Testpilot: Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass

Härdat glas är en växande trend där Phanteks varit tidiga på bollen, och nu utökas sortimentet till formatet Micro ATX. Häng med testpiloten Simon Alling på en ordentlig genomgång!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen ser man nätagget! Förstår att för vissa är detta dåligt. Kan dock tänka mig att det är snyggt för moddare eller de som har sleevade kablar. De som har speciella nätagg t.ex vit corsair rm1000i, eller superflower leadex platinum där kontakterna lyser! Därför gillar jag att man ser nätagget

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge det skall ta för chassimarknaden att ta till sig chassi som är i helt härdat glas!
D v s allt i härdat glas....

Många här måste minnas burkarna som fanns/finns för 10+ år sen som vart helt i plexi

Lite vikt i den då
Inget landator precis.

men, jag lovar, vi kommer att se en, tids nog.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Har alltid haft svårt för fronten, vilket är synd för det verkar vara ett bra chassi. Men den de där konstiga formerna stör mig något enormt.

Skrivet av seraj5:

Äntligen ser man nätagget! Förstår att för vissa är detta dåligt. Kan dock tänka mig att det är snyggt för moddare eller de som har sleevade kablar. De som har speciella nätagg t.ex vit corsair rm1000i, eller superflower leadex platinum där kontakterna lyser! Därför gillar jag att man ser nätagget

Jag kör sleevat men det är ganska många av sladdarna som är för långa och då är det ett perfekt ställe att knyckla ihop dem på. Sen är ju PSU'n den minst snygga delen i datorn också. Men i framtiden så är dom säkert RGB-belysta också så då kan jag köpa att man vill köra utan kåpa där

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Äntligen ser man nätagget! Förstår att för vissa är detta dåligt. Kan dock tänka mig att det är snyggt för moddare eller de som har sleevade kablar. De som har speciella nätagg t.ex vit corsair rm1000i, eller superflower leadex platinum där kontakterna lyser! Därför gillar jag att man ser nätagget

Med rimlig kabeldragning så ser man inte kablarna oavsett i det där lilla hålet menat för nätagget så det är helt meningslöst enligt mig också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Har alltid haft svårt för fronten, vilket är synd för det verkar vara ett bra chassi. Men den de där konstiga formerna stör mig något enormt.

Jag kör sleevat men det är ganska många av sladdarna som är för långa och då är det ett perfekt ställe att knyckla ihop dem på. Sen är ju PSU'n den minst snygga delen i datorn också. Men i framtiden så är dom säkert RGB-belysta också så då kan jag köpa att man vill köra utan kåpa där

Nej tack till rfb. Fast vanlig vit led i kontakterna tycker jag är rätt coolt. Sen kan de vara snyggt med snygga finishers ex gunmetal grey.

Skrivet av Vingtner:

Med rimlig kabeldragning så ser man inte kablarna oavsett i det där lilla hålet menat för nätagget så det är helt meningslöst enligt mig också.

Jag ser gärna ett snyggt nätagg. Sen tänk moddare, de kan ex ha en logga på, elr montera ssd elr gud vet vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Nej tack till rfb. Fast vanlig vit led i kontakterna tycker jag är rätt coolt. Sen kan de vara snyggt med snygga finishers ex gunmetal grey.

Jag ser gärna ett snyggt nätagg. Sen tänk moddare, de kan ex ha en logga på, elr montera ssd elr gud vet vad.

Haha, ja säger inte att ja vill ha det. Men de lär komma. Allt ska ha någon julgransbelysning idag. Är lite förvånad över att det inte nått SSD'erna än om jag ska vara ärlig. Hade dock inte skadat med snyggare PSU'er dock, känns som dom ofta inte får någon kärlek.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Haha, ja säger inte att ja vill ha det. Men de lär komma. Allt ska ha någon julgransbelysning idag. Är lite förvånad över att det inte nått SSD'erna än om jag ska vara ärlig. Hade dock inte skadat med snyggare PSU'er dock, känns som dom ofta inte får någon kärlek.

Var tvungen att googla. Det finns tydligen https://www.youtube.com/watch?v=rkm94dLXskc

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Underbart test och ett underbart chassi. Saknades bara test för luftflöde, speciellt om man ska köra vattenkylning då. Jag har storebror till denna och det chassit har katastrofalt dåligt luftflöde. Som tur är mina mods snart klara så panelerna kan åka på igen

Permalänk
Medlem

Tack för den fina recensionen, bra skrivet och lättläst med undertoner av humor.

Permalänk
Medlem

Var sugen på den gamla modellen men tyckte fönstret på det var så fult.

Gillar den här modellen starkt och får hoppas det kommer något fint X370 mATX moderkort till Ryzen. Blir väl Intel 6-kärniga när det kommer annars.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

Var sugen på den gamla modellen men tyckte fönstret på det var så fult.

Gillar den här modellen starkt och får hoppas det kommer något fint X370 mATX moderkort till Ryzen. Blir väl Intel 6-kärniga när det kommer annars.

Jag satte igen mitt med vaddering då den sidan ändå är mot väggen. Sjukt smidigt att bara lyfta av dörrarna när man ska fixa.

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi, en av de bättre man sett på länge nu.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Den där lådan är på tok för stor för en matx.
Jag har en antec sonata 3 som tar vanliga atx moderkort och den här "matx" burken är till och med högre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Var tvungen att googla. Det finns tydligen https://www.youtube.com/watch?v=rkm94dLXskc

Hahah det var de sjukaste Jag föredrar mest att bara ha ledslinga runtom i chassit, sen har man färger, inga fler led. Fast om man bara har led i t.Ex toppen så kan de vara nice med ngn komponent som har led och sitter i botten. Bara det blir lagom

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Den där lådan är på tok för stor för en matx.
Jag har en antec sonata 3 som tar vanliga atx moderkort och den här "matx" burken är till och med högre!

Jag hade ett Cooltek Jonsbo W2 med tempered glas sida, Liten smart Atx låda på 6.2 Kg med smarta interna lösningar.

Grabben fick ett Raijintek Thetis ( 4.8 Kg) Atx chassi som är smidigt att bära med sig men sidopanelerna är ett skämt så tunna har jag aldrig sett med små skruvar får att hålla sidorna på plats. Finns även med glas sidor men en säkerhetsrisk när han transporterar det kollektivt.

Så detta Matx chassi är aldeles för stort

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig kunna köpa ett chassi med den så urfula fronten!
Annars ett mycket coolt chassi!

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte att någon skulle våga sig på att ge sig in i Jonas domäner och börja recensera chassin...
Jag tycker du har lyckats över förväntan Simon, hatten av!
Lättläst, underhållande, faktaspäckad och mycket fina bilder.
Bra initiativ med kapitlet "Att leva med...", det skadar inte att ta upp vardagsrelaterade saker i en recension.

Fortsätt recensera!

Permalänk
Inaktiv

@Jompa79: Det är nog tyvärr lika illa igen. Det är toppen som knappt släpper ut någon luft. Men modda kan man alltid göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Tysta komponenter rekommenderas om datorn ska användas, då chassit inte hjälper till på den punkten.

Hade en variant på detta chassi och vilken ekokammare det var. Snyggt men kräver definitivt att man tänker på vilka andra komponenter som stoppas in.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52047:

@Jompa79: Det är nog tyvärr lika illa igen. Det är toppen som knappt släpper ut någon luft. Men modda kan man alltid göra

Här är modifikationen av mitt Evolv ATX vilket även är intressant för detta chassi. Efter moden så har jag fullt luftflöde och ingen temphöjning av vattnet med panelerna på: #16805451

Permalänk
Inaktiv

@Jompa79: Riktigt snyggt!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av segen:

Den där lådan är på tok för stor för en matx.
Jag har en antec sonata 3 som tar vanliga atx moderkort och den här "matx" burken är till och med högre!

Skrivet av Jonas79:

Jag hade ett Cooltek Jonsbo W2 med tempered glas sida, Liten smart Atx låda på 6.2 Kg med smarta interna lösningar.

Grabben fick ett Raijintek Thetis ( 4.8 Kg) Atx chassi som är smidigt att bära med sig men sidopanelerna är ett skämt så tunna har jag aldrig sett med små skruvar får att hålla sidorna på plats. Finns även med glas sidor men en säkerhetsrisk när han transporterar det kollektivt.

Så detta Matx chassi är aldeles för stort

Stämmer. Att jag inte klagade mer på storleken berodde främst på att jag uppfattade Evolv mATX TG som ett chassi avsett för flådiga utställningsbyggen snarare än praktisk användning. Men vid närmare eftertanke borde jag ha varit hårdare på den punkten.

Skrivet av Jompa79:

Underbart test och ett underbart chassi. Saknades bara test för luftflöde, speciellt om man ska köra vattenkylning då. Jag har storebror till denna och det chassit har katastrofalt dåligt luftflöde. Som tur är mina mods snart klara så panelerna kan åka på igen

Skrivet av Jompa79:

Här är modifikationen av mitt Evolv ATX vilket även är intressant för detta chassi. Efter moden så har jag fullt luftflöde och ingen temphöjning av vattnet med panelerna på: #16805451

Du har helt rätt i att luftflöde borde testas! Tiden räckte tyvärr inte till; det hade krävts mycket arbete med att ta fram en testmetod, flytta komponenter mellan chassin och så vidare. Nästa gång kanske.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers