Permalänk
Bildexpert

Utforskaren hänger sig totalt

Försöker hjälpa min släkting med hans Sony Vaio VPCF23L1E (i5-2430, GT 540M, 4GB RAM). Till saken hör den att datorn inte bara är väldigt långsam vid uppstart (ska enligt honom ta ca två minuter att komma förbi inloggningsskärmen) utan när man väl kommer fram till skrivbordet så går det inte trycka på något objekt alls på skrivbordet och hela skärmen blir kolsvart med några sekunders intervall för att sedan återkomma lika snabbt. Jag kommer åt aktivitetshanteraren och ser att diskanvändningen ligger på 100%, men om jag stänger ner utforskaren sjunker det markant (minns inte exakt uppgift men tror det blev runt 30-40%). Öppnar jag sökvägen för en process kommer jag åt hårddiskarnas innehåll och kan starta program etc utan problem även om det fortfarande är rätt långsamt.

Jag installerade Windows 10 på nytt och valde att behålla alla filer och program på hans förfrågan. Den nya installationen fungerade prima i en dag men så kom en uppdatering som laddades ner och sedan kom problemet tillbaka. Mao är vi på ruta ett igen. Jag lyckades göra sökningar efter infektioner med Malwarebytes och Norton varav båda hittade hot som kunde raderas, men problemet kvarstod. Någon som har varit med om något liknande och kan komma med tips på vad som kan göras annat än att installera om Windows 10 och formatera hårddisken fullkomligt i samma veva? Det vore en lösning men inte en önskvärd sådan enligt datorinnehavaren.