Permalänk

"Fiber" via radiolänk

Har fått ett erbjudande om detta, tydligen ska dom köra igång i Maj 2017 i vårt område.
Grejen är att mina grannar verkar helt ointresserade av vanlig fiber så det lär inte bli aktuellt i vårt område.
Nu undrar jag hur bra fiber via radiolänk fungerar, tydligen rör det sig om upp till 1000 Mbit som jag fattar det.
Mina ointresserade icke IT grannar lär inte skaffa radiolänk heller utan dom flesta kör bara mobilt bredband.
Som jag fattar det är det även obegränsad surf på denna radiolänk.
Hur bra ping är det med radiolänk, bättre än 4G ??
Funderar på att prova ett år iaf då som sagt det aldrig kommer bli fiber i vårt område då alla är 60 plus typ.
Är det ens värt att fundera på om man spelar online ?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl vad för radiolänk det är, och hur det ser ut i ditt område (skog, massa höghus, etc kan ställa till det).

Det torde dock fungera bra mycket bättre än 4G om det är något i stil med Ubiquitis AirFiber.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det används på ISP nivå här och där så det är bra skit. Det är inte consumer stuff

Permalänk

Just nu är detta dessa som säljer tjänsten: http://www.micronat.se/#!/home

4G fungerar väldigt bra i vårt område, ligger konstant mellan 70-100 Mbps men vill ha obegränsad surf. Kan ändå vara värt att testa då installation efter ROT bara blir 2000kr.
Fiber verkar inte bli aktuellt närmaste året.
Hur känsligt är det med många användare mån tro ??
Mindre känsligt än mobilnätet ??

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Just nu är detta dessa som säljer tjänsten: http://www.micronat.se/#!/home

4G fungerar väldigt bra i vårt område, ligger konstant mellan 70-100 Mbps men vill ha obegränsad surf. Kan ändå vara värt att testa då installation efter ROT bara blir 2000kr.
Fiber verkar inte bli aktuellt närmaste året.
Hur känsligt är det med många användare mån tro ??
Mindre känsligt än mobilnätet ??

Kan vara värt att prova en sådan förbindelse. De verkar ju satsa stort med många master i dina trakter. Kan vara värt att höra om de rekommenderar det till onlinespelare om pingen är viktig. Men kör du 4g idag är det nog inga problem