Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Fortfarande övertygad om att en 2,5" SATA SSD får plats ovan på PSU:n om man använder SFX PSU istället för SFX-L PSU.
SSD:er behöver ju inte monteras utan så länge de fysiskt får plats så funkar det ju.

Det finns definitivt plats att stuva in en 2.5" SSD om man skulle vilja i SX, men vi kommer sannolikt inte att erbjuda någon standardlösning för det i SX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Fortfarande övertygad om att en 2,5" SATA SSD får plats ovan på PSU:n om man använder SFX PSU istället för SFX-L PSU.
SSD:er behöver ju inte monteras utan så länge de fysiskt får plats så funkar det ju.

Ser ju lagom tattigt ut med diskarna undanskyfflade i ett hörn. Ska dom finnas i lådan måste det finnas rediga fästen.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Mycket snygg! Helt klart intresserad till ett rimligt pris.

Permalänk
LOUQE

Vi gör allt vi kan för att hålla nere priserna utan att låta kvaliteten glida. Vi arbetar just nu med världens största och mest erfarna aluminiumtillverkare för att utvärdera olika alternativ, och ambitionen är att hela ”spinen” ska komma i ett enda stycke.

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt snyggt och seriöst, ska följa detta. Kanske blir nästa chassi när min R3a är färdig med sin tjänstgöring.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av PaChalski:

Det finns definitivt plats att stuva in en 2.5" SSD om man skulle vilja i SX, men vi kommer sannolikt inte att erbjuda någon standardlösning för det i SX.

Nä, de flesta klarar ju sig med 2st 1TB M.2:or eller mindre så det behövs nog inte.

Skrivet av Marticus:

Ser ju lagom tattigt ut med diskarna undanskyfflade i ett hörn.

Syns nog inte allt för tydligt med sidopanelen på dock...

Tycker dock det är ett rimligt val ni gjort att skippa 2,5".
Men ändå bra att veta att man vid behov kan ghetto modda in någon 2,5".

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Oj oj oj, ja du. Det här var riktigt intressant! Ska detaljstudera den senare. Men hur är det med tophatsen. Ger de endast mer plats eller kommer de med fästpunkter för komponenter?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Snyggt.

Kanske ha en tophat med fästpunkter och hål i fronten för en slot-in slim DVD/BluRay läsare.
För att fånga in dom som vill ha den som tex HTPC.

Permalänk
Avstängd

Riktigt snyggt, sambon har pratat om en bildredigeringsdator så detta kan bli perfekt för henne. Skulle kunna bli ett bra htpc också som tar hand om allt till tv:n.
Hoppas priset blir rätt.

Jag tycker faktiskt "GHOST" loggan såg rätt snygg ut, men jag tycks vara ensam om det. 😀
Kanske kan ta ett gratischassi med logga så du blir av med de exet också😜

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Nya renderingen av texten såg betydligt trevligare ut, den hade jag kunnat acceptera!
(om den nya är den penspetstunna grunda helt "raka" graveringen utan extrautstyrsel.)

Jag skulle nog slå ett slag för en 2.5" diskplats, m2 är vad som gäller idag, men behöver man lite mer utrymme och har en gammal Sata SSD liggandes eller liknande gör sådant skillnad i min värld. Att möjligheten finns alltså. Jag hade utan problem kunnat tänka mig att köra två 2.5" HDD raidade och haft den som hemma NAS med.

Personliga känslan är att 1cm till i bredd, två 2.5" platser och en Cryorig C1 CPU kylare hade varit värt. Det är ju en högst subjektiv åsikt, och inget som jag överhuvudtaget räknar kommer med. Men jag petar ut det där som en åsikt/tanke.
Vattenkylning är inte min grej alls, och hade varit trevligt att kunna låta datorn agera NAS samtidigt som den står och är vacker samt tyst vid TVn.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Nä, de flesta klarar ju sig med 2st 1TB M.2:or eller mindre så det behövs nog inte.
Syns nog inte allt för tydligt med sidopanelen på dock...

Tycker dock det är ett rimligt val ni gjort att skippa 2,5".
Men ändå bra att veta att man vid behov kan ghetto modda in någon 2,5".

Haha! underbart! men du kan som sagt alltid lägga på en S-TopHat och få plats för 4st 2.5":or

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Tycker dock det är ett rimligt val ni gjort att skippa 2,5".
Men ändå bra att veta att man vid behov kan ghetto modda in någon 2,5".

Det är ingen vidare sellingpoint heller...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
LOUQE

Kastar in två områden till i tråden som jag tycker är intressanta att få era synpunkter på.

1) HDMI-kontakt i framkant för smidig inkoppling av VR, bra eller inte värt ansträngningen?

2) Cable managment har varit ett område som vi lagt orimligt mycket energi kring, för mig har utmaningen med små SFF-lådor varit att allt kablage tar relativt mycket platts och skapar problem, i Ghost försvinner alla kablar bakom agget och dyker upp centralt i lådan där de behövs. Är denna feature värd att låta påverka priset?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av PaChalski:

Kastar in två områden till i tråden som jag tycker är intressanta att få era synpunkter på.

1) HDMI-kontakt i framkant för smidig inkoppling av VR, bra eller inte värt ansträngningen?

2) Cable managment har varit ett område som vi lagt orimligt mycket energi kring, för mig har utmaningen med små SFF-lådor varit att allt kablage tar relativt mycket platts och skapar problem, i Ghost försvinner alla kablar bakom agget och dyker upp centralt i lådan där de behövs. Är denna feature värd att låta påverka priset?

1) För mig personligen är det helt ointressant. Men jag tänker också att kundgruppen som köper VR headset idag är rätt så köpstark även om de är ganska få. Kanske kan vara värt det? Beror lite på vilken nische ni vill sikta in er på. Försök inte göra allt. Gör er grej bäst istället

2) Ja! En av de största nedsidorna med sff chassin annars är ju att de allt som oftast är fruktansvärt dryga att bygga snyggt i. Byggde en dator åt frugan i en raijintek metis förra året. Inte lättjobbat för fem öre. Jag hade gärna betalat mer för att förenkla den processen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Kastar in två områden till i tråden som jag tycker är intressanta att få era synpunkter på.

1) HDMI-kontakt i framkant för smidig inkoppling av VR, bra eller inte värt ansträngningen?

2) Cable managment har varit ett område som vi lagt orimligt mycket energi kring, för mig har utmaningen med små SFF-lådor varit att allt kablage tar relativt mycket platts och skapar problem, i Ghost försvinner alla kablar bakom agget och dyker upp centralt i lådan där de behövs. Är denna feature värd att låta påverka priset?

1. Helt klart värt det, det är en bra selling point.
2. Självklart är cable managment väldigt viktigt i en SFF låda, dock så tycker jag att det inte får påverka priset för mycket.

För övrigt så tycker jag att det är dåligt att det inte finns plats för 2,5 inch SSD då jag tror många kommer vilja använda detta chassi som t.ex HTPC eller liknande som kräver mycket utrymme.

EDIT: Såg nu att man kunde köpa till tophats så man kunde få plats med 2,5/3,5 inch hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv

Oj, denna tråd borde jag sett tidigare under dagen och inte nu alldeles innan sovdags.

Skrivet av PaChalski:

http://louqe.com/img/img/gallery/ghost_product_control.png

Som 10-åring byggde jag min första PC, en 16Mhz 386:a med 2 Mb ram, 20 MB 3.5” HDD som bootade DOS 3.1. Ända sedan dess har jag varit en seriös PC-entusiast. I början handlade allt om överklockning och hemmagjorda vattenkylningslösningar baserade på fontänpumpar och Gardena-slangar som låg i en lång loop på balkongen utanför pojkrummet.

När jag så småningom lämnade föräldrahemmets trygghet minns jag att jag kände “my home is where my PC is”. Faktum är att det första jag packade upp var mitt gröna Chieftech-monster, slog igång WinAmp och ägnade några timmar på IRC innan resten av flyttlådorna fick någon uppmärksamhet.

Efter 10 år som managementkonsult (och otalet Lenovo-laptops) kom plötsligt begäret att återbesöka de gamla goda dagarna. Jag blev besviken när jag upptäckte att produktutvecklingen bland chassin i praktiken stått stilla sedan 2001 och den låda jag hade då. Min gamla datorlåda var fortfarande jämförbar med de alternativ jag såg på marknaden nu, fortfarande byggda av bockad, perforerad plåt, samma panelgap och burkiga känsla – hur kan så lite ha hänt här när allt annat i den här världen har genomgått ljusårsförflyttningar? Var min reaktion.

Jag hade vuxit ur datorchassin från förr, ville nu ha en liten PC som inte bara rymde de komponenter jag ville ha men såg tillräckligt bra ut för att förtjäna en plats framför soffan jämte BangOlufsen-högtalarna. Detta var 163 dagar sedan, jag bestämde mig för att säga upp mig från mitt ”vanliga” jobb och lägga all min energi på att göra detta till verklighet. Idag börjar jag känna mig nöjd och vill presentera resultatet på hemmaplan här på SweClockers. All feedback välkomnas innan jag drar igång en KickStarter-Kampanj.

Andra Bilder
http://louqe.com/img/img/gallery/ghost_spine_med.png

http://louqe.com/img/img/gallery/ghost_core_med.png

http://louqe.com/img/img/gallery/ghost_insideview_cable_manag...

Tech Specs

Core Dimensions 179 x 128 x 315 mm
Overall Dimensions 181 x 133 x 320 mm (including feet and case shell)
Weight & Volume 1,7 Kg & 7.1 L
Material 2.5 mm heat treated magnesium and silicone enforced aluminum
Sleve Colors Ore Grey, Artic White and Juniper Green
Connectivity Top mounted 2 x USB 3.1 (internal 20 pin plug), HDMI
GPU compatability Dual-Slot, max 305 mm without bracket, 316 mm including bracket
mb compatability Mini-ITX
PSU compatability SFX, SFX-L
CPU cooler comp. max height 64 mm
Memory comp. max height 69 mm
PCIe Extender 3M Twin Axial 250 mm PCIe Gen3+ extender (included)

Detta ser riktigt lovande ut och jag gillar att du tagit steget jag själv inte gjort, designa ett chassi som man själv vill ha. Nu är jag riktigt nöjd med mitt Ncase M1 men fram tills dess har jag nog inte varit så nöjd som med Antecs gamla härliga NSK 3400. Jag hoppas kickstartern och lanseringen går bra. Ncase och Dan behöver konkurrens, extra bra när det handlar om en Svensk aktör!

Skrivet av PaChalski:

Frågar ni mig, är skillnaderna många mot Dans låda, estetiken lämnar jag åt er att tycka till kring, några av de viktiga skillnaderna är:

- Materialval
- Flexibilitet att addera vattenkylare eller annat man önskar
- Den smidiga byggprocessen, att montera en SFF-låda idag är tight och tar tid, jag har aldrig byggt en dator så rent och snabbt som i detta chassi
- Klarar 10mm längre grafikkort
- 65mm CPU-kylare (vid luft)
- Hela skalet är löstagbart och därmed plättlätt att modda / lacka
- Kommer finnas en rad komponenter i OBJ-format att ladda ner och komplettera lådan med om man har en 3D-skrivare

Nu är jag personligen av åsikten att de ofta ökade svårigheterna att sätta ihop ett kompakt system är del av charmen och härligt att pyssla med. Men samtidigt, skadar inte om det är enklare att komma igång och få ihop allt.

Skrivet av PaChalski:

Gällande pris så är lådan baserad på betydlig mycket dyrare material and andra samt att tillverkningen kräver många moment såsom fräsning, extrudering och laserskärning för att få till en solid konstruktion av "The spine" utan skarvar.

Men tack vare att vi har vårt egna nätverk av underleverantörer så har vi lyckats pressa priserna ordentligt på de ingående komponenterna. Priser kommer vara jämförbart med våra närmsta konkurrenter.

Just nu pågår förhandlingar med 3M (som levererar en högst prisdrivande komponnent) som vill ha lite mer volymsäkerhet innan de kan committa till ett quote.

Du bör kontakta redaktionen snarast och fixa ett företagskonto, speciella regler gäller i forumet om man inte är vanlig privatperson.
http://www.sweclockers.com/kontakt

Jag misstänker att jag vet tillverkaren av chassit vilket känns lovande. Beror lite på vad det hela kostar och om jag personligen behöver något lite mindre än min M1 men denna känns klart intressantare och snyggare än Dan A4 i mitt tycke.

Skrivet av PaChalski:

Tack för all feedback, inser nu att jag kanske borde involverat Communityt tidigare. Flera insiktsfulla områden som tagits upp! Jag svarar i den generella tråden, missar jag något så säg till:

- Ghost-logga, inte hört någon som gillat den än. Vi har justerat den en aning sedan vi hade vår fotosession. Nu är den grunt graverad i samma färg som skalet. Är det fortfarande för mycket är jag beredd att backa på det och dessutom skära lite kostnader. Se den uppdaterade loggan och säg till om ni tycker att även den ska bort. Jag ber mitt designteam göra några nya renderingar utan logga så får alla känna på alternativet.

- Louqe by Sweden låter bra, kanske nära Volvo? Låter den marinera över natten.

- Luftflöde och filter, vi testar just nu flera olika material för filter med kriterierna Luftflöde, ljuddämning, partikelgenomträngning och estetik i fokus. Estetiken viktig då jag tror att flera kommer vilja ha lådan utan skal på, med filten som sidoväggar. Liknar då en högtalare och är lite råare. I det vi valt att kalla för ”The spine” finns spår där filtren kommer att skjutas ner ovanifrån, för den uppmärksamme finns på hemsidan en PDF som beskriver flera av funktionerna i detalj samt någon bild som visar lådan med filter på. Utmaningen med filter är dock som nämnts ovan luftflödet, även om vi tror oss hittat det perfekta materialet så blir ”ambient temp” de facto högre, en avvägning som individen får göra baserat på hur rent den har hemma😉. Stommen till filter kommer finnas för nedladdning och utskrift och de kompletta filtren kommer säljas separat

- Hårddiskar, chassifläktar och TopHats, i SX-utförande (min personliga favorit) stödjs bara m.2, flera MK-tillverkare erbjuder numera 2 m.2-platser, priserna på dessa är på väg ned och är betydligt snabbare än SATA-interfacet. Vill man ha mer lagringsutrymme så är idén att kastar på en av tre olika TopHats eller kombinerar flera olika efter behov. S-TopHat (+14mm) rymmer flera SSDs och / eller lågprofilchassifläkt. En rad olika hållare för olika kombinationer kommer finnas för nedladdning och sedermera utskrift. M-TopHat + 28mm, L-TopHat + 56 (denna rymmer flera av de på marknaden befintliga slutna vattenkylarsystemen)

- CMF och silver, vi har flera olika alternativ på färgkombinationer som vi hoppas kunna lansera längs vägen om går som vi hoppas. Vi kikar även på en version i massiv koppar på skalet. När/om det sker kommer vi lyssna på omvärlden för att välja vilka CMF:er som kommer på tur

- Tidsplan, vi siktar på att dra igång KickStarterkanpanjen i början av april och planen är att kunna leverera till sommaren. Med ett nära samarbete med våra närliggande leverantörer känner vi oss trygga med att det kommer gå så länge intresse finns

Vad gäller logon, vore det inte möjligt med en faceplate eller någon form av utbytbar front? Borde kunna finnas en marknad för custom-frontpaneler för de som köper produkten, att kunna ha resten av chassit likadant skulle nog underlätta en hel del. Mest en tanke, första versionen av Xbox 360 körde ju denna typ av lösning.

Permalänk
Medlem

Ballt chassi

Frågor:
- Hur funkar det egentligen med "taket"?
Är det dubbla tak alltså? Innebär inte det extra restriktion i praktiken? Hålen lär ju aldrig matcha 100%?
Jag ser inte riktigt varför det behövs? Kan inte det inre gallret ("top") helt enkelt slopas och ersättas med bara en ramstruktur?

- Har ni prestandatestat burken med varma komponenter? Håller den tempsen utan att fläktarna löper amok?

Lite "gnäll":

Skrivet av PaChalski:

- Hårddiskar, chassifläktar och TopHats, i SX-utförande (min personliga favorit) stödjs bara m.2, flera MK-tillverkare erbjuder numera 2 m.2-platser, priserna på dessa är på väg ned och är betydligt snabbare än SATA-interfacet. Vill man ha mer lagringsutrymme så är idén att kastar på en av tre olika TopHats eller kombinerar flera olika efter behov.

Hmm, jag kan förstå suget efter den minimalismen, men jag tror du kanske skjuter dig lite i foten om du inte har stöd för nån 2.5 plats i standardchassit. Så vanligt är inte multipla M2 platser ännu, och m2 diskar är fortfarande rejält dyrare utan att ge så mycket märkbar skillnad i prestanda.
Jag tror nog många kan tänka sig en lagom stor "bootdisk" som M2, men ha en 2,5 tums SSD eller HDD för tex spel och mer generell lagring... Och det känns inte riktigt vettigt att behöva bygga ut toppen på chassit för att åstadkomma det.
Dessutom kommer ju de diskarna i toppen blocka mycket av det naturliga luftflödet i lådan?
(det är ju också lite svårt att från bilderna veta hur snyggt/bra tophats integrerar mot chassit i praktiken)

Skrivet av PaChalski:

1) HDMI-kontakt i framkant för smidig inkoppling av VR, bra eller inte värt ansträngningen?

Bra fråga... Jag gissar många som satsar hårt på VR kanske bygger en fullsizeburk istället för ett minimalistiskt SFX-chassi... och de som nu faktiskt fokuserar på minimalism kanske ändå inte är villiga att ha en semipermanent installerad hdmikabel på framsidan hela tiden? ... men jag kan ha fel!

Skrivet av PaChalski:

2) Cable managment har varit ett område som vi lagt orimligt mycket energi kring, för mig har utmaningen med små SFF-lådor varit att allt kablage tar relativt mycket platts och skapar problem, i Ghost försvinner alla kablar bakom agget och dyker upp centralt i lådan där de behövs. Är denna feature värd att låta påverka priset?

Hur menar du? Frågar du om det är värt att göra en mer komplex och dyrare låda för att underlätta kabeldragning?
Jo, till en viss del kan det nog löna sig, men inte till överdrift. Med tanke på hur relativt komplex lösningen verkar vara generellt, så tror jag inte det finns utrymme för extravaganser om ni ska tjäna pengar på lådan.

Eller frågar du om du kan ta ut ett extra premiumpris för att kabeldragningen är smidig? Isåfall, njaaa
Det är en feature värd att marknadsföra tydligt, då jag håller med om att smålådor generellt suger på den här fronten. Min Ncase M1 har skrämt bort mig från ITX av bland annat den anledningen för den närmaste framtiden...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Roger W:

Ballt chassi

Hur menar du? Frågar du om det är värt att göra en mer komplex och dyrare låda för att underlätta kabeldragning?
Jo, till en viss del kan det nog löna sig, men inte till överdrift. Med tanke på hur relativt komplex lösningen verkar vara generellt, så tror jag inte det finns utrymme för extravaganser om ni ska tjäna pengar på lådan.

Eller frågar du om du kan ta ut ett extra premiumpris för att kabeldragningen är smidig? Isåfall, njaaa
Det är en feature värd att marknadsföra tydligt, då jag håller med om att smålådor generellt suger på den här fronten. Min Ncase M1 har skrämt bort mig från ITX av bland annat den anledningen för den närmaste framtiden...

Det kostar några kronor extra att fräsa ut för kablarna i "PSU-bracket", den löstagbara del som PSUn monteras på. Frågan är enklast ställd är det värt 50 SEK extra inkl. moms att kablarna går att dra in i centum av lådan?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Roger W:

Ballt chassi

Frågor:
- Hur funkar det egentligen med "taket"?
Är det dubbla tak alltså? Innebär inte det extra restriktion i praktiken? Hålen lär ju aldrig matcha 100%?
Jag ser inte riktigt varför det behövs? Kan inte det inre gallret ("top") helt enkelt slopas och ersättas med bara en ramstruktur?

- Har ni prestandatestat burken med varma komponenter? Håller den tempsen utan att fläktarna löper amok?

Lite "gnäll":
Hmm, jag kan förstå suget efter den minimalismen, men jag tror du kanske skjuter dig lite i foten om du inte har stöd för nån 2.5 plats i standardchassit. Så vanligt är inte multipla M2 platser ännu, och m2 diskar är fortfarande rejält dyrare utan att ge så mycket märkbar skillnad i prestanda.
Jag tror nog många kan tänka sig en lagom stor "bootdisk" som M2, men ha en 2,5 tums SSD eller HDD för tex spel och mer generell lagring... Och det känns inte riktigt vettigt att behöva bygga ut toppen på chassit för att åstadkomma det.
Dessutom kommer ju de diskarna i toppen blocka mycket av det naturliga luftflödet i lådan?
(det är ju också lite svårt att från bilderna veta hur snyggt/bra tophats integrerar mot chassit i praktiken)

Bra fråga... Jag gissar många som satsar hårt på VR kanske bygger en fullsizeburk istället för ett minimalistiskt SFX-chassi... och de som nu faktiskt fokuserar på minimalism kanske ändå inte är villiga att ha en semipermanent installerad hdmikabel på framsidan hela tiden? ... men jag kan ha fel!

Hur menar du? Frågar du om det är värt att göra en mer komplex och dyrare låda för att underlätta kabeldragning?
Jo, till en viss del kan det nog löna sig, men inte till överdrift. Med tanke på hur relativt komplex lösningen verkar vara generellt, så tror jag inte det finns utrymme för extravaganser om ni ska tjäna pengar på lådan.

Eller frågar du om du kan ta ut ett extra premiumpris för att kabeldragningen är smidig? Isåfall, njaaa
Det är en feature värd att marknadsföra tydligt, då jag håller med om att smålådor generellt suger på den här fronten. Min Ncase M1 har skrämt bort mig från ITX av bland annat den anledningen för den närmaste framtiden...

Tolleranskraven på leverantören av alu-komponenterna är satt till 0,5 nm, om inte 100% så 99,9%, vi är tvugna att göra på det här sättet för att få tillräcklig hållfasthet i "toppen" och för att kunna fräsa ut en skåra som "spine" sjunker in i. Har man inget monterat på toppen går det att köra utan den delen om man önskar.

Permalänk
Medlem

Intressant som sagt men för min del är det en dealbreaker att få in vanliga SSD diskar samt att priset inte drar iväg alldeles...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Det kostar några kronor extra att fräsa ut för kablarna i "PSU-bracket", den löstagbara del som PSUn monteras på. Frågan är enklast ställd är det värt 50 SEK extra inkl. moms att kablarna går att dra in i centum av lådan?

50:- är väl inget med tanke på hela summan antar jag?

Jag skulle annars vilja slå ett slag för USB Typ-C längst fram om möjligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wargreymon:

50:- är väl inget med tanke på hela summan antar jag?

Jag skulle annars vilja slå ett slag för USB Typ-C längst fram om möjligt.

Problemet med USB Type-C är att branschen fortfarande inte tagit fram en intern header (samma problem som med USB3 första åren tyvärr) men en möjlighet att dra kablage från I/O-delen av moderkortets utsida eller göra någon form av modullösning för frontheaders vore nog en möjlig lösning. Om Type-C någonsin börjar användas i någon större utsträckning kan det ju vara bra att vara redo med förstås.

Permalänk
Medlem

En snygg och inspirerande insats i chassivärlden!

Jag tycker dock nog det är aningen krystat och uttjatat med "of Sweden", "by Sweden", som nämdes. Känns lite 2007.
Och vad betyder det egentligen. "Louqe of Finland". "Louqe of Croatia". Mjä.

Inför lansering, marknadsföring, nätannonsering och liknande: Som marknadsförare vill jag påpeka att Louqe är lite krångligt att läsa och uttala, och stava rätt i googlesökningar osv. Redan där finns risk för en liten negativ upplevelse för en andel potentiella kunder. Och därmed en lite längre uppförsbacke i att fånga in dessa kunder till ett köp..

Permalänk
Avstängd

Om man satsar på ett mindre grafikkort så borde man kunna klämma in någon 2,5 där.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Det kostar några kronor extra att fräsa ut för kablarna i "PSU-bracket", den löstagbara del som PSUn monteras på. Frågan är enklast ställd är det värt 50 SEK extra inkl. moms att kablarna går att dra in i centum av lådan?

Hmm, ser inte riktigt vad som är tänkt att skilja mellan korta och långa vägen, och vilka kablar det gäller?
Den enda bracket jag ser är den i botten, och då påverkas väl enbart 220v strömkabeln?
Put it this way: om det finns ett uppenbart tydligt användarvänligt och effektivt sätt att dra kablarna, och det kostar 50 spänn jämfört med en krystad lösning som innebär en opraktisk lång omväg och massa bök, så är det värt 50 spänn... Givet att det gäller majoriteten av interna PSU-kablarna och inte bara 220v kabeln.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Roger W:

Hmm, ser inte riktigt vad som är tänkt att skilja mellan korta och långa vägen, och vilka kablar det gäller?
Den enda bracket jag ser är den i botten, och då påverkas väl enbart 220v strömkabeln?
Put it this way: om det finns ett uppenbart tydligt användarvänligt och effektivt sätt att dra kablarna, och det kostar 50 spänn jämfört med en krystad lösning som innebär en opraktisk lång omväg och massa bök, så är det värt 50 spänn... Givet att det gäller majoriteten av interna PSU-kablarna och inte bara 220v kabeln.

Se bild, det vi lyckats göra är att dra alla modulära kablar som går från agg till GPU, CPU och MK ner bakom agget och låta dem komma ut där de behöver med denna lösning:

Det fungerade i teorin men blev ännu bättre i praktiken när vi väl fick komponenterna och kunde testa med standardkablar. tanken innan var att skicka med sleavade kablar av rätt längd, mycket dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Kastar in två områden till i tråden som jag tycker är intressanta att få era synpunkter på.

1) HDMI-kontakt i framkant för smidig inkoppling av VR, bra eller inte värt ansträngningen?

2) Cable managment har varit ett område som vi lagt orimligt mycket energi kring, för mig har utmaningen med små SFF-lådor varit att allt kablage tar relativt mycket platts och skapar problem, i Ghost försvinner alla kablar bakom agget och dyker upp centralt i lådan där de behövs. Är denna feature värd att låta påverka priset?

1. Nej i min värld, en port som för de flesta blir helt onödig, och en port som riskerar att dra ner enheten, generellt sett brukar i min värld, frontmonterade portar vara de som tar stryk, slås emot eller knäcks, även om jag hade haft VIVE hade jag haft den kopplad på den medföljande "dosan" rakt av. Man vill inte dra ner ett snyggt chassi i golvet, eller bryta av kontakten i den.

2. Med tanke på frågan gissar jag att lådan ifråga kommer vara en "premiumprodukt" och kosta därefter, så ja, 10-20% värdepåslag.
Värderar du lådan till 1000:- i övrigt är det ju rimligt med 200:- extra för den featuren, är det 3000:- i värde på resten så är det ju fortfarande samma procent. 10-20% är vad jag värderar cablemanagement till.

60% funktion (tyst, med plats för vad jag vill ha in)
där vi kan säga att

  • 20% tyst

  • 20% plats för allt jag vill ha in med framtidssäkerhet/anpassningsbarhet

  • 20% smidig/trevlig att bygga (där då cablemod grejen ligger med)i

40% utseende
(Inte superseriös sammanställning, men ja, ta givetvis betalt för det jobb ni lägger ner)

Omöjlig fråga att svara på då jag inte vet vad du tänker för pris, och vad det skulle innebära i påverkan på pris, och hur du värderar alla andra features.

EDIT: såg nu att du skrev 50:-, lätt värt. (om du pratar 50:- för kund)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Ja! Satan så trevligt chassi, ser jäkligt lovande ut. Har letat en ersättare tlll mitt lian li q28 i fyra år på grund av uselt luftflöde, enda som känts lockande har varit Ncase, men vart lite osäker på tillgång/frakt/pris. Så detta ser riktigt lockande ut.

Har du nått ballpark pris? 1500? Eller mer än så? Om man sätter en 3.5" disk i toppen hur fungerar monteringen för den? Är det nå gummibussningar eller så?

Ända jag har å klaga på är nog företagsnamnet, inte för att det spelar någon större roll eller att det är uselt. Men känns som att det kommer bli lite förvirrat med uttalet

Permalänk
LOUQE
Skrivet av sKRUVARN:

Ja! Satan så trevligt chassi, ser jäkligt lovande ut. Har letat en ersättare tlll mitt lian li q28 i fyra år på grund av uselt luftflöde, enda som känts lockande har varit Ncase, men vart lite osäker på tillgång/frakt/pris. Så detta ser riktigt lockande ut.

Har du nått ballpark pris? 1500? Eller mer än så? Om man sätter en 3.5" disk i toppen hur fungerar monteringen för den? Är det nå gummibussningar eller så?

Ända jag har å klaga på är nog företagsnamnet, inte för att det spelar någon större roll eller att det är uselt. Men känns som att det kommer bli lite förvirrat med uttalet

Uttalas LOKE, som en av asagudarna i nordisk mytologi, vi försökte med LOKI först men fick nej av bolagsverket p.g.a. att ett online-casino-bolag på Malta hade TM:at namnet samma dag vi registrerade =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Uttalas LOKE, som en av asagudarna i nordisk mytologi, vi försökte med LOKI först men fick nej av bolagsverket p.g.a. att ett online-casino-bolag på Malta hade TM:at namnet samma dag vi registrerade =(

Jamen sedärja, då bekräfta det min oro lite, jag var helt ute och cykla med något franskt uttal

Ja det där med att regga namn som inte finns lär ju vara ett mörker.