Poll, du som har nätdelen i botten av datorlådan, har du vänt fläkten uppåt eller nedåt.

Permalänk
Hjälpsam

Poll, du som har nätdelen i botten av datorlådan, har du vänt fläkten uppåt eller nedåt.

Lite på humör för att undersöka.
Många chassin är ju tänkta för att montera nätdelen i botten av lådan, man kan då vrida nätdelan så att den suger in luft från lådan alltså fläkten uppåt eller så att den suger in luft från lådans underdel, fläkten nedåt.
Jag har numera fläkten uppåt, tidigare pekade den nedåt.

edit börjar känna mig som ett freak.
edit 2 Puh! må vara ett freak men jag är inte ensam om det.

Orsaken till att jag valt den lösning som jag valt, är att;

  • Det är ganska tajt under datorn och den hylla som den står på, vilket riskerar att strypa luftflödet, när jag har fläkten nedåt.

  • Jag inbillar mig att fläktens lager trivs med att fläkten pekar uppåt, edit stämmer nog inte, däremot skall glidlagrade fläktar helst ställas vertikalt.

  • På detta sätt hjälper nätdelen till att evakuera varm luft under grafikkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har vänt fläkten uppåt eftersom jag kör hybrid mode på mitt seasonic platinum 760w agg & i hybrid mode bör man tänka på att det är konvektor principen som gäller dvs. varm luft stiger när fläkten står still vilket den förmodligen gör 95% av tiden (gissning nu).
https://seasonic.com/position-power-supply/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

Nedåt, jag vill inte ha in varm luft i nätdelen helt enkelt.

Permalänk

Bytte fläkt i mitt hx750 till en vitlackad viper 140mm. Den vita färgen på fläkten matchar resten av komponenterna så jag har den uppåt av rent estetiska skäl. Sitter 10st 120mm fläktar i mitt lilla Define S 11st med psu fläkten så det blir egentligen ingen värme i chassit

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Uppåt, har jag den nedåt så blir det ett vinande ljud när den drar luft genom chassits galler i botten, trots upphöjningar. Luften där nere i botten är ändå inte varmare än luften utifrån (åtminstone i mitt fall) så nätagget lider inte.

Permalänk
Medlem

Min fläkt snurra knappt på mitt nätagg. Sist jag kollade dammfiltret så va de väldigt lite damm.
<3 Semipassivt

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nedåt, jag vill inte ha in varm luft i nätdelen helt enkelt.

Samma här , sen har jag svetsat ett stativ som gör att det inte kommer in så mycket damm precis där fläkten suger.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Har kubchassi så mitt nätagg suger luft från höger sidopanel och tar luft utifrån.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Har inte hört fläkten snurra sen jag köpte agget men den är neråt, råkade dock rösta på uppåt..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Mitt nätagg står upp, längst ner i framkant. Det suger luft via perforerad framsida. Har ett Mac G5 där moderkortet sitter upp och ner.

Låter som du gjort rätt, ta luft där det finns

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Har ett Antec P183 där nätaggregatet är riktat nedåt men det suger luft inifrån chassit, förstår inte varför fler inte har det så.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Har ett fractal r5.
Har fläkten riktad neråt suger utifrån dvs via dammfilter.
Hade inte dammfiltret varit så lätt att rengöra så hade jag nog vänt den uppåt.
Finns inget rätt eller fel i detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hjälpsam

@Molotov: Mest nyfiken hur många andra gjort.
Som sagt, inget som är rätt eller fel i detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har mitt nätagg monterat med fläkten neråt

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Har ett fractal r5.
Har fläkten riktad neråt suger utifrån dvs via dammfilter.
Hade inte dammfiltret varit så lätt att rengöra så hade jag nog vänt den uppåt.
Finns inget rätt eller fel i detta.

Skickades från m.sweclockers.com

antar att de fixat det då har själv ett define R3 och det är defenetivt inte smidigt att rengöra då man får demontera i stort sett varenda kabel för att komma åt det.

i mina ögon hade den smidigaste lösningen isf varit ett långt filter under hela lådan och att man drar ut filtret frammåt.

filter ut bakåt är allt utom smidigt iaf för mig så jag kör med fläkten uppåt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nedåt.
Mitt chassi är ett Bitfenix Prodigy (den för m-itx moderkort) så om jag vänder nätagget åt andra hållet så lär den inte kunna suga in någon luft överhuvud taget.
Sen står ju dessutom chassit på ett par fötter vilket inte hindrar luftflödet

Permalänk
Medlem

Nedåt, jag vill ju inte att nätagget ska förstöra luftflödet i chassit genom att dra en del av luften nedåt.
Chassi-flödet är ju normalt inblås nere i fronten och utblås i bak/toppen.

Varm luft genom PSUn spelar nog inte lika stor roll, men är trevligt att slippa antar jag.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

antar att de fixat det då har själv ett define R3 och det är defenetivt inte smidigt att rengöra då man får demontera i stort sett varenda kabel för att komma åt det.

i mina ögon hade den smidigaste lösningen isf varit ett långt filter under hela lådan och att man drar ut filtret frammåt.

filter ut bakåt är allt utom smidigt iaf för mig så jag kör med fläkten uppåt.

Japp det är precis så set är på r5, man drar ut långfiltret på framsidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

FD Define Mini med ett Corsair AX850 med fläkten nedåt då chassit är designat så.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Japp det är precis så set är på r5, man drar ut långfiltret på framsidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerar riktigt bra med faktiskt, andra chassin jag haft innan med filter i botten har man dragit ut dessa bakåt, och då är ofta en vägg ivägen. Med denna lösning går filtret dra ut utan problem, även under drift, och bara rengöra och stoppa in igen.

Personligen är jag inget fan av Fractal Design men här har de tänkt till iallafall.

Permalänk
Rekordmedlem

Det spelar ingen roll hur jag vänder nätdelen för om dess fläkt eller fläkten i nedre kammaren skulle gå igång skulle den dra luft framifrån via nedre hårddiskutrymmet. Den nedre kammaren på P180 har inte nått luftflöde till den övre kammaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

I mitt förra chassi hade jag fläkten uppåt för estetiska skäl. Nu har jag inget fönster så nu kör jag med fläkten neråt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

kör min neråt men spelar inte så stor roll för min dator blir helt enkelt inte varm och kan även köra utan chassie fläktar om det är så med stock kylare

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Uppåt, men mitt T2 1000 snurrar aldrig ändå.

Permalänk
Medlem

Har fläkten uppåt.

Varför?

Så att min högra fot kan få lite värme

Permalänk
Medlem

Har bara nätaggregat från Fractal Design.
De fungerar så att fläkten tar in kylluft från botten och skickar ut det bakåt.

Ser ingen anledning till varför man skulle ta in hetluft från grafikkortet eller störa grafikkortets luftflöde genom att ha fläkten riktad uppåt.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Avstängd

Känns som det kan vara fördelar/nackdelar båda hållen - Uppåt så blir det varmluft som går igenom agget men man drar ur extra värme och luftflöden som störs är oftast ett lass med skitsnack för det handlar till 99.9% om att få in/ur värme som även märks om man vänder alla chassie fläktar att dra in luft får man oftast bästa resultat i temp även fast man inte tror det

Neråt så får man sval luft igenom agget men blir oftast jävla damm magnet under och antingen blir filtret tätt snabbt "i.a.f för mig med katt" eller så får man ett lass damm i agget så finns nog inget bästa

Samma dilemma med filter med ska man ha dom i glömma så dom blir tät och det blir varmt om man glömmer dom eller köra utan och måste damma ur hela datorn oftare. En sak är säker att mindre med fläktar mindre damm/ljud och att dom flesta har mer än vad som behövs när typ alla datorer klarar sig med en chassie fläkt bak i rätt låg rpm och slänger man i 3 x 120mm till gör det inte mer än någon enstaka grad förbättring

Men ser man det logiskt så borde smartaste vara att ha agget uppåt kombinerat med en chassiefläkt bak vilket bör ge ett luftflöde som dras igenom både under och över igenom gpu och det blir drag igenom hela datorn oavsett om man har fläktar fram eller inte har det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Nedåt (för att slippa insug av varm chassi-luft) om tillämpbart.
Dock har jag ett HTPC-chassi (Desktop-format) som är designat för att ha nätaggregatsfläkten uppåt (inget galler/filter undertill).
Chassit står på ganska rejäla upphöjande fötter, så insug undertill hade inte varit en omöjlighet om designen tillåtit, chassit har däremot insug ovantill genom locket, så i vissa fall tillåter inte designen det man själv anser vara mest logiskt...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Nedåt. Varm luft stiger uppåt, och där uppe har jag 2 st. 140mm fläktar (en baktill och en upptill) som tar hand om värmen. Kall luft sugs in nertill (i fronten och golvet), passerar bakåt och uppåt i chassit och släpps ut upptill bak. Att ha nätagget sugande luft nedåt skulle mest bara skapa virvlar som vispar runt varmluften i datorn och stör det naturliga luftflödet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

har mitt på sidan, sitter en 480 radiator med push pull framför som ger den kall luft.

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.