FPS drops efter Creators Update

Permalänk
Medlem

FPS drops efter Creators Update

Fler än jag som drabbats av FPS drops efter att ha installerat Creators Update? Spel som tex Fallout 4 eller Farcry Primal kör normalt på 60fps men helt plötsligt droppar det till 11 och sen upp igen, bara för att upprepas.

Se tex https://forums.geforce.com/default/topic/1004600/geforce-driv...

Kör i7 6800K, GTX1070, 32gb RAM, Samsung 960 pro.

Permalänk
Medlem

Nånting med w10 game mode kanske?
En hel del spel som får enorma dippar på minimum fps i det..

Permalänk

Har du stängt av MS Gaming mode? kan skapa FPS drops i vissa spel.

Permalänk
Avstängd

Är det bara uppdaterad version eller laddade du hem Windows 10 creators update ISO och gjorde en ny installation(formatering)?

Jag körde en nyinstallation med creators update och har inga problem med Farcry Primal.

Det minsta du kan göra är dock att köra Display Driver Uninstaller (DDU) och se ifall det löser sig med att rensa de gamla grafikdrivrutinerna och sedan installera om den senaste versionen på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Har du stängt av MS Gaming mode? kan skapa FPS drops i vissa spel.

Man bara måste älska ironin i att en MS funktion för att förbättra spel... försämrar det

Permalänk
Medlem

Har stängt av allt som har med game mode att göra.

Gjorde uppdatering, vill helst slippa installera om Windows men ser det som en sista utväg.

Permalänk
Medlem

Gå in i kontrollpanelen -> Maskinvara & Ljud -> Energialternativ.
Bocka i "Hög Prestanda".
Läste tidigare i veckan att energischema påverkar många spel efter Creators.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Har stängt av allt som har med game mode att göra.

Gjorde uppdatering, vill helst slippa installera om Windows men ser det som en sista utväg.

Pröva DDU som nämnts. Kan också pröva att installera om spelet och se om det fungerar.

Skrivet av Paddanx:

Man bara måste älska ironin i att en MS funktion för att förbättra spel... försämrar det

MS har ju gjort lite konstiga saker för i tiden, så är inte helt förvånad. Kommer dock ihåg någon på Reddit som vart populär när han sa att han lyckades få plussa med 200+FPS när han aktiverade game mode i CS:GO. Vilket jag kallade bs från början, vart inte populär där inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Man bara måste älska ironin i att en MS funktion för att förbättra spel... försämrar det

Stora problemet med nya versioner utav windows ligger i att Microsoft pushar för att uppdatera det befintliga systemet istället för att rekommendera en fresh install utan en massa korrupta fil register som hänger med från det gamla systemet.

Det kommer vara lika mycket problem med creators update som det var när folk uppdaterade från Windows 7-8.1 -> Windows 10 sålänge de väljer att köra på en uppdaterad version.

Benchmarks som folk gjort på MS Game mode ger varken mer eller mindre FPS för nyare datorer men för äldre system verkar det vara en liten chans för en FPS boost beroende på vilket spel det är.

Men där är inga testsidor (vad jag vet) som rapporterat stora dippar från t ex. 60 FPS ner till 10 FPS som trådskaparen säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Gå in i kontrollpanelen -> Maskinvara & Ljud -> Energialternativ.
Bocka i "Hög Prestanda".
Läste tidigare i veckan att energischema påverkar många spel efter Creators.

Gjort, ingen skillnad.

Ska testa ta bort drivarna till GPU med DDU, förstår dock inte varför det skulle göra någon skillnad.

Samma fel upprepas i andra spel, tex Fallout 4 så ominstallation av spelet känns långsökt.

Tack för alla tips, keep em coming.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blofeld:

Har stängt av allt som har med game mode att göra.

Gjorde uppdatering, vill helst slippa installera om Windows men ser det som en sista utväg.

Om du eller andra tar och gör en ny installation av Windows som sista utväg så är ett tips att installera ett tillägg i Chrome/Firefox som heter "User Agent Switcher" då Microsoft vägrar låta Windows 10 användare att komma åt https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS... men tillåter folk som maskerar att ens dator ansluter som en Android eller Iphone kommer rakt in på den rätta sidan för att kunna välja den nyaste versionen (I detta fall Windows 10 - Creators Update)
Annars är risken att du blir tvingad till att använda deras Media Creation Tool som bara laddar hem en äldre ISO utav Windows 10 och då var idén med en ny installation tillsammans med Creators Update helt meningslöst då du kommer att vara tvungen att köra med en uppdaterad version igen.

Källa: http://www.addictivetips.com/windows-tips/download-the-offici...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blofeld:

Gjort, ingen skillnad.

Ska testa ta bort drivarna till GPU med DDU, förstår dock inte varför det skulle göra någon skillnad.

Samma fel upprepas i andra spel, tex Fallout 4 så ominstallation av spelet känns långsökt.

Tack för alla tips, keep em coming.

Gamla eller korrupta registerfiler eller om det uppstått något problem när själva uppdateringen av Windows gjordes kan orsaka alla möjliga sorters fel.

Även när man installerar en ny version utav grafikdrivrutiner och någonting går snett kan man oftast lösa det med att avinstallera precis alla filer och reg filer till de nya/gamla grafikdrivrutinerna som ligger kvar (vilket DDU gör).
Det är dessutom en relativt snabb åtgärd att göra jämfört med en Windows ominstallation.

Hade du kört på ett helt nyinstallerat felfritt system och alla spel hade samma problem så hade det varit en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

MS har ju gjort lite konstiga saker för i tiden, så är inte helt förvånad. Kommer dock ihåg någon på Reddit som vart populär när han sa att han lyckades få plussa med 200+FPS när han aktiverade game mode i CS:GO. Vilket jag kallade bs från början, vart inte populär där inte.

Det är väl nästan det som är värre än MS skit... att folk skamlöst framför deras saker som något positivt när det inte direkt är det.
Jag såg bla denna videon för ett tag sedan och kan säga att om hans riktiga low-end system, knappt ser någon skillnad, så lär inte våra normala OC i5/i7 system här på Swe göra det heller:

Det är bara synd att Windows 10 funktioner höjs till skyarna, när de faktiskt inte gör någon nytta. Och desto mer man får reda på om OSet, ger bara mer och mer bitter smak. Men folk verkar vilja halsa beska dropparna utan problem, då de redan verkar berusade nog på Win 10 redan. Sorgset faktiskt.

När det gäller CS:GO har jag sett en del gå tillbaka till Win 7 bara för att få tillbaka sin FPS igen, och man ser även på Steam att Win 7 faktiskt ökar sin % igen, så vi får väl se. Roliga är också att tittar man på EOL på Win 10... så ser man 1703 versionen (dvs Creators Update) EOL main support: 2020... EOL Extended Support 2025. Så skulle inte förvåna mig om MS kommer dra en kniv i ryggen på alla som uppdaterat också, och ändra något, för varför annars ha så kort support?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Är det bara uppdaterad version eller laddade du hem Windows 10 creators update ISO och gjorde en ny installation(formatering)?

Jag körde en nyinstallation med creators update och har inga problem med Farcry Primal.

Det minsta du kan göra är dock att köra Display Driver Uninstaller (DDU) och se ifall det löser sig med att rensa de gamla grafikdrivrutinerna och sedan installera om den senaste versionen på nytt.

Raderade mha DDU och nu är dropsen borta.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Raderade mha DDU och nu är dropsen borta.

Tack för hjälpen!

mha?

JAg har samma problem just nu. Sen att det ej känns som att det flyter. känns som om jag spelar med kanske 25 fps när jag sitter med 120 i fullscreen mode. Sen verkar det som att fullscreen mode har problem att fungera som det normalt gör i exempevis windows 7? typ jag kan liksom ta musen till en annan skärm och använda ett fönster utan att spelet liksom minimerar, detta förut var ett bevis på att spelet ej kördes i fullscreen. är detta normalt eller kan det ha något att göra med stuttering problemet?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

mha?

JAg har samma problem just nu. Sen att det ej känns som att det flyter. känns som om jag spelar med kanske 25 fps när jag sitter med 120 i fullscreen mode. Sen verkar det som att fullscreen mode har problem att fungera som det normalt gör i exempevis windows 7? typ jag kan liksom ta musen till en annan skärm och använda ett fönster utan att spelet liksom minimerar, detta förut var ett bevis på att spelet ej kördes i fullscreen. är detta normalt eller kan det ha något att göra med stuttering problemet?

mha = med hjälp av...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Raderade mha DDU och nu är dropsen borta.

Tack för hjälpen!

Hade ungefär samma problem efter uppdateringen. Problemet verkar vara den nollställer en massa inställningar och kukar ur en del drivers. Tack, Microsoft!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Stäng av XBOX-appen om du inte gjort det, dödar fpsen till de flesta spelen

Permalänk
Medlem

Nix, nu är FPS-dropsen tillbaka, precis som man skriver om https://forums.geforce.com/default/topic/1004600/geforce-driv...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blofeld:

Nix, nu är FPS-dropsen tillbaka, precis som man skriver om https://forums.geforce.com/default/topic/1004600/geforce-driv...

Verkar vara ett problem på Nvidias sida om man läser längre ner har du möjligtvis flera skärmar inkopplade samtidigt som ligger på olika uppdateringsfrekvenser 144-60Hz? Har någon utav skärmarna G-Sync?

EDIT: De som gjort en clean install utav windows och där problemen ändå fortsätter i tråden verkar antingen ha GTX 1030 eller någon typ utav extend desktop på flera skärmar med olika uppdateringsfrekvenser samt g-sync.
Jag sitter dock på samma grafikkort (GTX 1070) som dig och har 2 st BenQ 144Hz skärmar genom DisplayPort samt en Samsung 55" 60Hz TV genom HDMI, ingen utav skärmarna har dock G-Sync och jag har även extended desktop på alla 3 skärmar.

Så om du har flera skärmar inkopplade testa med bara en skärm inkopplad, annars hade jag i ditt fall testat att göra en helt clean install utav windows då jag har alla dessa spel som du har samt samma GPU med de nyaste drivrutinerna och version utav Windows och jag har inte lyckats återskapa de problemen du har på flera dagars spelande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bassen87:

Stora problemet med nya versioner utav windows ligger i att Microsoft pushar för att uppdatera det befintliga systemet istället för att rekommendera en fresh install utan en massa korrupta fil register som hänger med från det gamla systemet.

Det kommer vara lika mycket problem med creators update som det var när folk uppdaterade från Windows 7-8.1 -> Windows 10 sålänge de väljer att köra på en uppdaterad version.

Benchmarks som folk gjort på MS Game mode ger varken mer eller mindre FPS för nyare datorer men för äldre system verkar det vara en liten chans för en FPS boost beroende på vilket spel det är.

Men där är inga testsidor (vad jag vet) som rapporterat stora dippar från t ex. 60 FPS ner till 10 FPS som trådskaparen säger.

Det betyder att man skulle behöva installera om två gånger per år vilket är milt sagt idiotiskt. MS får väl lära sig koda vettigt eller kapa ner på stora "updates" som är obligatoriska men saboterar funktion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Det betyder att man skulle behöva installera om två gånger per år vilket är milt sagt idiotiskt. MS får väl lära sig koda vettigt eller kapa ner på stora "updates" som är obligatoriska men saboterar funktion.

Ja det är idiotiskt att de pushar för att så stora updates till systemet inte kommer orsaka problem när det egentligen kommer att behöva installeras om för att undvika instabilitet.

Permalänk
Medlem

Nix, bara 1 skärm.

Permalänk
Medlem

Har loggat detta på Windows Feedback Hub:

https://aka.ms/Gi5dvo

Har du samma fel, upvota eller lämna kommentar i Feedback Hub.

Permalänk
Medlem

Fix finally:
https://partnersupport.microsoft.com/en-us/par_clientsol/foru...
Öppna regedit.
Go till:
Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\SecurityHealthService
Set "start" DWORD type til "3".
Go to Task Manager, Startup, right click on Windows Defender Notification icon, click Disable. Reboot. Problem solved.
Amazing.

Nope, spoke too soon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det betyder att man skulle behöva installera om två gånger per år vilket är milt sagt idiotiskt. MS får väl lära sig koda vettigt eller kapa ner på stora "updates" som är obligatoriska men saboterar funktion.

& @Bassen87 Något jag har sagt är ett av Windows 10 största problem sedan början på 2016 när AU kom på tal... Trevligt att folk iaf börjar inse detta så att man kanske kan få detta problem upp på bordet.

Jag som privatperson har inte lust att ha 6 mån "livslängd" på en OS install, och jag tvivlar starkt på att företag har detta intresset heller. Det blir ju en ekonomisk mardröm när fullt fungerande maskiner går sönder pga de bestämde sig för att uppdatera. Win 7 kan du trots allt köra ofta 2-3 år innan det är dags för ominstall pga seghet.

Till viss del kan man helt klart styra detta, men jag kan säga att jag redan har sett detta problem, hos företag, i verkligheten. Enkla arbetare vars laptop bestämde sig för att fubara totalt pga en sådan uppdatering, och gick miste om 2 dagars "arbetstid" bara för att teknikerna fick skicka ner en ny maskin som var om installerad och skicka tillbaka deras.

Blir då man börjar verkligen titta på att släppa MS helt...

Skrivet av Blofeld:

Fix finally:
https://partnersupport.microsoft.com/en-us/par_clientsol/foru...

Öppna regedit.

Go till:
Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\SecurityHealthService

Set "start" DWORD type til "3".

Go to Task Manager, Startup, right click on Windows Defender Notification icon, click Disable. Reboot. Problem solved.

Amazing.

Så... din lösning är att stänga av antivirusskyddet och riskera bli infekterad istället?

Älskar hur folk säger: Win 7/8 är osäkert och dåligt... byt till säkrare Win 10. Men för att få det att fungera måste du stänga av skydden. What the F...
Tack för dagens skratt säger jag bara.

Kan jag föreslå att du testar lägga in något annat antivirus istället för att sätta datorn i riskzon?

Permalänk
Digital fyndjägare

@Paddanx: Hahaha...

Windows 10 är ett lite "annorlunda virus" numera som gärna öppnar "10 fönster" så att absolut de bästa Virusen kan nå ditt system och låta Windows 10 fungera bättre än innan.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

& @Bassen87 Något jag har sagt är ett av Windows 10 största problem sedan början på 2016 när AU kom på tal... Trevligt att folk iaf börjar inse detta så att man kanske kan få detta problem upp på bordet.

Jag som privatperson har inte lust att ha 6 mån "livslängd" på en OS install, och jag tvivlar starkt på att företag har detta intresset heller. Det blir ju en ekonomisk mardröm när fullt fungerande maskiner går sönder pga de bestämde sig för att uppdatera. Win 7 kan du trots allt köra ofta 2-3 år innan det är dags för ominstall pga seghet.

Till viss del kan man helt klart styra detta, men jag kan säga att jag redan har sett detta problem, hos företag, i verkligheten. Enkla arbetare vars laptop bestämde sig för att fubara totalt pga en sådan uppdatering, och gick miste om 2 dagars "arbetstid" bara för att teknikerna fick skicka ner en ny maskin som var om installerad och skicka tillbaka deras.

Blir då man börjar verkligen titta på att släppa MS helt...

Så... din lösning är att stänga av antivirusskyddet och riskera bli infekterad istället?

Älskar hur folk säger: Win 7/8 är osäkert och dåligt... byt till säkrare Win 10. Men för att få det att fungera måste du stänga av skydden. What the F...
Tack för dagens skratt säger jag bara.

Kan jag föreslå att du testar lägga in något annat antivirus istället för att sätta datorn i riskzon?

Öh, hoppas du sätter skrattet i halsen. Om du stänger av windows-skydd utan att ha ett eget är du inte vanligt dum.

Permalänk
Medlem

Har chattat både med Nvidia 2 level och Microsoft.

Nvidia svarar att:
"Since the Microsoft Creators update we have had a number of bugs reported to us and we are currently working with Microsoft to get them addressed. As for the bugs, I am unable to give you any sort of estimate on when you might see a fix released by MS or Nvidia. We continue to work to address these issues.The truth is that bugs of this nature take a lot of time and effort to address. The complexity is only compounded when we need to work with others outside of our group let alone another large company such as Microsoft."

Microsoft svarar att:
"Den sista lösningen som jag kan nämna just nu är att du kan backa till 1607. Förutom detta tänk även på att detta är något som redan verkar vara eskalerat och det är ett ärende som Microsoft och Nvidia kommer att justera."