Monterade ny processor och lyckas böja några pins

Permalänk
Medlem

Monterade ny processor och lyckas böja några pins

Skärmen vägrar få signal och efter en stunds felsökning hittade jag böjda cpu pins på moderkortet. Ska man försöka böja tillbaka eller är det ett långvarigt projekt?

Har bytt processor ungefär 50x och aldrig någonsin varit med om detta fenomen, den satt som handen i handsken precis som alltid trots det så blev den böjd.

Är Z270 extra känsliga eller vad är det frågan om?
Är processorn rökt? Inga märken ingenting.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Prova försiktigt att böja tillbaka och hoppas på det bästa.

Böjda pins är tyvärr *helt* omöjligt att få garanti / DoA på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

@FlashGordon:
Ny processor på nytt moderkort eller moderkort du använt tidigare?

Permalänk
Avstängd

Är tråkigt när det händer och intel har jävla skit moderkort när pinnarna böjer ner sig väldigt lätt och alternativet är att försöka böja till dom eller i med ett nytt moderkort

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@Spretcher: Det är helt och hållet mitt fel jag blev bara så förvånad eftersom det aldrig hänt under mina 15+ år som jag smekt datorer.

@willienelpson: Båda nya från idag. Är processorn död? Inga repor eller så på den iaf.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Böjda pins behöver inte betyda att processorn eller något annat har tagit skada. Moderkortet däremot är kört om du inte lyckas böja tillbaks dem så det är antingen det eller att köpa ett nytt direkt. Z270/1151 är inte mer känsliga än några andra av Intels socklar. Som nämnt ovan är det tyvärr helt omöjligt att ta på garantin.

Permalänk
Medlem

Det går ofta att böja till en böjd pin.
Värst är om den böjts så pass mycket att när man böjer tillbaka så går den av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Oj herregud, sörjer med dej ikväll

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Det ordnar sig, får helt enkelt behandla moderkortet lika försiktigt som min fallos.

Tack för allt stöd sötnosar <3

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FlashGordon:

Det ordnar sig, får helt enkelt behandla moderkortet lika försiktigt som min fallos.

Tack för allt stöd sötnosar <3

Eftersom ditt moderkort nu är trasigt vet jag inte riktigt vad jag ska tro om detta...