Konstant 10min boot även efter ominstallation

Permalänk
Medlem

Konstant 10min boot även efter ominstallation

Tjena

Min dator var nyinstallerad för cirka 3 år sen. Jag fick några enstaka blåskärmar två veckor sen, men tycktes lösa problemet med att installera om grafikkortets drivrutiner. Samtidigt gjorde jag memtest, som också kunde vara ett fel vid de blåskärmarna jag fick. Memtest sade att minnet var friskt. Blåskärmarna kom inte tillbaka igen efter det.

Idag när jag startade datorn så ville den inte starta, var vad jag trodde. Efter sex timmars felsökning och försök till reparation av boot-partitionen, så startade datorn efter cirka 10 minuter. Så jag gjorde backup av allt jag ville ha kvar från OSdisken som är en Samsung EVO 840 250GB. Jag tog bort alla partitioner på disken och installerade om windows 7 i hopp om att det skulle fungera bättre. Svar nej.

Har försökt reparera MBR.
Har gjort en sfc skan.
Har gjort memtest.
Har testat sätta SSDn först vid boot prio.
Har testat safe mode. Även med low resolution.
Har testat koppla ur alla USB-tillbehör.
Har öppnat och återanslutit SATA-kablar.

Datorn tar fortfarande cirka 10 minuter på sig vid varje boot, trots helt ren OSdisk. Jag kan heller inte komma på att jag gjorde någon installation eller uppdatering igår.

Specifikationer enligt signatur.
Kommer ni på något jag missat?

Tack på förhand

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Går det att starta datorn direkt efter felet inträffat eller måste du vänta en stund?
Har du kollat temperaturen?

Har du kopplat ur lagrings disken också för att utesluta den?
Testat SATA kabeln i en annan SATA port på moderkortet?
Har du bytt SATA kabel och strömkabel?

Har du uteslutit delvis skadad mus eller tangentbord?
Antar du också tog bort lösa USB kablar.

Använder du något speciellt program / spel när den startar om?
Blir det någon skillnad på du inte startar något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Går det att starta datorn direkt efter felet inträffat eller måste du vänta en stund?
Har du kollat temperaturen?

Har du kopplat ur lagrings disken också för att utesluta den?
Testat SATA kabeln i en annan SATA port på moderkortet?
Har du bytt SATA kabel och strömkabel?

Har du uteslutit delvis skadad mus eller tangentbord?
Antar du också tog bort lösa USB kablar.

Använder du något speciellt program / spel när den startar om?
Blir det någon skillnad på du inte startar något?

Kopplade ur och började koppla in en efter en.

min 2TB hårddisk upprepar problemet i 3 olika SATA-portar med 2 olika kablar.

Tack för hjälpen! Ska surfa lite och läsa på, men ge gärna mer tips

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

@Drickz: Jag skulle oroa mig för om disken började gå sönder och börja med att göra backup till en annan disk. Disk problem har en tendens att bli värre och värre tills den inte längre syns i bios.

Det finns USB till SATA adaptrar. Den kan funka bättre tex om felet blivit värre och du inte hunnit göra backup. Den kan också vara användbar den dagen du köper en laptop och har flera diskar från din stationära du vill använd med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Tack igen för svar. Vi har båda våra misstankar. Jag gjorde en backup av disken igår eftersom den är tillgänglig, men uppför sig konstigt, som att visa sig som en extern disk. När jag rensat bort allt jag inte behövde längre, och tömt papperskorgen så fanns osynlig data upp till 150GB på disken. Alltså data jag inte kunde hitta. Vad kan det bero på?

Hur som helst, hur bör jag kolla disken nu efter att jag djupformaterat? (Antar att det blir en djupformatering om man klickar UR "gör en snabbformatering a.k.a. fancy Ctrl+A Delete.)

Jag har kört disken i Windows Defrag och kollat efter dåliga sektorer med Diskpart. Det gav inga utslag. Finns det några andra/bättre alternativ?

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Disktillverkarna bruka ha program för att kolla sina diskar mm. HDTune har jag sett nämna men jag ingen aning hur man tolkar testresultatet.

Jag bruka alltid passa på att ta bort alla partitioner på diskar.
Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering

Man kan göra det i diskhanteraren men det finns andra sätt. Använd nedre halvan av fönstret. Disken (partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Du får upp olika val i menyn beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan (bilden). När disken är formaterad så dyker den också upp på den övre halvan vilket blir totalt 3 ställen.

150GB kan vara nått från Windows, spel, program. TreeSize verka kunna se osynliga mappar. Folk bruka folk rekommendera den när man vill veta vad som tar så mycket plats på diskar.

Permalänk
Medlem

Nu har den börjat låta, typ klickande ljud vid uppstart och när jag slår av. Kör nog säkra före det osäkra och pensionerar disken. Den fick underkänt i ett av testen jag gjorde med tillverkarens SeaTools så det är väl bara en tidsfråga innan den havererar.

Kör nog säkra före det osäkra och pensionerar disken. Onödigt att ha en lagringsdisk som inte går att lagra på liksom.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Nu har den börjat låta, typ klickande ljud vid uppstart och när jag slår av. Kör nog säkra före det osäkra och pensionerar disken. Den fick underkänt i ett av testen jag gjorde med tillverkarens SeaTools så det är väl bara en tidsfråga innan den havererar.

Kör nog säkra före det osäkra och pensionerar disken. Onödigt att ha en lagringsdisk som inte går att lagra på liksom.

Ett klokt beslut. Klickljud är ofta en tydlig indikation på att disken är på väg att haverera.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

En 840 EVO som kan ta för evigt att starta upp saker säger du. Har själv 1TB varianten. 840 EVO är ökänd för att få tokslö läshastighet efter ett tag. Blev själv drabbad.

http://m.sweclockers.com/nyhet/20351-samsung-presenterar-ny-f...

Har du installerat senaste firmware uppdateringen från Samsung?http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/tools.html?CID=AFL-hq-mul-0813-11000279
Disken är helt värdelös utan den.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem

Jo jag har haft Samsung Magician installerad sen 2015. Problemet var min Seagate 2TB, som började rasa.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB