spottstyver.

Permalänk
Medlem

https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/darfor-later-musik-pa-cd-... ni kan läsa själva varför CD ljudet ofta anses som plattare än LP.

Är själv sugen på att skaffa en rega planar 2, en Eagles "Hotel Carlifonia" LP i nyutgåva och njuta med en virre 😀

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucce11:

Kör både Vinyl och FLAC och kan säga att Vinyl är jäkligt uppfriskande efter att bara lyssnat på digitalt hela mitt liv. Tycker vinyl har ett rikare ljud och inte så "hårt" ljud som digitalt. Knaster och sånt kan för mestadels undvikas om man tvättar sina skivor. Samt är vinyl intressant för att det finns mycket musik som är exklusiv till just vinyl.

Ljudkvaliten beror ju på Skivspelaren samt Pickupen, själv har jag en Pioneer PL-512 med en Ortofon OM10 och det låter jäkligt nice faktiskt, svårt att jämföra med digitalt men skulle säga att det ligger väldigt nära FLAC när man har bra utrustning. Fått ett gott intryck av Vinyl än så länge.

Tar upp en gammal tråd här. Har själv ca 400 CD men de samlar mest damm nu. Köpte en skivspelare för några år sedan och lyssnar nästan uteslutande på vinyl. Lyssningströttheten infinner sig inte alls (det finns ju sämre vinylskivor så klart). Med CD så är det hårt och platt på ett sätt som jag inte kan sätta fingret på. Spotify låter helt enkelt bedrövligt, men jag använder det i bilen av bekvämlighetsskäl. Har ca 200 vinylskivor och det växer stadigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av f2000g:

Tar upp en gammal tråd här. Har själv ca 400 CD men de samlar mest damm nu. Köpte en skivspelare för några år sedan och lyssnar nästan uteslutande på vinyl. Lyssningströttheten infinner sig inte alls (det finns ju sämre vinylskivor så klart). Med CD så är det hårt och platt på ett sätt som jag inte kan sätta fingret på. Spotify låter helt enkelt bedrövligt, men jag använder det i bilen av bekvämlighetsskäl. Har ca 200 vinylskivor och det växer stadigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Spotify är, även med hög kvalitet, klart tröttande i längden. Jag har faktiskt inte prövat dem, men det finns konkurrenter som mot högre kostnad erbjuder åtminstone CD-kvalitet. Dåvarande Wimp (den norska tjänsten som köptes upp och blev Tidal) hade ett test mellan snålkodning och CD-kvalitet förr som man kunde göra. Jag hade alla rätt även med ganska spattiga in-ear kopplade till en bärbar dator... Sedan går det även att köpa digitala filer med högre upplösning med vanlig PCM eller i vissa fall även DSD (det som SACD använder). Det senare kräver ju dock att man har en DAC e dyl som fixar det om det ska vara någon idé.

Sedan är det ju skillnad på CD och CD, både vad gäller vad man spelar upp med och hur de är mastrade. Det senare är inte sällan ett påtagligt problem på "nyare" skivor (typ de senaste 20-25 åren...) när det gäller mer populär musik och inte mer nischat som klassiskt, jazz osv. Förvisso går det att göra dåliga mastrar även för vinyl, men skivorna har begränsingar som gör att det inte går att misshandla det hela lika mycket som med CD, plus att målgruppen i sig är lite smalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f2000g:

Tar upp en gammal tråd här. Har själv ca 400 CD men de samlar mest damm nu. Köpte en skivspelare för några år sedan och lyssnar nästan uteslutande på vinyl. Lyssningströttheten infinner sig inte alls (det finns ju sämre vinylskivor så klart). Med CD så är det hårt och platt på ett sätt som jag inte kan sätta fingret på. Spotify låter helt enkelt bedrövligt, men jag använder det i bilen av bekvämlighetsskäl. Har ca 200 vinylskivor och det växer stadigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för CD-spelare och vad lyssnar du på för musik? Jag lyssnar mer på CD än på vinyl och delar inte din uppfattning alls. Har du däremot en tidig 80-talsspelare så kan jag förstå vad du menar.

Skrivet av ztenlund:

Sedan är det ju skillnad på CD och CD, både vad gäller vad man spelar upp med och hur de är mastrade. Det senare är inte sällan ett påtagligt problem på "nyare" skivor (typ de senaste 20-25 åren...) när det gäller mer populär musik och inte mer nischat som klassiskt, jazz osv. Förvisso går det att göra dåliga mastrar även för vinyl, men skivorna har begränsingar som gör att det inte går att misshandla det hela lika mycket som med CD, plus att målgruppen i sig är lite smalare.

Tbh så är det skillnad på vinyl och vinyl också. Det finns så mycket dåligt nypressade skivor som krängs på ICA och liknande. Men i sak håller jag med. Dock så skulle jag nästan säga att målgruppen för CD är smalare än för vinyl idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Tbh så är det skillnad på vinyl och vinyl också. Det finns så mycket dåligt nypressade skivor som krängs på ICA och liknande. Men i sak håller jag med. Dock så skulle jag nästan säga att målgruppen för CD är smalare än för vinyl idag.

Självklart, och debatten om bra och dåliga pressningar är ingalunda ny...

Permalänk
Medlem
Skrivet av f2000g:

Tar upp en gammal tråd här. Har själv ca 400 CD men de samlar mest damm nu. Köpte en skivspelare för några år sedan och lyssnar nästan uteslutande på vinyl. Lyssningströttheten infinner sig inte alls (det finns ju sämre vinylskivor så klart). Med CD så är det hårt och platt på ett sätt som jag inte kan sätta fingret på. Spotify låter helt enkelt bedrövligt, men jag använder det i bilen av bekvämlighetsskäl. Har ca 200 vinylskivor och det växer stadigt.

Någonting man inte skall underskatta i sammanhanget är den fysiska processen av att lägga ett svarvämne på vinylsvarven. En vinylskiva kräver varsam hantering, den är stor och härlig och man kan inte lyssna mer än 20-30 minuter utan att behöva gå upp och vända sida. En betydligt mer taktil upplevelse än en CD-skiva som tuffar på i uppåt 80 minuter, och än mer så än filer på hårddisken eller en strömmande tjänst där du kan konsumera musik precis hur länge du vill utan att behöva interagera mer än på sin höjd några musklick.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av f2000g:

Tar upp en gammal tråd här. Har själv ca 400 CD men de samlar mest damm nu. Köpte en skivspelare för några år sedan och lyssnar nästan uteslutande på vinyl. Lyssningströttheten infinner sig inte alls (det finns ju sämre vinylskivor så klart). Med CD så är det hårt och platt på ett sätt som jag inte kan sätta fingret på. Spotify låter helt enkelt bedrövligt, men jag använder det i bilen av bekvämlighetsskäl. Har ca 200 vinylskivor och det växer stadigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ha rätt gällande hur du upplever ljudet men du har fel i din slutsats att det beror på cd systemet, det som kan återges från lp kan också återges från en cd så om du upplever skillnader så beror det inte på att cd är sämre utan att du endera har dålig utrustning eller att det är olika innehåll på fonogrammen, man mastrar sällan likadant eftersom lp inte kan hantera stereo i basen och ha lika hög dynamik.
Det är jättesvårt att hitta skivor med exakt samma innehåll oberoende av format men när formatkriget mellan lp och cd pågick på riktigt för 30-35 år sedan gjordes det tester där man spelade in en lp på cd och de gick inte att skilja från lpn med nån statistisk säkerhet, däremot gick det alltid att detektera vad som spelades upp via lp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Själv köpte jag nyligen en streamer och kör nu mest Tidal, DAB och Apple TV/ Youtube
Saknar faktiskt inte CD.
Inte direkt någon dålig anläggning här för den delen.
Digitalt blir bättre med tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag har både vinyl och cd, eller jag hade cd, sålde precis min Oppo BDP-95 och den kommer jag sakna, ljudmässigt så lät den bäst i min anläggning, körde enbart cd på den och via XLR kablar, sjukt bra ljud.
Jag har Tidal nu och jag har även musik i min dator, massor med 24 bit, har lagt in alla mina cd skivor, drygt 1000 album just nu.

Vad låter bäst i min anläggning?

Jag och några kompisar körde en test för nått år sedan då vi lyssnade på samma skiva från 3 olika ljudkällor.
Dire Straits Brothers in arms.
SACD, vinyl och högupplöst FLAC från dator.
Sämsta ljudet var från dator, körde via USB och kan nämna att min Hegel förstärkare bara klarar 96hz via USB vilket kan ha gjort en hel del gällande lite sämre ljud.
Mellan vinyl och SACD så var de svårt att välja vad som lät bäst, vinylskivan hade ett mycket varmt och tungt ljud, mycket djupbas framförallt och SACD skivan var inte riktigt lika bas tung men ljudet var mer klart och diskant och mellanregistret var tydligare.

Nu när jag har Tidal så lyssnar jag samma väg, USB från dator och jag är lite besviken, skivor som jag har rippat i datorn låter många gånger bättre en om jag lyssnar från Tidal, kan inte säga att Tidal låter bättre en de jag har i min dator, är dött lopp men de jag kan säga är att min sålda Oppo BDP-95 ljudmässigt var helt överlägsen allt jag spelat i min anläggning, får se om jag har kvar Tidal.

Nu när jag inte har någon cd längre så lyssnar jag mest på vinyl och de är sjukt vad bra ljud man får från en bra skivspelare, intressant att vissa ny pressade skivor låter bättre en original utgåvan, till exempel en Toto skiva som jag har nypress och original och nypressen låter mycket bättre en originalet.

Gällande knaster så upplever jag inte nått sånt på min skivspelare, jag kan spela en hel sida utan ett enda knaster ljud, blundar man och lyssnar så kan man inte tro att de är vinyl man lyssnar på för man är van sen tonåren då vinyl var de enda som fanns men inte lät de så här bra, men de är klart, jag hade inte så här bra grejer i min ungdom om de ens fanns så bra grejer.

Permalänk
Medlem

Vinyl-Cd-SACD-DVD-Audio-Blu-Ray-Audio

Jag sålde mina 7 meter Vinyl ( ca 2000 Lp) med tillhörande luftlagrad skivspelare för ca 5 år sedan och har aldrig sett tillbaka. Nu spelar jag på en APL Cd-SACD spelare där dacen omvandlar allt till DSD 128 ( ca fyra gånger mer information än SACD och detta gäller även cd) och jag kommer aldrig att gå tillbaks till vinylen igen med alla dessa inställningar, skötsel av vinylen m.m. Ytterligare musik finns på en hårddisk ca 7 Terrabyte som via en Oppo 105 med USB går direkt in i Dacen. Sitter nöjd för närvarande.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.