Söker speltips - single player-skjutande "typ" kommando/infiltrationstil

Permalänk
Medlem

Söker speltips - single player-skjutande "typ" kommando/infiltrationstil

Hej,

Har kommit underfund med en viss speltyp som jag tycker väldigt bra om. Det är lite halvspecifikt, och tips behöver kanske inte passa perfekt. Det handlar i princip om "skjutspel" som inte enbart går ut på 100% pray and spray, utan där diskretion är ett alternativ. Det bästa exemplet jag kom på (utan att tänka alltför länge) är det gamla Medal of Honor Allied Assault. Det fanns en del element som var mycket actionfyllda, och man fick köra pansarvagn m m, vilket är helt okej att ha med i eventuella tips, men inte det nyckelelementet jag söker. De flesta uppdrag utspelades på egen hand (och det här är en viktig grej, vill inte släpa på några lustiga kamrater), och man kunde med fördel t ex ta hand om vakter med krypskyttgevär innan man närmade sig ett läger, skjuta sönder strålkastare eller använda ljuddämpade vapen. Det är ganska representativt för vad jag söker, tror jag. Jag är nu ute efter liknande spel!

Ytterligare förtydliganden. Lite som Hitman, fast inte riktigt mycket fokus på diskretion och taktik. Det ska vara mer åt soldathållet snarare än lönnmördare. Eldvapen ska på något sätt vara i fokus. Metal Gear Solid gillar jag, men det är lite mer "Hitman" än vad jag tänkt mig. Jag återupplevde helt klart känslan från Medal of Honor i några av kampanjerna i BF1, om än inte jättemycket. Har kollat lite på Ghost Recon Wildlands, och har inte riktigt fått en bra uppfattning om det. På vissa sätt låter det bra, på andra inte. Det där med att dras med kamrater till att börja med, samt att det verkar vara lite repetitivt?

Utspelad tidsperiod spelar nog ingen större roll så länge spelet är bra. Gärna relativt nyproducerat, dock. (<10 år)

För att sammanfatta:
- FPS/3PS single player, "single character", med taktiska/smyginslag
- Militärstuk snarare än Hitman/Tomb Raider
- Inte för mycket fokus på smyg/taktik
- Inget "squad gameplay"
- Inslag av vanligt hederligt skjut och annat godtagbart

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Sniper Elite 4 kom ut för några månader sedan.
Jag gillade trean och spelet verkar stämma in på din speciella preferens...

Permalänk
Inaktiv

@Whiper: Tänkte skriva samma. Grymt spel!

Permalänk
Avstängd

Skyrim, som bågskytt/smyga

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Avstängd

@L'ombra: När du skriver eldvapen, så är det alltså att du vill vara ranged eller just med gevär/pistoler?

Stealth is optional

Permalänk
Medlem

FarCry 3.

Permalänk
Medlem

Tack för tips!

Kom och tänka på Sniper Elite efter jag hade skrivit detta, men känner knappt till det mer än vid namn. Får kolla närmare på det.

Skrivet av Klena:

Skyrim, som bågskytt/smyga

Skyrim ska jag absolut sätta mig ner med en vacker dag, men det är inte riktigt vad jag är ute efter här. För mycket RPG! Tack ändå!

Skrivet av Lemasive:

@L'ombra: När du skriver eldvapen, så är det alltså att du vill vara ranged eller just med gevär/pistoler?

Hmm, vad menar du alternativen skulle vara? Det jag ville säga med "eldvapen" var väl främst att utesluta typ fibertrådar, sprutor och diverse kung fu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

FarCry 3.

Tänkte samma sak. Och Farcry 4. Passar in på alla kriterier. Man är på egen hand och kan förutom berättelsen ta hand om alla utposter där man kan välja och vraka bland taktiker. Smyga runt med kniv, ta hand om folk på avstånd eller rida in på en elefantrygg och sprida kaos.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

S.t.a.l.k.e.r. är en bra serie som jag tror du hade gillat, Call of Pripyat är den senaste och den jag rekommenderar att testa

Permalänk
Medlem

Splinter Cell känns som om det är för mycket smyga men värt att kolla upp.

Permalänk
Avstängd

Farcry 3 är ett riktigt bra spel och storyn är riktigt bra även om jag inte är en spelare som brukar bry mig särkilt mycket om just den delen utav ett spel så kan man inte undgå från att vilja köra vidare tills spelet är avklarat just pga storyn.
Farcry 4 och speciellt Farcry Primal föll mig inte riktigt i smaken, dels för att miljöerna inte var lika spännande som den tropiska djungeln i Farcry 3 men tyckte inte de hade någon story som gjorde att man fastnade som i 3:an.
Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands är ett hyffsat bra spel och mycket content men kan ibland kännas lite repetitivt. Det är inget dåligt spel dock samt är det bättre att köra ensam med 4 bottar i sin squad än att köra multiplayer.

Permalänk

Duse Ex, där kan man också välja mellan att smyga eller döda alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sniper Ghost Warrior 3 påminner rätt mycket om Sniper Elite och kan rekommenderas i sammanhanget.
Finns en del att störa sig på i spelet också, men det passar klockrent in på vad som efterfrågas i tråden! (Tidigare spel i serien är mer (alltför?) uppstyrda när det gäller vad och hur spelaren ska gå och göra hela tiden.)

Permalänk
Medlem

Spontant låter många Tom Clancy spel som något för dig! Typ rainbow six vegas

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Kolla in dishonored spelen, inget soldat-lir men skön vibb med lite steampunk-tema.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 @ 3.7 GHz. GPU: ROG STRIX GTX 1070 OC. MOBO: MSI B350 Tomahawk Arctic. RAM: Corsair Vengeance 16GB 2666MHz. Nätdel: Corsair CX750. Lagring: SSD 240GB. HDD 1TB. Chassi: NZXT S340 Razer edition

Permalänk
Medlem

Spec Ops The Line!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Moderator

Fallout 3 / Fallout New Vegas, RPG men riktigt bra.
Smygattacker tar mer skada etc (speciellt med lite perks).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.