Vad har hänt med Kepler? GTX 680, GTX 780 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Så det är inte konstigt att Fury X presterar betydligt mycket sämre i förhållande till dess teoretiska FLOPS?
Du har inte funderat på att Nvidia introtucerade Tile-Based Rendering med Maxwell och att det har något med det att göra?

Har du något exempel på detta?

Tesselering i sig själv är ju extremt användbart i spel, en teknik som dessutom är ganska tung att bearbeta. Man kan inte magiskt göra äldre arkitekturer bättre på nya renderingstekniker så att det skulle vara förvånande är ganska konstigt. Hur det sen implementeras är ju ett annat problem.

Witcher 3 hade ju problem med HairWorks på AMD kort (och i allmänhet) och det är inte för att Hawaii var speciellt dålig på tesselering utan för att dom inte kan optimera efter deras källkod. Nu när GameWorks är mer en öppen standard än det var innan kommer dessa problemen vara oerhört mycket mindre än när det implementerades från första början. (HairWorks var ju från början bara Av eller På och ingenting mellan i Witcher 3. Vilket jag faktiskt inte förstår varför dom fortfarande hade vid release)

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-does-nv...

Det är en enorm skillnad på normal hög och extremTesselering i belastning, men mellan normal hög och extrem är det ytterst svårt att se skillnaden.

finns en kille på youtube som sammafattar det riktigt bra med allt runt gameworks:

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

@hakd: AdoredTV är inte den bästa källan direkt (AMD Biased så det svänger om det bland annat). Men som sagt, detta stämmer inte riktigt heller längre.

http://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-announces-gameworks-...
https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/nvidia_making_g...

Jag är inget fan av GameWorks men det är många av problemen som fanns innan som inte är aktuella längre.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

@hakd: AdoredTV är inte den bästa källan direkt (AMD Biased så det svänger om det bland annat). Men som sagt, detta stämmer inte riktigt heller längre.

http://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-announces-gameworks-...
https://www.overclock3d.net/news/gpu_displays/nvidia_making_g...

Jag är inget fan av GameWorks men det är många av problemen som fanns innan som inte är aktuella längre.

kolla från timestampen........
klockrent exempel på hur Nvidias drivers segar ner deras egna kort för att de ska ser sämre ut i jämförelse med sina nya
https://youtu.be/O7fA_JC_R5s?t=744

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ytbehandlad:

kolla från timestampen........
klockrent exempel på hur Nvidias drivers segar ner deras egna kort för att de ska ser sämre ut i jämförelse med sina nya
https://youtu.be/O7fA_JC_R5s?t=744

Så nu använder vi ett spel som kör med Creation Engine som ett bra exempel?

Dessutom ett spel där PATCHEN är det som lagt till funktioner som FleX och HBAO+. till spelet. Det har inget med deras drivrutiner och göra.

Herregud, dubbla lager foliehatt.

Kepler och Maxwell är arkitekturer där fokus ligger på helt olika saker. Fermi var väldigt beräkningskapabel och det ändrade man på helt och hållet med Kepler. Kepler är så långt ifrån beräkningsfokuserad man kan komma och eftersom mer eller mindre alla FleX(PhysX)-titlar använder GPU för sin beräkning kommer Kepler prestera dåligt. Svårare än så är det inte.

Det blir ju en naturlig "downgrade" om man lägger till funktioner som Kepler inte var bra på att hantera.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag har fått uppfattningen att AMD har valt att paralellisera så mycket de kan i sin GCN GPU-arkitektur och att Nvidia mer fokuserat på "singeltråd"-prestanda.
Detta gör att äldre AMD kort presterar bättre då man paralelliserar mer och mer.
Vissa konspirationsteorier menar att detta är också orsaken till att Dx12 och Vulkan inte slagit igenom, Nvidia vill det inte.

Den som lever får se

Permalänk
Medlem

Angående Vulkan så släppte Nvidia nyss en ny betadrivrutin för Vulkan 382.58, den lägger till 5-6 nya operationer som stöds, gissningsvis ligger dom efter en del men dom ser ju inte ut att motarbeta det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||