Cryorig visar gamla processorkylare i koppar

Permalänk
Melding Plague

Cryorig visar gamla processorkylare i koppar

Det bjuds på ordentligt påkostade processorkylare när Cryorig visar upp prototyper gjorda helt av koppar, med ett ordentlig viktpåslag för samtliga modeller som följd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Relik 📜

@C4B12 TRUE replacement?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Fasiken vilken premiumkänsla med koppar! Vilken tyngd! Blir svårt att inte ersätta min NH-D15 mot deras värsting kylare i ren koppar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Stackars moderkort... och fästen.

Gigantiska kopparkylare trodde jag dog när man kom på något som ledde bättre än koppar... dvs "heatpipes"/vatten. Har fortfarande en hel del sådana kylare hemma som jag tänkte sälja till skrotsäljare iaf... så man kanske får lite pengar för dessa 1kg koppar de är.

Känns lite som att man missar poängen, där man köpte "billigare" tornkylare istället för andra alt... men ska de kosta mer än vätskekylare försvinner ju hela poängen. Och kylare som NH-D15 är mer än nog för de flesta CPUer idag, vilket gör att jag verkligen inte förstår denna produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Stackars moderkort... och fästen.

Gigantiska kopparkylare trodde jag dog när man kom på något som ledde bättre än koppar... dvs "heatpipes"/vatten. Har fortfarande en hel del sådana kylare hemma som jag tänkte sälja till skrotsäljare iaf... så man kanske får lite pengar för dessa 1kg koppar de är.

Känns lite som att man missar poängen, där man köpte "billigare" tornkylare istället för andra alt... men ska de kosta mer än vätskekylare försvinner ju hela poängen. Och kylare som NH-D15 är mer än nog för de flesta CPUer idag, vilket gör att jag verkligen inte förstår denna produkt.

Vad händer om man kombinerar heatpipes och koppar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Vad händer om man kombinerar heatpipes och koppar då?

Priset, vikten, belastningen och meningslösheten över en riktig vätskekylningslösning går upp...

Problemet förr var att få värmen från sockel till kylare... detta är inget problem idag. En enda extra heatpipe gör mer nytta än 1kg koppar här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Stackars moderkort... och fästen.

Gigantiska kopparkylare trodde jag dog när man kom på något som ledde bättre än koppar... dvs "heatpipes"/vatten. Har fortfarande en hel del sådana kylare hemma som jag tänkte sälja till skrotsäljare iaf... så man kanske får lite pengar för dessa 1kg koppar de är.

Känns lite som att man missar poängen, där man köpte "billigare" tornkylare istället för andra alt... men ska de kosta mer än vätskekylare försvinner ju hela poängen. Och kylare som NH-D15 är mer än nog för de flesta CPUer idag, vilket gör att jag verkligen inte förstår denna produkt.

Har du inte sett hur mycket ett moderkort tål? 2kg är inget.

Nordic Hardware försökte ju knäcka ett moderkort, gick ju sådär..efter några slag med hammaren så fick de till det till slut

Man väljer ju feta luftkylare för att kunna köra semi passiv kylning, med 0db under surf eller lättare spel.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Har du inte sett hur mycket ett moderkort tål? 2kg är inget.

Nordic Hardware försökte ju knäcka ett moderkort, gick ju sådär..efter några slag med hammaren så fick de till det till slut

Och ändå kan jag säga att jag har själv med en av dessa kylare böjt ett 775 socket moderkort så man ser att den är snett. Det är tåligt mot rätt mycket, men konstant tryck/drag är något många underskattar.

Hur många gånger har du inte sett bussfiler vara "gropade"? Är detta för asfalten inte tål bussen? Eller är det för att det konstanta trycket på samma ställe hela tiden, med tiden böjer och trycker undan materialet under, så att du tillslut får problem. Samma sak ser du typ i varje korsning på vägbanan.

Samma sak upplevde jag med dessa koppar tornkylare från Zalman på Core2Quad CPU.

Skrivet av VadSaDu:

Man väljer ju feta luftkylare för att kunna köra semi passiv kylning, med 0db under surf eller lättare spel.

Jag förstår det, och därför har jag just Noctua torn idag... även om jag har lite oro även för den vikten. Den har dock fått en stötta med en vajer i chassit av mig också som borde hjälpa lite iaf.

Det finns dock lösningar på detta också, för extem custom kylning. (Har själv tittat på det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Priset, vikten, belastningen och meningslösheten över en riktig vätskekylningslösning går upp...

Problemet förr var att få värmen från sockel till kylare... detta är inget problem idag. En enda extra heatpipe gör mer nytta än 1kg koppar här.

Fast många skippar ju gärna vätskekylning av olika anledningar. Man kan ju lägga chassiet ner för att minska belastningen eller staga det också. Jag tycker iaf det ska bli spännande att se tester på om kopparen kan bidra något till värmeavledningen.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av emilakered:

@C4B12 TRUE replacement?

Haha ja första jag tänkte på när jag såg artikeln!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Jag tycker iaf det ska bli spännande att se tester på om kopparen kan bidra något till värmeavledningen.

Finns ju flera som har gjort samma sak redan, det vill säga släppt en koppar version av befintliga kylare.
Thermalrights True kylare kom i en koppar version, och enligt testerna från den tiden så blev förbättringen ca1-2°C med koppar varianten. Samma sak verkar gälla för Scythes jubileumsversion av deras Ninja kylare helt i koppar.

Så då är det frågan om det är värt det, med en tyngre och dyrare kylare för någon grad bättre kylning.
Samma skillnad kan ju lika gärna uppnås med litet förbättrat luftflöde eller bättre kylpasta.
Eller om man har en nyare Intel CPU göra en de-lid, vilket ger ju en bättre förbättring än så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Och ändå kan jag säga att jag har själv med en av dessa kylare böjt ett 775 socket moderkort så man ser att den är snett. Det är tåligt mot rätt mycket, men konstant tryck/drag är något många underskattar.

Hur många gånger har du inte sett bussfiler vara "gropade"? Är detta för asfalten inte tål bussen? Eller är det för att det konstanta trycket på samma ställe hela tiden, med tiden böjer och trycker undan materialet under, så att du tillslut får problem. Samma sak ser du typ i varje korsning på vägbanan.

Samma sak upplevde jag med dessa koppar tornkylare från Zalman på Core2Quad CPU.

Jag förstår det, och därför har jag just Noctua torn idag... även om jag har lite oro även för den vikten. Den har dock fått en stötta med en vajer i chassit av mig också som borde hjälpa lite iaf.

Det finns dock lösningar på detta också, för extem custom kylning. (Har själv tittat på det)

Jag har dock sett fler olyckor med vätska i datorn än att moderkort tar stryk av stora kylare så

Finns det ens någon som har råkat bryta ett moderkort bara så där med en stor kylare? Typ datorn står och helt plötsligt..bryts det runt sockeln som har 4st skruvar som är placerade för bästa tryckavlastning på moderkort?

Jag har en NH-D15, ser inga böjningar på moderkortet, hade en NH-D14 innan också på ett 775 moderkort, jag hade inga böjningar på de moderkortet heller. Du kanske glömde en skruv eller två på moderkortet?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Paddanx
Den största fördelen med luftkylare är ljudnivån som i idle är så gott som helt tyst. Sen har vi hela grejen med vatten läckage, byta vätska, felande pumpar ect ect som man helt slipper med en luftkylare.

Lite tryckluft på fläkt och torn är allt man behöver för att serva en bra luftkylare. Och om fläkten skulle gå sönder så klarar tex NH-D15 sig ändå rätt bra med passiv kylning. Ett vattenblock däremot blir varmt rätt snabbt när vätskan slutar cirkulera.

Så jo, jag skulle nog säga att det finns många fördelar med luft även om kylaren skulle väga 2kg och kosta 1500kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Finns ju flera som har gjort samma sak redan, det vill säga släppt en koppar version av befintliga kylare.
Thermalrights True kylare kom i en koppar version, och enligt testerna från den tiden så blev förbättringen ca1-2°C med koppar varianten. Samma sak verkar gälla för Scythes jubileumsversion av deras Ninja kylare helt i koppar.

Så då är det frågan om det är värt det, med en tyngre och dyrare kylare för någon grad bättre kylning.
Samma skillnad kan ju lika gärna uppnås med litet förbättrat luftflöde eller bättre kylpasta.
Eller om man har en nyare Intel CPU göra en de-lid, vilket ger ju en bättre förbättring än så.

Okej ja om det inte är en större skillnad än så är det ju inte direkt värt det. Det skulle ju vara om man tycker koppar är en snygg färg

Permalänk
Medlem

@yugurt: Håller med koppar är snyggare än aluminium, men då kan man ju lika gärna "förkoppra" toppen på kylaren så får man ju samma effekt. Görs på samma sätt som en förgyllning med bladguld, lite pilligt men ändå enkelt att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@yugurt: Håller med koppar är snyggare än aluminium, men då kan man ju lika gärna "förkoppra" toppen på kylaren så får man ju samma effekt. Görs på samma sätt som en förgyllning med bladguld, lite pilligt men ändå enkelt att göra.

Ja mer kostnad effektivt också. Samt att du slipper vikten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hur många gånger har du inte sett bussfiler vara "gropade"? Är detta för asfalten inte tål bussen? Eller är det för att det konstanta trycket på samma ställe hela tiden, med tiden böjer och trycker undan materialet under, så att du tillslut får problem. Samma sak ser du typ i varje korsning på vägbanan.

De e så att asfalt är en vätska med extremt högt viskositet
https://en.wikipedia.org/wiki/Asphalt

Däremot gäller din analogi för bl.a. metaller och plast vilket ett kretskort är bl.a. gjort utav, speciellt när värme & temperaturskillnader är inblandat.
Dessutom finns det små ledningar som kan ta stryk i kretskortet samt att lödningar kan spricka vid tryck.
Jag hade vilja se att distanserna skulle hjälpa till med att hålla tunga kylare och avlasta trycket på kretskortet samt när man trycker på RAM-stickor att något direkt underifrån tar trycket, alternativt att vi har en annan form av RAM anslutning

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Finns ju flera som har gjort samma sak redan, det vill säga släppt en koppar version av befintliga kylare.
Thermalrights True kylare kom i en koppar version, och enligt testerna från den tiden så blev förbättringen ca1-2°C med koppar varianten. Samma sak verkar gälla för Scythes jubileumsversion av deras Ninja kylare helt i koppar.

Så då är det frågan om det är värt det, med en tyngre och dyrare kylare för någon grad bättre kylning.
Samma skillnad kan ju lika gärna uppnås med litet förbättrat luftflöde eller bättre kylpasta.
Eller om man har en nyare Intel CPU göra en de-lid, vilket ger ju en bättre förbättring än så.

Tack för att du visar poängen jag försökte göra. Finns betydligt bättre ställen att förbättra kylningen än att göra en tyngre kylare

Permalänk
Medlem

Zalmans gamla enkiloskylare i koppar hade man ju, tyvärr var dom inte speciellt bra, mest imponerande tyngd. Kopparn är dålig på att "släppa" värmen den tar upp, så tempen stiger stadigt över tid. Därför man har vätskeledning och tunna aluminiumfenor som släpper ut värmen nuförtiden, det är mycket bättre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Paddanx:

Och ändå kan jag säga att jag har själv med en av dessa kylare böjt ett 775 socket moderkort så man ser att den är snett. Det är tåligt mot rätt mycket, men konstant tryck/drag är något många underskattar.

Hur många gånger har du inte sett bussfiler vara "gropade"? Är detta för asfalten inte tål bussen? Eller är det för att det konstanta trycket på samma ställe hela tiden, med tiden böjer och trycker undan materialet under, så att du tillslut får problem. Samma sak ser du typ i varje korsning på vägbanan.

Samma sak upplevde jag med dessa koppar tornkylare från Zalman på Core2Quad CPU.

Jag förstår det, och därför har jag just Noctua torn idag... även om jag har lite oro även för den vikten. Den har dock fått en stötta med en vajer i chassit av mig också som borde hjälpa lite iaf.

Det finns dock lösningar på detta också, för extem custom kylning. (Har själv tittat på det)

Skrivet av SolidReactor:

De e så att asfalt är en vätska med extremt högt viskositet
https://en.wikipedia.org/wiki/Asphalt

Däremot gäller din analogi för bl.a. metaller och plast vilket ett kretskort är bl.a. gjort utav, speciellt när värme & temperaturskillnader är inblandat.
Dessutom finns det små ledningar som kan ta stryk i kretskortet samt att lödningar kan spricka vid tryck.
Jag hade vilja se att distanserna skulle hjälpa till med att hålla tunga kylare och avlasta trycket på kretskortet samt när man trycker på RAM-stickor att något direkt underifrån tar trycket, alternativt att vi har en annan form av RAM anslutning

Kan ju vara värt att nämna att även glas är en vätska med extremt hög viskositet precis som asfalt. Och vad tillverkar man moderkorten av? Jo, glasfiberepoxy, FR-4 är den vanligaste. Kort och gott en väv av glasfiber som binds samman med epoxy.

Värmer man epoxyn så kommer den bli mjukare så deformation av moderkort vid tryck och högre temperaturer är inga omöjligheter även om det inte är lika dramatiskt som groparna vid busshållplatsen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

De e så att asfalt är en vätska med extremt högt viskositet
https://en.wikipedia.org/wiki/Asphalt

Däremot gäller din analogi för bl.a. metaller och plast vilket ett kretskort är bl.a. gjort utav, speciellt när värme & temperaturskillnader är inblandat.
Dessutom finns det små ledningar som kan ta stryk i kretskortet samt att lödningar kan spricka vid tryck.
Jag hade vilja se att distanserna skulle hjälpa till med att hålla tunga kylare och avlasta trycket på kretskortet samt när man trycker på RAM-stickor att något direkt underifrån tar trycket, alternativt att vi har en annan form av RAM anslutning

Nja... största problemet är faktiskt underlaget under asfalten som ger vika till slut, vilket lite är samma tanke som distanserna som trots allt sätter hård press på få och små punkter på moderkortet.

Förstå mig rätt... moderkort tål en hel del, men tänk efter lite... inne i dessa sitter det 1000-tals, tom 100 000 tals tunna banor, och alla dessa är av metall som både har olika expansioner och utvidgdning av värme. Det som håller det på plats är lamineringen av kortet och materialet runt om (som ofta är 15-20+ lager iaf).

Lägger du detta i form av direkt tryck, uppifrån, är det inga större problem, då du fördelar den på alla 4 hörnorna lika och du har ofta distanser som sitter på en bakplåt som jämnar ut det.

Men lägger du press i form av vridmoment på detta så kommer till slut lagren att skifta... lite som hamburgaren där locket envisas sig att inte sitta på plats utan åker runt lite. Det blir då dragande kraft på 2 av punkterna, och tryckande på 2 av dem när moderkortet står på sidan.

Det är nu som problemen riskerar komma ihop och orsaka skador, där du har högre påfrestning än normalt (pga det är 2 punkter vs 4), där du har vridmoment som pressar limmet och lagren från varandra istället för mot varandra, och du har värme som expanderar och drar ihop dessa i olika takt, vilket till slut skiftar lagren.

Mao.. att "böja" ett kretskort är faktiskt verklig sak som faktiskt sker, och man måste ha i åtanke:

Tom CPUn börjar få problem med detta: http://www.pcgamer.com/intel-skylake-cpus-are-bending-under-t...

Är det något som vi behöver oroa oss över för en väl förankrad 0,5-1kg kylare med bra bakplåt och fäste idag? Nej.

Är det något vi bör tänka på när vi öser på större kylare och spänner dessa hårdare och hårdare? (inkl vätskekylares pumpar för CPUns skull)... kanske ja.

PS. Tack @DavidtheDoom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Tom CPUn börjar få problem med detta: http://www.pcgamer.com/intel-skylake-cpus-are-bending-under-t...

Är det något som vi behöver oroa oss över för en väl förankrad 0,5-1kg kylare med bra bakplåt och fäste idag? Nej.

Är det något vi bör tänka på när vi öser på större kylare och spänner dessa hårdare och hårdare? (inkl vätskekylares pumpar för CPUns skull)... kanske ja.

Fast just skadorna på CPU'n är ju ganska specifika till brytning i ytterkant. Det har mindre att göra med vikten på kylaren över tid och mer med trycket som påläggs vid monteringen av kylaren, som då fokuseras i ytterkant. Det nämns även i länken du lade med. Tillverkarna av kylarna justerade trycket som behöver appliceras på skruvarna vid montering för att motverka skador.

Däremot håller jag med om att ett moderkort över tid kan ta skada av hög vikt i kombination med värma. Dock bör ett väl genomtänkt moderkort minimera risken för detta.

Och vill man se böjda kort behöver man ju bara titta på grafikkorten över de senaste 5-6 åren. Bland annat GTX500-serien hängde ju i vissa fall som bananer i lådan med stora kylare på i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Problemet förr var att få värmen från sockel till kylare... detta är inget problem idag. En enda extra heatpipe gör mer nytta än 1kg koppar här.

Håller helt med dig. Mer heat-pipes åt folket!!
Som referens så kan ju en 6mm heat-pipe föra bort maximalt ca 30W värme från ena ändan till andra. Ock håller man på med överklockning så ser man snart att 4 stycken vilket det är på budgetkylare inte räcker så långt. Fler heat-pipes kan ju även ge bättre spridning av värmen på kylflänsarna om de sprids ut över ytan också.

Sen är ju den största fördelen med Aluminium just den låga vikten, vilket gör att man på samma vikt av kylare kan mer än fördubbla den totala kylarean vilket ger en bra mycket mer effektiv kylare. Då mer kylarea ger bättre värmeöverföring till luften vilket i sin tur ger bättre kylning.

Permalänk
Medlem

Ni får se dessa produkter som high-end, precis som en STCC Volvo s60 med 300hk jämfört med en vanlig S60 trimmad till 300hk. STCC bilen kommer va "lite" snabbare trots att de har samma hk, men kommer dessutom kosta faen så mycket mer och blir alltså något som väldigt få kommer ha. Men de som har cashen har möjligheten att åka riktigt snabbt. Tänk Prins Carl Philip

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Utvecklar sexiga kylare i koppar. Döljer dom med plast för 10 öre. :/

Blir skoj att se om det är någon skillnad. Kan göra skillnad på lågprofilkylarna men på dom största kylarna vet jag inte hur mycket skillnad det gör. Skulle vara intressant att se dock.

Jag kan köpa dom bara för att det är sexigt som fan med koppar!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan ju vara värt att nämna att även glas är en vätska med extremt hög viskositet

Stämmer inte, det är en gammal myt

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Avstängd

Sexiga koppar kylare som osar kvalitet utan alla jävla leds och vist retro kylare med några års användning kunde man ha 15 grader böj på moderkortet med zalmans fetaste som var tung på riktigt och var faktiskt inne på att bygga eget chassie med liggande moderkort som i desktop dator fast högre så man kunde avlasta moderkortet på den tiden

I vilket fall gillar jag dom och skulle lätt köpa en sån över nån aio vattenkylnings kitt och koppar kylare med heatpipes behöver inte bli så förbannat tunga som dom äldre var och aluminium må vara lättare men kasta ut alla jävla leds och plast och inled koppar eran igen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Rekordmedlem

Ska man tillverka ganska tekniskt meningslösa kylare som dyra statusprodukter så kan de väl göra det ordentligt, Diamant leder till skillnad från Koppar/Silver värme väldigt mycket bättre än den billiga och praktiska aluminium som oftast används idag.
Diamant leder dessutom till rejält ökat pris och status

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ska man tillverka ganska tekniskt meningslösa kylare som dyra statusprodukter så kan de väl göra det ordentligt, Diamant leder till skillnad från Koppar/Silver värme väldigt mycket bättre än den billiga och praktiska aluminium som oftast används idag.
Diamant leder dessutom till rejält ökat pris och status

Kanske skulle hålla igen lite och ta silver och för 3500kr eller så har man 500g silver som skulle gifta sig bra med svart

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Stackars moderkort... och fästen.

Gigantiska kopparkylare trodde jag dog när man kom på något som ledde bättre än koppar... dvs "heatpipes"/vatten. Har fortfarande en hel del sådana kylare hemma som jag tänkte sälja till skrotsäljare iaf... så man kanske får lite pengar för dessa 1kg koppar de är.

Känns lite som att man missar poängen, där man köpte "billigare" tornkylare istället för andra alt... men ska de kosta mer än vätskekylare försvinner ju hela poängen. Och kylare som NH-D15 är mer än nog för de flesta CPUer idag, vilket gör att jag verkligen inte förstår denna produkt.

men alltså, dom där kylarna har ju massor av heatpipes.