Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tillkännager nya Surface Pro

Kort efter introduktionen av Surface Laptop lanserar Microsoft nästa generations Surface Pro, med bättre prestanda, 50 procent längre batteritid och ett nytt tangentbord.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag som själv har en Surface Pro 4 sedan 18 månader kommer inte kasta mig över denna.
Dock så är detta en trevlig iteration. Speciellt med tanke på batteritiden.
Inbyggt LTE är det som jag ser som den absolut häftigaste funktionen. Nått som jag saknar idag.
Hade ju inte skadat med en variant med 32GB RAM heller

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Medlem

Konstigt namnval.

Permalänk
99:e percentilen

Över 30 000 kr för en laptop som inte ens har USB‑C, än mindre Thunderbolt 3? Jo men visst, vilket kap …

"USB-C är inte redo för den stora massan."

Bra poäng, Microsoft. En laptop för 31 kkr riktas ju mot just den målgruppen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Oklar formulering gällande batteritid. Lär ju vara år och dar skillnad mellan M3 och i7 varianten. Hade varit intressant att se faktiskt skillnad i batteristorlek.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Några saker som man hade hoppats på skulle ändras.

° minsta mängden minne 8gb och möjligheten att gå upp till 32gb. Helst ddr4 också.
° USB C eller thunderbolt.
° Ett hål för pennan i chassit, ser gärna en lösning som på Galaxy Note modellerna. Att hålla på fösta den i ramen ser fortfarande inget vidare ut, oavsett hur stabilt den sitter.

I övrigt får man kanske motivera sig ett köp med 8gb,cm varit sugen på en i några år nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Över 30 000 kr för en laptop som inte ens har USB‑C, än mindre Thunderbolt 3? Jo men visst, vilket kap …

"USB-C är inte redo för den stora massan."

Bra poäng, Microsoft. En laptop för 31 kkr riktas ju mot just den målgruppen.

Lite så känner jag också. Tänker inte hålla gå in och debattera fram och tillbaka, men jag håller med dom ang deras resonemang att slopa det. Men erbjud istället då Thunderbolt.... Come an.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Märk väl att de fortfarande lägger större vikt vid att man plockar upp och den använder som en kamera i högre grad än för videochat m.m.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Master of Overkill

Sämsta surfare som släppts

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast

Finns det någon bra anledning till att datorer av den här kalibern inte är utrustade med LPDDR4 år 2017?
Utöver prestandan så skall ju DDR4 hjälpa en hel del med just strömförbrukningen vilket såklart är välkommet på en batteridriven enhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av RVX:

Lite så känner jag också. Tänker inte hålla gå in och debattera fram och tillbaka, men jag håller med dom ang deras resonemang att slopa det. Men erbjud istället då Thunderbolt.... Come an.

Hänger inte riktigt med här. Antar att det första fetade syftar på USB‑C. Menar du då med det andra fetade Thunderbolt 2? För det blir svårt att erbjuda Thunderbolt 3 samtidigt som man slopar USB‑C. (Dessutom anser jag personligen inte att äldre TB än just TB3 är intressant.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

3500kr bara för att gå från i5 till i7? Påtvingad en i7 för att få bättre grafik?
AMD, skynda på lite!

Permalänk
Medlem

Jag har redan en Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Finns det någon bra anledning till att datorer av den här kalibern inte är utrustade med LPDDR4 år 2017?
Utöver prestandan så skall ju DDR4 hjälpa en hel del med just strömförbrukningen vilket såklart är välkommet på en batteridriven enhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Kaby Lake stödjer väl inte LPDDR4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

3500kr bara för att gå från i5 till i7? Påtvingad en i7 för att få bättre grafik?
AMD, skynda på lite!

Så alltså är det även bättre grafikkrets som ingår i de 3500kr för att gå från i5 till i7.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Feeku:

Kaby Lake stödjer väl inte LPDDR4?

Huh... tydligen inte efter lite Googlande.
Det tog jag absolut för givet med tanke på att vanligt DDR4 har haft stöd i 2 år nu och LPDDR4 finns i en uppsjö telefoner från 2016.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av LeonHart:

Så alltså är det även bättre grafikkrets som ingår i de 3500kr för att gå från i5 till i7.

Ja, Iris 640 är betydligt snabbare än HD 620. Kretsarna med Iris har även eDRAM, vilket är positivt för grafikprestandan. Läs mer här.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

° Ett hål för pennan i chassit, ser gärna en lösning som på Galaxy Note modellerna. Att hålla på fösta den i ramen ser fortfarande inget vidare ut, oavsett hur stabilt den sitter.

Då hade det behövts en tunnare penna eller ett tjockare chassi. Inget alternativ är lockande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hänger inte riktigt med här. Antar att det första fetade syftar på USB‑C. Menar du då med det andra fetade Thunderbolt 2? För det blir svårt att erbjuda Thunderbolt 3 samtidigt som man slopar USB‑C. (Dessutom anser jag personligen inte att äldre TB än just TB3 är intressant.)

Blev lite rörigt. Syftade på thunderbolt 3
Fast nu är inte jag riktigt med, varför blir det svårt att erbjuda Thunderbolt 3 om man slopar USB -c?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Då hade det behövts en tunnare penna eller ett tjockare chassi. Inget alternativ är lockande..

Nu har jag inte känt på pennan till dom senaste surface modellerna, utan bara 2:an. Men större än ex galaxy Notes dito behöver den inte vara i mitt tycke. För tjock och den blir bara klumpig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fy för 4GB. Helt absurt att man ska behöva betala mer än 10k och endast få 4GB ram. Mycket besviken

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av RVX:

Blev lite rörigt. Syftade på thunderbolt 3
Fast nu är inte jag riktigt med, varför blir det svårt att erbjuda Thunderbolt 3 om man slopar USB -c?

För att Thunderbolt 3 använder USB‑C-kontaktdonet. Det finns USB‑C-portar som inte har TB-stöd, men det finns inga TB3-portar som ej är USB‑C.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

För att Thunderbolt 3 använder USB‑C-kontaktdonet. Det finns USB‑C-portar som inte har TB-stöd, men det finns inga TB3-portar som ej är USB‑C.

Ah så pass, då är jag med. Ska ta och läsa din artikel så får man lite mer kött på benen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Typiskt att den inte fick USB-C. Ska ha ny jobbdator snart, men kan inte ha en dator utan USB-C och Thunderbolt 3 i tre år till. Vill verkligen ha en SirfacSurface =(

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Inaktiv

Sex tusen spänn för 8GB DDR3 och 256GB flash.

Wow.

Och femtusen spänn till för ytterligare 512GB flash.

Jösses.

Permalänk
Medlem

USB C kunde jag tyvärr inte bry mig mindre om.
Dock faller allt på att de ÅTER väljer att kräva kunderna på flera 1000kr extra bara för att gå från 4 till 8 gig ram samt 128 till 256 gig ssd.
Sorry MS men det blir inget köp denna gången heller just pga det "strategiska" valet från er sida.

Permalänk
Medlem

Den är väl primärt tänkt för "business", och helt ärligt... på vilka företag ser ni massa tillbehör som är av typen USB-C? På mitt företag är antalet noll, medan vanlig USB dräller det av, allt från dockningsstationer, möss till projektorer och dylikt.

Så ser det inte som en dealbreaker utan en fördel. Allt beror ju på i vilket sammanhang man nyttjar produkten.

Men en i5a som är fläktlös låter som en riktigt skön sak att ha privat i soffan, kanske ska boka en ändå

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Sex tusen spänn för 8GB DDR3 och 256GB flash.

Sex tusen? Det skiljer 3000 mellan i5/4/128 och i5/8/256.

Håller dock med om att det är för dyrt. Och med Pro i namnet borde 8GB vara standard.

Permalänk
Medlem

Har den två eller en högtalare, sitter högtalarna under glaset och skjuter ljudet mot användaren eller nedåt? De ger aldrig info om ljud och högtalare position.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weiman:

Sex tusen? Det skiljer 3000 mellan i5/4/128 och i5/8/256.

Håller dock med om att det är för dyrt. Och med Pro i namnet borde 8GB vara standard.

Tror han menade att om man för 3000kr får en ökning på 4GB RAM och 128GB SSD, så borde rimligtvis 8GB RAM + 256GB SSD kosta 6000kr =).