Permalänk
Medlem

Installera ny CPU

Jag har precis fått en Core i5-4690K av en vän och tänkte köra igång datorn med den, eftersom det är en uppgradering från min förra som är en Core i5-4430. Mitt moderkort är H81-PLUS.

När jag installerade den nya (i5-4690k) så gick inte datorn igång alls (Skärmen var svart). Alla fläktar och belysning i datorn gick igång. (datorn fungerar om jag sätter in min gamla cpu)

Så jag tänker mig att problemet ligger i att processorn inte är kompatibel med mitt moderkort eftersom jag inte har uppdaterat min bios, men jag har försökt i timmar att lösa hur jag ska göra det. Har inte lyckats..

Jag har använt mig av denna guide:
https://www.asus.com/microsite/2014/MB/New_4th_gen_Intel_proc...

Som jag har förstått så går det inte att flasha moderkortet, utan jag ska använda mig av "Easy-to-use Windows-based application (BIOS updater for new Intel 4th Gen Core Processors".

Brukar inte ha problem med att hitta saker på internet, men här har jag verkligen problem. Jag har försökt ladda ner vissa program som jag tror är rätt, men det vill sig inte.
Tror också att stor okunskap från min sida kan vara en anledning.

Hur som helst, all hjälp uppskattas!!

All info igen:

Moderkort: H81-PLUS
Gammal CPU: i5-4430
Ny CPU: i5-4690K
Problem: Dator går inte igång med nya CPU

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk

Du behöver sätta i den gamla processorn igen och sen uppdatera/flasha morderkortet. Glöm inte att vara försiktig så du inte böjer några pinnar i processorsocketen. Kan tyvärr inte hjälpa dig med länkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sätt i gamla CPUn, sen lägger du BIOS-filen på ett USB-minne och flashar direkt i BIOS. Tror det heter EZ-flash I ASUS bios.

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Om en pin är sönder kan en CPU möjligtvis fungera men inte en annan?

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem

@tudz: Tack, bra info - ska försöka, återkommer imorgon!

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Skrivet av Waup:

@StuntmanMike: Om en pin är sönder kan en CPU möjligtvis fungera men inte en annan?

Det sa jag inte, utan jag uppmanade honom att vara försiktig under bytena. Det är lätt hänt då man sista gången kanske är lite trött och ivrig tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@StuntmanMike: Uppfattat, tack!

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem

Tänk på att det kan ta ett tag innan datorn startar med ny CPU. Mitt Z87-moderkort startar om tre gånger vid CPU-byte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.