Permalänk
Medlem

Comhemmodem överhettas hela tiden!

Och comhem ville ha betalt för att skicka en ny....
Jag tog fram en öl och min dremel....
30 min senare så verkar kylningen iaf löst sig.

Orginalkylare. Jag förstår att den överhettar. Kylflänsen var varm, och då hade den varit avstängd en stund och jag hade inte belastat den med en massa trafik.
Det största problemet jag hade var att så fort jag startade en nerladdning på steam så klippte modemet och startade om sig.

Nått jag hittade liggandes (tror det är en gammal AM3-kylare från början).

ja, jag vet. det är ingen snygg lösning men ghettomods är lite så jag jobbar.

En lite bättre bild så man får se hela "härligheten".

Enligt mina första tester verkar detta löst problemet iaf

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

Hahaha, snyggt som faen!!!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

Gammalt modem, ser det ut som? Borde ju få ett nytt gratis om du förnyar 12 månader iaf?
Annars en fin ghetto-mod, gillart starkt!

Permalänk
Medlem

Ingen custom loop? Jag är besviken xD

Skämt åsido, håller med @cider123, gillart starkt moddet xD

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@cider123: njae, det var just det som var poängen. Jag blev så jävla lack för det har aldrig fungerat bra. Modemet var ju en gammal design redan när jag fick det. Och jag får köpa ett nytt för 1kr om jag förlänger 12 månader och betalar 99kr i frakt.
Det var mera en principsak än att jag inte har råd.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

Bara att börja clocka nu!

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

well done :]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nozze666:

@cider123: njae, det var just det som var poängen. Jag blev så jävla lack för det har aldrig fungerat bra. Modemet var ju en gammal design redan när jag fick det. Och jag får köpa ett nytt för 1kr om jag förlänger 12 månader och betalar 99kr i frakt.
Det var mera en principsak än att jag inte har råd.

Låter dåligt, förstår dig. Hade nog personligen ringt å tvingat dom att bjuda på kostnaderna om jag förlänger

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Låter dåligt, förstår dig. Hade nog personligen ringt å tvingat dom att bjuda på kostnaderna om jag förlänger

Brukar räcka med att säga/fråga det rakt upp och ner; "Jag förlänger gärna abonnemanget, om jag får det senaste modemet på köpet. Det jag har nu fungerar riktigt dåligt." Typ så.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Lider med er som är fast i comhems skyhöga kostnader, dåliga service och ur-usla uppkoppling.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

**Uppdatering**
Modemet har inte startat om en enda gång hittils. Och som "bonus" så verkar modemet slutat trottla hastigheten.
JACKPOT!

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

Hahahah! Alltid kul med ghetto mods.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

Denna har garanterat min röst i månadens galleri!! Funktion över form!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Denna har garanterat min röst i månadens galleri!! Funktion över form!

HAHAHAHA! Tack! <3

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Rekordmedlem

Det hade nog räckt att bara ta av locket eller göra hålet i det, att byta kylfläns hade nog inte varit nödvändigt men det var iallafall en präktig gettomodd och den går att utveckla ytterligare genom att silvertejpa fast en fläkt....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alltså, detta är ju guld.

Äntligen en post som gör lite lycka istället för tjugoelva trådar om "bygga dator för XX budget"-trådar där ingen TS ens söker i forumet

*Nej jag är inte bitter ;)*

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Silvertejp?! Buntband är din vän
Jag bundbandar allt!
Notera de 3 som håller kylaren på plats. Tror de är 30cm okapade.
Jag har buntbandat fast en kylfläns (som jag var tvungen att kapa ur lite på) som kyler strömmatningen på grafikkortet. Fick frispel på att en fläkt började låta på orginalkylaren så noterade att min Arctic Xtreme III (nästan) passade

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

LOL, det här gillar jag starkt

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Tack!
Ska jag göra ett galleri på denhär dumheten?
//Nozze

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nozze666:

Tack!
Ska jag göra ett galleri på denhär dumheten?
//Nozze

Ja !! Det kommer nog att knäcka dem som tramsar med pimpade datorer

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hah, Comhem. Tur att min bindningstid löper ut om mindre än en månad. Fick notis om att de skulle höja priserna till över 500kr för 250/50mbit i juni och för närvarande har jag ett gratispaket för TV, som jag inte använder, då jag inte har en tv - men sedan tillkom en merkostnad för TV-utbudet. Tidigare kunde jag inte avsäga mig TV-paketet, vilket gjorde att jag förhandlade fram ett bra pris med endast ett års bindningstid, vilket snart löper ut.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Denna har garanterat min röst i månadens galleri!! Funktion över form!

Skrivet av mrqaffe:

Ja !! Det kommer nog att knäcka dem som tramsar med pimpade datorer

http://www.sweclockers.com/galleri/14193-comhemmodem-overhett...
Så jag fixade ett galleri och lade till lite mera "historia" bakom mitt bygge

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk

samma modem som min mormors

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozze666:

Och comhem ville ha betalt för att skicka en ny....
Jag tog fram en öl och min dremel....
30 min senare så verkar kylningen iaf löst sig.
http://i.imgur.com/hLL11Py.jpg
Orginalkylare. Jag förstår att den överhettar. Kylflänsen var varm, och då hade den varit avstängd en stund och jag hade inte belastat den med en massa trafik.
Det största problemet jag hade var att så fort jag startade en nerladdning på steam så klippte modemet och startade om sig.

http://i.imgur.com/PUwL7I2.jpg
Nått jag hittade liggandes (tror det är en gammal AM3-kylare från början).

http://i.imgur.com/od6dbQp.jpg
ja, jag vet. det är ingen snygg lösning men ghettomods är lite så jag jobbar.

http://i.imgur.com/LM42JZ0.png
En lite bättre bild så man får se hela "härligheten".

Enligt mina första tester verkar detta löst problemet iaf

Riktigt kungligt! Två tummar upp från en som jobbar med liknande modem/routrar!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjärnsläpp:

samma modem som min mormors

Tror modemmodellen är äldre än din mormor

Skrivet av Jink:

Riktigt kungligt! Två tummar upp från en som jobbar med liknande modem/routrar!

Tack så jättemycket

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozze666:

Och comhem ville ha betalt för att skicka en ny....
Jag tog fram en öl och min dremel....
30 min senare så verkar kylningen iaf löst sig.
http://i.imgur.com/hLL11Py.jpg
Orginalkylare. Jag förstår att den överhettar. Kylflänsen var varm, och då hade den varit avstängd en stund och jag hade inte belastat den med en massa trafik.
Det största problemet jag hade var att så fort jag startade en nerladdning på steam så klippte modemet och startade om sig.

http://i.imgur.com/PUwL7I2.jpg
Nått jag hittade liggandes (tror det är en gammal AM3-kylare från början).

http://i.imgur.com/od6dbQp.jpg
ja, jag vet. det är ingen snygg lösning men ghettomods är lite så jag jobbar.

http://i.imgur.com/LM42JZ0.png
En lite bättre bild så man får se hela "härligheten".

Enligt mina första tester verkar detta löst problemet iaf

Ett tips är att ringa och be om en ny router gratis, om dom inte går med på dig så be dom koppla dig vidare så du får säga upp abonnemanget. Funkar så gott som alltid! Gjort det tre gånger nu, en gång för en ny router, två gånger för dom tyckte att jag skulle betala fullpris istället för dom 100kr jag betalar idag för 100mbit (gammalt studenterbjudande)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ghetto mod for president!

Fanken jag diggar sånt här men jag gillar iofs rat rods också så, alternativet ska väl isf att vara en DIY lösning för att åter kapsla in PCB om man värderar ett renare utseende?

Permalänk

Har du inte 4v + jord på några av de fyra pinnarna? Isf kan du nog koppla en fläkt där.
Brukar göra det och sätta en fläkt på chassit, det blir inte lika vulgärt.

Visa signatur

Citera vänligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av NintendoRobin:

Har du inte 4v + jord på några av de fyra pinnarna? Isf kan du nog koppla en fläkt där.
Brukar göra det och sätta en fläkt på chassit, det blir inte lika vulgärt.

Kom inte här med dumma ideer och förstör en perfekt ghettomod

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NintendoRobin:

Har du inte 4v + jord på några av de fyra pinnarna? Isf kan du nog koppla en fläkt där.
Brukar göra det och sätta en fläkt på chassit, det blir inte lika vulgärt.

nejnejnej... det låter alldeles för "städat" för mig

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY