Noctua färdigställer nya A-seriens flaggskeppsfläktar

Permalänk
Melding Plague

Noctua färdigställer nya A-seriens flaggskeppsfläktar

Efter nästan fem års utvecklingstid börjar det nu närma sig skarp lansering av nästa generations fläktar från Noctua, där dessa ska fungera optimalt med såväl chassin som radiatorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Saknas bara RGB

Permalänk

Ser ju misstänkt lik ut gentle typhoon..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Blir att vänta på 140mm modellen för de känns dumt att ersätta NZXT 140mm chassifläktarna med 120mm.

Hatten av för Noctua för att de stoppade produktlanseringen när de upptäckte expanderingsproblemet, långt ifrån alla som hade brytt sig om att fixa det då många företag styrs helt av money money, profit profit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Måste vara sjukt avancerat att utveckla dator fläktar om 140mm tar 1 år från nu att få klart

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Hatten av för Noctua för att de stoppade produktlanseringen när de upptäckte expanderingsproblemet, långt ifrån alla som hade brytt sig om att fixa det då många företag styrs helt av money money, profit profit

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är bra av dem. Dock tror jag det faktum att de redan har väldigt bra produkter ute på marknaden gör att de inte har lika brottom. Det har ju inte direkt skett någon revolution på fläktmarknaden direkt.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

5 år för att utveckla en fläkt ? Dessutom så är det inte lite dyrt med 30 euro för en fläkt ?

Permalänk
Medlem

varför envisas de med me så fula färger ?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

@Oneone: Precis.. Vilket gör att jag aldrig, hur bra dom än är, kommer att köpa dom

Visa signatur

Rigg: Win 10 - Corsair Carbide 400C - MSI Z170A-G43 Plus - i7 6700K - Prolimatech Megahalems Black - 16GB Kingston Hyper X Fury - EVGA Supernova G2 750 - Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6GB - Samsung 750 EVO 250 GB - Samsung 850 EVO 500GB - NAS för lagring

Tangentbord: Arachnid Recore RGB - Mus: Varierande - Musmatta: QPAD UC-90 Pro XXL - Hörlurar: Sony MDR-1A - Mick: Vmoda Boom Pro

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett vad 2st av dessa fläktar hade åstadkommit jämfört med 2st i B-serien.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

varför envisas de med me så fula färger ?

Skrivet av Pungen83:

@Oneone: Precis.. Vilket gör att jag aldrig, hur bra dom än är, kommer att köpa dom

Tycker färgerna liksom är fulsnygga. De har gjort oangenäma Snickers-färger stiligt och karismatiskt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Haha, det låter ju lite komiskt när man läser att de utvecklat en fläktserie i 5 år, men å andra sidan är det ju Noctua vi pratar om så man blir ju inte jätteförvånad. Finns ju en anledning till varför Noctua osar kvalité.

Blir nog en given uppgradering för mig när fläktarna börjar rulla ut i hyllorna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Fet fläkt, men dyr..inväntar vad konkurrenterna har att erbjuda så priserna kan trilla ner lite.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av izzeww:

5 år för att utveckla en fläkt ? Dessutom så är det inte lite dyrt med 30 euro för en fläkt ?

Nu handlar det inte om vilken fläkt som helst utan en av marknadens bästa konsumentfläktar. Och det tar tid att utveckla "det bästa" av något som redan har utvecklas sedan väderkvarnarna..
30eruo för en fläkt är inte mycket om den presterar bra, många av oss på forumet har lagt ner tusentals kronor på kylningen.

För min del så har jag dock slutat med 12mm fläktar och kör 14mm i princip överallt, med enstaka undantag. Så jag ser fram emot 14mm fläktarna.

Nu har jag inte så extrem dator, men för mig så duger 3st 14mm fläktar in i chassiet och en ut där alla har lågt luftflöde bra. Och jag skulle vilja ha fläktar helt optimerade för detta där, cpun däremot, ja den fläkten ändrar ju sin hastighethela tiden.
*edit*
3 fläktar en och en ut låter knepigt, det tycker jag också, men dagens chassi är knepiga. Helst skulle jag vilja ha en tunnel över cpun, att dens luft ej hamnade i chassiet.

Permalänk
Medlem

Att fläkten i sig tar så lång tid att få fram är rätt förståeligt ändå, men att det tar så mycket ytterligare tid att få fram en 140mm känns orimligt.

Ska bli kul att se oberoende tester av dessa och om dom är så bra som det påstås.

Permalänk
Medlem

Om så fläktarna är de bästa på marknaden så kommer jag ändå aldrig köpa dem pga den fula färgen.
Beiget och chokladbrunt, inte många system det passar in i.

Permalänk
Medlem

Hur gick det med deras magnet-stabiliserande fläktar egentligen? Löste de sina tillverkningstekniska problem?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Noctua värt sitt pris alla dagar då det andas kvallite rakt igenom hela serien. Köp en kylare så förstår du vad jag menar. nya kittet till RYZEN släpptes gratis (jag betalade 100kr på netonnet) vilket visar att man tar ett ansvar för sina produkter som finns ute hos konsumenterna.

Så nu är det bara till att vänta så man kan uppgradera sin fläktar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EliteSweden:

Om så fläktarna är de bästa på marknaden så kommer jag ändå aldrig köpa dem pga den fula färgen.
Beiget och chokladbrunt, inte många som vill ha det i sina system.

Alla har olika smaker, jag kan ej hålla med om att de ej är snygga. Men de har gjort sitt namn och nu har denna färg blivit förknippad med dessa och man ser direkt att det är bra fläktar som sitter i en dator. De gångerna jag öpnar chassiet på mina datorer är räknade så jag varken ser eller hör mina Noctua fläktar.

Jag ser fläktarna lite som med andra kläder som YEEZY skor.
Extremt fula och dyra vissa kostar över 10 000kr, många vill dock ha dem:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/6d/c3/f5/6dc3f5f027...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ejziponken:

Hade gärna sett vad 2st av dessa fläktar hade åstadkommit jämfört med 2st i B-serien.

Exakt eller bara en fläkt från B serien. Vad jag minns från tester så skiljer det ytterst lite mellan en och två fläktar på den kyllaren. Fick noctua kalla fötter? Antagligen ville de åt en större wow-faktor.

Permalänk
Medlem

@Thor:
Ser ut som att de gick tillbaka till ritbordet och bytte hela konceptet mot nya komposit-material som gör samma jobb men är enklare att tillverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Måste vara sjukt avancerat att utveckla dator fläktar om 140mm tar 1 år från nu att få klart

Skrivet av izzeww:

5 år för att utveckla en fläkt ? Dessutom så är det inte lite dyrt med 30 euro för en fläkt ?

Skrivet av marykay112:

Haha, det låter ju lite komiskt när man läser att de utvecklat en fläktserie i 5 år, men å andra sidan är det ju Noctua vi pratar om så man blir ju inte jätteförvånad. Finns ju en anledning till varför Noctua osar kvalité.

Blir nog en given uppgradering för mig när fläktarna börjar rulla ut i hyllorna!

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte exakt likadant, menar 5 års utvecklingstid för fläktar... grafikkort och processorer verkar ju ligga i lä!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Discokungen

Tråkigt att de inte finns i svart. De står ut alldeles för mycket på radiatorer i ett bygge som inte har chokladbrunt och beige som tema.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

5 år för att utveckla en fläkt ? Dessutom så är det inte lite dyrt med 30 euro för en fläkt ?

Kvalitet kostar, skulle aldrig köpa ngt annat än deras prylar för eget bruk

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Fullkomligen älskar Noctuas produkter, genomgående kvalité och en hög grad av service gentemot kunder, sett till att de förser kunder med gratis monteringskit till nya socklar.

Färgtemat är helt enkelt Noctua, något jag finner trevligt. Fläktar ska flytta luft, vara tysta och ha bra livslängd, hur de ser ut är egentligen fullkomligt oväsentligt. Åtminstone när det inte längre finns anledning att exponera innanmätet på en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Noctua värt sitt pris alla dagar då det andas kvallite rakt igenom hela serien. Köp en kylare så förstår du vad jag menar. nya kittet till RYZEN släpptes gratis (jag betalade 100kr på netonnet) vilket visar att man tar ett ansvar för sina produkter som finns ute hos konsumenterna.

Så nu är det bara till att vänta så man kan uppgradera sin fläktar.

I stort sett varenda kylartillverkare släppte kit gratis.

Om man skiter i prestanda i jämförelse med ljudnivå, är det verkligen värt att köpa så dyra fläktar nu? Alla borde väl vara bra. Snackar vi någon grads skillnad på komponenterna i burken eller tiotal?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på färgen eller brist på RGB, är ni 13 eller har ni bara fastnat i den åldern? Att en dator ska vara stilren och snygg kan jag köpa, det påverkar ju hela rummet om det står en beige 90-tals klump där. Men RGB, fönster och färgmatchat "snyggt" innanmäte? Hur bra mår man om man mäter sig med hur snyggt datorinnanmäte man har och prompt måste kunna visa upp och titta på det?

Skrivet av kakan86:

Måste vara sjukt avancerat att utveckla dator fläktar om 140mm tar 1 år från nu att få klart

Skrivet av izzeww:

5 år för att utveckla en fläkt ? Dessutom så är det inte lite dyrt med 30 euro för en fläkt ?

När man är nära perfektion så är varje litet framsteg något som kräver stora resurser. Hur mycket resurser och vetenskap lägger man inte på att få idrottare att prestera någon tiondels procent bättre för att slå världsrekord? Hur lätt är det att göra något som är 10% rundare än världens rundaste klot? Men hur svårt är det att göra en boll liksom?
Noctuas fläktar är lite state of the art. Hur lätt är det att förbättra dem ännu mer? Det går liksom inte i oändlighet.

Om man misstycker så kan man hålla sig till en standardfläkt istället. Men andra kan tänka sig att höja priset på datorn med några enstaka procent för att få den tystare med kvalitativa fläktar. Man ska ju trots allt stå ut med att använda den också annars är det ju pengar i sjön alltihop.

Permalänk
Medlem

Som sagt väldigt lika Gentle Typhoon, förhoppningsvis lika trevliga eller t.o.m bättre. Tycker man de är fula eller för dyra så går det fortfarande att köpa (Nidec) Gentle Typhoons på t.ex. ebay, riktigt grymma imo.

Permalänk
Medlem

Till synes tydligt inspirerat av Scythe Gentle Typhoon (OEM-tillverkat av japanska Nidec), som är (var) extremt bra på att trycka luft genom kylflänsmotstånd (pga högt statiskt tryck), så jag är inte förvånad över att de verkar prestera riktigt bra.

Att det tar lång tid att utveckla fläktperfektion förstår jag mycket väl, det är ett väldigt komplext problem.

Hur som helst mycket intressant, och när det är dags för nya fläktar kommer jag inte tveka att testa dessa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Beställde 2st av deras nya 200mm. 279kr för en fläkt, tror det är nytt rekord för mig.