Reklamen på Aftonbladet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

@Blackie: @GannTrader: Forcera en uppdatering av min lista om ni prenumererar på den.

Annars:

@@/hyper-assets/preload.*$script,domain=aftonbladet.se @@/hyper-assets/app.*$script,domain=aftonbladet.se /hyper-assets/$script,domain=aftonbladet.se

Tack, du är bäst!

Uppdatera fungerade utmärkt

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

@lassekongo83: Tack återigen, du är räddaren i nöden!

Permalänk
Medlem

Nu kommer min lista så småningom att ersätta SWE: Fanboy's Swedish i uBlock Origin eftersom den listan verkar övergiven. Upptäcker ni oblockerade annonser, tracking, scams, eller fel på någon svensk sida, så öppna gärna en buggrapport på min GitHub.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Nu kommer min lista så småningom att ersätta SWE: Fanboy's Swedish i uBlock Origin eftersom den listan verkar övergiven. Upptäcker ni oblockerade annonser, tracking, scams, eller fel på någon svensk sida, så öppna gärna en buggrapport på min GitHub.

Då jag använder ublock på min standard webbläsare så är det super med din lista men då jag använder tex steam browsern och där finns ingen adblock så har jag börjat använda hosts filen dessvärre så blockerar inte standard adblock host lines de svenska adsen från tex youtube.

Något man kan göra?
Använder mig utav http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm
Kan man på något sätt få ut en listan för hosts filen istället?

Tack på förhand

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av lop3r:

använd https://www.svt.se/nyheter/ istället, ingen reklam och så slipper man dumskalle artiklar som "så mycket tjänar dina grannar, gata för gata" =P

Problemet är ju dock att det är SVT det handlar.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

@Benna: Min lista har inget med YouTube att göra. Antagligen så är du på en session av YouTube där Google A/B testar reklam genom att köra den genom samma server som orgninalvideon. (Kan man ibland få bort genom att logga ut från sitt konto om man är inloggad.) Eller så är det så att hosts filen du använder inte har tillräckligt med ip-adresser. Du kan ju alltid prova nån annan lösning som till exempel pi-hole.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lop3r:

använd https://www.svt.se/nyheter/ istället, ingen reklam och så slipper man dumskalle artiklar som "så mycket tjänar dina grannar, gata för gata" =P

Kan bara hålla med. Hög kvalitet och ingen reklam.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

@lassekongo83:

Fast ublock origin blockerar ju ad:sen på youtube så att blockera med hosts filen borde väl gå lika väl?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Skrivet av mibsweden:

Kan bara hålla med. Hög kvalitet och ingen reklam.

Hög kvalitet? Tveksamt med tanke på prislappen

Permalänk
Avstängd

Så trött på Aftonbladet, har testat Expressen ett tag och de är nära på ännu värre med reklam så lägger ner denna sida också. Vet snart inte vart man ska hitta bra nyheter då alla är antingen överfyllda med reklam eller så är 95% bakom betalvägg eller så är 70% av artiklarna klickgodis bara för att få likes. Det mesta är tyvärr styrt mot våra goda vänner Socialdemokraterna eller Moderaterna. Testade DN ett tag som jag känt har haft lite klass men de har mer eller mindre allt bakom betalvägg.
Fria Tider är iallafall inget av detta men kan hålla med om att de flesta nyheterna blir väldigt styrda åt motsatt håll mot all annan media.

Hur vore det med en tidning som inte har någon form av vinkling på nyheterna utan helt enkelt bara skriver sanningen. Ska det vara så jä..la svårt att hitta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Konstig, plötsligt slipper jag reklamen i Aftonbladets nutting videoklipp. Ny lag kanske mot att tjäna på andras videor eller så är det @Blackie: som hjälpt oss med sitt skript.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

@Blackie: @GannTrader: Forcera en uppdatering av min lista om ni prenumererar på den.

Annars:

@@/hyper-assets/preload.*$script,domain=aftonbladet.se @@/hyper-assets/app.*$script,domain=aftonbladet.se /hyper-assets/$script,domain=aftonbladet.se

Tänkte bara vet du om det går att använda din lista till Pi-Hole? Eller fungerar den uteslutande till uBlock?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

@Ahlen: Listan är gjord specifikt för uBO. Pi-hole kommer inte att förstå html filtering eller syntax som script:inject(), redirect, $important, $badfilter, matches-css, med mera. uBO är mycket mer kraftfull när det kommer reklamblockering i webbläsare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@MsSmith inte läst de senaste sidorna så kanske kommit upp tidigare

Ursäkta att dra upp en relativt gammal tråd men jag såg den här tråden länkad i nyhetstråden som behandlar mining på Youtube. Jag använder ublock origin med FF och kan besöka AB utan att få upp den där rutan. För någon vecka sedan slutade jag använda Google Chrome och till den körde jag gamla hederliga Adblock och då kunde jag inte läsa några artiklar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Vet inte om det nämnts tidigare i tråden, men för att slippa reklamen och dimman över den kan man ändra fönsterstorlekens bredd till ca1/3 dsv kring 600pix. Verkar som att det blir ett mobilt läge på sidan då. Då går det alldeles utmärkt att läsa artikeln, men förlorar såklart överblicken på sidan. Knepigt men ett snabbt lifehax för att läsa något lite snabbt så där...

Permalänk
Medlem

@lassekongo83: Är väll denna adress man ska lägga in i Ublocks tredjepartfilter?
https://github.com/lassekongo83/Frellwits-filter-lists/blob/m...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Är din webbläsare svenskspråkig och om det är uBlock Origin som är installerat så behöver du inte göra något. Kolla i alla fall om den är aktiverad under Tredjepartsfilter > Regioner, språk > SWE: Frellwit's Swedish Filter.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av lassekongo83:

@yrfhar: Är din webbläsare svenskspråkig och om det är uBlock Origin som är installerat så behöver du inte göra något. Kolla i alla fall om den är aktiverad under Tredjepartsfilter > Regioner, språk > SWE: Frellwit's Swedish Filter.

Då behöver man alltså inte lägga in nedanstående rader under "Mina filter" längre?
Provade utan och det verkar funka.

@@/hyper-assets/preload.*$script,domain=aftonbladet.se
@@/hyper-assets/app.*$script,domain=aftonbladet.se
/hyper-assets/$script,domain=aftonbladet.se

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Inaktiv

Reklam? Inte här i alla fall med uBlock Origin. EDIT: Som redan är nämnt såg jag ^^

Permalänk

Såg denna när jag kollade forumet

Skrivet av Orfi:

Dra hem uBlock till Firefox, den funkar. Detta bekräftade jag nyss genom att gå in och se 10 videor helt random där med den aktiverad utan någon reklam alls. Kombinera gärna med Disconnect eller Ghostery så de inte kan tracka/samla in någon information om dig eller tidigare sidor du anslut ifrån när du kom dit.

Satte mig en stund och försökte kolla igenom koden och hitta hur deras Anti-adblock fungerar, hittade kodsnutten och försökte med Adblock att blocka scriptet men lyckades inte riktigt, fungerar ibland så jag missade något. Så tills vidare eller tills jag orkar färdigställa en fungerande filterrad för AdBlock så rekommenderar jag uBlock istället som fungerar.

Aftonbladet är verkligen en skittidning och ett skitföretag.
Samt den censur och den åsiktsfiltrering de använder sig av på Facebook borde vara kriminellt.

Tja, är ny här på Sweclockers, så vet inte hur man skriver ett ordentligt inlägg här.

Jag har försökt hitta skript via tampermonkey som ska stoppa deras vidriga Anti-adblockers, men utan vidare lycka. No-Script hjälper inte heller. Vet att det är ett tag sedan du gjorde inlägget, men tänkte för framtida besökare och mig, skulle du möjligen kunna dela med koden du hittade?

Permalänk

Otroligt bra tajming

@anon285333: Fan vad nice, bra tajming att jag lyckades se ditt inlägg. Har inte varit på Sweclockers sedan ett år tillbaka, som gäst. Registrerade mig för 10 minuter sedan för att leta upp en lösning. Tackar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SemiCalmSweek:

@ChrilleCratzz: Fan vad nice, bra tajming att jag lyckades se ditt inlägg. Har inte varit på Sweclockers sedan ett år tillbaka, som gäst. Registrerade mig för 10 minuter sedan för att leta upp en lösning. Tackar!

Som det kan bli ibland, men då antar jag att reklamen är ett minne blott, glad att kunna hjälpa till!

Permalänk
Medlem

@SemiCalmSweek:

Tja dom har gjort om det sedan dess, har provat.
Ett tips med uBlock är att köra Lassekongo83's filter, den är riktigt bra för svenska domäner. (tror den är regional standard för uBlock dessa dagar, inte säker. Men killen är ett geni på dessa saker, ta en titt på hans github länk nedan)

I övrigt kör jag Easylist och Fanboy Ultimate + Fanboy Swedish som någon form av "tar det mesta" när jag surfar webben.
Glöm inte whitelista sidor du/ni VILL stödja också, att blockera all reklam och info-mining överallt resulterar ju i förlorade intäkter för vissa sidor även de ni tycker bra om.

Enkel sida för att hitta olika filter och så
https://filterlists.com

Lassekongo83's
https://github.com/lassekongo83/Frellwits-filter-lists/blob/m...

Edit: Glömde tillägga att ovan filter jag kör håller Aftonbladet väldigt ren, även vid videor

Permalänk

Tack för svaret!

@Orfi: Tack så mycket, ska testa detta och se hur mycket bättre resultatet blir än med AdBlock Plus

Permalänk

Reklamen är väck

@anon285333:
Jajamen, reklamen är så gott som borta. Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Så trött på Aftonbladet, har testat Expressen ett tag och de är nära på ännu värre med reklam så lägger ner denna sida också. Vet snart inte vart man ska hitta bra nyheter då alla är antingen överfyllda med reklam eller så är 95% bakom betalvägg eller så är 70% av artiklarna klickgodis bara för att få likes. Det mesta är tyvärr styrt mot våra goda vänner Socialdemokraterna eller Moderaterna. Testade DN ett tag som jag känt har haft lite klass men de har mer eller mindre allt bakom betalvägg.
Fria Tider är iallafall inget av detta men kan hålla med om att de flesta nyheterna blir väldigt styrda åt motsatt håll mot all annan media.

Hur vore det med en tidning som inte har någon form av vinkling på nyheterna utan helt enkelt bara skriver sanningen. Ska det vara så jä..la svårt att hitta.

Betalväggen på DN är inte speciellt krånglig att komma runt, bara att inaktivera javascript på den domänen så kan man läsa allt. Använder man chrome så går man in på DN:s hemsida, klickar på symbolen till vänster om adressraden, väljer platsinställningar ändrar javascript till "blockera".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Betalväggen på DN är inte speciellt krånglig att komma runt, bara att inaktivera javascript på den domänen så kan man läsa allt. Använder man chrome så går man in på DN:s hemsida, klickar på symbolen till vänster om adressraden, väljer platsinställningar ändrar javascript till "blockera".

Tack för info, ska testas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Betalväggen på DN är inte speciellt krånglig att komma runt, bara att inaktivera javascript på den domänen så kan man läsa allt. Använder man chrome så går man in på DN:s hemsida, klickar på symbolen till vänster om adressraden, väljer platsinställningar ändrar javascript till "blockera".

Har du någon lösning på detta om det gäller apple och använder sig av safari också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@lassekongo83: Underbart, funkar utmärkt!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Betalväggen på DN är inte speciellt krånglig att komma runt, bara att inaktivera javascript på den domänen så kan man läsa allt. Använder man chrome så går man in på DN:s hemsida, klickar på symbolen till vänster om adressraden, väljer platsinställningar ändrar javascript till "blockera".

Ännu bättre/smidigare är det väl att inaktivera cookies på DN-domänen, i FF går det att göra utan tillägg och grejer. Rekommenderat på vissa andra sidor också som t.ex. SVD. Däremot inaktiveras inte den egentliga betalväggen oavsett, utan enbart det som håller reda på antal "fria" artiklar som man kan läsa. Man kan fortfarande inte logga in på deras betalartiklar (detta görs server-side).

...eller fungerar det som du skrev Javascript för detta...? Jag har svårt att tänka mig det.