Asus introducerar bärbar gamingdator med AMD Ryzen och Radeon RX 580

Permalänk
Melding Plague

Asus introducerar bärbar gamingdator med AMD Ryzen och Radeon RX 580

Det blir AMD för hela slanten när Asus introducerar sin nya bärbara speldator ROG Strix GL702ZC, vilken baseras kring processorn Ryzen 7 1700 samt grafiklösningen Radeon RX 580.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Kändes som en riktigt trevlig kombo

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Kändes som en riktigt trevlig kombo

Lite klen gpu för det priset bara.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara 1440 också på 17 tum. Stadig pryl verkar det som

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Nice att se en laptop med 8 kärnor !

Permalänk
Medlem

Nä men vad trevligt! Verkligen underbart kul att se Ryzen i laptops!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande med 8 kärnor i en laptop, speciellt imponerande är faktum att AMD hann före Intel med fler än 8 kärnor bärbart.

Skrivet av matnojje:

Lite klen gpu för det priset bara.

Skulle själv säga att det är helt okej. RX 580 för laptops är ett fullskaligt RX 580 (För stationära), alltså 1257 MHz klockfrekvens samt 2304 kärnor. RX 580 är snäppet snabbare än GTX 1060 (både för laptop samt stationära).

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Äntligen AMD i kraftfulla bärbara! Älskar denna utveckling, nu händer det grejer.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk

F*cking awesome!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av XFTality:

Riktigt imponerande med 8 kärnor i en laptop, speciellt imponerande är faktum att AMD hann före Intel med fler än 8 kärnor bärbart.

Skulle själv säga att det är helt okej. RX 580 för laptops är ett fullskaligt RX 580 (För stationära), alltså 1257 MHz klockfrekvens samt 2304 kärnor. RX 580 är snäppet snabbare än GTX 1060 (både för laptop samt stationära).

Njae. De har ju begränsat den till 64W. Typ en tredjedel av vad ett "vanligt" RX580 drar. Så det lär ju inte springa på i full frekvens direkt.

Processorn verkar nice! Ryzen i laptops kan vara väldigt konkurrenskraftiga. RX580? Not so much...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Njae. De har ju begränsat den till 64W. Typ en tredjedel av vad ett "vanligt" RX580 drar. Så det lär ju inte springa på i full frekvens direkt.

Processorn verkar nice! Ryzen i laptops kan vara väldigt konkurrenskraftiga. RX580? Not so much...

Skickades från m.sweclockers.com

Speciellt inte när man kan få en laptop med ett 1070 för 3000 mindre. Tyvärr får man en i7a istället för ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Njae. De har ju begränsat den till 64W. Typ en tredjedel av vad ett "vanligt" RX580 drar. Så det lär ju inte springa på i full frekvens direkt.

Processorn verkar nice! Ryzen i laptops kan vara väldigt konkurrenskraftiga. RX580? Not so much...

65W TDP är inte effektförbrukning. Det handlar om hur mycket värme kylaren ska kunna avleda. Dessutom räknar väl nVidia och AMD TDP/TBP och vad de nu kallar dessa saker på olika sätt, vilket gör att du inte ens kan jämföra siffrorna rakt av.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Snigeln Bert:

65W TDP är inte effektförbrukning. Det handlar om hur mycket värme kylaren ska kunna avleda. Dessutom räknar väl nVidia och AMD TDP/TBP och vad de nu kallar dessa saker på olika sätt, vilket gör att du inte ens kan jämföra siffrorna rakt av.

Absolut. Du har inte fel i sak. Men att tro att ett kort som är specat till över 150W TDP i vanliga fall ska kunna köras i full sula på 65W TDP är ju något naivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Hej då, quad core age!
Du kommer inte vara saknad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det verkligen likna något

Skrivet av Xyborg:

Njae. De har ju begränsat den till 64W. Typ en tredjedel av vad ett "vanligt" RX580 drar. Så det lär ju inte springa på i full frekvens direkt.

Processorn verkar nice! Ryzen i laptops kan vara väldigt konkurrenskraftiga. RX580? Not so much...

Skickades från m.sweclockers.com

Polaris är väldigt effektiv i lägre frekvenser.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Njae. De har ju begränsat den till 64W. Typ en tredjedel av vad ett "vanligt" RX580 drar. Så det lär ju inte springa på i full frekvens direkt.

Processorn verkar nice! Ryzen i laptops kan vara väldigt konkurrenskraftiga. RX580? Not so much...

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo, AMDs grafikchipp tenderar att vara exponentiellt mer energieffektiva när de körs vid lägre klockfrekvenser, vilket vi såg i Fury Mini. En gaminglaptop med Intel i7+GTX1060 som matchar Asus-prototypen närmast kostar 17500:- just nu, ord. pris 18500. Enl. videon så skulle prototypen i maxutförande med 512GB PCI-e SSD etcetera kosta precis under 20000:-, vilket jag själv skulle anse vara ett mycket rimligt tillägg för dubbla antalet kärnor, om RX 580 nu levererar.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd

Hur står den sig i batteritid mot en gamingdator byggt på Intel CPU och Nvidia GPU med liknande prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Absolut. Du har inte fel i sak. Men att tro att ett kort som är specat till över 150W TDP i vanliga fall ska kunna köras i full sula på 65W TDP är ju något naivt.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD trycker upp sina desktop kort långt över sweetspot. Så prestandan är nödvändigtvis inte så mkt sämre. Kom ihåg att effekten är kvadraten på spänning(höjningen).

Den tillverkningsprocess AMD är på klockar helt enkelt inte så bra med AMD design. Man får betala den sista prestandan med många watt. Det är mer som en vägg man stöter på än en sluttande backe som hos Nvidia. Men arkitekturerna är bra i sig men samspelar inte så bra med processen. Intel kan ta fram sina processer i samband med design av chip. Nvidia har valt en annan väg som klockar bättre på samma process som AMD. Nvidia gjorde ett taktiskt drag som betalde sig snabbare än för AMD. I nuläget dvs.

Sen så är nog mobila chippen binnade för lägre spänningar får man hoppas.

Oavsett är det maffigt med 8c16T i laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Nice att se en laptop med 8 kärnor !

8 kärnor och 16 trådar tom...
Och folk har sagt till mig att laptops inte kan ha mer än 2 kärnor och 4 trådar tydligen, i flera poster bara senaste veckan. Kanske dags för dessa att tänka om

Är det sen behövligt? Njae...
Hade nöjt mig lätt med en 4/8 eller 6/12. Men att det går är iaf kul
Blir ju en satans go workstation laptop om den bara klarar kyla under längre period.

Ang CPUn så visst...jag förstår att AMD vill ut med sina saker, men jag hade gärna sett ett alternativ med mer high-end GPU och kanske R5 1600 CPU.

Permalänk
Medlem

Jag kan helt klart tänka mig en sån laptop! Låt gå att Ryzen inte är lika effektiv per kärna som Intels ekvivalenter. Men 8 kärnor för rendering när man är på resa, I WANT!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Lite klen gpu för det priset bara.

Är väll ganska topp of the line i laptop segmentet och ska man ha värre med mer watt så kan man nog använda datorn som quadcopter men sett till desktop för samma pengar är dom klen annars tycker jag dom är en bra combo för en bärbar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Är väll ganska topp of the line i laptop segmentet och ska man ha värre med mer watt så kan man nog använda datorn som quadcopter men sett till desktop för samma pengar är dom klen annars tycker jag dom är en bra combo för en bärbar

Det är grymt med ryzen men en laptop med i7 och gtx 1070 kan man få för 17000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det är grymt med ryzen men en laptop med i7 och gtx 1070 kan man få för 17000 kr

Fast då talar vi väl om en laptop med i7 á mobil-prestanda och inte i7 med desktop-prestanda?
Oavsett är ju grafikkretsen (RX580) det kanske minst imponerande i sammanhanget, det häftiga här är ju snarare att man lyckats med konststycket att klämma in en desktop-presterande CPU i en laptop.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Det är grymt med ryzen men en laptop med i7 och gtx 1070 kan man få för 17000 kr

OK har inte koll på alla priser i huvudet och då hade valet inte varit så svårt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Fast då talar vi väl om en laptop med i7 á mobil-prestanda och inte i7 med desktop-prestanda?
Oavsett är ju grafikkretsen (RX580) det kanske minst imponerande i sammanhanget, det häftiga här är ju snarare att man lyckats med konststycket att klämma in en desktop-presterande CPU i en laptop.

Som gaming laptop, vilket ROG är gjord för så får man nog ut mer ut av en laptopcpu och ett 1070 än en dator med en desktopcpu och ett underklockat rx 580. Däremot är den nog grym som tex videoredigeringsdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Som gaming laptop, vilket ROG är gjord för så får man nog ut mer ut av en laptopcpu och ett 1070 än en dator med en desktopcpu och ett underklockat rx 580. Däremot är den nog grym som tex videoredigeringsdator.

Ja, det är en konstig kombination för att landa i Republic Of Gamers kategorin när det snarare är CPU:n som är uppseendeväckande, Ryzen+ ett 1070 hade ju varit en trevligare kombo just för spelsammanhang, fast då hade väl Freesync skärmen inte blivit av samt att priset blivit rätt mycket högre. Å andra sidan undrar man varför man gör avkall på hårdvara i såpass dyra produkter om den nu avser just gaming?
För mig hade denna varit perfekt då jag skulle kunna köra Laptop som Desktop utan att missa en fullskalig CPU + jag antar att man kan koppla in och hantera ett gäng skärmar till denna också, även under Linux.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.