Permalänk
Medlem

Asus PB287Q eller PB278QR?

Idag har jag en setup med endast en skärm men känner att jag behöver ha lite mer skärmyta.

Jag spelar relativt begränsat och då främst Civ 5 och Civ 6 så det känns inte nödvändigt med en påkostad gaming-skärm.

Just nu väljer jag mellan antingen en Asus PB278QR, främst för att jag har en sådan idag och att jag inbillar mig att två likadana skärmar är vettigt. Dock är jag lite intresserad av att skaffa en 4K-skärm (Asus PB287Q) istället men har svårt att bestämma mig. Jag är lite orolig för att jag kommer att reta mig på skillnaderna mellan min befintliga och nya skärm.

Prismässigt är det ingen större skillnad mellan dessa två alternativen.

Vad har ni för erfarenheter av att köra 2 skärmar med olika upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Idag har jag en setup med endast en skärm men känner att jag behöver ha lite mer skärmyta.

Jag spelar relativt begränsat och då främst Civ 5 och Civ 6 så det känns inte nödvändigt med en påkostad gaming-skärm.

Just nu väljer jag mellan antingen en Asus PB278QR, främst för att jag har en sådan idag och att jag inbillar mig att två likadana skärmar är vettigt. Dock är jag lite intresserad av att skaffa en 4K-skärm (Asus PB287Q) istället men har svårt att bestämma mig. Jag är lite orolig för att jag kommer att reta mig på skillnaderna mellan min befintliga och nya skärm.

Prismässigt är det ingen större skillnad mellan dessa två alternativen.

Vad har ni för erfarenheter av att köra 2 skärmar med olika upplösning?

Hade satsat på att köra med samma upplösning. Det finns annars risk att du kommer att tycka att skärmen med sämst upplösning ser lite sunkig ut när båda står bredvid varandra.

Testade att köra en extraskärm (1080p) innan bredvid min 1440p och det gick inte.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa en till likadan (PB278QR) pga att den har IPS-panel. Den andra modellen du skriver har TN.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Jag skulle köpa en till likadan (PB278QR) pga att den har IPS-panel. Den andra modellen du skriver har TN.

Jag är medveten om detta med panelerna och det bidrar definitivt till min tvekan. Dock så kommer jag i så fall ha 4K-skärmen som huvudskärm och betraktningsvinkeln blir rätt så ok så jag tror att jag kan leva med en TN-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag är medveten om detta med panelerna och det bidrar definitivt till min tvekan. Dock så kommer jag i så fall ha 4K-skärmen som huvudskärm och betraktningsvinkeln blir rätt så ok så jag tror att jag kan leva med en TN-panel.

Jag har en TN-panel på jobbet och det räcker att jag vrider på huvudet för att jag ska se förändringar. Nu är det visserligen en Samsung av det billigare slaget (S23E450) den panelen som sitter i den du länkat är förmodligen bättre.

Du får helt enkelt chansa och göra återköp ifall den inte håller måttet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Det lutar nog att jag kör på två likadana skärmar, dvs att jag köper en till PB278QR. Risken är stor att jag blir irriterad på olikheterna mellan skärmarna annars.

Permalänk
Medlem

Har en 27" 1440p- och en 23" 1080p-skärm jämte varandra, båda IPS, och tycker det funkar kanon. Det enda är väl att det på grund av olika pixeltäthet - 27":aren är pixeltätare - blir en liten skillnad i skala på Windowsinterfacet skärmarna emellan, men det antar jag väl att man kan fixa med operativsystemets UI-skalningsfunktion om man skulle börja störa sig nog på det.

Rent tekniskt har det inte varit några som helst problem i alla fall.

Den enda egentliga fördelen jag kan se med att köra två identiska skärmar är väl att det inte finns några osäkerhetsfaktorer, man vet att man kommer bli nöjd redan innan man köper, typ

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!