Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

jag hade samma problem, köpte en ny spishäll med en stor "flexzon" - Visade sig att det egentligen bara är 4 små zoner bredvid varandra, så det fungerade lika dåligt om pannan inte hade kontakt med hela zonen. Bygger hus nu, och har köpt en till spishäll, denna gång en Electrolux HOX850MF, där min förhoppning är att den stora zonen ska fungera bättre med riktigt stora pannor/grytor.

Det där är lurigt, många tillverkare skyltar inte med hur stora elementen är och i de flesta fall är de bra mycket mindre än vad grafiken på hällen visar.

Köpte en Siemens - EX675LEC1E och tyvärr är elementen i flexzonen mycket mindre än vad grafiken visar så vill jag ha jämn värme snabbt är det i de flesta fall bättre att välja de runda som faktiskt fyller hela zonen.

När det gäller flexzonen får man dessutom ibland lyfta och sätta ner kärlet igen för att korrekt antal element ska starta. Spontant framstår de flesta hällar som rena budget alternativen oavsett pris och marknadsföring. Hur svårt är det att vara tydlig med hur stora elementen är och om det är flex område, tydligt signalera vilka som tänds när man sätter kärlet på plats?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

När det gäller pannkakor så är riktiga pannkaksjärn överlägsna de flesta vanliga stekpannor vad gäller resultatet. Kan rekommendera denna i gjutjärn från Skeppshult:

https://bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/stekpannor/ske...

Jag tycker även dessa är bättre på att steka ägg!

Nackdelen med gjutjärn är ju att de är lite småkrångliga att rengöra samt att det tar tid att få dem perfekta och om man råkar bränna något så illa att man måste rengöra pannan på ett sätt som förstör den perfekta ytan så måste man börja om från början och "köra in" pannan. Men det är det värt för perfekta pannkakor Kan med fördel även användas för att rosta bröd....

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkius:

Min åsikt också. Non-stick pannorna får rostbrun botten och allt fastnar efter ett år eller så. Kasta stekpannan och köp ny...

Förra helgen var det dags igen med James Olivers dyra stekpanna - helt oduglig och färdig för tippen. Men provade att rensa pannan med bikarbonat-sörja. Fick stå ett bra tag. Sedan lossnade all beläggning hur enkelt som helst. Det var bara en beläggning, trodde att plasten börjat lossna. Nu är stekpannan som ny igen!

Det bruna är ett lager inbränt fett, beror på att man har för hög temperatur när man steker. Så för att slippa det är att inte använda högsta lägena på värmen (speciellt på induktionshäll). Men bra tips över hur man blir av med skiten.

Men som sagt innan, gjutjärn är att föredra, så länge man kan sköta dem.
Dock så bör man leta efter dem på loppis så man får de gamla maskinpolerade versionerna inte de som säljs idag som är tagna rätt ur sandformen, vilket ger dem en alldeles för grov yta vilket är mycket svårare att steka med.
När man letar på loppis är det ju absolut viktigast att de är släta i botten (så länge man inte har tillgång till en stor metallsvarv), allt fastbränt gunk kan man ju alltid få bort med t.ex. kaustiksoda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Det där är lurigt, många tillverkare skyltar inte med hur stora elementen är och i de flesta fall är de bra mycket mindre än vad grafiken på hällen visar.

Köpte en Siemens - EX675LEC1E och tyvärr är elementen i flexzonen mycket mindre än vad grafiken visar så vill jag ha jämn värme snabbt är det i de flesta fall bättre att välja de runda som faktiskt fyller hela zonen.

https://media3.bsh-group.com/Product_Shots/900x506/MCSA01018553_641429_EX675LEC1E_def.webp

När det gäller flexzonen får man dessutom ibland lyfta och sätta ner kärlet igen för att korrekt antal element ska starta. Spontant framstår de flesta hällar som rena budget alternativen oavsett pris och marknadsföring. Hur svårt är det att vara tydlig med hur stora elementen är och om det är flex område, tydligt signalera vilka som tänds när man sätter kärlet på plats?

EXAKT den modell jag köpte till lägenheten. Det är hyresgästens problem nu...

Permalänk
Medlem

Efter att ha blivit inspirerad av den här tråden köpte jag mig en De Buyer kolstålpanna. Nu efter 3 månaders användning måste jag säga att det är den bästa stekpannan jag har, tycker den är bättre på non-stick än gjutgärnspannan jag har. Och så är väger den inte lika mycket. Tack för tipsen!

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Noctua u12A. Corsair Vengeance 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Fractal Design Torrent Compact. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Efter att ha blivit inspirerad av den här tråden köpte jag mig en De Buyer kolstålpanna. Nu efter 3 månaders användning måste jag säga att det är den bästa stekpannan jag har, tycker den är bättre på non-stick än gjutgärnspannan jag har. Och så är väger den inte lika mycket. Tack för tipsen!

Då har du tagit första steget, samma steg som jag tog för bra många år sen. Det är dock inte alls omöjligt att du till slut tröttnar på rengöringen, beläggningen, inoljningen m,m och väljer gå över still rostfritt stål som jag gjorde för ett år sen eller så. Ärligt talat ser jag ingen fördel med kolstål över de rostfria, gör man bara rätt så är "non-stick" egenskaperna väldigt lika men rostfritt är så mycket enklare att sköta om.

Personligen har jag alltid varit emot rostfritt, det har inte ens funnits på listan över möjliga alternativ men det berodde mycket på att jag inte använt dem rätt, allt fastnade!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Då har du tagit första steget, samma steg som jag tog för bra många år sen. Det är dock inte alls omöjligt att du till slut tröttnar på rengöringen, beläggningen, inoljningen m,m och väljer gå över still rostfritt stål som jag gjorde för ett år sen eller så. Ärligt talat ser jag ingen fördel med kolstål över de rostfria, gör man bara rätt så är "non-stick" egenskaperna väldigt lika men rostfritt är så mycket enklare att sköta om.

Personligen har jag alltid varit emot rostfritt, det har inte ens funnits på listan över möjliga alternativ men det berodde mycket på att jag inte använt dem rätt, allt fastnade!

Har du tips på hur man ska hantera rostfritt?

Permalänk
Medlem

Att värma pannan rejält till början och precis innan man lägger in råvaran så sänker man. I mitt fall brukar vi köra 7an(av 10) och sen sätta ner till 5-6 beroende lite på vad det är man gör. Sen låter man råvaran ligga på tills den lossnar eller om man vill ha riktigt fin yta på ex smash burgare så blir det såklart att skrapa.

Vi börjar vanligen med rapsolja och när tempen kommer ner lite så tar vi i smöret. Ska vi köra råvaran på en allmänt hög temp så kan det ibland vara bra att skippa smöret eftersom det bara blir bränt ändå.

Visst kan det fortfarande fastna lite men inte mer än i kolstål eller gjutjärn.

Rengöringen är enkel, skulle det sitta kvar något efter första varvet så sätter man det i blöt några minuter så blir det löst. Är man petig och vill få bort ALLA fläckar(ibland blir det vita fläckar kvar) så kör man lite ättika så försvinner det direkt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har du tips på hur man ska hantera rostfritt?

Vi har två stycken och har kört de i diskmaskinen varje gång vi använt de i flera år. Inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vi har två stycken och har kört de i diskmaskinen varje gång vi använt de i flera år. Inga problem alls.

Ja, jag har hört att en del gör det, de e kanske inte så dumt.

Förövrigt så testade vi med IKEAS rostfria först och eftersom det fungerade så pass bra så köpte vi ett till. Det är möjligt att finare rostfria är bättre men än så länge har vi inte sett någon anledning att köpa något annat.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det är bara att konstatera att är man datornörd/entusiast i Sverige idag så är man även osunt kunnig inom Pizzabakning och nu stekpannor. Stureplans eliten kan gå och lägga sig nu är det datornördarnas hämnd nu är vi de riktiga STEKARNA...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Kör på en Ronneby Bruk tunn gjutjärnspanna, använt den i 3 år nu och är som ny fortfarande, och sjukt skön att använda. Måste vara lite mer försiktig med att sätta induktionsspisen på för hög värme direkt, men för övrigt är den suverän

https://www.cervera.se/produkt/ronneby-bruk-ultra-light-profe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Ja, jag har hört att en del gör det, de e kanske inte så dumt.

Förövrigt så testade vi med IKEAS rostfria först och eftersom det fungerade så pass bra så köpte vi ett till. Det är möjligt att finare rostfria är bättre men än så länge har vi inte sett någon anledning att köpa något annat.

Kan inte annat än hålla med om detta! Har kört IKEAs rostfria "sensuell" och jag tycker den är väldigt svårslagen till det priset. Jag har en traktörpanna från Demeyere och har testat deras stekpanna också. Visst, värmefördelningen kanske är något bättre i dessa men skillnaden är för liten för att spela roll för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Att värma pannan rejält till början och precis innan man lägger in råvaran så sänker man. I mitt fall brukar vi köra 7an(av 10) och sen sätta ner till 5-6 beroende lite på vad det är man gör. Sen låter man råvaran ligga på tills den lossnar eller om man vill ha riktigt fin yta på ex smash burgare så blir det såklart att skrapa.

Vi börjar vanligen med rapsolja och när tempen kommer ner lite så tar vi i smöret. Ska vi köra råvaran på en allmänt hög temp så kan det ibland vara bra att skippa smöret eftersom det bara blir bränt ändå.

Du gör helt rätt. Testa även för skoj skull att steka utan fett alls. Går utmärkt i en rostfri. Ett tips för att kolla att pannan är redo för stekning är att stänka några vattendroppar i den. När de rullar ut mot kanterna är det dags

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5