Corsair AX 850 SATA power till SF 450

Permalänk
Entusiast

Corsair AX 850 SATA power till SF 450

Hejsan!

Får snart mitt nya SF 450 som ska ersätta min gamla trotjänare AX 850. Dock misstänker jag att den medföljande SATA power-sladden inte kommer räcka till alla mina lagringsenheter, så därför funderar jag på om jag potentiellt kan använda den lite längre kabeln från mitt AX 850? Behöver ingen garanti om säker drift etc, utan är mest nyfiken på om det finns någon direkt inkompatibilitet eller om det är i stort sett samma kabel och kontakt som gäller för båda.

Mvh
Adam

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Det finns ingen standard på modulära kablar, så även om kabeln passar i nätagget så bör man aldrig använda en kabel från ett nätagg till ett annat om man inte är 100% säker på att kabeln är korrekt kopplad. Många av Corsair's nätagg använder samma kablar, i alla fall de nyare, men de äldre AX-aggen verkar vara ett undantag. Se t.ex. denna kommentar på Reddit.

Den enklaste lösningen om du behöver fler SATA-kontakter är troligtvis att använda Molex->SATA-adaptrar.

Permalänk
Medlem

Om du nogrant går igenom pin för pin på varje kontakt och om nödvändigt kastar om det på den gamla sata kabeln från ax 850 skall det fungera, men är du det minsta osäker så råder jag dig till att hoppa över det.

Du har ju 3.3V 5V 12V i varje kabel på sata i vissa fall är 3.3V utesluten men har du tillgång till multimeter och skriver ner ett kopplingschema på kontakten rita av den på "agget" märk sedan upp en linje till varje "pin" och skriv ut vad det är 3.3V/5V/12V/Gnd osv sen jämför du mot nya och kastar om trådarna i den kontakten tills du kan verifiera att det är rätt.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av MrAdde:

Hejsan!

Får snart mitt nya SF 450 som ska ersätta min gamla trotjänare AX 850. Dock misstänker jag att den medföljande SATA power-sladden inte kommer räcka till alla mina lagringsenheter, så därför funderar jag på om jag potentiellt kan använda den lite längre kabeln från mitt AX 850? Behöver ingen garanti om säker drift etc, utan är mest nyfiken på om det finns någon direkt inkompatibilitet eller om det är i stort sett samma kabel och kontakt som gäller för båda.

Mvh
Adam

Hej Adam,

Det är olika kablar på SF450 och AX850 så rekommenderar inte att blanda där.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk

@MrAdde:

Jag söker desperat efter en pci e 8 pin kabel till ax 850, har du en som du kan avvara?

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Herrmelit:

@MrAdde:

Jag söker desperat efter en pci e 8 pin kabel till ax 850, har du en som du kan avvara?

Är det denna du vill ha?

http://www.corsair.com/en-eu/ax-series-pci-e-cable-compatible...

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk

@Corsair Johan:

Tack för svar!

Det stämmer, tyvärr tar dom 15 € frakt. Jag är lite för snål för 230 kr för EN kabel

Vet du något annat ställe som borde ha kablar? eller har du något annat tips?

MVH
Antonio

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Herrmelit:

@Corsair Johan:

Tack för svar!

Det stämmer, tyvärr tar dom 15 € frakt. Jag är lite för snål för 230 kr för EN kabel

Vet du något annat ställe som borde ha kablar? eller har du något annat tips?

MVH
Antonio

Hej Antonio,

Tyvärr så är det inte så många butiker som brukar ta in reservdelar.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk

@Corsair Johan: ahh ok, det är ju en gammal modell också... Verkar bara som att jag kan få ett helt kit med sleevade kablar

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Herrmelit:

@Corsair Johan: ahh ok, det är ju en gammal modell också... Verkar bara som att jag kan få ett helt kit med sleevade kablar

Sleevade kablar är ju aldrig fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Sleevade kablar är ju aldrig fel

Lånar tråden,

Går det att få tag på en pcie-kabel till ett Corsair SF600?

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Interpx:

Lånar tråden,

Går det att få tag på en pcie-kabel till ett Corsair SF600?

Hej Interpx,

Skickar dig ett PM!