Samsung: "Ihopvikbara skärmar för telefoner lanseras år 2019"

Permalänk
Melding Plague

Samsung: "Ihopvikbara skärmar för telefoner lanseras år 2019"

Trots ihärdiga rykten blir det ingen Galaxy X med vikbar skärm under år 2017, vilket Samsung Display tillskriver såväl ett affärsmässigt beslut som "tekniska utmaningar".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som det tar tid men jag förutspår en enhet med lagom stor panel böjd runt armen framöver istället för att behöva ha otympliga fick-ur aka mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem

Skärmen är inte det stora problemet nu det är alla interna komponenterna som ska följa med böjningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Skärmen är inte det stora problemet nu det är alla interna komponenterna som ska följa med böjningen

Komponenterna nuförtiden är ju så små att man kan lägga dem i rader och böja enheten som en polygon (om man förstår vad jag menar ungefär), batteriet är nog största problemet. Ser man dagens enheter tar den upp en tredjedel av volymen. Det tycker jag blir spännande att se hur de löser.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Det här måste vara mumma för dem. när hela telefonen blir en rörlig del så ökar ju slitaget mångdubbelt, och då måste folk köpa nu telefon fortare.

För min del ser jag gärna en telefon med bra display som inte går att böja och som inte har böjda kanter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Varför? Har någon någonsin tänkt "om jag ändå kunde vika ihop min mobil vore det mycket bättre"? Jag har aldrig gjort det och kommer inte heller köpa en sån mobil. Jag är dock öppen för förklaringar, vem är kunden? Varför är detta bättre än vanliga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

Jag ser gärna en enhet som i hopvikt form motsvarar en normal smartphone idag, men utvikt snarare liknar en surfplatta. Dvs, jag vill inte ha "bokformatet", där jag måste vika upp telefonen för att alls komma åt skärmen på insidan. En skärm hela vägen runt på utsidan där "baksidan" i hopvikt läge är inaktiv (och kanske skyddad av någon mekanism eller medföljande skal) men man kan vika ut den och få dubbel skärmyta vid behov.

Jag ser också att en sån lösning skulle kunna innehålla batteriet i ena delen, och den mesta elektroniken i andra. Jag är inte ens säker på att jag hade stört mig på att de olika delarna vore olika tjocka, om batteriet måste göras fetare för att få plats på halva ytan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Någon som kan säga varför skärmkanten runt en mobiltelefon kan vara i princip osynlig medans dator/tv-skärmar inte ser spåret av så tunna kanter? Handlar det om paneltyp eller att tillverkarna helt enkelt inte bryr sig om att göra det?

Permalänk
Medlem

Undrar om den kommer bli som nokias koncept mobil som lanserades 06 eller 08 som hade nanoteknik i sig

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av phailone:

Varför? Har någon någonsin tänkt "om jag ändå kunde vika ihop min mobil vore det mycket bättre"? Jag har aldrig gjort det och kommer inte heller köpa en sån mobil. Jag är dock öppen för förklaringar, vem är kunden? Varför är detta bättre än vanliga?

Skickades från m.sweclockers.com

1.ha den ihopvikt och arbeta på en exempelvis 5" skärm som vanligt, sen när du vill ha större så bara vika ut den

2. ha hela skärmen på handleden

3. kunna bygga in skärmar i utrymme som kräver att den ska kunna böjas och vikas

Permalänk
Medlem

Jag vill ha det nu. Kommer bli riktigt mys.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pellemanify:

Någon som kan säga varför skärmkanten runt en mobiltelefon kan vara i princip osynlig medans dator/tv-skärmar inte ser spåret av så tunna kanter? Handlar det om paneltyp eller att tillverkarna helt enkelt inte bryr sig om att göra det?

Lite annan teknik i åtminstone Samsungs skärmar då de bygger ofta på AMOLED tekniken istället för LCD.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phailone:

Varför? Har någon någonsin tänkt "om jag ändå kunde vika ihop min mobil vore det mycket bättre"? Jag har aldrig gjort det och kommer inte heller köpa en sån mobil. Jag är dock öppen för förklaringar, vem är kunden? Varför är detta bättre än vanliga?

Skickades från m.sweclockers.com

Folk som vill ha en större skärm men fortfarande i "fickformat".

Jag har idag en 5.5 tums skärm på min telefon och tycker att den är lite för liten för surf och annat. Men jag vill inte ha en större enhet att bära runt på. Skulle det gå att fälla ut min 5.5 tums-skärm till en 7.5 tums 4:3-skärm skulle det vara optimalt för mig i dagsläget (har inget större behov av wideformatet).

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt behovet, jo visst är det ju ballt att vi som människor har kommit så här långt i tekniken men vad skulle man nu egentligen behöva en ihopvikbar skärm till?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av phailone:

Varför? Har någon någonsin tänkt "om jag ändå kunde vika ihop min mobil vore det mycket bättre"? Jag har aldrig gjort det och kommer inte heller köpa en sån mobil. Jag är dock öppen för förklaringar, vem är kunden? Varför är detta bättre än vanliga?

Skickades från m.sweclockers.com

Något jag ser som en stor fördel är att man då slipper hopvikbara skydd som nu väldigt många använder ifall skärmen går att vika ihop så att utsidan blir som ett skydd?
http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB1iEhnIXXXXXX_XFXXq6xXFXXXm/New-...

Man kan dessutom om man vill ha en rätt liten telefon, eftersom när man viker ut skärmen så blir ytan ändå stor.

Alternativt att skärmen är uppåt även hopvikt, då kan man använda telefonen precis som vanligt och bara vika ut och få större skärmyta vid behov.

Blir detta ingen fördel alls för dig kan du bara hoppa över detta eftersom alla telefoner inte lär få hopvikbar skärm. Ungefär som nu, alla telefoner har inte touchscreen eftersom vissa inte vill betala extra för detta. Nokia säljer väldigt bra med sina enklare telefoner. Alternativ lär finnas framöver med, så det är bara att köra på med det som passar dig bäst.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

1.ha den ihopvikt och arbeta på en exempelvis 5" skärm som vanligt, sen när du vill ha större så bara vika ut den

2. ha hela skärmen på handleden

3. kunna bygga in skärmar i utrymme som kräver att den ska kunna böjas och vikas

Punkt 2 pch 3 förstår jag men 2 är väl snarare en klocka. Smartklockor förstår jag är mycket smidigt men kommer själv aldrig bära någon, hur bra det än må vara. Nummer tre är väl inte heller vad jag tänker mobiler men mycket bra användningsområde på arbetsplatser osv.

Du fick mig att inse att dessa skärmar kommer vara till stor nytta men enligt mig kommer det vara främst utanför mobilerna värld. Smidigt för de som vill använda det dock men skulle inte en vikbar mobil bli nästan dubbelt så tjock att ha i fickan? Inte precis dubbelt då man kan ha olika teknik i olika delar men inte så smal som nuvarande mobiler är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Detta är en teknik jag absolut inte tror på men vi får väl se

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Detta är en teknik jag absolut inte tror på men vi får väl se

Bakåtsträvare!
Personligen tror jag detta kan bli lika stort som 3D-tv, eller rent utav böjda TV-apparater!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Skrivet av phailone:

Varför? Har någon någonsin tänkt "om jag ändå kunde vika ihop min mobil vore det mycket bättre"? Jag har aldrig gjort det och kommer inte heller köpa en sån mobil. Jag är dock öppen för förklaringar, vem är kunden? Varför är detta bättre än vanliga?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, absolut inte någon som tänkt så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Någon som kan säga varför skärmkanten runt en mobiltelefon kan vara i princip osynlig medans dator/tv-skärmar inte ser spåret av så tunna kanter? Handlar det om paneltyp eller att tillverkarna helt enkelt inte bryr sig om att göra det?

Tja min LG 60" har nog inte ens en cm ram runt om och det är inte jätte mycket?

Skrivet av DasIch:

Jag vill ha det nu. Kommer bli riktigt mys.

Kan inte annat än att hålla med.
Finns massor med områden som skulle kunna komma fram och utvecklas med skärmar som man kan böja. Tänker även våta tankar om ihoprullbara skärmar.
Telefonen som vi ser den idag skulle även den kunna ändra skepnad och alltid följa med runt handen tex.
Själv ser jag tex en skärm stor som ett A4 som går att rulla ut. Då kan man ha med den på jobbet i innerfickan på jackan och när man skall tex titta på en ritning är det bara att rulla ut den framför sig och wola kan man titta och förstora ritningen på plats utan att behöva ha en drös med pappersritningar eller en ultrabok som mer eller mindre kräver en väska för att ta med sig.

Synd bara att deras respons låter som så
Anledningen till att vikbara skärmpaneler från Samsung dröjer är tudelad. Den huvudsakliga anledningen uppges vara att Samsungs paneler utan skärmramar säljer bra, varför behovet att påskynda vikbara varianter inte finns i dagsläget.

De vill alltså möjlka klart den teknologin först... Tråkiga mycket tråkigt ;/

Permalänk
Medlem

Folk har ju ändå telefon fodral som dom flippar upp varje gång man använder telefonen. Lika bra att ha en skärm "på insidan av skalet" då. Får man det att funka så tror jag det blir en hit.

Permalänk
Medlem

Då måste jag införskaffa mig extra brandsläckare hemma.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Nu sägs det inte att det lanseras år 2019 på engelska iallafall. Jag tycker dock att det verkar vara en intressant ide med en sådan telefon

Permalänk
Medlem

Dessa nyheter har jag väntat länge på. Någon mobil som är mellan 5.5-6 tum skärm när man viker ut den och sen ner i fickan hälften så stor! Det skulle vara nice.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Lite annan teknik i åtminstone Samsungs skärmar då de bygger ofta på AMOLED tekniken istället för LCD.

Skrivet av Triton242:

Tja min LG 60" har nog inte ens en cm ram runt om och det är inte jätte mycket?

Tänkte på den här http://www.gsmarena.com/xiaomi_mi_mix-8400.php

LCD IPS display. Skulle se ganska sexigt ut om man nu t ex skulle köra tre skärmar eller vad tror ni? Sen är nog en enda superbred skärm det bättre men men, ändå.

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Detta är en teknik jag absolut inte tror på men vi får väl se

Om det kommer något "nytt" så är det alltid värt att tro på! Som någon skrev så är det ju trevligt med större skärm i mindre (ihoppackat) format? Dessutom kan teknologi alltid leta sig in i andra ställen än där det först används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kent2:

Bakåtsträvare!
Personligen tror jag detta kan bli lika stort som 3D-tv, eller rent utav böjda TV-apparater!

Haha, inte alls då?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

De mobilerna var något helt annat än att vika skärmen, men jag inser att jag formulerade mig väldigt dåligt. De mobilerna var å andra sidan en styggelse IMO.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av phailone:

Varför? Har någon någonsin tänkt "om jag ändå kunde vika ihop min mobil vore det mycket bättre"? Jag har aldrig gjort det och kommer inte heller köpa en sån mobil. Jag är dock öppen för förklaringar, vem är kunden? Varför är detta bättre än vanliga?

Skickades från m.sweclockers.com

att kunna ha mobilen som ett armband vore ju riktigt skönt, både eftersom det kan agera som armbandsur och ifall man inte har några fickor (gäller väl främst tjejer).

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jaha ska vi sluta köpa Samsung nu då så vi får den vikbara snabbare? Lite konstigt tänk.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]