Hur veta om Grafikkort flaskar i cad, där Cuda cores används.

Permalänk
Inaktiv

Hur veta om Grafikkort flaskar i cad, där Cuda cores används.

Hej jag jobbar i 3D cad och har en hyfsad bra dator, men där jag har snålat in rejält på grafikdelen.
Datorn är en i7 7700K, 64GB ram, 960 evo m.2 hårddisk och 1060 6GB grafikkort till denna.

När jag i Cad zommar in och ut, navigerar och går i runt i 3D ritningen så går det segt, jag pratade med en som jobbade med cad och han sa att 1060 har alldeles för få cuda cores. Men mitt grafikkort går aldrig ens upp i klockfrekvens i cad, det blir inte heller varmt så att ens fläktarna på den brukar starta. Varken cpun eller hårddisken är maxad och jag hämtar cadfilerna direkt från en ramdrive som är extremt mycket snabbare än 960 Evoo m.2. Jag har ingen FTP counter, men typ 0,3 FPS per sekund kan hastiga rörelser sjunka till. (FPS i cad och spel är nog inte precis jämförbara, där jag räknar med att all grafik ska vara uppdaterad på en ny frame)

Det går alltså segt att navigera i 3D och jag ser ingen hårdvara som är maxad.

Att då lägga ner i runda slänga 10 000kr på ett 1080 Ti känns inte så meningsfullt, men kan det vara så att cuda corena flaskar fast det ej syns?
Jag körde ett passmark benchmark på min dator och när 2d delen (flygplanen) visades där jag tyckte det såg ut som 3d, så gick inte ens fläkten igång på mitt grafikkort där heller. I3D delen startade dock fläktarna och låt som en jetmotor.

Självklart borde jag ha ett cadkort, men ett sådant som presterar som 1080 Ti är inte ens billigt. Jag misstänker att kanske caddrivers är bättre optimerade för cad, men lägga ut 30 000kr för att testa den hypotesen tänker jag ej göra.

Borde inte lite samma sak gälla spel? Man ser ingen hårdvara som är maxad, men lika förbaskat går det segt.

Tacksam för alla råd, enligt mina tester presterar min dator som den ska göra.

*edit*
Om man jämför cad med spel, så belastar spel grafikkortet hela tiden. I cad så vill man ha ut extrem prestanda när man ändrar något och därför blir kanske aldrig grafikkortet varmt? Kan det vara så med frekvenser också? Det är typ under 1 sekund som grafikkortet ska prestera rejält för att sedan gå i viloläger, detta kanske inte syns i mitt grafikkortprogram. Säkerligen är inte heller driverna optimerade för hastiga behov av rejäl grafikkort prestanda ifrån nästan inget alls.
Om denna "hypotes" stämmer så kanske 1080 ti i princip är lika dåligt och man skulle ha ett cadkort?

Permalänk
Medlem

Hade inte en plattform med en cpu med fler kärnor varit bättre för dina behov? Spelar du lite också och har ett 1060 så bör inte cpun lite lägre frekvens inte flaska iallafall då. (Där färre trådar och högre frekvens hade vart optimalt för bättre kort).

Var typ 12-13 år sen jag höll på med CAD, så har ingen aning hur dagens program fungerar och optimeras som bäst, det lämnar jag till någon annan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xcluzive:

Hade inte en plattform med en cpu med fler kärnor varit bättre för dina behov? Spelar du lite också och har ett 1060 så bör inte cpun lite lägre frekvens inte flaska iallafall då. (Där färre trådar och högre frekvens hade vart optimalt för bättre kort).

Var typ 12-13 år sen jag höll på med CAD, så har ingen aning hur dagens program fungerar och optimeras som bäst, det lämnar jag till någon annan

Skickades från m.sweclockers.com

Ja fler kärnor hade absolut varit bättre i väldigt mycket, 4 kärnor är på tok för lite vilket märks i många operationer, inläsning av filer går t.ex. supersegt.
Problemet är att jag inte har så mycket att välja på, jag måste ha en Intel cpu (av diverse orsaker) och få en 8 core med lika snabb singelcoreprestanda som 7700K är lättare sagt än gjort. Observera att jag även har en Ryzen så jag har inget emot AMD.

Men just nu när jag zommar in och ut så ser jag inte att processorkärnorna är det som flaskar.

*edit*
Argument som har man lagt ut X-antal tusen på något så har man råd att lägga ut X-antal tusen är felaktigt. Min i7 7700K har bara skenat iväg i kostnader och sprängt budgeten för länge sedan. Först köpte jag 32GB ram det sa bara slurk i cad och de var tomma, så det blev nästan 4000kr extra samma dag för mer minne.

Permalänk
Medlem

@anon159643: När man cadar är en processor med många kärnor och mycket ram att föredra, ett bättre grafikkort kommer enbart vara nödvändigt när cadmodellen skall renderas då det är där grafikkortets beräkningskraft kommer till nytta om cad programmet du använder har stöd för för gpuaccelererad rendering. Om cad programmet enbart har stöd för rendering på processor så kommer mer kärnor och ram vara avgörande

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@Johan86c: När man cadar är en processor med många kärnor och mycket ram att föredra, ett bättre grafikkort kommer enbart vara nödvändigt när cadmodellen skall renderas då det är där grafikkortets beräkningskraft kommer till nytta om cad programmet mmet du använder har stöd för för gpuaccelererad rendering. Om cad programmet enbart har stöd för rendering på processor så kommer mer kärnor och ram vara avgörande

Såhär ser det ut in task managern när jag zoomar in och ut. Även om jag hatar 4 cores cpuer så tycker jag inte detta är orsaken till varför det går så segt.

Ethernet belastningen så är det enbart att jag fjärrstyr datorn.

Men kan det vara det att behovet uppstår jättesnabbt och om man då hade haft fler lediga cores så hade de snabbare tagit tag i den kraftiga behovet som uppstod under 1 sekund?

När jag gör större operationer så går alla 4 kärnor konstant i 100%, så där var 7700K helt fel val. Men i detta fall har jag tid att vänta då jag har flera datorer som jag kan arbeta på.

På frågan varför mitt behov av zoom etc är så viktigt, så handlar det om att kunna arbeta, men även att jag ska visa kund hur smidigt den kan göra detta från en cadviewer. Alltså att det tar 3minuter längre att öppna en fil låt gå, det viktiga i mitt fall är att man snabbt kan flytta vinklar, zomma etc i ritningen. Likaså ta bort objekt, göra dem genomsynliga etc.

Permalänk
Medlem

@anon159643: som sagt grafikkortet spelar mest in vid rendering om cad programmet stöder gpu rendering, då spelar det även in om programmet är optimerat för amd eller nvidia. Men min egna erfarenhet av solid works och creo är att de suger mycket cpukraft och gillar många kärnor/trådar samt att de kräver mycket ram, men detta varierar ju självklart beroende på hur stor och avancerad modellen eller assemblyn är.

Om du laddar ner exempelvis msi afterburner eller liknande överklockningsprogramvara för gpu med stöd för övervakning av cpubelastning kan du kontrollera belastningen på både cpu och gpu över tid medans du arbetar i cad så att du kan se var din flaskhals sitter

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Intressant att man hör så mycket olika om detta.
När jag pratar med de konsulter jag jobbar nära säger de samtliga att deras cadprogram är så dålig skrivna och tar mer eller mindre ingen nytta av GPU elller GPGPU samt trådar extremt dåligt. Rekommendationen är att ha så snabb enkeltrådad prestanda som möjligt i första hand.
Beror kankse på vilka program man använder. Detta relaterar till Autocad

Permalänk
Inaktiv

@b3h4ppyn0w: Jag tackar så mycket för alla råd, jag ska testa MSI afterburner och se vad den säger.
Jag tror att jag kanske har för höga krav kan vara en orsak, jag tänker mig på zoomfunktioner som typ ett spel. Men grafiken i dessa är helt annorlunda uppbyggda än i cad och det kanske inte per konstruktion går att få det jag efterfrågar.
Utan det är mer gjort att det får hacka rejält och ta ett par sekunder när man zoomar in i något.

Skrivet av Triton242:

Intressant att man hör så mycket olika om detta.
När jag pratar med de konsulter jag jobbar nära säger de samtliga att deras cadprogram är så dålig skrivna och tar mer eller mindre ingen nytta av GPU elller GPGPU samt trådar extremt dåligt. Rekommendationen är att ha så snabb enkeltrådad prestanda som möjligt i första hand.

Autocad i 2d är ökänd för att vara extremt dåligt trådat. Men det finns nästan hur många cadprogram som helst.
Generellt skulle jag säga att många nya är extremt bra trådade för vissa operationer som är superenkelt att fördela på flera kärnor, jag tänker t.ex. på inläsning, exportering, diverse bearbetning etc.
Men övrigt så är det dåligt och jag skulle gissa att felet inte enbart bara är skit bakom spakarna i min dator , utan även mjukvaran är dåligt skriven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

@b3h4ppyn0w: Jag tackar så mycket för alla råd, jag ska testa MSI afterburner och se vad den säger.
Jag tror att jag kanske har för höga krav kan vara en orsak, jag tänker mig på zoomfunktioner som typ ett spel. Men grafiken i dessa är helt annorlunda uppbyggda än i cad och det kanske inte per konstruktion går att få det jag efterfrågar.
Utan det är mer gjort att det får hacka rejält och ta ett par sekunder när man zoomar in i något.

Autocad i 2d är ökänd för att vara extremt dåligt trådat. Men det finns nästan hur många cadprogram som helst.
Generellt skulle jag säga att många nya är extremt bra trådade för vissa operationer som är superenkelt att fördela på flera kärnor, jag tänker t.ex. på inläsning, exportering, diverse bearbetning etc.
Men övrigt så är det dåligt och jag skulle gissa att felet inte enbart bara är skit bakom spakarna i min dator , utan även mjukvaran är dåligt skriven.

A du han citera mig mellan jag redigerade mitt inlägg
Låter ju dock inte som du kommer få bukt med ditt problem ändå för att så som du preciserar prestandan vid zoom så spelar det ju i ärligheten namn ingen roll om du stoppar in 2st 1080ti. Prestandan kommer ändå inte att öka med tusentals procent då den idag ligger på så extremt låga nivåer.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Tror det är en inställning som spökar.

Jag och mina kollegor sitter på mycket sämre burkar och 3d cad flyter på fint.

Dock så har en del haft strul med att programmen vill använda det inbyggda intel HD graphics kortet som default istället för dedikerade Nvidia.

Exakt vilken 3D cad mjukvara kör du?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@anon159643: Jag arbetar i 2d Autocad och alla 4 trådar används. Vet inte vart du får att det är dåligt trådat ifrån.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

@Johan86c: Tror det är en inställning som spökar.

Jag och mina kollegor sitter på mycket sämre burkar och 3d cad flyter på fint.

Dock så har en del haft strul med att programmen vill använda det inbyggda intel HD graphics kortet som default istället för dedikerade Nvidia.

Exakt vilken 3D cad mjukvara kör du?

ArchiCAD, jag arbetar med megastora husritningar, det går lika slött i Autodesk revit som dock är ovän med mitt grafikkort. (flera med samma grafikkort upplever samma sak) Jag kör komponenter som jag tror använder Xbim.
Nä jag pratar om hus så tänk er typ Chalmers hus, inte någon liten sommarstuga.

Skrivet av Triton242:

A du han citera mig mellan jag redigerade mitt inlägg
Låter ju dock inte som du kommer få bukt med ditt problem ändå för att så som du preciserar prestandan vid zoom så spelar det ju i ärligheten namn ingen roll om du stoppar in 2st 1080ti. Prestandan kommer ändå inte att öka med tusentals procent då den idag ligger på så extremt låga nivåer.

Det var lite därför jag skapade tråden. Även om jag ha sprängt min budget så det blir nudlar resten av året, skulle jag kunna käka nudlar i 2år och fixa ett 1080 Ti. Men om prestandan blir detsamma så blir jag inte lite sur, då jag inte gillar nudlar.

Jag harv mina misstankar att cadkort kan ha helt bättre optimerade grafikkort för cad. Men det cadkort man får för 10 000kr är väl i vanliga fall sämre än mitt 1060 6GB?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

@Johan86c: Jag arbetar i 2d Autocad och alla 4 trådar används. Vet inte vart du får att det är dåligt trådat ifrån.

Tillverkarens hemsida:
Issue:
Your computer has a multi-core processor, and you have noticed that the acad.exe process does not use 100% of your available CPU resources. You want to know if AutoCAD supports multi-core processors.
Solution:
AutoCAD only supports multi-core technology in specific areas of the product, including:

2D regeneration
MentalRay rendering
To fully benefit from multi-core processors, you need to use multi-threaded software; AutoCAD is predominantly a single-threaded application.

https://knowledge.autodesk.com/support/autocad/troubleshootin...

Förutom det så även google, där många klagar på dåligt multicoreprestanda.

Permalänk
Medlem

Ser ut som om du bara använder 1 kärna när du zoomar. 25% motsvarar ju 1 av 4 kärnor, det vill säga två trådar.
För att dubbelkolla detta så använd "Open Resource Monitor" längs ner på den bilden, så får du bättre översikt på vad som används på din CPU, alternativt något annat program som HWiNFO eller liknande.

För det är väl mest CPUn som är den som beräknar hur objektet förändras när du zoomar och roterar, grafikkortet ritar väl bara ut det som CPUn säger den skall göra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loefet:

Ser ut som om du bara använder 1 kärna när du zoomar. 25% motsvarar ju 1 av 4 kärnor, det vill säga två trådar.
För att dubbelkolla detta så använd "Open Resource Monitor" längs ner på den bilden, så får du bättre översikt på vad som används på din CPU, alternativt något annat program som HWiNFO eller liknande.

För det är väl mest CPUn som är den som beräknar hur objektet förändras när du zoomar och roterar, grafikkortet ritar väl bara ut det som CPUn säger den skall göra.

Tackar för rådet, jag hade testat detta innan och då det var ingen kärna som gick högt.
Jag satt nu och jobbade i cad och filade på en detalj, så nästan alla lager var dolda och det gick självklart supersnabbt.
Men då jag då tog skärmdumpen så bottnade cpun och jag skulle behöva mer kärnor. (jag zommade in och ut flera gånger under tiden)

(i7 7700K, 4 core + ht)

Slutsatsen man kan dra av det, när det nästan inte är någon grafik och det flyter på extremt bra så bottnar cpun. Programmet har inga som helst problem att fördela lasten på flera trådar. Men jag tror inte fler kärnor hjälper problemet när det är mycket grafik.
Antal cpu kärnor är heller inget problem enkelt för mig att åtgärda, mer än att jag vet att man ej ska slösa pengar på annat som ej hjälper.

En tolkning jag drar av bilden är att det är grafikkortet som flaskar, fast ska man lägga 10 000kr på ett gamingkort eller cadkort? Jag tror att jag skulle bli lika besviken i båda fallen, då jag anser att cadkorten för 10 000kr minst sagt är slöa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Har du läst tillverkarens egna rekommendationer? De har faktiskt något så ovanligt som prestandagrafer med de vanligaste grafikkorten där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Har du läst tillverkarens egna rekommendationer? De har faktiskt något så ovanligt som prestandagrafer med de vanligaste grafikkorten där.

Nice länk.
Vilka minst sagt spretiga resultat många av grafikkorten genererar, bla 1060.
Det verkar ju inte heller som att byta grafikkort till tex 1080/ti även om det kommer ge en förbättring för TS är lönt när han verkar efterfråga 1000 tals procent bättre prestanda vilket egentligen känns rimligt med tanke på de sura prestanda som rapporteras stundtals.

Verkar helt enkelt som programmet är extremt tungdrivet av någon anledning stundtals.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Har du läst tillverkarens egna rekommendationer? De har faktiskt något så ovanligt som prestandagrafer med de vanligaste grafikkorten där.

tackar för länken, jag har läst några olika såna hära. Svårigheten att tolka dem är att man gör mycket olika saker där ajg framförallt är ute efter prestandan vi zooming, navigering.

Men från länken du gav mig så är allt mindre än PNY Quadro P6000 24GB knappt värt att uppgradera, problemet är bara att den är lite dyr.. Sms lån kanske kan lösa det?
Nej det blir att stanna kvar på min 1060, då jag annars inte har nytta av denna extrema grafikprestanda. Cpu & ram etc går ju utnyttja till allt möjligt.

Skrivet av Triton242:

Nice länk.
Vilka minst sagt spretiga resultat många av grafikkorten genererar, bla 1060.
Det verkar ju inte heller som att byta grafikkort till tex 1080/ti även om det kommer ge en förbättring för TS är lönt när han verkar efterfråga 1000 tals procent bättre prestanda vilket egentligen känns rimligt med tanke på de sura prestanda som rapporteras stundtals.

Verkar helt enkelt som programmet är extremt tungdrivet av någon anledning stundtals.

Instämmer helt och hållet.
Skillnaden mellan behov i cad och spel är att behovet av kraft i cad ofta går från inget till extremt mycket datakraft till inget igen.
Detta kräver sin hårdvara och det förklarar varför fläktarna på min GPU aldrig ens startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

tackar för länken, jag har läst några olika såna hära. Svårigheten att tolka dem är att man gör mycket olika saker där ajg framförallt är ute efter prestandan vi zooming, navigering.

https://www.imageupload.co.uk/images/2017/04/06/11.png
Men från länken du gav mig så är allt mindre än PNY Quadro P6000 24GB knappt värt att uppgradera, problemet är bara att den är lite dyr.. Sms lån kanske kan lösa det?
Nej det blir att stanna kvar på min 1060, då jag annars inte har nytta av denna extrema grafikprestanda. Cpu & ram etc går ju utnyttja till allt möjligt.

Instämmer helt och hållet.
Skillnaden mellan behov i cad och spel är att behovet av kraft i cad ofta går från inget till extremt mycket datakraft till inget igen.
Detta kräver sin hårdvara och det förklarar varför fläktarna på min GPU aldrig ens startar.

Ja om GPU bara jobbar i någon sekund så kommer det aldrig varva upp. Dock om du kör tex MSI afterburner så kan du enkelt kontrollera just GPU anvädningen som aktivitetshanteraren gör med CPU.
Då kan du snabbt se om du har någon load eller ej.

Permalänk

Är dina inställningar rätt i CAD-programmet?

How to enable or disable hardware acceleration in AutoCAD
https://knowledge.autodesk.com/support/autocad/troubleshootin....

Använder CAD-programmet rätt grafikkort?

Permalänk
Inaktiv

Första felet, som jag ser det, är att inte korrekt typ av grafikkort används. För CAD är det FirePro och Quadro som gäller, inte spelkort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Första felet, som jag ser det, är att inte korrekt typ av grafikkort används. För CAD är det FirePro och Quadro som gäller, inte spelkort.

Jo jag vet, men dessa kort är bokstavligen svindyra. Mitt kort gick på 3500kr och för det hade man inte fått något bra cadkort, hade man höjt priset till 15000kr, så är det inget dåligt gamingkort man får.
Men som jag har skrivit flera gånger, det är helt olika krav på drivrutiner för de båda och det kan göra väldigt mycket med att köra cadkort.

Skrivet av Triton242:

Ja om GPU bara jobbar i någon sekund så kommer det aldrig varva upp. Dock om du kör tex MSI afterburner så kan du enkelt kontrollera just GPU anvädningen som aktivitetshanteraren gör med CPU.
Då kan du snabbt se om du har någon load eller ej.

Tackar för tipset jag har Asus programvara installerad och denna visade inget, men jag ska granska mer i helgen.

Skrivet av Beautiful_Barca:

Är dina inställningar rätt i CAD-programmet?

How to enable or disable hardware acceleration in AutoCAD
https://knowledge.autodesk.com/support/autocad/troubleshootin....

Använder CAD-programmet rätt grafikkort?

Troligen inte, jag använde bara Autodesk Revit lite och gick sedan över till Archicad. Men jag ska dock kolla om det är rätt inställt för Archicad.

Jag tycker annars resultatet från tråden har varit givande, jag var lite tveksam på att köpa ett 1080 Ti i helgen, mer er samlade kunskap har fått mig att inse att detta nog inte kommer lösa det jag efterfrågar.
Så hade vi varit på en pubb hade jag kunnat bjuda laget runt för dessa 10 000kr som jag nu hade sparat, men ni får en imaginär öl var istället.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Ethernet belastningen så är det enbart att jag fjärrstyr datorn.

Fjärrstyr du datorn via VNC eller remote desktop när du anväder CAD programet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qwerterad:

Fjärrstyr du datorn via VNC eller remote desktop när du anväder CAD programet?

Detta hade varit lösningen på alla problem om jag ej hade vetat om detta. Prestandan är bokstavligen usel i RDP och jag misstänker att man inte använder den externa GPUn alls då. Och man måste ta till tekniker som RemoteX och köra Windows server.
Annars är RDP det snabbaste sättet jag vet för att fjärrstyra, men att grafikkortet jobbar så dåligt gjorde mig förvånad.

Nå eftersom jag visste om problemet så fjärrstyr jag datorn med Teamviwer så länge och prestandan är i nästan identisk när jag sitter vid datorn.

Permalänk
Medlem

Kika på det här inlägget och hela tråden, tycker den svarar på alla dina frågor mycket bra, #10706569

Här ser du också varför Quad korten är bättre för CAD http://www.nvidia.com/object/quadro_geforce.html

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj