Permalänk

minska C:

Hej.

Jag vill få ner c: storleken till 100Gb, men diskhanteringen i windows10 vägrar...

Jag vill göra detta för att senast kunde jag inte använda systemavbildningen, för att den nya SSD var "endast" 120Gb och då hade jag c: ca 130Gb när jag gjorde säkerhetskopieringen. (även om säkerhetskopian var endast 40Gb stort)

Sånär min 250Gb gick sönder hade jag bara 120Gb SDD-diskar men som sagt....det gick bara inte.....Vanliga Hdd gick inte heller för att det var annat system på bios och sån skit....massa olika fel.

Så enda lösningen verkade vara att köpa SDD 200Gb+++ och nu är det gjort på en 500Gb Samsung 850 Evo. Men nu vill jag inte göra om samma mistag igen och därför vill jag ha c: högst 100Gb.

Första försöket: det stod att jag kunde få ner det ändå till 55Gb. (33Gb används nu).... men det blev bara fel och fel hela tiden. Några Gb lyckades jag iaf, men inte tillräckligt.
Nu går det inte alls, vilket jag tycker jag är sjukt då bara 33Gb/120 är fyllda.


Så vilka program använder Ni för att få reda och ordning på sina hårdiskar och partitioner??

Jag upskattar erfarenheten av sånt och är tacksam för alla tips.

Permalänk
Medlem

Windows har inte bra sätt att hantera det där på.
Vi använder alltid MiniTool Partition Wizard. Gratis att köra. Och extremt enkelt att använda och ändra
stolekar på diskar.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk

Inte övervägt att bara spara det du vill ha kvar och installera om skiten från scratch?

Iomed att du fått ner användningen till 33Gb bör du ju enkelt kunna spara alla viktiga dokument, webbläsarinställningar osv på annan disk under ominstallationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Windows har inte bra sätt att hantera det där på.
Vi använder alltid MiniTool Partition Wizard. Gratis att köra. Och extremt enkelt att använda och ändra
stolekar på diskar.

Även jag röstar för det programmet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Problemet beror troligen på att exempelvis pagefile.sys eller hiberfil.sys eller liknande ligger "långt ut" på ssd:n och Windows går inte med på att flytta dem.

Det du exempelvis kan göra är faktiskt att köra en defrag med något vettigt program som klarar av att även defragga sådana filer. Minns jag rätt så kan Defraggler (gratis) göra det.

Det är inte rekommenderat att defragga en ssd pga onödig nötning av cellerna, men i ditt fall hade jag ändå gjort det om jag verkligen var tvungen.

Kan hända att du kan defragga enbart vissa specifika filer också (alltså t.ex. de jag nämnde i början), och flytta dem till början av ssd:n.

Tillägg: som nämns ovan så finns det bra gratis partitionshanterare som mycket väl kan fixa det också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Zyces:

Windows har inte bra sätt att hantera det där på.
Vi använder alltid MiniTool Partition Wizard. Gratis att köra. Och extremt enkelt att använda och ändra
stolekar på diskar.

ja....det har jag märkt för länge sen....

Jag ska testa den. Några andra?? Tänkte testa 2-3st för att se vad dessa har för möjligheter...men ett enkelt program räcker säkert bra.

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha en så liten windows partition?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Varför vill du ha en så liten windows partition?

Jag gör säkerhetskopian varje måndag. Jag tycker jag förklarade det bra i första inlägget.

Är 100Gb lite???? Jag tror jag har fått upp c: till 70-80Gb som mest...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

ja....det har jag märkt för länge sen....

Jag ska testa den. Några andra?? Tänkte testa 2-3st för att se vad dessa har för möjligheter...men ett enkelt program räcker säkert bra.

TJa, vi har testat en hel del, och har inte hittat något bättre än Partition Wizard tyvärr, kanske någon annan har.
Annars så kan du alltid köra Diskpart, men är lite krångligare att sätta sig in i.
Jag använder detta enbart på mina Virtuella diskar då det är enklare att scripta...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår vad du försöker göra, men jag tror inte det hjälper mot problemet så vida du inte tänker lämna resten av disken tom.

Anledningen till detta är att alla kloningsverktyg jag provat antingen klonar hela disken eller bara en partition. Så ditt alternativ är att klona partition för partition till en 120GB disk i så fall (vilket är vad jag tror att du vill åstadkomma). Problemet är att det inte räcker för att få till en "identisk" disk som Windows kan boota ifrån. Du får inte med all information som behövs om du inte klonar hela disken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Detta program är mycket bra!!!! Det tog 15sek.
Kommer säker att använda den i forsättningen också! Tack för tipset!

EDIT:Det tog 2 restarter av datorn men nu är c: precis så stort som jag vill ha

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag förstår vad du försöker göra, men jag tror inte det hjälper mot problemet så vida du inte tänker lämna resten av disken tom.

Anledningen till detta är att alla kloningsverktyg jag provat antingen klonar hela disken eller bara en partition. Så ditt alternativ är att klona partition för partition till en 120GB disk i så fall (vilket är vad jag tror att du vill åstadkomma). Problemet är att det inte räcker för att få till en "identisk" disk som Windows kan boota ifrån. Du får inte med all information som behövs om du inte klonar hela disken.

och jag som köpte en ennu större disk! heheh....

Tack för detta information!!!!!... detta ska jag säkert testa den närmaste tiden.
(göra säkerhetskopian av nuvarande 33/99Gb C: och försöka återställa den på en 120Gb SSD)

Permalänk
Medlem

Jag fattar vad du vill åstadkomma, men det är ingen bra lösning alls, tyvärr!
Du lägger ner tid på en sak, men tyvärr kommer du att bli besviken på resultatet i slutändan.

Du gör en säkerhetskopiera till ingen nytta!

Plus att du fixat så att C: är endast på 100GB, jag lovar det kommer en dag när du önskar den var större (vad ska du göra med "Unallocated 365.6GB ? den partitionen tar ju bara en massa kraft som OS vill ha)

Fixa en lika stor SSD som C, gör en klon!
Stoppa sen klonen i en låda!

Ska du "säkerhetskopiera" så ta istället en riktig hederlig backup på alla dina viktiga filer, flytta dom till andra hårddiskar. Såklart har du inga viktiga filer på C (?)
Om det sen är en filserver, NAS, extern hårddisk eller en annan dator är bara bra.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

@skog1s:

Du har rätt....100Gb är lite för C: men just nu så är endast 35Gb fyllda..... förr var den 80Gb och då ökade jag den till 128Gb....
Men att öka c: blir ju enkelt... och då kommer jag att vara bättre förberedd. Jag kan öka den lätt till 250-400Gb när det blir dags....
Problemet var att 2st SSD, 250GB och 500Gb gick sönder nästan samtidigt (ja....vad är oddset på det???? )

Annars så är mina diskar just nu:

  • -Just nu 500Gb Samsung 850 evo endast för WIN10 och nya program.. Sen alla downloads och allt jag gör dagligen sker på resten av den "C:disken"

  • -256GB SSD Vertex2: PDFs och Torrents och mina tradingfiler (10Gb räcker)

  • -3Gb WD green där har jag: mp3, Jpg, Videos, och filer som används mer sällan (steam t.ex)

Sen mina "Backups"

  • -2,5 tums extremt tyst 500Gb Hdd från en äldre laptop
    100Gb där varje måndag sker automatiskt en systemavbildning av C:
    350Gb++ dvs resten resten går åt andra manuella backups som jag gör 1gg i månaden (RAR eller macrium reflect)

  • - 3Tb extern seagate. Där lagras filer som kommer säkerligen aldrig mera att behövas men man vet aldrig, samt säkerhetskopior på det ovannämnda. Den används kanske 3-4 gg om året.

Före "SDD olyckorna"...så hade jag:
-250Gb samsung 850 EVO som har börjat krångla och är troligtvist sönder.
-500GB Kingston Fury som var ämnad för steam men användes sällan. På den skulle jag återställa WIN10. (högst 30min arbete)...jag gjorde disken klar, tog bort partitioner och formaterade den. Så med en tom 500Gb SSD skulle det vara hur enkelt som helst...tänkte jag.......men när jag skulle göra återställningen så var disken plötsligt DÖD. (kolllade sen på 4 st olika datorer och olika system)

Eftersom vertex2 är långsam och går via "USB"....(vertex2+haswell syndromet) så den dög inte.
[b]Slutligen en Samsung 840Evo 120Gb kvar från andra datorn.... den tänkte jag använda.....men den var...NÅGRA GB LITE FÖR LITEN!!!!

P.S. Detta är första gg en disk går sönder för mig. Och mina viktigaste filer är på G-Drive och liknande.
Så jag gör ju åtminstone backups. De flesta som jag känner vet inte vad backups är ens för något