Postens skicka lätt tjänst

Permalänk
Medlem

Postens skicka lätt tjänst

Skickade en CPU med postens skicka lätt tjänst.

Nu bar det sig inte bättre än att leveransen blev snodd.
Posten vägrar ersättning då detta inte ingår i tjänsten.

Är det bara bita i det sura och köpa att man tappat bort en CPU för 3600kr?
Tycker det låter helt sjukt att dom kan frånsäga sig allt ansvar för detta.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Skickade en CPU med postens skicka lätt tjänst.

Nu bar det sig inte bättre än att leveransen blev snodd.
Posten vägrar ersättning då detta inte ingår i tjänsten.

Är det bara bita i det sura och köpa att man tappat bort en CPU för 3600kr?
Tycker det låter helt sjukt att dom kan frånsäga sig allt ansvar för detta.

De har ju sina dyrare alternativ av en anledning. Brukar ju stå vad du får för pengarna när man läser på ex hemsidan om deras tjänst.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.postnord.se/skicka-brev-och-paket/inrikes/standard...

Citat:

Ekonomiskt ansvar ingår ej i tjänsten.

Du kan väl försöka men jag tror inte du har något att säga till om. De dyrare tjänsterna har ekonomisk ersättning.

Permalänk
Medlem

@The_St1g: Det finns en anledning till att det skiljer i pris. Det är ju inte riktigt tänkt att man ska skicka så dyra saker med det billigaste alternativet.

Måste bara fråga varför man snålat med frakten till en så dyr vara?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

http://www.postnord.se/skicka-brev-och-paket/inrikes/standard...

Du kan väl försöka men jag tror inte du har något att säga till om. De dyrare tjänsterna har ekonomisk ersättning.

En väldigt märklig detalj som kan vara bra att känna till är att det maximala värdet för REK är 10.000kr men så fort värdet passerar 10.000kr utgår ingen ersättning över huvud taget. Varför vet jag inte, man tycker ju att de i dessa fall skulle betala ut maxbeloppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Skickade en CPU med postens skicka lätt tjänst.

Nu bar det sig inte bättre än att leveransen blev snodd.
Posten vägrar ersättning då detta inte ingår i tjänsten.

Är det bara bita i det sura och köpa att man tappat bort en CPU för 3600kr?
Tycker det låter helt sjukt att dom kan frånsäga sig allt ansvar för detta.

Det som händer på posten just nu är helt absurt upp på väggarna.

Ja, du får bita i det sura äpplet. Dom kan inte göra ett skit för hela deras organisation är bannanas...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Skicka med rek nästa gång, kostar typ 50:- att försäkra sig...
Schenker brukar väl funka felfritt annars.

Sura äpplet är inte gott, har själv smakat det

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ågren:

En väldigt märklig detalj som kan vara bra att känna till är att det maximala värdet för REK är 10.000kr men så fort värdet passerar 10.000kr utgår ingen ersättning över huvud taget. Varför vet jag inte, man tycker ju att de i dessa fall skulle betala ut maxbeloppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det lät ju väldigt skumt. Jag har aldrig reflekterat över villkoren själv när jag har skickat saker men efter detta så blir det till att vara mer noggrann tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Är det bara bita i det sura och köpa att man tappat bort en CPU för 3600kr?

Tappat bort? Vilka clowner, det är ju poängen med spårbart. En sak om det går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Skicka med rek nästa gång, kostar typ 50:- att försäkra sig...
Schenker brukar väl funka felfritt annars.

Sura äpplet är inte gott, har själv smakat det

Schenker är extremt osmidiga och göra med när dem slarvat bort något. Skickade ett Evolv ATX för några månader sedan. Fortfarande inte fått ersättning efter 5 samtal och 5-6 mail. Vettefan vad dem håller på med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Är du helt säker på att paketet har blivit stulet? Jag var nyligen med om att ett paket 'försvann' men som dök upp helt plötsligt efter ca två veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Är du helt säker på att paketet har blivit stulet? Jag var nyligen med om att ett paket 'försvann' men som dök upp helt plötsligt efter ca två veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp posten vet att 2 säckar blivit stulna där.
Och eftersom mitt paket inte rört sig på 1 vecka från samma terminal så är det inte så svårt att förstå att förstå att den låg i en av dom.

Vet att det inte är något att göra pga fraktsättet man valt. Men drygt som ensamstående pappa att tappa dessa pengarna som man räknat med.
Men är som många säger, får ta det som läropengar och tänka på detta i fortsättningen.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Vet att det inte är något att göra pga fraktsättet man valt. Men drygt som ensamstående pappa att tappa dessa pengarna som man räknat med.
Men är som många säger, får ta det som läropengar och tänka på detta i fortsättningen.

Varför skulle du gå miste om betalningen bara för att PostNord lyckats slarva bort paketet? Om man som köpare är snål och inte vill betala extra för försäkring, t.ex. REK, tycker jag faktiskt att man får skylla sig själv och du som säljare ska inte behöva ersätta köparen för det.

Tyvärr verkar dock många tro att spårbart innebär att paketet är försäkrat vilket alltså inte är fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Tappat bort? Vilka clowner, det är ju poängen med spårbart. En sak om det går sönder.

skickar man pengar i kuvert så kan dom "tappas" bort också, nånstans i kedjan så står ju nån och kan på ett ungefär se vad som är i paketen, ex:metallremsan i pengar och elektronik.

ja men visst du spårar brevet att det kommit till ett sorterings station där det kanske jobbar några hundra personer.
Tjuvar bor&jobbar också nånstans.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Deerhall:
Schenker och DHL försäkrar upp till 1500:- baserat på vikt, snor någon en 8000:- smartphone kan du få en femtiolapp eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Tyvärr verkar dock många tro att spårbart innebär att paketet är försäkrat vilket alltså inte är fallet.

Det är väl egentligen inte så konstigt att man tycker att företag borde ansvara för sina egna anställda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Det är väl egentligen inte så konstigt att man tycker att företag borde ansvara för sina egna anställda?

Det är klart att de skulle kunna garantera att 100% av försändelserna kom fram men då skulle det också kosta 20.000kr att skicka ett vadderat kuvert. Det är lite som med folk som klagar på SJs ständiga förseningar och jämför med t.ex. Japan som har ett enormt mycket större kundunderlag samtidigt som de täcker en bråkdel av ytan.

Alla speditörer skulle kunna leverera till 100% men det är helt enkelt inte värt det då de sista procentenheterna kostar multum att uppnå. Dessutom är det av naturliga skäl svårt att garantera att varenda liten del i kedjan fungerar som den ska och jag förstår inte riktigt vart du vill komma?

Köper man en oförsäkrad tjänst är det ju helt orimligt att begära ersättning när paketet försvinner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Varför skulle du gå miste om betalningen bara för att PostNord lyckats slarva bort paketet? Om man som köpare är snål och inte vill betala extra för försäkring, t.ex. REK, tycker jag faktiskt att man får skylla sig själv och du som säljare ska inte behöva ersätta köparen för det.

Tyvärr verkar dock många tro att spårbart innebär att paketet är försäkrat vilket alltså inte är fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag valde fraktsätt själv i detta fallet. Så inget som belastar köparen.
Är ärlig och har självklart redan betalt åter till honom.

Jo som du säger, antog att spårbart innebar nån sorts säkerhet. Men så var ju inte fallet.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Man borde skicka en cpu eller mobil som har inbyggd (aktiverad) GPS för att se vart paketet ligger om det "försvinner"

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det är klart att de skulle kunna garantera att 100% av försändelserna kom fram men då skulle det också kosta 20.000kr att skicka ett vadderat kuvert.

Här var det ett spårbart paket, inte ett vaddert kuvert, där deras egna anställda uppenbarligen stulit från deras kunder.

Skrivet av ågren:

Det är lite som med folk som klagar på SJs ständiga förseningar och jämför med t.ex. Japan som har ett enormt mycket större kundunderlag samtidigt som de täcker en bråkdel av ytan.

Märklig liknelse. Paketet är stulet, inte försenat. Jag kan garantera dig att du får full ersättning om tåget inte dyker upp.

Skrivet av ågren:

Dessutom är det av naturliga skäl svårt att garantera att varenda liten del i kedjan fungerar som den ska och jag förstår inte riktigt vart du vill komma?

Jaha...

Skrivet av ågren:

Köper man en oförsäkrad tjänst är det ju helt orimligt att begära ersättning när paketet försvinner.

De flesta tjänster är inte "försäkrade". Lämna in bil/dator på service. Nej, vi tappade bort den... Men det är okej.

Ett flygbolag vars flygplan som krashar, astronomiska skadeståndsbelopp. Oljeutvinningar som börjar läcka, astronomiska skadeståndsbelopp. Det är "de sista procenten" du dillar om. Någonting kan gå fel i många bransher, de flesta får faktiskt ta ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Schenker är extremt osmidiga och göra med när dem slarvat bort något. Skickade ett Evolv ATX för några månader sedan. Fortfarande inte fått ersättning efter 5 samtal och 5-6 mail. Vettefan vad dem håller på med.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har aldrig haft problem med Schenker, har skickat och tagit emot över 100 paket, aldrig strul...
Säger inte att de är perfekta på något vis men litar mer på dem än posten.

Skrivet av str8forthakill:

@Deerhall:
Schenker och DHL försäkrar upp till 1500:- baserat på vikt, snor någon en 8000:- smartphone kan du få en femtiolapp eller så.

Skickat vanligvis saker med värde runt 1500 - 2000, har aldrig strulat. Posten däremot har strulat en massa gånger.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

@Deerhall:

Du missade punkten med Vikt, Schenker och DHL följer lagens krav till punkt och pricka, du får 150:- per kilo som mest upp till 10 kilo, eller 1500:-.

https://skicka.dbschenker.com/reklamation/
Schenker har tydligen skärpt sig rejält när det kommer till ersättning.

Citat:

Vi ersätter till ett maxbelopp på 5 000 kr oberoende av försändelsens vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Schenker är extremt osmidiga och göra med när dem slarvat bort något. Skickade ett Evolv ATX för några månader sedan. Fortfarande inte fått ersättning efter 5 samtal och 5-6 mail. Vettefan vad dem håller på med.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker inte.schenker är osmidiga.
Jag köpte en dator här på marknaden.
Tyvärr hade dom varit oförsiktiga så chSsit hade fått sig en stöt och sidopanelen var lite svår att på efter det.
Men schenker ersatte 700kr som ett nytt kostade och jag kunde hamra till chassit rakt endå.
Det utan knössel utan efter 2 mail så sattes pengarna in på mitt konto

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tycker inte.schenker är osmidiga.
Jag köpte en dator här på marknaden.
Tyvärr hade dom varit oförsiktiga så chSsit hade fått sig en stöt och sidopanelen var lite svår att på efter det.
Men schenker ersatte 700kr som ett nytt kostade och jag kunde hamra till chassit rakt endå.
Det utan knössel utan efter 2 mail så sattes pengarna in på mitt konto

Grattis till dig. Då skötte dem ditt ärende bra.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tycker inte.schenker är osmidiga.
Jag köpte en dator här på marknaden.
Tyvärr hade dom varit oförsiktiga så chSsit hade fått sig en stöt och sidopanelen var lite svår att på efter det.
Men schenker ersatte 700kr som ett nytt kostade och jag kunde hamra till chassit rakt endå.
Det utan knössel utan efter 2 mail så sattes pengarna in på mitt konto

Grattis till dig. Då skötte dem ditt ärende bra.
Jag utgår ifrån mina egna erfarenheter.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

@ågren: Skickar du paket är värdet 50.000:- och man kan teckna extra försäkring upp till 200.000:-

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

@kronwalled Jag lägger allt inom spoilertaggar så att folk slipper min WOT som börjar bli ganska off topic

Skrivet av kronwalled:

Här var det ett spårbart paket, inte ett vaddert kuvert, där deras egna anställda uppenbarligen stulit från deras kunder.

Ja, och det är en av anledningarna till att det är väldigt svårt att garantera att alla delar av kedjan fungerar på samma sätt som att man inte kan garantera att olyckor aldrig kommer att inträffa. Det är klart att det är olyckligt att paketet har försvunnit men det är tyvärr ingen ovanlighet att sånt här händer och när man betalar extra för en tjänst som REK är det precis den här typen av saken man köper sig fri från.

Skrivet av kronwalled:

Märklig liknelse. Paketet är stulet, inte försenat. Jag kan garantera dig att du får full ersättning om tåget inte dyker upp.

Det jag menade var att man får vad man betalar för och tjänster som REK är en slags avvägning mellan pris och säkerhet. Som jag skrev i mitt förra inlägg skulle de säkert kunna garantera 100% leveranssäkerhet men då skulle det kosta därefter, därav liknelsen med SJ.

Folk förväntar sig guld och gröna skogar men vill bara betala kaffepengar. SJ skulle på ett liknande sätt kunna rusta upp järnvägsnätet och garantera att förseningar (i stort sett) aldrig inträffar men då skulle en resa Stockholm-Göteborg förmodligen kosta 7000kr.

Skrivet av kronwalled:

Jaha...

De flesta tjänster är inte "försäkrade". Lämna in bil/dator på service. Nej, vi tappade bort den... Men det är okej.

Ett flygbolag vars flygplan som krashar, astronomiska skadeståndsbelopp. Oljeutvinningar som börjar läcka, astronomiska skadeståndsbelopp. Det är "de sista procenten" du dillar om. Någonting kan gå fel i många bransher, de flesta får faktiskt ta ansvar.

Skickar du din dator på service via tjänsten skicka lätt får du ingen ersättning just för att försändelserna inte är försäkrade mot skada eller förlust. Lämnar du in bilen på service och den försvinner kan det säkert vara lite kinkigt med ersättning om man inte har någon form av inlämningskvittens och de flesta bilförsäkringar ersätter inte stöld i de fall man själv lämnar ifrån sig nyckeln. Då får man nog förlita sig på den aktuella bilfirmans försäkringar och ovanstående är en av anledningarna till att jag alltid kräver en skriftlig kvittens innan jag lämnar ifrån mig min bil.

Jag tycker att det är helt ofattbart hur folk kan lämna in bilar för hundratusentals kronor, särskilt till mindre verkstäder och/eller rekondfirmor, utan att kräva någon form av inlämningskvitto. Samma sak gäller däckverkstäder som enligt mina erfarenheter dessutom ofta förvara alla nycklar i ett enklare nyckelskåp eller helt enkelt bara under disken och är i stort sett fritt tillgängliga för vem som helst under ett obevakat ögonblick.

Vid saker som oljeutsläpp handlar det om att företagen utdöms att betala skadestånd då det finns lagar som reglerar den typen av händelser och det är sällan som dessa pengar tillfaller drabbade utan det rör sig snarare om ersättning för saneringskostnader m.m.

I fallet flygolyckor är bolagen försäkrade mot den här typen av saker. 'Astronomiska skadestånd' är dessutom inget som existerar utanför USA utan det man har rätt till i Sverige är t.ex. efterlevandepension, ersättning från livförsäkringar, ev. ersättningar från flygbolagens egna försäkringar, hemförsäkring etc.

Dold text

För att sammanfatta så har PostNord inget ansvar i ärendet trots att de uppenbart är skyldiga till förlusten. Man tycker att de skulle ersätta förlusten ändå av ren goodwill men allting kostar pengar och kostnaden måste tas ut någonstans. Skulle de ersätta alla skador och förluster även vid oförsäkrade försändelser skulle det avspeglas i högre portokostnader vilket är förklaringen till varför tjänster som REK kostar en slant extra.

Det trista är att de flesta som sagt förmodligt tar för givet att ett spårbart paket även är försäkrat mot skada eller förlust och det är märkligt att de inte är tydligare med detta - är man cyniskt lagd som jag är skulle man nästan kunna påstå att det är ett medvetet val för att vilseleda sina kunder. Skickar man varor via övriga speditörer, t.ex. Schenker och DHL, är försändelserna så vitt jag vet alltid försäkrade tack vare just spårbarheten och att man därigenom kan bevisa ev. förlust.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det jag menade var att man får vad man betalar för och tjänster som REK är en slags avvägning mellan pris och säkerhet. Som jag skrev i mitt förra inlägg skulle de säkert kunna garantera 100% leveranssäkerhet men då skulle det kosta därefter, därav liknelsen med SJ.

Folk förväntar sig guld och gröna skogar men vill bara betala kaffepengar. SJ skulle på ett liknande sätt kunna rusta upp järnvägsnätet och garantera att förseningar (i stort sett) aldrig inträffar men då skulle en resa Stockholm-Göteborg förmodligen kosta 7000kr.

Lite hyperbol kanske? Vadderade kuvert för 20k, och tågresor för 7k. Själv ska jag snart ner till ICA och handla passerade tomater för 759kr, får hoppas de står för det om det är hål i botten.

Åkte med SJ för ett par veckor sedan, pga av växelfel blev vi försenade, efter att det stod klart att vissa skulle missa sina anslutningresor började de ganska omgående erbjuda hjälp med ombokning samt kompensation för hotell.

Jag förstår till fullo att olika verksamheter har olika lönsamhet och att SJ gjorde en vinst på hundratals miljoner förra året.

Men, kan man inte erbjuda en tjänst på ett korrekt vis kanske man inte ska erbjuda den alls. Att spela fotboll med paket, ljuga för kunder om hemleveranser, eller, som i det här fallet, direkt stjäla från sina kunder, är inte acceptabelt.

Skrivet av ågren:

Skickar du din dator på service via tjänsten skicka lätt får du ingen ersättning just för att försändelserna inte är försäkrade mot skada eller förlust. Lämnar du in bilen på service och den försvinner kan det säkert vara lite kinkigt med ersättning om man inte har någon form av inlämningskvittens och de flesta bilförsäkringar ersätter inte stöld i de fall man själv lämnar ifrån sig nyckeln. Då får man nog förlita sig på den aktuella bilfirmans försäkringar och ovanstående är en av anledningarna till att jag alltid kräver en skriftlig kvittens innan jag lämnar ifrån mig min bil.

Jag tycker att det är helt ofattbart hur folk kan lämna in bilar för hundratusentals kronor, särskilt till mindre verkstäder och/eller rekondfirmor, utan att kräva någon form av inlämningskvitto. Samma sak gäller däckverkstäder som enligt mina erfarenheter dessutom ofta förvara alla nycklar i ett enklare nyckelskåp eller helt enkelt bara under disken och är i stort sett fritt tillgängliga för vem som helst under ett obevakat ögonblick.

Syftade såklart inte på att skicka datorer via tjänsten skicka lätt, utan de tjänster dator-/bilföretag tillhandahåller. Väldigt få datorer du ens kan skicka via skicka lätt då maxvikten är 2kg.

PostNord är väl Sverige's största speditionsfirma, en vild gissning är att det även är Norden's största speditionsfirma. Min jämförelse var gentemot etablerade/auktoriserade företag, såsom Webhallen, Inet, eller Mekonomen, inte Bosse's Datorer & Räkenskaper, Raijola's Däckskifte, eller Andersson's Mek.

Om ett etablerat företag slarvar bort din dator/bil står de såklart för det oavsett vad deras försäkring säger, annars blir de inte långvariga. Inte direkt många branscher där det är praxis att säga: "Nja, men du... det var olyckligt! Ha en trevlig dag!!!!!"

Skrivet av ågren:

Vid saker som oljeutsläpp handlar det om att företagen utdöms att betala skadestånd då det finns lagar som reglerar den typen av händelser och det är sällan som dessa pengar tillfaller drabbade utan det rör sig snarare om ersättning för saneringskostnader m.m.

I fallet flygolyckor är bolagen försäkrade mot den här typen av saker. 'Astronomiska skadestånd' är dessutom inget som existerar utanför USA utan det man har rätt till i Sverige är t.ex. efterlevandepension, ersättning från livförsäkringar, ev. ersättningar från flygbolagens egna försäkringar, hemförsäkring etc.[/spoiler]

Så är det nog, är inte direkt insatt i detaljerna kring dessa regleringar. Poängen var att de blir tvugna att ta ansvar även i extremt osannolika situationer, eller i situationer helt utanför normala omständigheter (naturkatastrof, krig, osv).

I fallet i den här tråden verkar det i bästa fall röra sig om grov oaktsamhet, eller direkt stöld.

Kan du hänvisa mig till vad det nedskjutna Malaysian Airlines planet har att göra med USA? Mig veterligen kan man definera det som "utanför USA", och beloppen borde kunna beskrivas som astronomiska.

Flygbolaget är av Malaysiskt ursprung. 0 av 298 ombordvarande kom från USA. Planet skjöts ner över Ukrainskt territorium, gissningsvis av ryska (med alla sannolikhet icke-Amerikanska) separatister.

Skrivet av ågren:

För att sammanfatta så har PostNord inget ansvar i ärendet trots att de uppenbart är skyldiga till förlusten. Man tycker att de skulle ersätta förlusten ändå av ren goodwill men allting kostar pengar och kostnaden måste tas ut någonstans.

Det kan man göra, vi kan alla läsa villkor. Att du kallar det för goodwill är galenskaper.

Permalänk
Medlem

Haft lite konversation med posten nu och visste väl sen innan att det inte var nån ide då denna tjänsten inte är ekonomiskt försäkrad. Men man försöker ju ändå när det handlar om såpass dyra saker.

Goodwill är inget dom jobbar med tyvärr har man fått erfara iallafall.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Tycker det är fult att dom kan komma undan, man har ju ändå vänt sig till dom för att utföra en tjänst.
Om det går åt pipan när paketet är under deras uppsikt så borde de självklart få ersätta det, annars kan dom ju i princip behålla vilka brev de känner för.
Borde finnas någon form av lag som reglerar detta.

edit:
Läste på lite och såg att man måste vara välja rätt tjänst för att få ersättning, fortfarande helt sjukt att man kan på något sätt avskriva sig detta.

Postlagen:
7 § Förlust av brev, skada på brev eller försening av brev ger avsändaren rätt till ersättning från postbefordringsföretaget endast om det har avtalats mellan företaget och avsändaren.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.