Mobil för att ersätta Lumia 640XL

Permalänk
Medlem

Mobil för att ersätta Lumia 640XL

Hejsan min bror bad mig om tips på mobiltelefon. Har själv inte någon större koll på mobiler som uppfyller önskemålen hoppas någon här har tips.

Krav från honom.
Minst 5,5" skärm.
Okej kamera (minst i nivå med 640 xl men gärna bättre)
Android.
Absolut inte samsung.
Prestanda så det flyter på när man surfar och har lite olika appar aktiva.
Pris gärna 2500 men kan sträcka sig till max 4000 om det är motiverat.
Den kommer köpas kontant

Några punkter jag tänker kan vara bra.
USB Type C
Någon form av IP klass kanske kan vara vettigt.
Helst ingen Sony har haft dåliga erfarenheter av deras byggkvalitet flera gånger.
Android 7 eller nyare.
Bra om den går köpa i sverige (alltså inte behöva importera från asien o grejer)

Jag antar det är vettigt att kika på närmare 4000 om man vill ha något som inte är segt och tråkigt?

Hittade en ZTE Axon 7
https://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/251250-zte_axon_7-dual...
Verkar ju helt okej?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Moto G5 är billig och bra. Det finns ett tips i fyndtråden där man får den för typ 600 om man tecknar upp sig på ett Tele2 abb. utan bindningstid, så kan man säga upp det direkt. Istället för typ 2000, så det är billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Moto G5 är billig och bra. Det finns ett tips i fyndtråden där man får den för typ 600 om man tecknar upp sig på ett Tele2 abb. utan bindningstid, så kan man säga upp det direkt. Istället för typ 2000, så det är billigt.

För liten skärm tyvärr han är van med 5.7". Och snapdragon 400 serien är inte de rätt slöa till en Android telefon?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Jag har denna och mer prisvärd mobil just nu är nog svårt att hitta tror jag.
För 1890:- får man en mobil med bra byggkvalitet, 5,7" skärm, snabbladdning, bra kamera, fint ljud i stereohögtalare, heller inget lagg i menyer etc. Är riktigt nöjd med den.
Enda minuset på den är väl batteritiden som inte är i toppklass, men snabbladdningen tycker jag väger upp detta minus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Jag har denna och mer prisvärd mobil just nu är nog svårt att hitta tror jag.
För 1890:- får man en mobil med bra byggkvalitet, 5,7" skärm, snabbladdning, bra kamera, fint ljud i stereohögtalare, heller inget lagg i menyer etc. Är riktigt nöjd med den.
Enda minuset på den är väl batteritiden som inte är i toppklass, men snabbladdningen tycker jag väger upp detta minus.

Ser ut att vara rätt bra. Men inte i laget för 1890 utan finns för 2500kr i tyskland. Är den fortfarande värd det?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jOnÄTÄn:

För liten skärm tyvärr han är van med 5.7". Och snapdragon 400 serien är inte de rätt slöa till en Android telefon?

Oj, farligt att säga sådär.
Snapdragon 400-serien sträcker sig över rätt många år och olika iterationer.
De är absolut inte de häftigaste SoC:erna dock men helt klart kompetenta. De faller efter lite vid tung belastning eller t ex spel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Oj, farligt att säga sådär.
Snapdragon 400-serien sträcker sig över rätt många år och olika iterationer.
De är absolut inte de häftigaste SoC:erna dock men helt klart kompetenta. De faller efter lite vid tung belastning eller t ex spel.

Okej det jag menade var om de orkar driva runt android nu för tiden. För när jag använde en Andoid telefon med snapdragoon 400 senast var det en otroligt dålig upplevelse (LG g3s) medan Lumia 640XL flöt på fint. Men är medveten om att både 400 serien och android säkert blivit bättre.
Men vi säger såhär. Kommer en modern 400 serie cpu klara vardagliga uppgifter om 3 år utan att vara väldigt långsam? Är de kanske ikapp de 800 serie som fanns för 2 år sedan? (Tänker då den motorolan som blev länkad med en 808) Vilken nivå ligger de på? Vilka sorters tester bör man kika på för att få en vettig bild av det när det kommer till mobila processorer?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej det jag menade var om de orkar driva runt android nu för tiden. För när jag använde en Andoid telefon med snapdragoon 400 senast var det en otroligt dålig upplevelse (LG g3s) medan Lumia 640XL flöt på fint. Men är medveten om att både 400 serien och android säkert blivit bättre.
Men vi säger såhär. Kommer en modern 400 serie cpu klara vardagliga uppgifter om 3 år utan att vara väldigt långsam? Är de kanske ikapp de 800 serie som fanns för 2 år sedan? (Tänker då den motorolan som blev länkad med en 808) Vilken nivå ligger de på? Vilka sorters tester bör man kika på för att få en vettig bild av det när det kommer till mobila processorer?

Svårt att säga vilken nivå de kommer vara i framtiden, för jag kan inte se in i framtiden. Är inte insatt nog för att dra jämförelsen mellan nyaste snapdragon i 400-serien men då den består av ett gäng smallcore kärnor lär den inte presterar lika bra som äldre big-core processorer. När det kommer till benchmarks så brukar jag titta på Geekbench eller antutu.

Jag har beställt en Motorola G5 så får se hur bra den presterar. Skulle tro att den fungerar för det mesta utan större bekymmer men problemet är sällan processorn utan programmen man kör eller vad man kräver av processorn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Några lurar som uppfyller kriterierna, prisintervall 3000-4000

Asus Zenfone 3 Max 32GB
Lenovo P2 32GB
Nokia 6 32/64GB
Moto Z Play
Google Nexus 6P 32GB
HTC 10 Evo

Personligen hade jag rekommenderat Samsung S7 Edge (begagnad då dvs), men då den inte var önskvärd så ..

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av GrodaGaming:

Ja tack så mycket... Självklart har jag kikat där men ville ha tips från folk som faktiskt använt enheterna. Visst kan spec se bra ut men det är inte allt. En kamera med 13 mp behöver inte vara bättre än en med 8mp. En enhet med en lite snabbare processor än en annan behöver inte automatiskt vara snabbare om de lagt in massa "tung" mjukvara.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Några lurar som uppfyller kriterierna, prisintervall 3000-4000

Asus Zenfone 3 Max 32GB
Lenovo P2 32GB
Nokia 6 32/64GB
Moto Z Play
Google Nexus 6P 32GB
HTC 10 Evo

Personligen hade jag rekommenderat Samsung S7 Edge (begagnad då dvs), men då den inte var önskvärd så ..

Jo jag vet att Samsungen är bra men att det inte skulle vara samsung var han bestämd med Vet du hur kamerorna är på enheterna? Nexusen går bort pga den verkar inte gå att köpa längre tyvärr. Men Lenovon och moto z verkar rätt intressanta.
Lenovons fördelar är ju batteriet och att den har 4GB ram båda dessa bör ju hjälpa mobilen att klara sig 3 år. Däremot har ju Motorolan vattentäthet och USB c.
Nu för tiden är det väl lenovo som äger motorola? Så de bör vara typ lika med mjukvaran?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

OnePlus 3T finns ju också. Tyvärr går inte 3:an att beställa längre (den låg under 4000-sträcket), men 3T kostar 4295, så det kanske går att sträcka sig dit.

https://oneplus.net/se/3t

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

OnePlus 3T finns ju också. Tyvärr går inte 3:an att beställa längre (den låg under 4000-sträcket), men 3T kostar 4295, så det kanske går att sträcka sig dit.

https://oneplus.net/se/3t

Ja över 4000kr är nog inte intressant tyvärr. Han sa till mig att han ville lägga helst runt 2500-3000 men upp till 4000 om det var motiverat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Ska ärligt säga att jag har rätt dålig koll på mobiler, de flesta har nog jämförbara kameror i den prisklassen, svårt att tro någon av dem lyckats klämma in mer än marginellt bättre hårdvara än konkurrenterna. Men någon som är lite mer insatt kanske kan styra dig åt rätt håll.

edit: Japp lenovo köpte nog upp motorola, men Moto Z är nog innan de tog över.
edit2: Vet inte vad man ger för mobil.se idag, tycker de ger toppbetyg till nästan allt och alla, men:
http://www.mobil.se/tester/produkttester/moto-z-play-i-test#....

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo jag vet att Samsungen är bra men att det inte skulle vara samsung var han bestämd med Vet du hur kamerorna är på enheterna? Nexusen går bort pga den verkar inte gå att köpa längre tyvärr. Men Lenovon och moto z verkar rätt intressanta.
Lenovons fördelar är ju batteriet och att den har 4GB ram båda dessa bör ju hjälpa mobilen att klara sig 3 år. Däremot har ju Motorolan vattentäthet och USB c.
Nu för tiden är det väl lenovo som äger motorola? Så de bör vara typ lika med mjukvaran?

Här har man testat Moton
http://www.techradar.com/reviews/phones/mobile-phones/moto-z-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. sa åt honom att kika på Lenovo p2 moto z play och moto x style. Kan återkomma med vad han valde om jag kommer ihåg

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat min Huawei mate 9 pro några timmar så tyckte han att en Huawei vore käck så det blev till sist en Huawei P10 Lite. Trots att den har en liten skärm, men det blir säkert bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb