Permalänk
Medlem

mATX-moderkort till Ryzen?

Utbudet av mATX-moderkort till Ryzen är lite magert tycker jag.

Någon som har hört när det kan tänkas dyka upp lite mer mATX-moderkort, helst med X370-chipset?

När det gäller mITX så är utbudet ännu sämre men jag antar att det blir bättre inom ett par månader.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Utbudet av mATX-moderkort till Ryzen är lite magert tycker jag.

Någon som har hört när det kan tänkas dyka upp lite mer mATX-moderkort, helst med X370-chipset?

När det gäller mITX så är utbudet ännu sämre men jag antar att det blir bättre inom ett par månader.

Det mest påkostade moderkortet i Micro-ATX just nu är ASRock AB350M Pro4, som har fullständig kylning över VRM, bland annat:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4188886

Det här moderkortet har inte tagits in av de vanliga återförsäljarna vad jag sett, men tidigare har Webhallen tagit in moderkort till mig efter önskemål. Jag hade provat det. Annars kan du kolla på Prisjakt.

Det har inte annonserats ut något mer och jag är tveksam till om det kommer mer framöver, eftersom de inte gått ut med något alls.

Permalänk

@anon99339: Det är den varianten jag också kollar på. Det är den ända b350 med två m.2 anslutningar (en pci och en sata). I värsta fall verkar den finnas att köpa i tyskland om man kollar på prisjakt.

Permalänk
Inaktiv

@Webhallen Hej, har ni möjlighet att ta in ASRock AB350M Pro4 om intresse finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det mest påkostade moderkortet i Micro-ATX just nu är ASRock AB350M Pro4, som har fullständig kylning över VRM, bland annat:

Jag har inte satt mig in i skillnaderna mellan B350 och X370 så det kan säkert vara så att B350 är ett fullgott alternativ. Jag kommer inte att lägga massa tid och energi på överklockning utan vill ha en lösning som fungerar så bra som möjligt av sig själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Jag har inte satt mig in i skillnaderna mellan B350 och X370 så det kan säkert vara så att B350 är ett fullgott alternativ. Jag kommer inte att lägga massa tid och energi på överklockning utan vill ha en lösning som fungerar så bra som möjligt av sig själv.

Huvudsakligen handlar det om stöd för flera grafikkort och fler PCI Express-banor vilket är användbart för just fler grafikkort. Även fler USB-portar och så. Däremot får VRM jobba mer med kraftfullare processorer och därför är ordentlig kylning trevligt att ha.

För AM3+ blev det problem att köra de åttakärniga modellerna med 970-chipsetet eftersom moderkorten ofta hade underdimensionerad kylning.

Permalänk
Medlem

Biostar är det enda X370 matx just nu i alla fall, men jag tror inte det finns ÅF på de.
De annonserade också itx nyligen.

Lika för alla matx, oavsett B350 eller x370 så har alla Realtek på Lan och det billigaste ljudchippet.
Är ganska säker på att vi får se ett X370m Ocformula från Asrock ganska snart. I alla fall hoppas jag på det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Lika för alla matx, oavsett B350 eller x370 så har alla Realtek på Lan och det billigaste ljudchippet.
Är ganska säker på att vi får se ett X370m Ocformula från Asrock ganska snart. I alla fall hoppas jag på det.

Vilket är meh och varför jag inte köpt nån Ryzen. Ett mATX med X370 och samma features som top of the line korten är enda vägen (typ Intel lan, fetaste ALC med förstärkare etc). Jag behöver inte alla femtio SATA portar, tio PCIe expansions eller plats för en miljon gigabyte minne. Jag vill bara ha ett mATX för en gamer med ett kompakt chassi med ett grafikkort och det finns ingen väg att gå.

Det är antingen att tvingas till att köpa Intel eller orka skaffa ny burk, suck...