Moderkort med X299 i Mini-ITX-format visas hos Asrock

Permalänk
Melding Plague

Moderkort med X299 i Mini-ITX-format visas hos Asrock

Efter en tur genom Asrocks monter på Computex visas ett specialutformat moderkort med inget mindre än Intels nya X299-plattform i Mini-ITX-formfaktorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vafasen, om de kan klara av att ha itx-kort för x299 så borde de väl ändå kunna köra ut ett kort till AM4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Varför?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

För att visa att de kan! Det är ju helt klart imponerande om inte annat.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Haha vilket gulligt moderkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-Fork:

Vafasen, om de kan klara av att ha itx-kort för x299 så borde de väl ändå kunna köra ut ett kort till AM4.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menar det, vad väntar de på? Och säg inte "kretsar för m-itx", för X299 är definitivt inte tänkt för mini-itx.

Väntar och väntar på AM4 Mini-itx...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av dlq84:

Jag menar det, vad väntar de på? Och säg inte "kretsar för m-itx", för X299 är definitivt inte tänkt för mini-itx.

Väntar och väntar på AM4 Mini-itx...

Det finns ett par på Computex! Ligger artiklar i kön.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kul lösning med modulärt moderkort. Något som kanske inte är lika kul är väl att kyla en CPU med TDP på 130W+ i ett mITX-chassi, men det finns säkert någon som tycker om sånt också.

Men varför bara dubbla minneskanaler när den har fyra minnesplatser, är det bara för att de inte fick plats på kretskortet eller?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av T-Fork:

Vafasen, om de kan klara av att ha itx-kort för x299 så borde de väl ändå kunna köra ut ett kort till AM4.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag hört lite i korridorerna så handlar det en del om något åt hönan och ägget-hållet. Att Ryzen trots allt inte säljer i enorma volymer, vilket gör att intresset för att utveckla förhållandevis nischade produkter som Mini ITX inte är på topp. Vilket i sin tur ironiskt nog kanske gör att färre processorer säljs, vem vet.

Det svarar ju dock inte på rimligheten i supernischade X299 Mini ITX.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av emilakered:

Det finns ett par på Computex! Ligger artiklar i kön.

Skickades från m.sweclockers.com

Men Emil, mata oss! Alla vill ha ITX nu

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@perost:
Det är väl 2 slottar per kanal.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av perost:

Kul lösning med modulärt moderkort. Något som kanske inte är lika kul är väl att kyla en CPU med TDP på 130W+ i ett mITX-chassi, men det finns säkert någon som tycker om sånt också.

Men varför bara dubbla minneskanaler när den har fyra minnesplatser, är det bara för att de inte fick plats på kretskortet eller?

De x99 moderkort med 4 minnes-slottar kör med quadchannel inte dualchannel, så förutsätter att denna gör precis samma sak.

Undrar om de bara fick lite konstiga specs i artikeln.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@morxy49
Tycker inte det är imponerande med en plattform i en formfaktor som bara är dyrare utan att ge något mervärde alls. Lär ju inte få plats med en biffig nog kylare till de kraftigare CPU:erna på kortet. Då blir det bara i5:an och i7:an som kan användas vilket inte ger något mer alls än nuvarande 1151-plattformen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Kom igen Asrock, ta fram ett itx-kort med X399 och nya bautasockeln också!

De brukar ju inte vara rädda för extrema utmaningar med extremt nischad målgrupp.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Snusfri

Habegäret är stort gällandes detta kort (och eventuellt andra kommand mITX X299-brädor).

Då jag är i stadiet att jag flyttar all min data (filmer/tv-serier/music/osv) till min NAS så kommer jag helt klart att gå över till mITX i nästa bygge.

Denna med en trevlig NVME, 1-2 vanliga SATA-SSD'er så har man en mycket kompetent liten burk istället för ett stort åbäke.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

det är nog fyra kanel minne (1 sticka per kanal ),sen bommade dom att det finns 3 platser för m2 på kortet , 2st på undersidan och 1 på riserkortet där.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jahapp. Kommer bli trångt i min Dan Case med detta

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Asrock är alltid mest påhittiga. Hoppas de släpper ett X399 u-ATX bräda optimerad för lagring. Massa u.2 osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det är väl 2 slottar per kanal.

Ja, om det faktiskt bara är två kanaler så är det ju självklart det, kan inte vara så mycket annat.

Skrivet av Fluf:

De x99 moderkort med 4 minnes-slottar kör med quadchannel inte dualchannel, så förutsätter att denna gör precis samma sak.

Jag tänkte att de p.g.a. den stora sockeln helt enkelt inte fick plats med fyra kanaler tillsammans med allt annat på kretskortet. Jag antar att det krävs separata ledningsbanor på kretskortet för varje kanal, medan slottar som ligger på samma kanal bara kan parallellkopplas. En DDR4 SO-DIMM har ju trots allt 260 pinnar, så det blir ju en del ledningsbanor. Men jag är inte direkt någon expert på moderkortskonstruktion, så jag kan vara helt ute och cykla.

Tillägg: Andra källor som Anandtech säger att det är quad channel, så SC har nog troligtvis fått fel uppgifter då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-Fork:

Vafasen, om de kan klara av att ha itx-kort för x299 så borde de väl ändå kunna köra ut ett kort till AM4.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av emilakered:

Det finns ett par på Computex! Ligger artiklar i kön.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.asrock.com/news/index.asp?ID=3625

En bit ner på sidan finns info om 2 AM4 ITX från ASRock. Ni får ta en sväng förbi deras monter igen @emilakered

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av GilbertG:

Galet underbart moderkort ju? högprestanda i liten PC...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av T-Fork:

Vafasen, om de kan klara av att ha itx-kort för x299 så borde de väl ändå kunna köra ut ett kort till AM4.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur tänker du då? Mini-ITX AM4 kort finns ju redan på marknaden sedan en tid tillbaka.

Permalänk
Medlem

@anon12433:

Biostar har väll funnits 1-2 veckor men saknar trådlöst nätverk och enbart 4 pins till CPU är en begränsning till Ryzen 7.

Men som sagt kommer Asrock X370 Gaming Itx/AC snart och löser problemet.

Dock 3.5 månad efter lanseringen känns som dom missat mycket kunder på detta viset.

Hade köpt detta moderkort + Ryzen 7 vid lanseringen om detta fanns även kunnat vänta 1 månad om garanti fanns att dom var påväg.

Men nu med total tystnad och ingen tillverkare vågade säga nått tappa dom mycket till Intel.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Hur tänker du då? Mini-ITX AM4 kort finns ju redan på marknaden sedan en tid tillbaka.

Som @Jonas79 skrev så har Biostar inte haft sitt kort ute speciellt länge. Sen är x370 rätt overkill till itx då man ändå inte kan använda fluff så som crossfire / sli.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Mini itx e nog det enda riktiga till ryzen med dess begränsade utbud av pci-e linor & 2 kanaler minne så mao perfekt till itx kort. (Ryzen CPU)
Detta Asrock kort borde passsa bra till Intels 28 pci-e linor (CPU) med tanke på 16 pci-e till gk & 12 till 3xM.2
& andra sidan så försvinner väl nån till sata & usb & Nätverk.
P.S & andra sidan har väl x299 chipet 16 pci-e 3 linor också, så borde bli bra med en 28 linors cpu

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Ni som undrar över AM4 mITX, Asrock har två i sin monter och jag tror inte att Sweclockers redaktion missade detta. Som Emil säger, artikel kommer 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

@veckans:

Biostar har väll funnits 1-2 veckor men saknar trådlöst nätverk och enbart 4 pins till CPU är en begränsning till Ryzen 7.

Men som sagt kommer Asrock X370 Gaming Itx/AC snart och löser problemet.

Dock 3.5 månad efter lanseringen känns som dom missat mycket kunder på detta viset.

Hade köpt detta moderkort + Ryzen 7 vid lanseringen om detta fanns även kunnat vänta 1 månad om garanti fanns att dom var påväg.

Men nu med total tystnad och ingen tillverkare vågade säga nått tappa dom mycket till Intel.

Som jag skrev i nyhetstråden om Ryzen 3 så är AM4 än så länge en liten plattform med få potentiella kunder för mITX i dagsläget. De flesta som vill ha ITX vill nog faktiskt att den ska vara liten och strömsnål och där finns inte Ryzen ännu. Ryzen 3 kan nog råda bot på det till stor del, men jag gissar att det dröjer till Raven ridge nästa år (APU:er med Vega) innan det kommer ordentligt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Finns det inga Skylake-e moderkort på denna mässa? X299 känns mest som ett lätt pimpat x99 nån extra m.2 & mer lysdioder.
Nja stöd för ny socket & optane /M.2) men annars inget speciellt. (hur är det med stöd för 3d xpoint /eller optane på minnesplatser) det e där som skylake-e kretsar är mer intressanta eftersom dom har 6 minneskanaler.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas79:

@veckans:

Biostar har väll funnits 1-2 veckor men saknar trådlöst nätverk och enbart 4 pins till CPU är en begränsning till Ryzen 7.

Men som sagt kommer Asrock X370 Gaming Itx/AC snart och löser problemet.

Dock 3.5 månad efter lanseringen känns som dom missat mycket kunder på detta viset.

Hade köpt detta moderkort + Ryzen 7 vid lanseringen om detta fanns även kunnat vänta 1 månad om garanti fanns att dom var påväg.

Men nu med total tystnad och ingen tillverkare vågade säga nått tappa dom mycket till Intel.

Är det bekräftat att 4-pin på något sätt begränsar vid överklockning? Den enda review jag har hittat på kortet säger att det inte påverkar överklockningen på något sätt. Personligen så tvivlar jag starkt på att de har tappat kunder i någon nämnvärd utsträckning då antalet personer som vill köra en Ryzen 7a på ett ITX moderkort förmodligen är väldigt få.
Jag gissar att de resonerar som så att den stora massan av ITX köpare kommer para ihop dem med kommande Ryzen APUer. Det är ett tag kvar innan de är ute.

Skrivet av T-Fork:

Som @Jonas79 skrev så har Biostar inte haft sitt kort ute speciellt länge. Sen är x370 rätt overkill till itx då man ändå inte kan använda fluff så som crossfire / sli.

Skickades från m.sweclockers.com

Att det inte faller dig i smaken ändrar ju inte det faktum att det redan finns ett AM4 ITX-moderkort. Men visst, det är ett skralt utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Är det bekräftat att 4-pin på något sätt begränsar vid överklockning? Den enda review jag har hittat på kortet säger att det inte påverkar överklockningen på något sätt. Personligen så tvivlar jag starkt på att de har tappat kunder i någon nämnvärd utsträckning då antalet personer som vill köra en Ryzen 7a på ett ITX moderkort förmodligen är väldigt få.
Jag gissar att de resonerar som så att den stora massan av ITX köpare kommer para ihop dem med kommande Ryzen APUer. Det är ett tag kvar innan de är ute.

SFF är enormt stort i Usa och har även växt enormt i Europa på senaste tiden så även om dom kanske bara tappat 10 000-20 000 kunder Word wide så är det ett stort tapp.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.