Permalänk
Inaktiv

Lite snabb porttabel minidator

Tjena.

Jag har behov av en snabb liten rackare som jag ska bära med mig lite varstans, den ska inte på något antyda om att den har mycket kraft i sig. Jag vill dessutom att den ska vara ovanligt tyst, helt passiv behövs inte. Bärhandtag på chassiet är ett stort plus!

Min tanke med datorn är att ha den stående på kontor bland mina laptops, men även att jag tar med skrutten ut till kunder där jag demonstrerar något. Då något ofta är dålig optimerad i alfastadiet, så behövs det lite mer kraft.

Min tanke i hårdvara är i7-7700K, 16GB ram och en ssd som ej behöver vara en m.2, moderkortet bör dock ha en m.2 port och stöd för nmve.
Grafikkort är den stora frågan, visst är det grafik som körs klarar det inbyggda i i7-7700K av detta? Enklast är väl att först testa med det interna och om det ej räcker så köper jag ett externt. Det som kommer köras är lite enklare 3D cad.

Några tips, en tanke jag har är att om i7-7700K blir för varm så den börjar låta så kan man i windows dra ner på hur mycket max den får gå i. Sedan när man väl behöver ha kraften så släpper man på handbromsen.

Min ide på dator är denna:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10247377/

Jag har aldrig monterat en mindre dator än fulltower så jag har dålig koll på vad man behöver tänka på, i7-7700K ovanför skulle nog må bra att en fläkt, men vilken typ är bäst i ett litet chassie om man är ute efter tysthet?

//Johan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Inaktiv

Helt klart hade den dugit. Kostnaden för den är dock väldigt mycket. (40 000kr) Sedan är en processorn inte lika snabb som en i7-7700K, men visst den hade säkert också dugit, men för det priset så skulle jag vilja ha mer kraft.
Datorn skriker dock prestanda och det ser jag som negativt, bättre är att det ser ut som något som man hittade i närmsta container.

Så jag funderar på en lite portabel dator som ej räknas som bärbar med skärm, tangentbord etc. -Även om detta hade varit ett stort plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Helt klart hade den dugit. Kostnaden för den är dock väldigt mycket. (40 000kr) Sedan är en processorn inte lika snabb som en i7-7700K, men visst den hade säkert också dugit, men för det priset så skulle jag vilja ha mer kraft.
Datorn skriker dock prestanda och det ser jag som negativt, bättre är att det ser ut som något som man hittade i närmsta container.

Så jag funderar på en lite portabel dator som ej räknas som bärbar med skärm, tangentbord etc. -Även om detta hade varit ett stort plus.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10247636/

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

Ska du släpa runt på nåt slags hemmabyggt portabelt system med en 7700K kan du ju inte mörka att det är för att du behöver prestandan. Det varenda kotte kommer tänka/fråga är ju varför du inte bara demar på en vanlig laptop.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/912970/datorutrustning/pc-kom...

Och 16-32GB RAM... samt valfri m.2 disk.

En snygg laptop kommer dock se mer professionellt ut...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/komponenter/chassibarebone/barebo...

Ingen i7-7700k, men har den har iaf 4 cores / 8 threads.

Ska även följa med lock utan döskalle.

Permalänk
Inaktiv

@riger: Tackar, ja det är kanske bättre att gå upp i lite bättre moderkort. Mina största problem är kylning då jag har absolut nada erfarenheter av det när det gäller små datorer och vad man behöver tänka på.

Skrivet av Olegh:

Ska du släpa runt på nåt slags hemmabyggt portabelt system med en 7700K kan du ju inte mörka att det är för att du behöver prestandan. Det varenda kotte kommer tänka/fråga är ju varför du inte bara demar på en vanlig laptop.

Systemen är knappast tänkta att köra på någon laptop från första början, man behöver dock inte skylta med att datorn är bland det mest processkraftigaste som går att köpa.

@DaBone: @hultron: Tackar för råden de såg riktigt häftiga ut.
Mitt problem är att 30 000kr laptops av arbetsdatormodell har jag tillgång till nästan obegränsat och det går segt på dem. (arbetsmodell = svindyr och prestandan är ej jämförbar med gamimglaptopar)

Men om jag köper en sådan som ni länkade till kan jag köra systemet direkt på datorn, nu kör jag virtuellt och jag misstänker att det förstör grafikprestandan. Att köra linux på en laptop sedan windows server 2016 virtuellt och sedan programmet fick tummen ner i prestanda.

Jag tackar för de goda råden. Nu har jag verkligen något att tänka på. Det jag är rädd för med att köpa en 7700K är att datorn kan bli varm och det innebär högljud, som i sin tur innebär att jag ej får ha igång den som jag tänkt. Liksom alla andra sitter med laptops och ljudnivån bör ligga där.
Jag ska nu kolla in recensioner på dessa datorer.