Gigabyte visar X399 Aorus Gaming 7 för AMD Threadripper med upp till 16 kärnor

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte visar X399 Aorus Gaming 7 för AMD Threadripper med upp till 16 kärnor

Bland det första redaktionen stöter på under Computex är ett moderkort för AMD Threadripper, som har sällskap av en ny styrkrets, massor PCI Express 3.0-kanaler och en enorm sockel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Dräglar.
Kommer nog att kosta men även smaka.
Ge oss nu rejäla WS-kort, disco kan man ha på andra ställen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Satan, det var en stor sockel du. Undrar vad för kylare som blir kompatibla med den? De flesta lär ju nästan ha för kort mellan benen oavsett om man har en ny bracket eller ej

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

De flesta lär ju nästan ha för kort mellan benen oavsett om man har en ny bracket eller ej

Med e-penisen man kommer få av att äga threadripper gör inte det någonting.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

10Gbit LAN känns som en självklarhet i denna klass, både ASROCK med X399 Professional Gaming och ASUS Asus ROG X399 Zenith Extreme med medföljande ROG AREION 10G LAN kort har 10Gbit support med Acquantia 107 kretsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Med e-penisen man kommer få av att äga threadripper gör inte det någonting.

Hahaha, touché!

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Vad AMD tvungna att döpa sin styrkrets till X399. Inte dåligt förvirrande med den och X299 till intel.

Galet najs moderkort dock, gillas starkt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Inaktiv

Troligen blir det ej ECC minne på denna så då blir det en xeon killer och det vill nog inte Intel.
*edit* Stod Ecc i produkbladet grymt

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon159643:

Troligen blir det ej ECC minne på denna så då blir det en xeon killer och det vill nog inte Intel.

ECC ska ju funka på Ryzen så det är inte helt otippat ändå.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag blir rörd till tårar när jag ser sådant här... Så jävla nice att se AMD tillbaks i e-Penis segmentet!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon159643:

Troligen blir det ej ECC minne på denna så då blir det en xeon killer och det vill nog inte Intel.

Är ECC-minnen för de flesta Ryzen kort, blir ganska säkert ECC-minne för dessa, undrar dock om de kan klara buffrade minnen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

4094 stift? Intressant, det är ju ganska precis dubbelt så många som Intel kommer ha i LGA 2066. Undrar varför de behöver så många, för PCIe?

Men oavsett ska det bli väldigt intressant att se vad prislappen kommer hamna på för ett Threadripper-system. Min 5820K känns plötsligt väldigt gammal

Skrivet av smerkele:

Vad AMD tvungna att döpa sin styrkrets till X399. Inte dåligt förvirrande med den och X299 till intel.

De har ju också B350 vs. Intels B250 och X370 vs. Intels Z270. Det känns ju inte som att AMD slumpat fram de namnen direkt, nästan lite barnsligt att bara lägga sig 100 före så där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Troligen blir det ej ECC minne på denna så då blir det en xeon killer och det vill nog inte Intel.

Står ju ECC / non- ECC på speccarna i bilderna i nyheten...

Jag tolkar det att ECC stöds. Men jag hade hoppats på registrerat med då dessa ofta är billigare än oreggade ECC. Men jag antar att en controller är antingen för reggade eller oreggade och inte både och.

Permalänk
Inaktiv

Prioriterar hellre mer funktion än utseende som cammo, flashiga paneler o massa ledlampor.

Brutalt ljudchip
2 x 10 GBit nätverk skulle inte sitta fel till min SSD NAS.
Bra med M.2 kontakter
USB-C, gärna med Thunderbolt (blir senare när Intel släpper det fritt)
Dual BIOS med inställningar för ALLT

Permalänk
Medlem

Usch för Killer NIC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pudeln:

Står ju ECC / non- ECC på speccarna i bilderna i nyheten...

Jag tolkar det att ECC stöds. Men jag hade hoppats på registrerat med då dessa ofta är billigare än oreggade ECC. Men jag antar att en controller är antingen för reggade eller oreggade och inte både och.

Grymt! Hoppas det blir så.

Permalänk
Medlem

sockeln ser ju helt galen ut kan bara tänka mig att sätta ner en cpu i den där grejen ser aningen galet ut..

#crazy

men fantastiskt att amd äntligen börjar komma in på alla olika segment på marknaden, det märks på intel att det börjar brinna i baken där borta.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Fan vad najs att se "på riktigt" att AMD lyckats klämma fram en sådan monsterplattform Är sugen på att spara ihop till en sådan här istället, bara för att. Najs att alltsammans får plats i vanlig ATX-storlek. Men bara 8 SATA-portar? Får plats med 10 i ett Define R5, och jag hade tänkt pregga in så många. Och rätt konstigt överlag att fokus här ligger på gaming, wtf....

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Och rätt konstigt överlag att fokus här ligger på gaming, wtf....

VR/AI? Eller som någon sa, RayTracing kräver många kärnor, går att använda i spel. Problemet är väl att dessa sjukt krävande spel inte finns ännu, men hönan och ägget om detta är hönan ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Styrkretsarna hos AMD respektive Intel blowing my mind, vet nästan inte om vilken som är vilken, dom heter nästan samma.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

ok bara att inse att det kommer att komma amd cpuer med 32kärnor 64 trådar inom snar framtid till vanliga konsumenter.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Smarrigt värre!

Svårt att rymma den där bautasockeln på ett itx-moderkort bara, vilket är lite synd även om den målgruppen förstås är försvinnande liten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Smarrigt värre!

Svårt att rymma den där bautasockeln på ett itx-moderkort bara, vilket är lite synd även om den målgruppen förstås är försvinnande liten.

Du får inte plats med GPU och ett vettigt nätverskort på itx brädor. Killer NIC verkar vara väldigt populär trots att den är skräp :@

Permalänk
Medlem

Får lite g34-vibbar av den sockeln..
https://www.google.se/search?q=amd+g34&client=ms-android-huaw...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Inaktiv

Coolt, snart får de köra cpun som pentium slot 1 och ha den stående

https://www.picclickimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/rQIAAOSwTM5Y1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Du får inte plats med GPU och ett vettigt nätverskort på itx brädor. Killer NIC verkar vara väldigt populär trots att den är skräp :@

Grafikkort ryms fint (är inte med på vad du menar), och integrerade nätverkskretsar duger så länge som jag inte kör högre än 1 Gb/s på mitt hemmanätverk. Däremot har jag inget behov av 44 banor pci-e, och inte heller fyra minneskanaler.

... och inte 16c/32t heller, men vafan?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Grafikkort ryms fint (är inte med på vad du menar), och integrerade nätverkskretsar duger så länge som jag inte kör högre än 1 Gb/s på mitt hemmanätverk. Däremot har jag inget behov av 44 banor pci-e, och inte heller fyra minneskanaler.

... och inte 16c/32t heller, men vafan?

Jag föredrar att inte köra skumma NICs som killer. Vill helst ha något som fungerar och inte blandar sig i min trafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Fan vad najs att se "på riktigt" att AMD lyckats klämma fram en sådan monsterplattform Är sugen på att spara ihop till en sådan här istället, bara för att. Najs att alltsammans får plats i vanlig ATX-storlek. Men bara 8 SATA-portar? Får plats med 10 i ett Define R5, och jag hade tänkt pregga in så många. Och rätt konstigt överlag att fokus här ligger på gaming, wtf....

Skulle gärna sett en ITX-version på detta (likar ARock och deras X99-moderkort).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Smarrigt värre!

Svårt att rymma den där bautasockeln på ett itx-moderkort bara, vilket är lite synd även om den målgruppen förstås är försvinnande liten.

Skulle faktiskt vara seriöst intresserad av det (om det inte blir alltför högt pris på CPU:n).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jag föredrar att inte köra skumma NICs som killer. Vill helst ha något som fungerar och inte blandar sig i min trafik

Absolut, jag håller med, men jag kan leva med det om jag inte har något val.

Visa signatur

5950X, 3090