14 potentiellt livsfarliga laddare

Permalänk
Hedersmedlem

14 potentiellt livsfarliga laddare

Elsäkerhetsverket gör sitt jobb och stoppar i första omgången av ett megatest 14 laddare som aldrig borde hamnat på marknaden från början: http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Fakta-om-forsa...

Bortsett från Nokian som antagligen är en piratkopia, brukar ni köpa billigast möjliga laddare oavsett märke trots riskerna det ofta innebär? Det är inte första gången den här typen av produkter kläs av offentligt. På Youtube hittar man teardowns av farliga laddare med skrämmande regelbundenhet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Undviker alltid pirat när det gäller saker som kan vara farliga. Skillnaden i pris är sällan värt risken.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Finns väldigt bra billiga laddare, så finns inte en enda anledning att köpa billigt skrot.

Tex: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00291891/

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem

Har gjort mig av med det fåtal piratladdare jag hade sedan länge. Fick problem med korruption på SD-kortet nångång när första generationens Raspberry Pi var ny. Efter mycket felsökande tittade jag lite på utspänningen från piratladdaren jag drev den med i oscilloskop, det var kort sagt ingen rolig syn, fy tusan vilken skitig el. Gick sedan igenom övriga laddare också.

Slutet på den historien var att jag rensade ut och slängde det som inte höll måttet, vilket i mitt fall uteslutande var just piratladdare.

Givetvis är väl el/brandsäkerhetsfrågan den viktigaste, men det finns kort och gott andra incitament till att undvika piratladdare också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!