Hjälp med Over Provisioning på 850 EVO [1TB]

Permalänk

Hjälp med Over Provisioning på 850 EVO [1TB]

850 EVO 1TB visar endast 931 GB i Diskhantering. Detta pga 1000/1024/1024/1024=931. Fine!

Men har läst mig till att Samsung rekommenderar minimum 6,7%:
"a minimum of 6.7% OP is recommended and over 20% and even 50% is being used."
Over-provisioning - Samsung

Ok! Vi säger 10%. Alltså 93,1 GB (0,10*931) Men där går jag lite vilse..

Om jag krymper volymen (skapar en ny partiton och lämnar denna oallokerad som OP) hur stor ska den då vara?

Har läst mig till att man inte ska fylla en ssd mer än 75% utav kapaciteten, alltså alltid lämna 25% ledigt för att den ska fungera optimalt.

Alltså 1/4 = 25%. Det blir på denna disk 232,75 GB iom att 232,75*4=931. Ganska mycket att lämna oallokerat. Men har jag räknat rätt eller är jag helt ute och snurrar? Är medveten om att jag måste omvandla GB till MB i Diskhantering när jag krymper och skapar ny volym.

Om man å andra sidan räknar med det utrymme som redan "är borta", dvs 69 GB. Är detta då redan inräknat som OP på disken? Eller? Det går iaf inte att göra någonting åt och det är som det är. Fine! Det blir ju ca 14% (1000-931). I så fall om man krymper volymen och skapar en ny partition på ca 10-11% (93.1) och lämnar denna oallokerad - borde det ju tillsamman bli ca ~25%. Då tänker jag 14%+11%=25%.

Dessutom behöver man verkligen göra allt detta? Eller går det lika bara att bara hålla koll på diskvolymen och helt enkelt alltid lämna 25% ledigt utrymme?

Rörigt, många frågetecken, jag är medveten om detta men hjälp uppskattas.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

93GB duger som OP i en oinitierad/oformaterad (=RAW) partition i slutet på disken.
Sen lämnar du minst 25% ledigt i de formatterade partitionerna.
Klart!

Permalänk

@jookeer:

Skrivet av jookeer:

93GB duger som OP i en oinitierad/oformaterad (=RAW) partition i slutet på disken.
Sen lämnar du minst 25% ledigt i de formatterade partitionerna.
Klart!

Ok! Tack för svar. Uppskattas.

Har OP nu som en oinitierad/oformaterad partition i slutet på disken:
Datorhantering/Diskhantering: 90,92 GB Inte allokerat.
(Egenskaper/Volymer: Inte allokerat utrymme: 93103 MB)

Lämnar 25% ledigt utrymme på den formaterade partitionen.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: Med deras senaste mjukvara så finns inte detta som alternativ.
Så håll koll på hur mycket utrymme du har kvar så ordnar det sig själv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

@SCORPIUS:

Skrivet av SCORPIUS:

@septembro: Med deras senaste mjukvara så finns inte detta som alternativ.
Så håll koll på hur mycket utrymme du har kvar så ordnar det sig själv.

Tackar för tips.

Medveten om detta. Har senaste mjukvaran (5.0.0).
Ja. Håller koll på det.

Ordnat detta nu manuellt via diskhanteringen. Det lustiga är att i Samsung Magician så stödjs inte längre alternativet Rapid Mode. Gör inte så mycket för jag använder det inte ändå. Men det hela har väl med att göra att jag skapat en oformaterad partition för OP på egen hand.

Edit . *** Rapid Mode fungerar visst och står som alternativ att göra nu. Var bara tvungen att starta om datorn

Edit. Rapid Mode fungerar visst och står som alternativ att göra nu. Var bara tvungen att starta om datorn :)
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: Varför det inte stödjer rapid mode efter att du gjort en oformaterad partition kan jag inte svara på.
Det borde inte med varann att göra. Alls.

Jag tycker faktiskt att det är dåligt av Samsung att en inte blir informerad i detalj ang detta när 5.0.0 installeras.

Btw.. Varför använder du inte rapid mode?

Edit: Såg din edit nu

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

@SCORPIUS:

Skrivet av SCORPIUS:

@septembro: Varför det inte stödjer rapid mode efter att du gjort en oformaterad partition kan jag inte svara på.
Det borde inte med varann att göra. Alls.

Jag tycker faktiskt att det är dåligt av Samsung att en inte blir informerad i detalj ang detta när 5.0.0 installeras.

Btw.. Varför använder du inte rapid mode?

Edit: Såg din edit nu

Bra att det finns en edit/redigerings funktion här på SweC

Ja. Varför jag inte använder Rapid Mode vet jag faktiskt inte riktigt. Kanske för att jag upplever disken tillräckligt snabb som den är. Läste runt lite om att det hela kan skapa problem. Men det är ju inte helt säkert att det gör det.

Använder det inte en hel det RAM med det aktiverat?

Kanske för att jag upplever disken tillräckligt snabb som den är.
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Men har läst mig till att Samsung rekommenderar minimum 6,7%:
"a minimum of 6.7% OP is recommended and over 20% and even 50% is being used."
Over-provisioning - Samsung

Det kan vara bra att notera vad som står redan på första sidan: "For Data Centers", så de råden kanske inte är helt relevanta för en normal användare Som det också står så har vissa SSDer inbyggd OP, och just 850 EVO 1TB har 9.1% OP inbyggt. 850 EVO 1TB har alltså i själva verket 1024GiB minne (=1100GB), men endast 931GiB (=1000GB) är tillgängligt för dig. Man får alltså 93GiB extra med på köpet, men det är minne som är helt dedikerat för SSDns eget bruk, och inget du kan se eller komma åt.

Om du kommer använda SSDn väldigt hårt (t.ex. som databas-server eller liknande) så kan det vara bra med lite extra OP över de 9.1% som SSDn redan har. Men ska du bara använda SSDn normalt, d.v.s lite spel, lite surf, etc, så finns ingen större anledning att bry sig om OP.

Skrivet av septembro:

Om man å andra sidan räknar med det utrymme som redan "är borta", dvs 69 GB. Är detta då redan inräknat som OP på disken?

Detta har bara att göra med att hårddisktillverkarna och Windows använder olika enheter. Samsung specificerar SSDn som 1000GB, vilket Windows räknar om till 931GiB (men visar det felaktigt som 931GB). Inget minne har försvunnit, man räknar bara annorlunda.

Permalänk
Medlem

@septembro: Så här ser det ut när jag inte gör något annat än surfar. 7 flikar. Vivaldi 64Bit Browser. Tar mycket mindre minne än tex Chrome.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

@perost:

Skrivet av perost:

Det kan vara bra att notera vad som står redan på första sidan: "For Data Centers", så de råden kanske inte är helt relevanta för en normal användare Som det också står så har vissa SSDer inbyggd OP, och just 850 EVO 1TB har 9.1% OP inbyggt. 850 EVO 1TB har alltså i själva verket 1024GiB minne (=1100GB), men endast 931GiB (=1000GB) är tillgängligt för dig. Man får alltså 93GiB extra med på köpet, men det är minne som är helt dedikerat för SSDns eget bruk, och inget du kan se eller komma åt.

Om du kommer använda SSDn väldigt hårt (t.ex. som databas-server eller liknande) så kan det vara bra med lite extra OP över de 9.1% som SSDn redan har. Men ska du bara använda SSDn normalt, d.v.s lite spel, lite surf, etc, så finns ingen större anledning att bry sig om OP.

Detta har bara att göra med att hårddisktillverkarna och Windows använder olika enheter. Samsung specificerar SSDn som 1000GB, vilket Windows räknar om till 931GiB (men visar det felaktigt som 931GB). Inget minne har försvunnit, man räknar bara annorlunda.

Aha! Tack för mycket bra och tydlig förklaring. Det förenklade en hel del

Kanske inte så lönt att ha OP då? Med tanke på att 9,1% redan existerar. Disken är ju snabb som den är och det tar upp extra kapacitet/lagringsvolym. Och som jag förstått det påverkar det ändå inte läshastigheter utan främst skrivhastighet med OP. Testar ut det.

@SCORPIUS:

Skrivet av SCORPIUS:

@septembro: Så här ser det ut när jag inte gör något annat än surfar. 7 flikar. Vivaldi 64Bit Browser. Tar mycket mindre minne än tex Chrome.

http://i.imgur.com/3jZmwrY.jpg

Ok. Testade att aktivera det nu. Märkte att minnesanvändningen ökade. Ska testa ut det.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: Spännande. Skriv om du märker något eller.. ja inte

Jag har alltid haft det på sen jag installerade min SSD.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@septembro: Så här ser det ut när jag inte gör något annat än surfar. 7 flikar. Vivaldi 64Bit Browser. Tar mycket mindre minne än tex Chrome.

http://i.imgur.com/3jZmwrY.jpg

Finns dock ingen större mening att använda Samsung Rapid.
Windows cachar redan så mycket det kan i RAM oavsett Rapid eller ej. Så det finns egentligen inget att tjäna på det. Ännu mindre om man sitter på SSD.

https://techreport.com/review/25282/a-closer-look-at-rapid-dr...

Edit: angående OP och fritt utrymme får man nog göra lite som man vill.
Jag har 5% OP på min disk men skiter helt i hur mycket ledigt utrymme jag har eller ej. Aldrig fått ett bra svar på exakt och precis varför man ska ha ledigt utrymme, speciellt inte så högt som 25%! helt absurt att jag ska slänga iväg så mycket utrymme för något jag inte märker någon skillnad av.

Mina 4 SSD'er har varit knökfulla i flera år utan några problem. Det jag vet är att det kan slita vissa celler i förtid. Men det är ju precis det OP är till för. Utöver det lämnar jag bara utrymme nog kvar för saker som temp, cache och annat som ska behövas få plats på C disken när den används. Om min disk bara lever 5-6år istället för 25år gör mig allafall inget. Då för mig är det länge nog.

Drog även en koll nu och kunde inte direkt hitta något specifikt svar om något. Närmast jag kom var en rekommendation på cirka 10% ledigt utrymme för trim/garbage collection och thats it.

Skulle det vara så som jag har sätt här och där att disken skulle prestera dålig pga. lite utrymme så lär jag märka det. Och i så fall göra något åt det. Men eftersom jag inte har märkt några problem med mina 4 diskar på så många år nu så vet jag inte riktigt hur mycket man behöver tänka på det.

Hur som lär disken inte explodera bara för att du har 5% ledigt utrymme kvar lite nu och då. Och frågan är snarare hur lång tid tar det att slita ut cellerna om du bara har 5% ledigt utrymme och runt 10% OP? 4år? 5år? 8år?
Vem vet.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

@SCORPIUS:

Skrivet av SCORPIUS:

@septembro: Spännande. Skriv om du märker något eller.. ja inte

Jag har alltid haft det på sen jag installerade min SSD.

Märker att RAM ökar. Så här ser det ut med Firefox, 7 flikar öppna:

Men upplever (eller inbillar mig) att det kanske går lite snabbare..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Finns dock ingen större mening att använda Samsung Rapid.
Windows cachar redan så mycket det kan i RAM oavsett Rapid eller ej. Så det finns egentligen inget att tjäna på det. Ännu mindre om man sitter på SSD.

Och ändå så blir systemet märkbart rappare med Rapid påslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och ändå så blir systemet märkbart rappare med Rapid påslaget.

Kanske, dock inte sätt det i varken mitt system eller något test jag har läst.
Dokumentera gärna hur mycket snabbare det är.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Jämförelse Rapid Mode aktiverat samt avaktiverat (OP 10%)

SSD med Rapid Mode aktiverat :

RAM med Rapid Mode aktiverat:

SSD med Rapid Mode avaktiverat:

RAM med Rapid Mode avaktiverat:

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU