AMD: "Samtliga Ryzen Threadripper får 64 kanaler PCI Express 3.0"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Samtliga Ryzen Threadripper får 64 kanaler PCI Express 3.0"

Efter Intels snabba kontring av Ryzen går AMD under Computex 2017 ut med att Threadripper får rekordmånga PCI Express 3.0, något som ska gälla samtliga modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Maffig krets!

Permalänk
Medlem

Tja, efter år av stiltje kan man väl säga att det drar rätt bra nu!!!

Permalänk
Medlem

Sjukt brutal plattform.. gillas hårt!! Go AMD!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Heja AMD!!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Underbart! Heja AMD!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Inaktiv

Heja AMD. Alltså nu börjar det hända saker och jag hoppas att INTE Intel vinner med sin strategi att krossa konkurrens med prissänkningar för att sedan igen höja priset och stanna upp utvecklingen.

Vad man sedan ska med en massa 64PCI Express 3.0-kanaler är en bra fråga, men hur många behöver en m.2 nmve? Jag skulle vilja ha 10st såna, eller 2st plus 8 st u2.

*edit*
u2 kan man sedan kritisera, men sata idag är mer till för hdd. Vi behöver något nytt gränssnitt där man ej monterar ssdn direkt på moderkortet med dålig kylning och allt.

Permalänk
Medlem

Snacka om att efter ~5 år av stiltje så blåser det upp. Så fort AMD kommer med en 16 kärnig så ändrar Intel sina planer från att bara släppa 12 core till att släppa 18 core, precis över AMD...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad kostar kalaset?

Permalänk
Medlem

Att hålla på och artificiellt begränsa prestanda och funktion funkar kanske i mainstream-segmentet, men Intel får lära sig att entusiaster inte vill ha en massa kompromisser utan tekniskt berättigande.

Core i7-7820X och i9-7900X är baserade på samma LCC-kisel med 44 PCI-E banor, men Intel har valt att strypa dem till 28 på 7820X bara för att få fler att köpa den dyrare modellen. Det lär inte fungera när det finns konkurrenskraftiga alternativ.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Känns som det hänt mer på CPU fronten senaste 6 månaderna än vad det gjort på typ 10 år innan. Rätt sugen på att köpa en sån här, jag behöver egentligen inte mer än 8 kärnor, men en drös extra PCI banor hade suttit fint.

Då är som vanligt bara två frågor som återstår:
1. När kan jag köpa ?
2. För hur mycket ?

Permalänk

Fasiken vad trevligt att få se Intel svettas! Blir nog att byta från 5820k till Ryzen.

Permalänk
Inaktiv

Och Intel's respons blir.... ännu mindre pcie banor eftersom de verkar gå bakåt istället för framåt.

Ja menar i7-7640X med 4 kärnor UTAN hyper threading och 16 pcie banor i HEDT serien, och hur kan de ens kalla den i7, vad händer med Intel egentligen ???

Intel måste ha total kaos internt och inte riktigt vet hur de ska hantera alla Ryzen som AMD bombarderar dem med.

Permalänk
Medlem

Och helt plötsligt blev den planerade 7820X/7900X uppgraderingen väldigt långt ifrån självklar (roligt nog ). Nu blir det till att invänta tester.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på ca 2300-3500 för moderkorten, och 13000-15000 för Threadripper 1998x.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Nästa dator kommer innehålla AMD som bas. Gfx och CPU !

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Heja AMD. Alltså nu börjar det hända saker och jag hoppas att Intel vinner med sin strategi att krossa konkurrens med prissänkningar för att sedan igen höja priset och stanna upp utvecklingen.

Jag gissar/hoppas att det saknas ett "inte" någonstans i denna meningen?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomaseron:

Jag gissar på ca 2300-3500 för moderkorten, och 13000-15000 för Threadripper 1998x.

Var inte så säker på det, AMD är ute efter att klämma dit Intel ordentligt så ett pris på $999 är inte omöjligt. Ryzen 1800X ligger idag på 5000kr i Sverige och 1998x är två 1800X sammansatta i ett o samma paket.

AMD vill ha volymförsäljning, de MÅSTE ta marknadsandelar och då kan de inte matcha Intels priser utan måste gå lägre för att skapa vågor på marknaden och få många att köpa Ryzen/ThreadRipper. AMD själva har sagt detta gång på gång, senast Raja själv i mitten på Maj.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Jag gissar/hoppas att det saknas ett "inte" någonstans i denna meningen?

En Inte var det beställt och inskrivet.

Det händer rätt så ofta att jag missar inte och innebörden förändras en hel del.

Permalänk
Medlem

Sjukt. Moderkortstillverkarna lär ju älska detta. Inte en massa idioti som på Intels x-plattform med att "denna port funkar med denna CPU, men med den andra billiga CPU'n ja, då går det icke!", osv. Jag kan betala för många PCI Express-banor. 64 är väl visserligen mer än nödvändigt men 28 på Intels x299, med dom två intressanta CPUerna, är bara meh.

Undrar ja vad moderkorten kommer göra med allt detta!?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag gissar på ca 2300-3500 för moderkorten, och 13000-15000 för Threadripper 1998x.

Visst kan budgetkorten kanske hamna runt 2k, men de riktigt fina moderkorten kommer kosta 4-10k. Kolla bara på Extreme varianten, Holy crap där snackar vi kvalitet!
Och ja, jag vet att de flesta inte köper den dyraste
Men med tanke på hur fet den cpu sockeln är, och alla PCIe banor, 8 DIMM slots, ja då kan vi räkna med lite högre pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk

Nyss rekommenderade alla i5 för man inte behövde en i7 för det var overkill nu måste man ha 8+ cores helt plötsligt.. spännande

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Nyss rekommenderade alla i5 för man inte behövde en i7 för det var overkill nu måste man ha 8+ cores helt plötsligt.. spännande

Evolution

Permalänk
Medlem

Låter maffigt. Men som så många gånger förr så är budgeten begränsad för mysig hårdvara. Satans villa, hund, två bilar, två ungar och fru som samtliga är dyra i drift

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Nyss rekommenderade alla i5 för man inte behövde en i7 för det var overkill nu måste man ha 8+ cores helt plötsligt.. spännande

Att tillverkarna tycker att vi måste ha 8+ kärnor är inte samma som att man faktiskt behöver det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Nyss rekommenderade alla i5 för man inte behövde en i7 för det var overkill nu måste man ha 8+ cores helt plötsligt.. spännande

Det gäller fortfarande. Intel dominerar fortfarande när det gäller billiga CPUer för bästa spelprestanda. Inte ens 1% av alla nya eller kommande spel blir optimerade för alla dessa kärnor. Det är bara och somna om.

Permalänk
Medlem

Gissar på att vi inte får några mini-ITX brädor till denna Sockeln är ju som ett halvt ITX kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Det gäller fortfarande. Intel dominerar fortfarande när det gäller billiga CPUer för bästa spelprestanda. Inte ens 1% av alla nya eller kommande spel blir optimerade för alla dessa kärnor. Det är bara och somna om.

Vänta du bara tills AMD Fanboyzen får tag på dig.... Har alltid fått ett helvete i varje tråd jag råkat uttrycka samma åsikt som du

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Nyss rekommenderade alla i5 för man inte behövde en i7 för det var overkill nu måste man ha 8+ cores helt plötsligt.. spännande

Beror väl helt på vad du har för budget och vad du förväntar dig för prestanda. En i5 kan idag inte leverera ens 100FPS i en hel del spel... den orkar helt enkelt inte. Det är tom så att en i7 knappt kan leverera mycket mer än det heller, om det blir mycket saker online eller liknande + om du ska göra mer än "bara" spela...

Idag är i5 döende... och jag står vi de orden. Den kommer räcka 10+ år för surf, kontor och enklare saker, ja... men inte spel eller rendering, eller tyngre jobb som kan använda fler trådar om du inte anser att du vill skruva ner FPS, effekter och multiplayer miljön.

Mao... den fungerar, men rådet om att man inte behöver mer än i5, är helt grundat på gammal info, eller en budget som begränsar. Och ärligt... OCad R5 1600 är bättre än alla i5or på det mesta här, till samma pris eller lägre.

i7an med 8 trådar räcker ett tag till, men även den slås i taket på både BF1 och GTAV. Så utvecklarna tvingas ta bort effekter... djur, och andra detaljer för att CPUn ska "orka"... tänk om du istället hade 8 kärnor och 16 trådar?! Kanske du då kunde ha allt detta på istället?

Entusiaster har länge sedan tittat bak till Ivy-X/Haswell-X serier valt dessa pga de ville ha PCI-E banor för 3x SLI/CF eller andra saker, samt de ville ha de extra trådarna i CPUn eller minnesbandbredden.

Och vad gör Intel? Jo de kapar mer eller mindre hela sabla anledningen till att ens köpa X299 sockeln med färre banor, inget nytt på minnesbandbredd och 4-8 trådiga "alternativ" för dig... (samt att de plötsligt glömt lödda deras -X CPUer nu också... 140W på kylpasta... eew.)

AMD säger istället: Här är en bra plattform. Du kommer få nog med bandbredd för allt, och tom RAID M.2/U.2, 10Gbit NIC och SLI/CF... no problem. Du kan sen välja om du vill ha fler eller färre CPU trådar, utan att det påverkar resten. Exakt som det borde vara... CPUn bestämmer CPUn... inte fan allt annat som plattformen ska göra.

Folk som handlar dessa har dessutom råd med bra saker, och då ska man inte snåla med att ge dessa entusiaster vad de är villiga att betala för... nämligen plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Var inte så säker på det, AMD är ute efter att klämma dit Intel ordentligt så ett pris på $999 är inte omöjligt. Ryzen 1800X ligger idag på 5000kr i Sverige och 1998x är två 1800X sammansatta i ett o samma paket.

AMD vill ha volymförsäljning, de MÅSTE ta marknadsandelar och då kan de inte matcha Intels priser utan måste gå lägre för att skapa vågor på marknaden och få många att köpa Ryzen/ThreadRipper. AMD själva har sagt detta gång på gång, senast Raja själv i mitten på Maj.

Jag är inte säker, därför jag skriver "gissar".

Skrivet av SpeedRebirth:

Visst kan budgetkorten kanske hamna runt 2k, men de riktigt fina moderkorten kommer kosta 4-10k. Kolla bara på Extreme varianten, Holy crap där snackar vi kvalitet!
Och ja, jag vet att de flesta inte köper den dyraste
Men med tanke på hur fet den cpu sockeln är, och alla PCIe banor, 8 DIMM slots, ja då kan vi räkna med lite högre pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara går på priserna jag sett på intels x99-plattor och justerar en smula.

Det ska bli intressant oavsett.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron