Överbokning av flygplansplatser och hotellrum och dyl.

Permalänk
Medlem

Överbokning av flygplansplatser och hotellrum och dyl.

Varför får företagen göra så?

Vore det inte mångfalt mycket rimligare att de får sälja "i-mån-av-plats" tjänster med ett turnummer, till ett kraftigt (om det är det som krävs för att de ska säljas) reducerat pris, där köparen redan från början är medveten om att dennes planer kan behöva ändras med kort varsel ifall inga avbokningar görs?

När det gäller flygstolar så är det ju faktiskt bra om alla platser nyttjas. Mindre flygbränsle per passagerare.

Permalänk
Medlem

Det är väl oftast så att de säljer alla biljetter, sen kommer det någon lirarare med Platinumkort som reser 200 gånger per år och är garanterad plats om han vill på ett flyg.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är väl oftast så att de säljer alla biljetter, sen kommer det någon lirarare med Platinumkort som reser 200 gånger per år och är garanterad plats om han vill på ett flyg.

Mitt förslag funkar ju ändå. Om flygbolaget har ett sånt stående erbjudande kan de ju helt enkelt bara sälja 99 av 100 stolar som normalbiljetter. Vid 99 så är det "fullt" och nr 100 är en i-mån-av-plats plats som VIP-kunden får. Om ingen VIP-kund dyker upp får en gambler resa billigare.

----
Och för att spinna vidare. Jag vet inte om detta förekommer i fler branscher men reglering kan ske på så sätt att kunder har anmälningsplikt om bolaget försöker köpa loss deras plats/bokning. Företaget har alltså att välja mellan att stå med tomma rum/stolar eller att redan på förhand sälja en tjänst på premissen att de förbehåller sig rätten att ej leverera med noll varsel.

Edit 2: Ja, det skulle minska intäkterna. Det skulle dock vara väldigt positivt för arbetsmiljön eftersom situationer med missnöjda kunder i princip helt kan undvikas. Man vet vad man köper (undantaget de tjommar som missat att de köpt en i-mån-av-plats plats. Man kan inte reglera bort dumhet).

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera denna kanal som efter detta tog upp just varför:

https://www.youtube.com/watch?v=EqWksuyry5w

Anledningen att dom säljer fler än vad dom har är för att det ofta är folk som inte dyker upp, och där har dom en chans att sälja ytterligare en biljett så att dom slipper flyga med tomma säten då det är det dyraste ett flygbolag kan göra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Kan rekommendera denna kanal som efter detta tog upp just varför:

https://www.youtube.com/watch?v=EqWksuyry5w

Anledningen att dom säljer fler än vad dom har är för att det ofta är folk som inte dyker upp, och där har dom en chans att sälja ytterligare en biljett så att dom slipper flyga med tomma säten då det är det dyraste ett flygbolag kan göra.

Det känns inte som att du har läst vad jag skrev i första inlägget...

Permalänk
Avstängd

Det är väl företagsekonomisk mer fördelaktigt att sälja samtliga biljetter till fullt pris inkl en statistiskt datorberäknad överbokning av hur många som dyker upp.

Sen debatteras det här i hårda tongångar i USA efter att man misslyckats med att få till en uppgörelse kring ersättning om någon kunde tänka sig att inte följa med ett plan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zp5gw/flygbolagets-vd-ing...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det känns inte som att du har läst vad jag skrev i första inlägget...

Jag tror nog han har det. Men "i-mån-om-plats-stolar" är något jag inte skulle acceptera. Priserna är redan väldigt pressade i ekonomiklassen, det är inte många kronor de behöver sänka med för att gå i förlust på de mer populära rutterna. Mycket av det du betalar är skatter, bränsle, underhåll, flygplatsavgifter etc. det är väldigt låg vinst per stol (i ekonomiklassen dvs. ganska mycket vinst i förstaklass).

Det är väldigt sällan någon blir nekad en stol så det känns nog inte som något jätteproblem.

Permalänk
Medlem

@plutoachilleus:

Höj normalpriserna, sänk din vinst, eller överboka inte!

Jag föreslår en rimlig reglering och hur man kan (borde!) göra istället. Är svaret så "enkelt" (på frågan varför det inte redan funkar enligt mitt förslag) att det inte går att klämma till flygbolag utan breda internationella överenskommelser? Gör man det på nationell nivå får man en konkurrensnackdel yada yada marknaden bestämmer yada yada...

Att regleringar för konsumenters rättigheter och trygghet slår mot företags lönsamhet är inte något nytt under solen...

Permalänk
Medlem

Vill minnas från när jag tidigare (dvs innan det som alla pratar om) läste om det, så har EU klart bättre regler när det gäller kompensation än USA. Flygbolag i USA kan erbjuda kuponger med regler som gör att det faktiska värdet inte blir i närheten av beloppet på dessa (krav på var man kan köpa biljetter för dem, sista utgångsdatum, med mera), medans i EU så måste flygbolagen ge pengar till de som inte får plats. EU-reglerna gäller för alla flygningar inom EU och för flygningar från EU-land till icke EU-land, för flygningar från icke EU-land till EU land så krävs det att man flyger med ett flygbolag baserat i EU.

Hade United erbjudit tillräckligt mycket i kompensation så hade tillräckligt många nappat och de hade inte tappat $1 miljard i börsvärde...

Edit: länk till information om reglerna i EU.

Permalänk
Avstängd

Kort så föredrar jag då att man gör så här eftersom det leder till lägre priser i slutändan.

Sen är ju biljettpriser på en reguljär flygning en komplicerad historia med olika val om biljetttyp och avbokningsmöjligheter.

Själv har jag aldrig drabbats av en överbokning och jag flyger nog mer än genomsnittet.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns stand by biljetter på en del flygningar, de är tänkta för att fylla upp, man är inte garanterad plats på en viss flygning men biljetten är billig och flygbolaget kan fylla upp luckor på planen och har samtidigt passagerare som de utan problem kan låta vänta om nån med större platsbehov (läs: som betalar mer) dyker upp.

På våra inrikeslinjer, samt Arlanda-Marieham-Åbo och Karleby/Jakobstad - Arlanda, erbjuder vi standby-biljetter. Det går inte att boka en standby-biljett, istället blir du uppskriven på en väntelista och flyger i mån av plats. Passagerare med standby-biljett är inte garanterad plats förrän flygplanet lyft från flygplatsen. Att resa på standby-biljett kostar 495 kronor och betalas direkt på flygplatsen.
http://www.nextjet.se/sv/reseinformation/fore-resan/bokning-s...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det är så konstigt att fenomenet finns. Jag har varit med om att de har bett passagerare att ta nästa flight vid många tillfällen (+20) och har även själv nyttjat detta. I dessa fall har jag fått välja att få pengar eller tillgodohavande att köpa resa för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tycker inte att det är så konstigt att fenomenet finns. Jag har varit med om att de har bett passagerare att ta nästa flight vid många tillfällen (+20) och har även själv nyttjat detta. I dessa fall har jag fått välja att få pengar eller tillgodohavande att köpa resa för.

Fast det är ju rätt stor skillnad på att bli tillfrågad huruvida man kan vänta på nästa flyg i utbyte mot kompensation och att bli utsläpad ur planet av polis trots att man betalat för sin plats och inte vill överlåta den till någon annan.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Fast det är ju rätt stor skillnad på att bli tillfrågad huruvida man kan vänta på nästa flyg i utbyte mot kompensation och att bli utsläpad ur planet av polis trots att man betalat för sin plats och inte vill överlåta den till någon annan.

Absolut. Som tur är är det nog ytterst ovanligt att det går till på det sättet.

Permalänk
Medlem

Det är standardmässigt att planen överbokas, en procentsats på 105 kommer till minnes.

Det normala förfarandet bland flygbolag i Sverige är att man vid incheckningen får veta att det finns färre tillgängliga stolar än antal bokade resenärer, och blir tillfrågad om man kan tänka sig att åka med en senare avgång mot kompensation. Hände mig i övrigt senast förra veckan, på väg upp till Åre.

Man ska också vara på det klara med att flygplanen nästan alltid lastas maximalt. Man kan få höra att det är fullbokat, och sedan visar det sig finnas plenty av lediga stolar. Vid sådana tillfällen har man mycket i lastrummet istället.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Absolut. Som tur är är det nog ytterst ovanligt att det går till på det sättet.

Helt klart, och om det aldrig skedde så skulle jag inte ha något emot systemet ifråga. Flygbolagen borde dock aldrig kunna kasta av någon som inte vill ge upp sin plats. Att kunna få en plats man betalt för bortlottad får aldrig ske.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det känns inte som att du har läst vad jag skrev i första inlägget...

woops, läste lite väl snabbt hehe. Håller absolut med om att det borde regleras på något sätt, men som videon förklarar så händer det att det blir för många passagerare så otroligt sällan med dagens algoritmer, att det är så gott som försumbart. Dessutom brukar och ska passagerare som blir utsatta för dubbelbokning få en bra ersättning, samt ha rätten att neka omplaceringen.

Ersättningen brukar vara att ta ett senare flyg, samt ca dubbla biljett priset tillbaka.

Det united borde ha gjort är som många andra flygbolag gör när de dom har frågat har nekat är att dom ropar ut i högtalarna tex "Vi har tyvärr dubbelbokningar på detta flyg och vi undrar då ifall det finns några på planet som kan tänka sig att ta ett senare flyg till en ersättning på 800 dollar"

Skulle mot förmodan ingen nappa på det, så är det först till kvarn som gäller. dom som kom sist och inte fick någon plats får ta de senare flygen, finns inte så mycket man kan göra åt det.

Visst kan man lösa det genom att bolag inte får sälja fler biljetter än dom har stolar, men det kommer dels driva upp biljettpriset samtidigt som miljöpåverkan kommer bli betydligt högre globalt.

Även om mitt svar var svar på fel fråga, så rekommenderar jag fortfarande att se videon, och även några av hans andra flyg-relaterade videos.

Glad påsk på er alla!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

*klipp*
Visst kan man lösa det genom att bolag inte får sälja fler biljetter än dom har stolar, men det kommer dels driva upp biljettpriset samtidigt som miljöpåverkan kommer bli betydligt högre globalt.

*klipp*

Jag har svårt att köpa detta. Hur kan det vara så dyrt och så ovanligt att flyga med en tom stol?

Svårt att tycka synd om flygbolagen här. Den enda "förlorade" intäkten är att dom ger fan i att sälja något som inte finns.
I den mån tvång förekommer har jag svårt att se det som något annat än att dom behandlar sina kunder som skit.