Hjälp mig bygga min första stationära sen 2006

Permalänk
Medlem

Hjälp mig bygga min första stationära sen 2006

Var hälsade sweclockers!

Jag fick tips här för 11 år sen när jag skulle bygga en stationär dator. #6823196

Tack till er som hjälpte då, den har funkat utmärkt, med några uppgraderingar som ni ser i min signatur.

Men nu är det 2017 och hög tid för en ny dator. Jag har siktet inställt på en Ryzen 1600.

Har för närvarande:
- Fractal Design Define Mini (2011 års modell)
- 3 stycken 3.5" hårddiskar
- 1 styck 3.5" hårddisk (extern)

Jag hade tänkt mig få in alla 4 i den nya datorn för tillfället. Under hösten ska jag stoppa in en eller två 3/4 GB hårddiskar i den och plocka ut dom gamla då dom gamla totalt är på 2.5 GB.

Har även tänkt stoppa min in gamla DVD-läsare/brännare.

Så vad jag behöver är mobo, cpu, ssd, ram samt grafikkort. Kommer använda mitt AMD 5070 grafikkort i väntan på nya grafikkort som snart ska komma och köpa ett bättre efter semestern. Så vi kan plocka bort grafikkortet ur ekvationen just nu.

Detta är vad jag hittat:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10440406/

Bra pris? Är mest osäker på moderkortet och minnet. Behövs snabbare minnen? Bör jag välja ett annat billigare moderkort?

Kommer kanske uppgradera till Ryzen 2 om 2-3 år och antar att desto dyrare moderkort desto framtodssäkrare, framförallt usb c är det jag vill ha just nu. Finns det andra att rekommendera? Sett att moderkort och minnen måste klicka för att få ut full prestanda ur Ryzen. Några andra mobo+ram kombinationer som kanske klickar bättre?

Vill ha 16 GB minne, helst ett moderkort med 4 platser så att jag sedan kan lägga till två till 8 GB stickor för totalt 32 GB.

Edit: glömde bort PSU.. Ett från fractal effekt 400w med vad kommer ha i datorn? Grafikkortet jag planerar att köpa senare är i nivån med 1060.

Tack för förhand 😊

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

@Mirialia: Minnet är det bra hastighet på då ryzen inte scalear så mycket högre än 3000 Mhz. Skulle byta PSU mot en Cooler Master MasterWatt 500w då den har mer effekt och har också en 80+ certifiering som intygar att den är av högre standard och hållbarhet. kostar inte mycket mer än Fractal designs Effekt 400w. Efter som du ska ha ett grafikkort är det bra att ha 500w aggregat då det är lite av en sweetspot för en dator med ett grafikkort. Mobo skulle du kunna välja en något billigare gigabyte eller asus verison med samma funktioner men kanske inte samma utseende men det är upp till dig själv att bestämma. Skulle rekomendera att köpa en 1 TB hårddisk också de kostar bara 500 Kr.

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Bra pris? Är mest osäker på moderkortet och minnet. Behövs snabbare minnen? Bör jag välja ett annat billigare moderkort?

Kommer kanske uppgradera till Ryzen 2 om 2-3 år och antar att desto dyrare moderkort desto framtodssäkrare, framförallt usb c är det jag vill ha just nu. Finns det andra att rekommendera? Sett att moderkort och minnen måste klicka för att få ut full prestanda ur Ryzen. Några andra mobo+ram kombinationer som kanske klickar bättre?

Vill ha 16 GB minne, helst ett moderkort med 4 platser så att jag sedan kan lägga till två till 8 GB stickor för totalt 32 GB.

Edit: glömde bort PSU.. Ett från fractal effekt 400w med vad kommer ha i datorn? Grafikkortet jag planerar att köpa senare är i nivån med 1060.

Tack för förhand 😊

Framtidssäkerheten torde vara identisk oavsett modell av b350/x370-moderkort, har inte hittat någon info som tyder på det motsatta.

Jag har det moderkort du valt; 4 ramplatser & usb-c finnes. Dessutom ser det lite fränt ut med sitt vita färgtema, om man nu vill erkänna att man bryr sig.

Vad gäller kombon moderkort/minnen du listat kan jag inte uttala mig, dessutom är det lite lotteri vad för kretsar som faktiskt sitter i stickorna.
Jag valde 3200mhz stickor i mitt system & de har med hjälp av "Try it"funktionen i bios tuffat på fint i sina marknadsförda hastighet sedan de två senaste biosuppdateringarna.

Nätagget i listan ovan har funkat perfekt & hittills aldrig dragit igång fläkten, trots mitt gamla strömhungriga grafikkort. Fast andra alternativ är säkert utmärkta de med.

OT: Om det blir sagda moderkort får du gärna berätta om dioderna lyser i alla fyra hörn eller det ska vara mörkt under "1/0-hörnet".

Hoppas jag kunde vara till hjälp, har själv fått en stor hög av den varan från vårt forum.

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Har beställt delar nu och byggt ihop den. Blev föjamde:

MSI B350M MORTAR ARCTIC
Samsung 960 EVO 250GB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15
AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz 19MB
Logitech G610 Orion Red MX Red
Fractal Design Integra M 550W

Bara grafikkortet som saknas nu, det tillsammans med lite mer lagring ska köpas senare.

Hur skaffar man windows 10 billigast? Antar att dom inte längre ger bort licenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Kinguin, ebay

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Kinguin, ebay

Köpa OEM nyckel och sedan ladda ner en ISO från Microsoft med andra ord?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Tack. Funkade dock inte, går inte att aktivera windows 😂

Köpt grafikkort och hårddisk :
- MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB
- WD Red 3TB IntelliPower 64MB

Kortet tog jag för att det är ett av de tystare varianterna. Nuvarande grafikkort, den gamla HD5670 tjuter på riktigt bra, trots den lilla lilla fläkten som är monterad på den. 😑

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!