Vilka faktorer påverkar abonnemangspriser?

Permalänk
Medlem

Vilka faktorer påverkar abonnemangspriser?

Vad är det egentligen för faktorer som påverkar abonnemangspriser när det kommer till internet och främst fiberuppkopplingar? Vissa har Gigabit-uppkoppling för ett par hundra kronor samtidigt som någon i ett närliggande stadsnät kan betala samma summa för 100 eller kanske till och med 10Mbit/s. Har det främst att göra med hur stor kapaciteten i nätet är och/eller hur stor avgift det aktuella stadsnätet debiterar för att internetleverantörer ska få erbjuda sina tjänster i deras nät?

Det är svårt att få en överblick eftersom det skiljer sig ganska markant mellan olika orter och nät men det känns som att det oftast är på mindre orter som folk har tillgång till högre hastigheter till ett lägre pris. Det kanske är så enkelt som att det blir dyrare och dyrare ju fler som delar på bandbredden och att kostnaden är ett sätt att styra över resursfördelningen?

Det känns som en rätt rimlig förklaring samtidigt som man å andra sidan tycker att priserna borde vara som högst på mindre orter just p.g.a. driftkostnader, kostnad för dragning av fiber, installation etc.

För er som är insatta kanske anledningarna är självklara men jag har många gånger funderat över detta och jag tror inte att jag är ensam om det. Man får inte heller några vettiga svar om man försöker kontakta olika aktörer utan de gånger jag har försökt göra efterforskningar fick jag bara höra att det är svårt att besvara eftersom det finns många aspekter att ta hänsyn till.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det känns som en rätt rimlig förklaring samtidigt som man å andra sidan tycker att priserna borde vara som högst på mindre orter just p.g.a. driftkostnader, kostnad för dragning av fiber, installation etc.

Skulle tro att det till stor del beror på att på "glesbyggd" fanns/finns det bidrag att få för att dra fibernät, därmed blev/blir kostnaderna lägre, vilket i slutänden resulterar i lägre priser för "nätet".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Då jag varit med och tagit in offerter i min förening så har jag kanske lite klarhet att ge.

MYCKET beror på hur stor BRF/gemenskapsförening man är. Desto större grupp som går ihop desto lättare är det att få bra pris.

Vi är en relativt liten BRF med bara 11 lägenheter så det var lite svårare att få de stora aktörerna intresserade av oss...

Sen beror det på om du tar ett öppet nät eller om det är ett slutet nät.

Vi jämförde båda två och månadskostnaden blev nästan det dubbla för oss om vi skulle välja öppet nät (dvs så vardera lägenhet kan välja vilken operatör/hastighet de vill).

Så vi valde att binda oss i 3 år till den operatör som vi i styrelsen kände oss mest bekväm med både pris för installation/service + tjänsten.

Det slutade med att vi för 3 år sedan fick ett fastighetsnät (cat 6) byggt för ca 2000kr/lägenhet och sen en månadsavgift på 176kr/månad för 100/100.

Nu när det var dags att förhandla om vårt avtal kunde vi sänka avgiften med 50kr/månad och få dubbla hastigheten (200/200).

Vi har även möjlighet att uppgradera till 1000/1000 för ett prispåslag på 99kr per lägenhet/månad.

Detta är i en BRF i Stockholm och vi hade redan fiber indraget till källaren i huset, det gjorde Stockholms stad till oss gratis ca 6 månader innan vi började ta in offerter.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Skulle tro att det till stor del beror på att på "glesbyggd" fanns/finns det bidrag att få för att dra fibernät, därmed blev/blir kostnaderna lägre, vilket i slutänden resulterar i lägre priser för "nätet".

Så är det säkert men det går inte att undkomma det faktum att de har en högre driftkostnad, åtminstone beräknat per kund, och jag förstår inte hur det kan hålla i längden. Vi kanske bara inte har nått den punkt där det kostar mer än det smakar än och då man börjar se de verkliga kostnaderna utan subventionering.

Skrivet av SunQ:

Då jag varit med och tagit in offerter i min förening så har jag kanske lite klarhet att ge.

MYCKET beror på hur stor BRF/gemenskapsförening man är. Desto större grupp som går ihop desto lättare är det att få bra pris.

Vi är en relativt liten BRF med bara 11 lägenheter så det var lite svårare att få de stora aktörerna intresserade av oss...

Sen beror det på om du tar ett öppet nät eller om det är ett slutet nät.

Vi jämförde båda två och månadskostnaden blev nästan det dubbla för oss om vi skulle välja öppet nät (dvs så vardera lägenhet kan välja vilken operatör/hastighet de vill).

Så vi valde att binda oss i 3 år till den operatör som vi i styrelsen kände oss mest bekväm med både pris för installation/service + tjänsten.

Det slutade med att vi för 3 år sedan fick ett fastighetsnät (cat 6) byggt för ca 2000kr/lägenhet och sen en månadsavgift på 176kr/månad för 100/100.

Nu när det var dags att förhandla om vårt avtal kunde vi sänka avgiften med 50kr/månad och få dubbla hastigheten (200/200).

Vi har även möjlighet att uppgradera till 1000/1000 för ett prispåslag på 99kr per lägenhet/månad.

Detta är i en BRF i Stockholm och vi hade redan fiber indraget till källaren i huset, det gjorde Stockholms stad till oss gratis ca 6 månader innan vi började ta in offerter.

Tack för informationen, även om den är lite motsägelsefull. Hur lyckades du/ni förhandla er till en månadskostnad på 275kr för 1000/1000 för en förening på elva lägenheter...? Är ni del av ett större 'nät' (i brist på bättre ord) ?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Hur lyckades du/ni förhandla er till en månadskostnad på 275kr för 1000/1000 för en förening på elva lägenheter...? Är ni del av ett större 'nät' (i brist på bättre ord) ?

Pris har mycket att göra med hur långt ifrån Stockholm du bor eftersom det är en samlad anknytningsplats. Bor du i Örebro så kommer trafiken kanske gå till Eskilstuna - Södertälje - Stockholm, det betyder alltså att din trafik kommer belasta andra platser.

Annars så får du bättre avtal med av att binda upp dig till en specifik ISP under ett par år där de äger dig som kund hela vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Så är det säkert men det går inte att undkomma det faktum att de har en högre driftkostnad, åtminstone beräknat per kund, och jag förstår inte hur det kan hålla i längden. Vi kanske bara inte har nått den punkt där det kostar mer än det smakar än och då man börjar se de verkliga kostnaderna utan subventionering.
Tack för informationen, även om den är lite motsägelsefull. Hur lyckades du/ni förhandla er till en månadskostnad på 275kr för 1000/1000 för en förening på elva lägenheter...? Är ni del av ett större 'nät' (i brist på bättre ord) ?

Jag vet inte riktigt Men det hjälper säkert att vi bor i Sthlm och många aktörer försöker sälja till oss.
Sen genom att låsa oss till en operatör så fick vi riktigt bra pris.

Jag har dock en kompis som bor i större förening och har samma operatör. De betalar 99kr totalt per hushåll för 1000/1000. Men då är de 1000+ hushåll också.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Ju mer kockar som är inblandade desto högre blir priserna. I vissa stadsnät har man eget nät och egna tekniker. I andra gräver energiverket ner fibern och sedan tar de in tex zitius till att drifta det aktiva. Vilket gör att det är en extra part som vill ha del av kakan.

Bäst pris får man oftast i stängda nät när operatören äger grejorna hela vägen. Men det blir ännu bättre om man är en fiberförening eller BRF som gemensamt kan gå ihop och ställa leverantörerna mot varandra. Det är då man kommer ner på det jag kallar orättvisa nivåer

Permalänk
Medlem

Det som pressar priserna är konkurrens och en oberoende leverantör av infrastruktur.
Kolla bara vad Stokab gör i Stockholm.

Nu går det faktiskt att skapa ett riktigt öppen nät till ett extremt lågt pris här i Stockholm.
Stokab levererar någon som de kallar singelfiber till flerfamiljshus för en extrem låg kostnad.
Nu har jag inte tittat på deras prislista men jag gissar på 50% av kostnaden för ett par, dvs 500-600 kr/mån.

Det betyder att flera operatör kan dra fram egen fiber till samma fastighet och på så sätt erbjuda sina
tjänster till privatpersoner i den specifika fastigheten. Med en låg fiberhyra så behöver man inte många kunder innan man går med vinst på en adress.

Detta är mardrömsscenario för de stora operatörerna som bygger egna "öppna nät".
Problemet är att detta finns (vad jag vet) bara i Stockholms kommun!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |