Strul med Radeon HD7850, Windows XP och 1440p

Permalänk
Medlem

Strul med Radeon HD7850, Windows XP och 1440p

Har bytt min ena skärm till en 1440p-dito, och stött på lite patrull. Datorn som strular råkar vara min gamla lek- och testburk, och i egenskap av sådan bootar jag några olika OS på den; XP, W7, W10, Debian. Får det att lira i 1440p i allt utom XP-installationen, så man kan förmodligen räkna bort hårdvara som problemkälla. I XP påstår sig skärmen tappa signalen om jag försöker ställa upplösningen till något högre än 800x600. Har testat mig igenom alla tillgängliga upplösningar, inklusive native.

Antar det är någon slags driverproblem. Kör senaste versionen som finns för XP, Catalyst 14.4. Har testat att avinstallera Catalyst, avinstallera skärmarna + ghosts i device managern, slutrensa med DDU, och installera om. No luck, det bär sig likadant åt.

Värt att nämna i sammanhanget är att skärmen verkar allmänt picky med signalen. Normalt sett brukar det ju funka att bara plugga i en ny skärm, bild får man typ oavsett vad man kör för upplösning, etc, bara det inte är över skärmens specs. Med den här skärmen verkar det inte alls vare lika självklart, fick gå in i device managern, avinstallera gamla skärmen, och installera den nya för att det skulle lira även i de andra OS:en. Innan jag gjort det lipade skärmen om "No signal" där också. Bootloadern (GRUB) vill inte heller lira i framebufferläge, fick stänga av det.

En tanke: finns det möjligen någon "hackad" version av senare drivers än 14.4, som funkar ihop med XP, att testa med? Man såg ju mycket sådant förr om åren, tänkte att det kanske fortfarande görs, i och med att XP ändå har en viss användarbas.

Hårdvaran tror jag som sagt inte har med saken att göra, men drar setupen för den goda ordningens skull. Två skärmar delas av två datorer, via två KVM-switchar:

Dator 1 gfx: GF 1080 OC
Dator 2 gfx: Radeon HD7850

Skärm 1: Acer XB271HU (1440p)
Skärm 2: Fujitsu P23T-6 (1080p)

KVM 1: Aten CS782DP (displayport, 1440p-skärmen)
KVM 2: Aten CS682 (DVI, 1080p-skärmen)

Några tankar/förslag/idéer?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Testat att utesluta KVM som felkälla?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Testat att utesluta KVM som felkälla?

Vore den problemet hade det ju inte funkat i de andra OS:en heller, eller för all del på den andra datorn

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!