Vinyl eller Digital "High End"? Bäst ljud? Inköpsråd...

Permalänk
Medlem

Vinyl eller Digital "High End"? Bäst ljud? Inköpsråd...

Köpte Sennheiser HD800 hörlurar för några månader sedan...

Just nu har jag till datorn men tänkte reservera en lyssningshörna...

I dagsläget har jag alltså:

- Sennheiser HD800
- Asus Xonar Essence STU
- Samsung 55" 4K/HDR TV
- PLEX MediaServer (20 TB film och musik)
- EN hylla Blu-Ray (Film, enstaka musik blu-ray)
- 5 vinyler

Tills vidare har jag haft STU'n och HD800 vid datorn... Jag har tidigare också varit på demo och lyssnat på Essence III som i mitt tycke lät 10 gånger bättre än vad STU'n gjorde... Skulle inte påstå att STU är särskilt mycket bättre än STX. Men jag är lite tänd på tanken att köra vinyl istället för att uppgradera/ersätta STU'n... Då tänker jag att en Rega Planar 3 (2016) med en Audio Technica AT33PTG/II nål (eller något i samma prisklass) och en Primare R32 RIAA. Så kör jag det direkt i min STU utan att satsa på Essence III, då borde väl analogt ljud gå rakt igenom den??

Jag har inte så mycket vinyl i dagsläget, men det spelar inte lika stor roll... Jag kan investera i det på sikt. Men tror ni som är lite insatta... Blir ljudet bättre med Rega, Primare och en hygglig nål med HD800 än en BRA dac för 15 papp och köra genom min media server...? Nu menar jag inte rent vetenskapligt, vad som har bäst ljud kvalité utan vilken uppsättning som rimligtvis "låter" bäst...

I övrigt... Bör jag satsa på en vit eller svart Rega? Jag tänker att om jag vill ha en mogen stil på min inredning, kanske svart är lite mer ungkarl... Mitt ex sa det haha... Vuxen look = vit Rega? Håller någon med om det??

Först tänkte jag att jag kör HD800 till TV'n... Sedan tänkte jag att jag vill ha en separat lyssningshörna och kanske köra högtalare (2.0 eller 2.1) t.ex. ML Ethos med en ev. REL bas... På LÅNG sikt... Kanske upp emot en 5 års period innan det blir intressant. Så då kan jag köra vinyl i lyssningshörnan med HD800 och ML i vardagsrummet till film och digitala filer...

Vad tror ni om det? Bra setup?

Permalänk
Medlem

Digitalt för komforten och analogt för känslan och dynamiken. Punkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

@SysXpl:

Om du frågar andra ifall du fokusera på Vinyl, tror jag du inte ska göra det.
Jag tror många i din sits har börjat köpa några vinyler för att de tycker att det är charmigt, men sedan ledsnat.
Men gillar du att lyssna på musik på det sättet, så kör på. Jag förstår charmen, och jag lyssnar gärna på hela album själv, men för mycket negativa aspekter med Vinyl som gör att det inte är intressant för min egna del.

Permalänk
Medlem

Vinyl har man för att det är roligt och det blir en grej av det hela (plus att vissa utgåvor och dyl inte finns tillgängligt). Men du kan få "bättre ljud" digitalt, plus att det är mycket smidigare.

Permalänk
Medlem

spendera inte pengar på en dyr DAC.

Permalänk
Medlem

Vinyl om du är ute efter ljudkvalitet på ny musik, digitalt om du vill ha komfort men kan tumma på kvalitet.
Vet inte hur insatt du är i loudness war men nästan all ny musik är komprimerad till den grad att den nästan inte går att lyssna på lite högre volym. Vassa s-ljud uppstår det går inte att höja volymen utan att råka ut för distorsion osv. Det går ju att hitta digitala album som mastrades på 80-90 talet som faktiskt låter bra som inte är lika drabbat av loudness war men ny musik är i stort sett hopplös. All dynamik är borta för ingen nytta förutom att "det ska vara så"

P2 har en intressant dokumentär i ämnet för den som är intresserad.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/613255?programid=4112
En P2 dokumentär om vinyl som dessutom är lite småintressant.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/882267?programid=4112

Visa signatur

Blank

Permalänk
Rekordmedlem

Cd och dvd-audio är totalt förkrossande överlägset vinyl som återgivningsmedia men inspelning och tillgång till musik kan skilja och då kan annat än tekniska egenskaper påverka.
En dac som kostar under 1000kr (typ Odac) kommer att totalt utklassa en vinylspelare oavsett prisklass i återgivningskvalitet så är du inte ute efter "känslan" eller tillgång till nån viss typ av (gammal) musik som bara finns tillgänglig på vinyl så är det inget att fundera på.
Vinyl kan vara kul men det är otroligt mycket sämre på musikåtergivning än de digitala formaten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.micke:

@CeQore:

Om du frågar andra ifall du fokusera på Vinyl, tror jag du inte ska göra det.
Jag tror många i din sits har börjat köpa några vinyler för att de tycker att det är charmigt, men sedan ledsnat.
Men gillar du att lyssna på musik på det sättet, så kör på. Jag förstår charmen, och jag lyssnar gärna på hela album själv, men för mycket negativa aspekter med Vinyl som gör att det inte är intressant för min egna del.

Den största nackdelen, rent spontant som jag tänker på, är att hantera skivorna... Jag skulle inte påstå att jag att slarvig... Men att hålla de i exemplariskt, och att lyssna regelbundet utan nämnvärt/hörbart slitage kräver STOR ansträngning för min del... Jag medicinerar sedan 20 år tillbaks, vilket gör att jag skakar lite i händerna... Inget extremt... Men att placera pickupen "perfekt" är inte helt enkelt... även kostsamt med någon form av "professionell" rengöring. Min tanke i så fall är inte att satsa på trälim...

Så visst, finns det nackdelar... Det förnekar jag inte... Vinyl är kul... Men det verkar vara minst lika mycket "bök" eller "meck" som att leka med rörförstärkare och dyl. Mängder av tillbehör och uppgraderingar också...

Jag har haft vinyl tidigare... Kanske haft 20 - 50 vinyler och en NAD C 555i, samt en PP-1 RIAA för några år sedan... Också haft en Dual som jag försökt få liv i, men sålt av. Min första, en Denon för drygt 900 kr ny på Hi-Fi klubben... runt 2008 köpte jag den. Men jag har aldrig ansett mig vara "seriös" med vinyl... utan det var då lite mer slit och släng, på skoj samt för party.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Cd och dvd-audio är totalt förkrossande överlägset vinyl som återgivningsmedia men inspelning och tillgång till musik kan skilja och då kan annat än tekniska egenskaper påverka.
En dac som kostar under 1000kr (typ Odac) kommer att totalt utklassa en vinylspelare oavsett prisklass i återgivningskvalitet så är du inte ute efter "känslan" eller tillgång till nån viss typ av (gammal) musik som bara finns tillgänglig på vinyl så är det inget att fundera på.
Vinyl kan vara kul men det är otroligt mycket sämre på musikåtergivning än de digitala formaten.

Ja, som sagt. Jag är inte intresserad av den vetenskapliga faktorn... Vinyl är möjligtvis inte lika "perfekt"... Men de flesta "audiofiler", ljudnördar osv. tycker att vinyl låter helt enkelt bättre... Det handlar inte om "känslan", utan om preferenser och smak snarare skulle jag vilja påstå. Jag gillar inte känslan av "gamla" vinylspelare, med en modern Rega Planar 3 (2016-års model) låter i mitt tycke mycket bättre utan knaster osv. än vad "klassisk" retrovinyl gör...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SysXpl:

Ja, som sagt. Jag är inte intresserad av den vetenskapliga faktorn... Vinyl är möjligtvis inte lika "perfekt"... Men de flesta "audiofiler", ljudnördar osv. tycker att vinyl låter helt enkelt bättre... Det handlar inte om "känslan", utan om preferenser och smak snarare skulle jag vilja påstå. Jag gillar inte känslan av "gamla" vinylspelare, med en modern Rega Planar 3 (2016-års model) låter i mitt tycke mycket bättre utan knaster osv. än vad "klassisk" retrovinyl gör...

Skilj på mediet och inspelningen, många lp har en annan mastring delvis pga att de måste dynamikbegränsas och ha monobas men det kan även handla om "vilja"
Tycker du det är bökigt att spela vinylerna men gillar hur de låter så går de utmärkt att rippa dem och lagra digitalt tex som flacfiler, du kommer inte att kunna skilja ut vad som är vad vid blindtest så man behöver egentligen bara rippa vinylerna om man vill slippa hanteringen och ett bra musikljudkort i 1000 kr klassen ger med stor marginal prestanda som räcker för att spela in signalen från riaadelen utan att den går att skilja från att spela skivan direkt.
Det är däremot total omöjligt att spela in en cd på en vinyl utan att det går att höra när man spelar vinylen och inte cdn..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle nog inte välja att köra vinyl med ett par HD800, artefakter från uppspelningen kommer troligtvis bli väldigt tydliga. Satsa på digitalt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Digitalt för komforten och analogt för känslan och dynamiken. Punkt.

Påstår du att analogt har högre dynamik än digitalt?

Permalänk
Medlem

@Kilroy: Med modern musik så är det tyvärr så, man komprimerar sönder nästan all musik idag så all dynamik försvinner.

Det bästa är ju helt klart att köra på CD med en gammal master för att slippa loudness war men modern musik är så förstörd att en ny vinyl ofta låter bättre. Vinyl har den goda egenskapen att du inte kan komprimera lika mycket för då går det inte att trycka din vinyl tillslut om det är musik du vill få fram.

Imagine Dragons - Demons är ett klockrent exempel på detta, spelar ingen roll hur dyr stereo/lurar du har den låten låter alltid skit.
Köp den på LP så kommer du få en helt annan dynamik.

EDIT Även Imagine Dragons - Radioactive är ett klockrent exempel.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Kilroy: Med modern musik så är det tyvärr så, man komprimerar sönder nästan all musik idag så all dynamik försvinner.

Men, det beror ju på mastringen och inte på analogt eller digitalt?

Är alla moderna LP-skivor mastrade annorlunda än digitala utgåvorna?

EDIT; Missade visst ett stycke, I see.

Permalänk
Medlem

Problemet med vinyl är att kvalitén försämras då det är en fysisk produkt som utsätts för jordens elaka element!

Två-tre hundra år räcker för att tära lite på kvalitén, det märks direkt :'(

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lasseTM:

@Kilroy: Med modern musik så är det tyvärr så, man komprimerar sönder nästan all musik idag så all dynamik försvinner.

Det bästa är ju helt klart att köra på CD med en gammal master för att slippa loudness war men modern musik är så förstörd att en ny vinyl ofta låter bättre. Vinyl har den goda egenskapen att du inte kan komprimera lika mycket för då går det inte att trycka din vinyl tillslut om det är musik du vill få fram.

Imagine Dragons - Demons är ett klockrent exempel på detta, spelar ingen roll hur dyr stereo/lurar du har den låten låter alltid skit.
Köp den på LP så kommer du få en helt annan dynamik.

Dynamiken kan i de flesta praktiska fall bli ungefär hälften så stor som på en cd och 1/3 så stor som dvd-audio innan nålen hoppar ur spåret eller spåren på skivan påverkar spåret bredvid, just dynamiken är en av de egenskaper där man i princip alltid haft problem med lp även när det var "formatet som gällde"
Det finns som sagt inget som helst hinder att rippa vinylen och lagra och återge det via digitalprylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Bara nackdelar med vinyl rent tekniskt. Men det är ju mycket roligare att hålla på med. Varför inte blanda både digitalt och analogt och låt humöret styra hur du vill lyssna för stunden?

Permalänk
Medlem

Nu måste jag ju säga att digital låter en bas mer platt en vad den gör på en vinylskiva. annars är det upp till var och en vad man tycker.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Påstår du att analogt har högre dynamik än digitalt?

Ja det påstår jag. Bas och trummor låter bättre speciellt på vinyl.
Sedan som många säger så är ny musik kass när det gäller digitalt, där med inte sagt att det inte finns kassa släpp på vinyl också.
Ja, om det är korrekt gjort så finns det en separat master för vinyl.

Själv använder jag både vinyl och digitala streams. Båda har fördelar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

CD är det tekniskt bästa formatet men ett bra format räcker inte långt om en ljudtekniker av anledningar valt att slakta inspelningsmaterialet med t.ex dynamikkomprimering i mastringsledet.

Därför kan det hända att en vinylskiva, tragiskt nog, faktiskt låter bättre än cd-versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

Jag har tidigare också varit på demo och lyssnat på Essence III som i mitt tycke lät 10 gånger bättre än vad STU'n gjorde...
...
jag är lite tänd på tanken att köra vinyl istället för att uppgradera/ersätta STU'n.
...
Jag har inte så mycket vinyl i dagsläget, men det spelar inte lika stor roll... Jag kan investera i det på sikt. Men tror ni som är lite insatta... Blir ljudet bättre med Rega, Primare och en hygglig nål med HD800 än en BRA dac för 15 papp och köra genom min media server...? Nu menar jag inte rent vetenskapligt, vad som har bäst ljud kvalité utan vilken uppsättning som rimligtvis "låter" bäst...

Var verkligen allt annat samma när du lyssnade på Essence III? De recensioner jag läst säger att skillnaden i princip är obefintlig.

Vinyl kör man för nostalgi/känsla och om man tycker det är coolt - inte för ljudkvalité. Vissa föredrar det ena framför det andra.

DAC för 15 papp känns lite som att kasta pengarna i sjön. Vad är det egentligen du saknar med din nuvarande setup?
För de pengarna hade jag hellre köpt fler olika hörlurar, med annan karaktär, som passar bättre än HD800 för viss typ av musik eller TV/film.

Sist men inte minst. Ta alla recensioner med en nypa salt. Lyssna själv så mycket som möjligt och lyssna kritiskt. Tyvärr hör vi ofta vad vi själva vill höra. Vissa hör ju stor skillnad på digitala kablar. Eller stömkablar. Just sayin'

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Ja det påstår jag. Bas och trummor låter bättre speciellt på vinyl.
Sedan som många säger så är ny musik kass när det gäller digitalt, där med inte sagt att det inte finns kassa släpp på vinyl också.
Ja, om det är korrekt gjort så finns det en separat master för vinyl.

Själv använder jag både vinyl och digitala streams. Båda har fördelar.

Okej, om mastringarna är olika så blir det ju stor skillnad i praktiken så klart.

Men tekniskt så har väl CD större dynamikomfång än LP och det beror liksom på helt andra än tekniska faktorer vilken som har större dynamik i praktiken?

Och sen tillkommer ju olika former av "HD-ljud" som tar det ytterligare steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Ja det påstår jag. Bas och trummor låter bättre speciellt på vinyl.
Sedan som många säger så är ny musik kass när det gäller digitalt, där med inte sagt att det inte finns kassa släpp på vinyl också.
Ja, om det är korrekt gjort så finns det en separat master för vinyl.

Själv använder jag både vinyl och digitala streams. Båda har fördelar.

Bättre? Nja, annorlunda kan jag köpa. Bättre låter det troligtvis för att du vill att det ska låta bättre - eller för att du helt enkelt gillar mindre dynamik. Smaken är som baken.

Eller råkar det vara kasst källmaterial på CD-skivorna.

Vad skulle meningen vara att mastra "bättre" på vinyl? Rimligtvis borde mastringen för vinyl ta hänsyn till formatets begränsningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim1024:

Var verkligen allt annat samma när du lyssnade på Essence III? De recensioner jag läst säger att skillnaden i princip är obefintlig.

Vinyl kör man för nostalgi/känsla och om man tycker det är coolt - inte för ljudkvalité. Vissa föredrar det ena framför det andra.

DAC för 15 papp känns lite som att kasta pengarna i sjön. Vad är det egentligen du saknar med din nuvarande setup?
För de pengarna hade jag hellre köpt fler olika hörlurar, med annan karaktär, som passar bättre än HD800 för viss typ av musik eller TV/film.

Sist men inte minst. Ta alla recensioner med en nypa salt. Lyssna själv så mycket som möjligt och lyssna kritiskt. Tyvärr hör vi ofta vad vi själva vill höra. Vissa hör ju stor skillnad på digitala kablar. Eller stömkablar. Just sayin'

Jo, alltså... Jag funderade på om det var ren inbillning... Jag hade goda minnen av Essence STX (ljudkortet), med mina HD650 lurar som jag hade för flera år sedan... NU märker jag i princip ingen skillnad på STU och det inbyggda ljudkortet i min HTC mobil eller i min stationära dator med inbyggt ljud i moderkortet... Däremot mindes jag att det VAR klart "bättre" ljud i Essence III med lurarna... KAN ha varit placebo som sagt... Men jag bör nog prova Essence III på nytt, en om inte två gånger för att vara mer säker...

Har du några recensioner att hänvisa till kanske?

Sedan kan det finnas uppenbara skillnader i ljudet... T.ex. när jag provlyssnade Martin Logan elektrostathögtalare... Där kan vi definitivt prata en ordentlig, mycket hörbar skillnad i jämförelse med mina dåvarande Monitor Audio RS6. Allt annat än inbillning eller placebo... Kablar... Nja, den går jag inte på... Däremot köper jag gärna häftigare kablar precis som jag hellre köper Armani Jeans än ett par jeans från Dressman eller HM... man väljer ett märke som är lite mer "fancy", på precis på lika dåliga grunder... För att det känns bättre helt enkelt... Men jag skulle nog inte heller vilja lägga 15 papp på en DAC bara för att den är fancy... Då kanske vinyl vore en bättre investering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

Jo, alltså... Jag funderade på om det var ren inbillning... Jag hade goda minnen av Essence STX (ljudkortet), med mina HD650 lurar som jag hade för flera år sedan... NU märker jag i princip ingen skillnad på STU och det inbyggda ljudkortet i min HTC mobil eller i min stationära dator med inbyggt ljud i moderkortet... Däremot mindes jag att det VAR klart "bättre" ljud i Essence III med lurarna... KAN ha varit placebo som sagt... Men jag bör nog prova Essence III på nytt, en om inte två gånger för att vara mer säker...

Har du några recensioner att hänvisa till kanske?

Sedan kan det finnas uppenbara skillnader i ljudet... T.ex. när jag provlyssnade Martin Logan elektrostathögtalare... Där kan vi definitivt prata en ordentlig, mycket hörbar skillnad i jämförelse med mina dåvarande Monitor Audio RS6. Allt annat än inbillning eller placebo... Kablar... Nja, den går jag inte på... Däremot köper jag gärna häftigare kablar precis som jag hellre köper Armani Jeans än ett par jeans från Dressman eller HM... man väljer ett märke som är lite mer "fancy", på precis på lika dåliga grunder... För att det känns bättre helt enkelt... Men jag skulle nog inte heller vilja lägga 15 papp på en DAC bara för att den är fancy... Då kanske vinyl vore en bättre investering...

Suck. Varför måste man alltid påstå att det måste vara placebo. Vi hör alla olika.

Det du hör på högtalare är på grund utav hur man har tweakat ljudet. Hittade ingen annan enkel förklaring. Alla fabrikat använder olika material och det medför till att högtalare låter olika även fast principen för ljud är lika.

En dyrare DAC låter bättre upp till ett angivet pris därefter är det mest lyx. Komponenterna på insidan är bättre och lika dant här det låter olika beroende på fabrikatets tweakande.

Vad som låter bäst mellan LP och CD är upp till dig själv att avgöra. Själv lirar jag CD eftersom jag tycker en bra Vinyl ser ut att vara för mycket jobb. Min referens över de olika källorna är lite på en annan nivå eftersom den enda gång jag hört vinyl har varit på en anöäggning som kostar mer än vad man kommer ha råd med i sitt liv. Medan CD kör jag hemma varje dag och även där hört med Mid Fi upp till absolut High End prylar.

Väljer du ett seriöst märke är det ofta kvalitet och även seriösa märken har budget modeller. Du blir mer nöjd om du väljer något som är bra framtaget för ljust ändamålet. Sedan må du vara medveten att High End handlar om lyx på absoluta nivå och där är du knappt ens så länge du inte har pengar som växer på träd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kilroy: Visst är det så att en cd eller dvd har bra mycket bättre dynamiskt omfång.
Men tyvärr så förstör nästan alla moderna ljudingenjörer mastringen mer än vad dom tillför, dels för att normen är så idag men även felaktig data.
Det går rykten om att en låt som är "högre" får mera uppmärksamhet och därför skulle sälja bättre men det finns inget bevis i detta påstående. Och förr i tiden kanske man skulle kunna säga att det fanns en gnutta sanning i det hela men idag använder alla radio/spotify osv en ljud "normalizer" så det spelar ingen roll längre om du komprimerat din musik all musik är ändå lika hög. Det enda du har gjort är att förstöra dynamiken.

Det går att hitta guldkorn på CD som låter äckligt jäkla bra och dom är lättare att hitta bland gamla CD-skivor så loppisar är ett bra ställe att leta om man tycker om äldre musik. Men att Spotify har tex alla Dire Straits album som "re mastered" istället för mastern som är mycket äldre vådar inte gott. Men rent generellt så kan man säga att nyare musik är mer förstörd och jag tror att toppen nåddes med just med Imagine Dragons - Radioactive albom som är så katastrofalt dåligt att ljudingenjören bör förflyttas på lämpligt sätt till månen

Här har du en bild på Imagine dragons - deamons
Den tjocka korven är när refrängen drar igång om som du ser är det 0 dynamik. Detta är helt omöjligt att återskapa på en LP då nålen faktiskt måste röra sig men med digital musik så kan ju "nålen" röra sig på tusendelar av en sekund.

Bild

Kan ju passa på att nämna att jag faktiskt kör digitalt själv och inte vinyl men efter jag började investera i en dyr stereo så har jag sakta men säkert bytt musiksmak. Helt enkelt för att det inte går att lyssna på speciellt mycket modern musik samtidigt som jag verkligen uppskattar tex queen låt på ett helt annat sätt på en lite finare stereo.

Att hitta "Dire Straits - Brothers In Arms" albumet på CD från 1985 är ren och skär lycka, det är i stort sett inte komprimerat och är nog ungefär så bra ljud kan låta på en CD.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysXpl:

Den största nackdelen, rent spontant som jag tänker på, är att hantera skivorna... Jag skulle inte påstå att jag att slarvig... Men att hålla de i exemplariskt, och att lyssna regelbundet utan nämnvärt/hörbart slitage kräver STOR ansträngning för min del... Jag medicinerar sedan 20 år tillbaks, vilket gör att jag skakar lite i händerna... Inget extremt... Men att placera pickupen "perfekt" är inte helt enkelt... även kostsamt med någon form av "professionell" rengöring. Min tanke i så fall är inte att satsa på trälim...

Såg att det fanns någon vinylspelare med laser.. tänk som en stor cd-spelare.. bara att ploppa in skivan.
Nackdelen var väl priset annars hade jag nog köpt en för att rippa vinyl skivor
Äger idag endast ett fåtal vinylskivor och ingen spelare.

Permalänk
Rekordmedlem

Vill man mäta om och hur eventuella inspelningar skiljer sig åt med avseende på dynamiken så kan man använda Masvis http://www.lts.a.se/lts/masvis Det går att mäta på vinyl också även om det naturligtvis blir lite bökigare om man behöver rippa skivan för att få en fil man kan analysera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

läs inga hifi-recensioner. De går alla i stil med: Wow! Låter luftigt, kontrollerad bas, järngrepp, underbar separation, kunde se bandet i mitt vardagsrum, låter mycket bättre än dyrare alternativ! Oavsett vad som testas, med allt från hifi-rack, kablar eller lurar.

när såg du senast en produkt få en 2:a? (av 5).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Kilroy: Visst är det så att en cd eller dvd har bra mycket bättre dynamiskt omfång.
Men tyvärr så förstör nästan alla moderna ljudingenjörer mastringen mer än vad dom tillför, dels för att normen är så idag men även felaktig data.
Det går rykten om att en låt som är "högre" får mera uppmärksamhet och därför skulle sälja bättre men det finns inget bevis i detta påstående. Och förr i tiden kanske man skulle kunna säga att det fanns en gnutta sanning i det hela men idag använder alla radio/spotify osv en ljud "normalizer" så det spelar ingen roll längre om du komprimerat din musik all musik är ändå lika hög. Det enda du har gjort är att förstöra dynamiken.

Det går att hitta guldkorn på CD som låter äckligt jäkla bra och dom är lättare att hitta bland gamla CD-skivor så loppisar är ett bra ställe att leta om man tycker om äldre musik. Men att Spotify har tex alla Dire Straits album som "re mastered" istället för mastern som är mycket äldre vådar inte gott. Men rent generellt så kan man säga att nyare musik är mer förstörd och jag tror att toppen nåddes med just med Imagine Dragons - Radioactive albom som är så katastrofalt dåligt att ljudingenjören bör förflyttas på lämpligt sätt till månen

Här har du en bild på Imagine dragons - deamons
Den tjocka korven är när refrängen drar igång om som du ser är det 0 dynamik. Detta är helt omöjligt att återskapa på en LP då nålen faktiskt måste röra sig men med digital musik så kan ju "nålen" röra sig på tusendelar av en sekund.

Bild

Kan ju passa på att nämna att jag faktiskt kör digitalt själv och inte vinyl men efter jag började investera i en dyr stereo så har jag sakta men säkert bytt musiksmak. Helt enkelt för att det inte går att lyssna på speciellt mycket modern musik samtidigt som jag verkligen uppskattar tex queen låt på ett helt annat sätt på en lite finare stereo.

Att hitta "Dire Straits - Brothers In Arms" albumet på CD från 1985 är ren och skär lycka, det är i stort sett inte komprimerat och är nog ungefär så bra ljud kan låta på en CD.

@Kilroy
Var hittar man den då. Har bara samlingsskivan med de bästa låtarna. Jag diggar också CD. Funderar på byte utav CD spelare bara det att jag hittar få som kör TI chip här där jag bor och som vore bättre än min Primare CD22 som jag köpte för halva priset. Har som sagt inget emot att investera i bra prylar så länge det är inom rimliga priser. Sedan jag började med CD har jag idag runt 100st och det växer stadigt och jag har lyssnat igenom alla och då enbart med artister jag gillar.

Skickades från m.sweclockers.com