BIM (cad) hur jobbar man? Varför går det supersegt, 5h att öppna en fil?

Permalänk
Inaktiv

BIM (cad) hur jobbar man? Varför går det supersegt, 5h att öppna en fil?

Hej jag har smått börjat med BIM och det är väldigt intressant, det finns en massa klipp på youtube etc som man kan följa.
Men jag testade att öppna en BIM-ritning (IFC) i Autodesk Revit på ca 0,5GB och den tog ca 5h att öppna på en 4 kärnig i7a med 8GB ram och ssd, jag har allt bättre datorer än så men de kör en massa annan dritt och på så sätt blir slöare.

Vad jag har tolkat med BIM så är det något som alla ska kunna jobba med, t.o.m en vanlig snickare/montör ska kunna använda BIM för att kunna få ut detaljer som var saker saker ska sitta och se ut. -Glöm att dessa snickare lägger 5h på att öppna en ritning som sedan går supersegt att använda.

Så jag måste arbeta på fel sätt, kan man i bättre BIM kompatibla cadprogram välja vad man ska importera innan?
Autodesk Revit som jag körde är rätt populär och den kostar ändå €275 exkl moms varje månad att hyra:
http://www.autodesk.com/products/revit-family/subscribe

Jag kommer senare använda BIMi insticksprogram i en applikation där helt vanliga användare kan använda sig av denna och något säger att jag måste minska ner BIM filen lite då en användare ej kan vänta i en timma eller så att programmet startar. Med minska ner så innehåller BIM väldigt mycket som jag ej behöver ha.

Jag testade ett annat program Solibri-Model-Viewer för att läsa BIM; IFC formatet:
https://www.solibri.com/products/solibri-model-viewer/

Som enbart kostar €10 exkl moms per månad. Och denna kunde öppna filen jättesnabbt (10 minuter) hur kan det komma sig? vad är det denna programvara ej gör som Revit gör som tar så lång tid?
Liksom när Revit är så svindyr och populär så misstänker jag att Revit inte enbart suger.

När man jobbar med såna hära filer så vilken hårdvara bör man ha.
Jag misstänker att en i7 7770K, med minst 16GB ram plus ssd är ett givet val, men hur viktigt är grafikkortet?
Denna inläsning som för mig i Revit tog 5h, hade det gått snabbare med ett snabbare grafikkort? Jag funderar nämligen att köpa en separat dator enbart för just BIM där grafikdelen aldrig någonsin kommer använda till något annat och jag vill hålla inne med pengarna till denna.
Så en 1050TI vs 1060TI ger det någon prestandaökning i vanligt BIM?

*edit*
Ett problem med reklamfilmerna på Youtube är att de ofta skönmålar BIM till att vara något för alla, men när det går så segt på en 4 kärnig i7 så säger det mig att filmklipperna mer känns som en vision om hur de ville att det skulle fungera.
Men om man tar nybygga större hus idag så är det väl BIM som gäller? För ni som är i Lindholmen Göteborg (vid Chalmers), så dessa nya hus som byggs där så har de nog BIM för de flesta, även om jag tvivlar att snickarna vet vad BIM är för något.

Permalänk
Medlem

IFC-filer ät tunga att öppna i Revit/Archicad. Tanken är mer att läsa intormation från filen snarare än att jobba direkt i den, vilken man då kan göra bra i t.ex. Solibri.

Edit: Om du vill att en annan användare ska använda filen "snabbare" kan du spara om filen till ett format i ett annat program för att minska storleken.
T.ex. Solibri (.smc), Tocoman BIM (.bim)
Men då kan filerna bara öppnas med respektive program. Vad är ditt mål med filen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jeddan:

IFC-filer ät tunga att öppna i Reit/Archicad. Tanken är mer att läsa intormation från filen snarare än att jobba direkt i den, vilken man då kan göra bra i t.ex. Solibri.

Edit: Om du vill att en annan användare ska använda filen "snabbare" kan du spara om filen till ett format i ett annat program för att minska storleken.
T.ex. Solibri (.smc), Tocoman BIM (.bim)
Men då kan filerna bara öppnas med respektive program. Vad är ditt mål med filen?

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för informationen. Jag hade mina misstankar åt det håller, att när man läser in en INF fil så bygger man upp en massa objekt och gör kopplingar. Och Om man senare sparar ner filen i något bättre format för ens program så slipper den göra alla länkningar igen..

Så INF är enbart ett format man använder för att skicka data mellan sig där nästan alla programvaror kan använda den? Detta i stället för att skicka en fil som kräver att användaren just har Autodesk Revit?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jeddan:

Edit: Om du vill att en annan användare ska använda filen "snabbare" kan du spara om filen till ett format i ett annat program för att minska storleken.
T.ex. Solibri (.smc), Tocoman BIM (.bim)
Men då kan filerna bara öppnas med respektive program. Vad är ditt mål med filen?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller på och utvecklar ett övervakningsprogram där användare kan navigera i hus och se saker. Så om en pump-larmar så ska användaren från ett driftkort kunna klicka på en knapp och då ska den på andra skärmen visa var i ritningen pumpen finns, detta ska kunna visas både som 2D och 3D. Om detta hade fungerat så hade det varit riktigt supercoolt, det finns dock mängder av problem. Där ett problem är prestandan och där jag inser att jag behöver minska ner på information som BIM filen använder sig utav.
Jag har ett färdigt plugin som kan visa BIM filer i olika program där man kan få objekt att blinka etc, det känns dock som att det kanske var fel att detta plugin läser in ifc filer, men jag har inte på något sätt varit inblandad i utvecklingen av plugginet.

Det jag vill göra nu är helt enkelt att lägga till lite saker i ritningen som en pump, som man sedan i larmprogrammet kan få att larma. Jag bör också göra något åt prestandan då det tar alldeles för lång tid för plugginet att läsa in filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Tackar för informationen. Jag hade mina misstankar åt det håller, att när man läser in en INF fil så bygger man upp en massa objekt och gör kopplingar. Och Om man senare sparar ner filen i något bättre format för ens program så slipper den göra alla länkningar igen..

Så INF är enbart ett format man använder för att skicka data mellan sig där nästan alla programvaror kan använda den? Detta i stället för att skicka en fil som kräver att användaren just har Autodesk Revit?

Ungefär, man kan öppna en IFC-fil om man nu vill i Revit/Archicad och spara ner som orginalformat tex. .rvt eller .pln. Problemet med detta är att man kan tappa information i processen, d.v.s. Man måste vara noggran och göra stickprover för att säkerställa att modellen fortfarande är "hel". Väldigt viktigt i mitt fall som jobbar med mängdavtagning/kalkyl med hjälp av 3D-modeller. Om man behöver ändra en befintlig modell från en arkitekt är orginalformatet alltid att föredra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag håller på och utvecklar ett övervakningsprogram där användare kan navigera i hus och se saker. Så om en pump-larmar så ska användaren från ett driftkort kunna klicka på en knapp och då ska den på andra skärmen visa var i ritningen pumpen finns, detta ska kunna visas både som 2D och 3D. Om detta hade fungerat så hade det varit riktigt supercoolt, det finns dock mängder av problem. Där ett problem är prestandan och där jag inser att jag behöver minska ner på information som BIM filen använder sig utav.
Jag har ett färdigt plugin som kan visa BIM filer i olika program där man kan få objekt att blinka etc, det känns dock som att det kanske var fel att detta plugin läser in ifc filer, men jag har inte på något sätt varit inblandad i utvecklingen av plugginet.

Det jag vill göra nu är helt enkelt att lägga till lite saker i ritningen som en pump, som man sedan i larmprogrammet kan få att larma. Jag bör också göra något åt prestandan då det tar alldeles för lång tid för plugginet att läsa in filen.

Går att optimera storleken på en IFC med https://www.solibri.com/products/solibri-ifc-optimizer/
Du kan även försöka släcka onödigt skit som lös inredning m.m. direkt i orginalfilen och göra om exporten, kanske minskar storleken lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jeddan:

Ungefär, man kan öppna en IFC-fil om man nu vill i Revit/Archicad och spara ner som orginalformat tex. .rvt eller .pln. Problemet med detta är att man kan tappa information i processen, d.v.s. Man måste vara noggran och göra stickprover för att säkerställa att modellen fortfarande är "hel". Väldigt viktigt i mitt fall som jobbar med mängdavtagning/kalkyl med hjälp av 3D-modeller. Om man behöver ändra en befintlig modell från en arkitekt är orginalformatet alltid att föredra.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för information och tackar så otroligt mycket för hjälpen!
I mitt fall hade vi en som var duktig på BIM, men han slutade mindre glad av vissa anledningar. Så här sitter jag nu med BIM och försöker greppa det. Autocad och or-ritningar har jag jobbat med en hel del och skulle kalla det för kaos jämfört emot detta men enkelt. -Koas för den som genom script tänker hämta hem information, då precis alla väljer att skapa olika typer av objekt (block) med olika attribut och lagernamen är ofta skapade av vad jag kan tolka en slumpgenerator.

Förklaring på vad jag ska ha BIM till visades i posten ovanför som jag svarade på din edit.

Skrivet av Jeddan:

Går att optimera storleken på en IFC med https://www.solibri.com/products/solibri-ifc-optimizer/
Du kan även försöka släcka onödigt skit som lös inredning m.m. direkt i orginalfilen och göra om exporten, kanske minskar storleken lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för det goda rådet igen, att jag enbart på några minuter skulle få svar av en duktig BIM person trodde jag aldrig.
Du anar inte hur mycket funderingar som du har givit mig klarhet i nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Tackar för information och tackar så otroligt mycket för hjälpen!
I mitt fall hade vi en som var duktig på BIM, men han slutade mindre glad av vissa anledningar. Så här sitter jag nu med BIM och försöker greppa det. Autocad och or-ritningar har jag jobbat med en hel del och skulle kalla det för kaos jämfört emot detta men enkelt. -Koas för den som genom script tänker hämta hem information, då precis alla väljer att skapa olika typer av objekt (block) med olika attribut och lagernamen är ofta skapade av vad jag kan tolka en slumpgenerator.

Förklaring på vad jag ska ha BIM till visades i posten ovanför som jag svarade på din edit.

Tackar för det goda rådet igen, att jag enbart på några minuter skulle få svar av en duktig BIM person trodde jag aldrig.
Du anar inte hur mycket funderingar som du har givit mig klarhet i nu!

Du får gärna återkomma med fler frågor om det är något mer du undrar över Kan inte lova jag kan svara på allt då jag inte jobbar med utveckling, däremot jobbar jag med BIM på ett eller annat sätt dagligen.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650