Powerbank dödade mitt GA-H87N-WIFI och 4670k ???

Permalänk

Powerbank dödade mitt GA-H87N-WIFI och 4670k ???

Hej.
För en 4 månader sen så satte jag i min powerbank deltaco i min datorn, dåvarande 4670k och ett GA-H87N-wifi, och efter 15 min så plinga windows till att jag dragit ur USB kontakter och mitt tangentbord och mus slockna/sluta funka, efter 15 sec dog datorn och va stendöd.

Kortslöt jag 24 pin kontakten så starta nätdelen, men när jag plugga i den i moderkortet så var det stendött, prova med andra nätdelar med, datorn reagera inte inte ens fläktar eller nått

Nu kommer fråga klarade min 4670k sig tro ? eller strök den med, har ingen möjlighet och testa den, men allt annat i datorn funkar, ram gpu och så vidare.
Kan det va så att USB chipsetet dog för powerbanken drog för mycket ström och mitt moderkort kanske va ett måndags exempler, cpun har aldrig varit överklockat då den suttit i min htpc till tvn.

går i tankarna att sälja den då den ligger och skräpar i sin låda.

Powerbanken funkar att ladda i andra datorer, dock inte testat i min nya 7600k och tänker inte prova haha

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Skrivet av wingman92:

Hej.
För en 4 månader sen så satte jag i min powerbank deltaco i min datorn, dåvarande 4670k och ett GA-H87N-wifi, och efter 15 min så plinga windows till att jag dragit ur USB kontakter och mitt tangentbord och mus slockna/sluta funka, efter 15 sec dog datorn och va stendöd.

Kortslöt jag 24 pin kontakten så starta nätdelen, men när jag plugga i den i moderkortet så var det stendött, prova med andra nätdelar med, datorn reagera inte inte ens fläktar eller nått

Nu kommer fråga klarade min 4670k sig tro ? eller strök den med, har ingen möjlighet och testa den, men allt annat i datorn funkar, ram gpu och så vidare.
Kan det va så att USB chipsetet dog för powerbanken drog för mycket ström och mitt moderkort kanske va ett måndags exempler, cpun har aldrig varit överklockat då den suttit i min htpc till tvn.

går i tankarna att sälja den då den ligger och skräpar i sin låda.

Powerbanken funkar att ladda i andra datorer, dock inte testat i min nya 7600k och tänker inte prova haha

sättet du får svar på din fråga är att felsöka/testa.. det finns ingen som automatiskt vet vad som hänt med ditt moderkort & cpu.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Högst sannolikt så klarade sig processorn.

Enda sättet är som sagt att testa i ett annat moderkort med stöd för processorn i fråga.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

sättet du får svar på din fråga är att felsöka/testa.. det finns ingen som automatiskt vet vad som hänt med ditt moderkort & cpu.

jo jag vet det, tänkte bara höra vad folk "tror" då jag tänker inte testa den då jag redan har bytt ut den här HTPC datorn som paja med en NUC och min Nya dator som jag har nu så tänker inte lägga pengar på att testa.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Skrivet av wingman92:

jo jag vet det, tänkte bara höra vad folk "tror" då jag tänker inte testa den då jag redan har bytt ut den här HTPC datorn som paja med en NUC och min Nya dator som jag har nu så tänker inte lägga pengar på att testa.

ok jag tror det är fel på moderkortet.
ladda batteripack med mobilladdare och inte genom datorn..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Om datorerna följer de olika USB-standarderna korrekt så skall skall inte USB-portarna på datorn gå sönder även om man råka kortsluta den anslutna USB-sladden, och skyddet skall också vara automatiskt återgående om man tar bort den felaktiga sladden/USB-enheten som drar för mycket ström

Tidiga versioner hade polyswitch (PTC-motstånd) som ströp om strömmen blev för hög, senare generationer så är det allt mer avancerade chip i samband med USB-porten som sköter det hela.

Att fler saker än enbart USB-portarna la av tyder på att det var mer omfattande fel än enkom beroende av den anslutna powerbanken och det är heller inget bevis att powerbansken skulle vara grundorsaket till felet - det hade troligen kommit ändå...

Permalänk
Medlem

Mest troligt så är det något knas med din powerbank och inte datorn. Så smart att inte plugga in det i något ytterligare system, vore nog bäst att slänga IMO. Skulle försöka söka ersättning från dom som sålt powerbanken till dig, men kanske blir svårt att bevisa.
Angående CPUn så kanske det finns någon snäll själ här på Sweclockers forumet som kan testa den åt dig.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233