Webbutveckling / Systemutveckling

Permalänk

Webbutveckling / Systemutveckling

Har länge funderat på att läsa vidare till en webbutvecklare. Men nu det senaste har jag börjat fundera på om det är systemutveckling jag egentligen vill göra. Om man vill börja jobba som webbutvecklare, vilka språk är det ni jobbar mest i? php, jQuerry, javaScript, C#, mySql mm? Vill jobba helst jobba med "frontend" eller vad det är ni kallar det ^^ Vad jag har hört ska systemutveckling vara svårare att lära sig än webbutveckling (php, javaScript, MySql, jQuerry osv ej html&css). Stämmer det och isf varför?

/Sneel

Permalänk
Medlem

För front end så behöver du inte kunna C#.

De språk som gäller då är html, css, javascript, jquery, angularJS och liknande.

Permalänk
Skrivet av bergla:

För front end så behöver du inte kunna C#.

De språk som gäller då är html, css, javascript, jquery, angularJS och liknande.

Okej, har även funderat på att inrikta mig till mobilapplikationer, hur skiljer sig det från tex "vanlig" systemutveckling?

Permalänk
Medlem

Systemutveckling är mer backend. Jag har själv ingen erfarenhet av att utveckla mobilappar så den frågan kan jag inte svara på, speciellt inte vad som gäller frontend där.

Du kan kolla in xamarin, det är vad jag förstår mig på en sorts översättare från C# till mobiler såsom android och apple, i ett och samma språk.

Permalänk
Inaktiv

Systemutveckling av applikationer på persondatorer har väl ändrats och gått emot webb.

Kvar finns dock några applikationer.
De som är riktigt krävande och där är väl typ bara spel kvar som inte börjar bli riktigt komplicerat, missförstå mig inte, många "alla" större spel är komplicerade, men det finns även en marknad för de som inte är så komplexa. Annars kring vanliga applikationer så blir det riktigt stora med undantaget riktigt små..
Alltså ska man göra en lösning som en användare använder så är webben en omväg att ta, detsamma om man gör något enkelt som bara ska bearbeta data.

Detta leder till att webbutveckling för den stora skaran utvecklare nog är att satsa på då det kommer finnas behov av utvecklare av olika kompetenser längre.
Sedan används systemutveckling i inbyggda system etc, men jag pratar om att gräva ner sig i WPF och liknande.

För många år sedan säg år 1997 så såg flera (iaf i min bekantskapskrets) ner på webbutvecklare, vi som läste systemutveckling gick ofta fleråriga högskoleutbildning, de andra kunde läsa någon Php-kurs på komvux och sedan börja jobba. Men det har hänt en hel del på webbutveckling de senaste 20 åren och jag tycker det är betydligt mer komplicerat än att bara göra en applikation i WPF.

Systemuveckling har dock också förändrats som jag nämnde, där jag vill påstår att skaran "mindre bra" systemutvecklare som gör windowsapplikationer minskas. Visst många av oss "mindre bra" som gör såna applikationer har ett helt annan syssla vid sidan av, så applikationer blir mer ett verktyg. Men vi är då typ elektronikingenjörer eller något som är vårt huvudsyssla.

Jag har ej jobbet i något riktigt webbprojekt, men jag tycker att alla ska lära sig lite frontend och backend, däremot kan man rikta in sig på ett område. Några tekniker som "alla" webbutvecklare bör kunna grunderna inom i är: Angularjs, Jquery, ASP.NET MVC, ASP.NET Web API, Underscore, Bootstrap etc. Databaser så även SQL server.
Och detta är inte mycket begärt då många som sysslar med helt andra saker än webbutveckling kan grunderna i dessa.

Men mitt råd gör det enkelt, läs en bra utbildning. (kolla upp skolans betyg) Och ni får grunderna inom det ni behöver, sedan när ni jobbar kommer ni i kontakt med nya tekniker och allt går mer automatisk. Vilken högskoleutbildning som är bra för webb vet jag ej, när jag läste datateknik vid Jesus födelse så var den enda Webb vi gjorde java apples och det är nog mer eller mindre dödsstraff på den webbutvecklare som använder sån idag. -Kanske har utbildningarna förändras de senare åren?

*edit*
Angående att det går emot webb. Så fundera på vilka applikationer folk har installerat på sina datorer förutom spel? Och för varje år som windows blir mer bloatat så försvinner program som winrar, winamp, VLC , emailprogram etc.

Permalänk
Medlem

Jag har gått några webbdesign/utvecklings kurser såsom html, css och php, nu läser jag systemvetenskapligt program och är fortfarande inne på mitt första år (andra terminen). Det är ganska mycket teori och modellering inom systemutveckling men det har även blivit en hel del programmering inom java, nu till hösten så är det C#. Jag har även fått testa på att jobba i SCRUM projekt nu på våren och det var riktigt roligt

Kan inte säga så mycket om webbutveckling dådet var ett tag sen jag gick dem kurserna men minns att det var roligt! Det var inte så mycket teori utan fokus låg på att koda och designa hemsidor.

Eftersom jag läser till systemvetare nu så kanske jag är lite partisk till det, men jag rekommenderar det om du är sugen! Vad jag kan säga om backend och frontend så har fokus legat mest på backend, men tydligen ska C# vara en hel del frontend!

Permalänk
Skrivet av Sapporun:

Jag har gått några webbdesign/utvecklings kurser såsom html, css och php, nu läser jag systemvetenskapligt program och är fortfarande inne på mitt första år (andra terminen). Det är ganska mycket teori och modellering inom systemutveckling men det har även blivit en hel del programmering inom java, nu till hösten så är det C#. Jag har även fått testa på att jobba i SCRUM projekt nu på våren och det var riktigt roligt

Kan inte säga så mycket om webbutveckling dådet var ett tag sen jag gick dem kurserna men minns att det var roligt! Det var inte så mycket teori utan fokus låg på att koda och designa hemsidor.

Eftersom jag läser till systemvetare nu så kanske jag är lite partisk till det, men jag rekommenderar det om du är sugen! Vad jag kan säga om backend och frontend så har fokus legat mest på backend, men tydligen ska C# vara en hel del frontend!

Känner så att systemutveckling känns lite mer attraktivt för mig för tillfället. Vet inte varför men jag tycket det är illa kul att sitta och skriva kod, konstigt nog xD Men iaf, som det ser ut nu så blir det förmodligen systemutveckling på någon högskola och sedan får vi se om jag vill testa mig på mobilapplikationer. Kanske blir något man får göra på fritiden efter jobbet ^^ Men tackar för alla svar!

Permalänk
Inaktiv

@Sapporun: Har du gått 2 år YH Webb och nu 2 år YH system? Du kommer nog bli väldigt attraktiv på arbetsmarknaden då det är en bra kombination och mycket inom backend är samma.
Det enda vore att det skulle kunna vara repetion av vissa kurser, men då ska man ej lata sig.
T.ex om första webbutbildningen innehåller en grundkurs i databaser och andra systemvetenskapliga gör detsamma, så ska man inte spendera fritiden man får på pubben.

Permalänk
Medlem

@anon159643:
Oj, nej jag formulerade mig ganska dåligt där haha, jag läste programmering 1 o 2 samt webbdesign på gymnasiet! Det är en 3år systemvetenskaplig utbildning jag går nu, den ger kandidatexamen

Jag hade redan Java från gymnasiet så där blev de repetition men annars har det varit helt nytt! Får ju hoppas att systemutvecklare är lika efterfrågat när man tar examen!

Permalänk
Avstängd

Trenden är väl att de båda fälten går in i varandra på flera sätt. Många applikationer, även större sådana, har ett gränssnitt som bygger mer eller mindre på webbtekniker, även spel och så. Jag jobbar exempelvis för närvarande med automatisering av vissa industriprocesser i en väldigt stor koncern men likväl har vi webbgränssnitt, webservicar, Rest-API och liknande och det som jag sitter med är byggt i C#/.Net trots att det är ganska hårdvarunära. Sen finns det förstås andra här som jobbar med PLC:er, hämtning av data från diverse sensorer och liknande, men det är kanske inte det roligaste om man inte brinner för elektronik liksom.

Men för ren webbutveckling så är det väldigt mycket Javascript idag och diverse (Javascript-) ramverk som Node.js, JQuery, Angular osv. men också mycket C#/ASP.Net enligt min erfarenhet. Python är också populärt i vissa kretsar.

Permalänk
Inaktiv

@snajk: Vi jobbar inom samma bracnch och är säkert konkurrenter.

Nå inom vår branch så är en allmän datateknisk utbildning bra, svårigheten är att när samma utvecklare går från plc, scada/mes, C# drivers, till webbutveckling så blir det mycket att lära sig.
Att börja med Webb och lära sig neråt tror jag ej är lätt.
Sedan skulle jag kalla oss mer för automationsnissar.

Men det jag pratade på ovanför var klassisk windowsapplikationer vilken en mindre skara idag sysslar med och det har en förmåga att bli komplicerat. Som en driver som körs som en windowsservice, ja det är inget man slänger ihop den första månaden efter skolan.

Men läser man t.ex datateknik/datavetenskap på ett bra högskola så får man en grund så att man kan börja med det mesta, en datavetenskapare är kanske inte den bästa plckodaren, men den vill nog ej heller koda en sådan så.. Det har dock på senare tid blivit mer populärt att automatgenerera plc-kod och då bör man kunna någon högnivåspråk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

@snajk: Vi jobbar inom samma bracnch och är säkert konkurrenter.

Kanske det.

Citat:

Nå inom vår branch så är en allmän datateknisk utbildning bra, svårigheten är att när samma utvecklare går från plc, scada/mes, C# drivers, till webbutveckling så blir det mycket att lära sig.
Att börja med Webb och lära sig neråt tror jag ej är lätt.
Sedan skulle jag kalla oss mer för automationsnissar.

Hmm, vi kanske inte gör riktigt samma saker ändå... Det mitt team fokuserar mest på just nu är att komma på en variant av, eller anpassa, Dijkstras algoritm så den passar oss bättre, så den tar hänsyn till tidsaspekten likväl som avstånd för en massa samtidiga operationer som kan påverka varandra, och hur den ska appliceras säkert och så optimalt som möjligt. Och vi har ingen PLC-programmering på den nivån riktigt utan det sköter de som levererar komponenterna, vilket väl är det vanligaste idag. Jag ser mig i alla fall inte som en automationsnisse. Vi har allt ifrån datavetare och ingenjörer till YH/KY-utbildade och systemvetare som mig och det verkar inte göra så stor skillnad egentligen. Jag kommer från en webb-bakgrund, dock inte kanske riktigt som de flesta tänker sig det utan mer backend och mycket databaser tillsammans med asp.net, och jag har inte haft några större svårigheter att sätta mig in i det jag pysslar med nu. Programmering är programmering liksom. Det som främst skiljer sig mellan mitt tidigare liv och det jag gör nu är tidsaspekten och prestandakraven som inte var på alls samma nivå när jag utvecklade affärssystem, men det innebär ju inte så stora skillnader i praktiken. Riktigt hårdvarunära saker är dock ganska långt bort förstås, men det är väl inte så många som pysslar med sånt nuförtiden.

Citat:

Men det jag pratade på ovanför var klassisk windowsapplikationer vilken en mindre skara idag sysslar med och det har en förmåga att bli komplicerat. Som en driver som körs som en windowsservice, ja det är inget man slänger ihop den första månaden efter skolan.

Tja det beror förstås på, att skriva drivers är komplicerat förstås men kan man bygga en hyfsad webbapplikation så kan man nog bygga en hyfsad Windowsapplikation också. WPF är inte så komplicerat och vem som helst kan ju snickra ihop en UWP-app liksom. Aningen mer komplext kanske men det finns ju också väldigt mycket mer och bättre resurser och hjälpmedel på det området. Mycket säkerligen beroende på att det är lite mer stabilt, inom webbutveckling så känns det ju som om det kommer nya ramverk och boilerplates typ varje vecka som man måste kunna om man ska vara med i svängen.

Citat:

Men läser man t.ex datateknik/datavetenskap på ett bra högskola så får man en grund så att man kan börja med det mesta, en datavetenskapare är kanske inte den bästa plckodaren, men den vill nog ej heller koda en sådan så.. Det har dock på senare tid blivit mer populärt att automatgenerera plc-kod och då bör man kunna någon högnivåspråk.

Absolut. Men har man intresse så räcker "lägre" utbildningar också väldigt långt. Det var exempelvis inte mycket programmering som var obligatorisk på min utbildning men man kunde ju ändå få programmera mycket om man tog på sig de bitarna liksom, och hade man ett intresse så var det ju lätt att ta till sig de viktiga bitarna och arbeta på egen hand med fördjupning och så.

Permalänk
Medlem

Själv är jag snart klar med en kandidat i systemutveckling på högskolan i Kristianstad, dvs en mindre och inte speciellt attraktiv högskola. Med det sagt så har jag redan fått x antal jobberbjudanden från bland annat Combitech och Saab mfl som just systemutvecklare så jobb finns trots lägre rankad högskola.

I den utbildningen jag går så har det i princip varit två år av ren Java, från grunder till utveckling mot nätverk, webb och moln. Även flera kurser i apputveckling med Android. SQL har varit med under hela utbildningen och sista året har det varit en del C# och asp.net. Väldigt mycket större fokus på back end och ren logik än front end vilket jag tycker är bra. Utbildningen har inte överdrivet mycket matematik (22,5hp) och går därför inte som högskoleingenjör utan kandidat inom datavetenskap.

Denna utbildning är dvs om du vet att du vill jobba med just utveckling då i princip 70% är rena programmeringskurser och inte lika bred som en ingenjörsutbildning.

Det var mina två cent, kanske kan vara till hjälp!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Jobbar som utvecklare (konsult, egenföretagare). Vilka språk eller vilken "stack" du kodar i varierar. T.ex:
Exempel: Java EE (Backend), Hibernate (ORM, Backend), Oracle (DB, Backend), JQuery (Front-end), Angular.js (Front-end).

Exempel: Python, Flask (Ramverk backend), Angular.js eller React (front-end med Redux).

Sedan finns det många många många byggsystem, tillägg, plugins man lär sig över åren.
Min åsikt är att om man vill kunna jobba självständigt som webbutvecklare bör man kunna arbeta som full-stack utvecklare. Dvs. både backend och frontend.

Frontend har dock spårat ut ordentligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snooze:

Jobbar som utvecklare (konsult, egenföretagare). Vilka språk eller vilken "stack" du kodar i varierar. T.ex:
Exempel: Java EE (Backend), Hibernate (ORM, Backend), Oracle (DB, Backend), JQuery (Front-end), Angular.js (Front-end).

Exempel: Python, Flask (Ramverk backend), Angular.js eller React (front-end med Redux).

Sedan finns det många många många byggsystem, tillägg, plugins man lär sig över åren.
Min åsikt är att om man vill kunna jobba självständigt som webbutvecklare bör man kunna arbeta som full-stack utvecklare. Dvs. både backend och frontend.

Frontend har dock spårat ut ordentligt...

Vad menar du när du skriver att front end har spårat ut ordentligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av esamme:

Vad menar du när du skriver att front end har spårat ut ordentligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Googla JavaScript fatigue. Finns andra som kan sammanfatta detta bättre än mig.