Kan det vara dåligt för processorn om jag använder asus egna performance mode i bios?

Permalänk

Kan det vara dåligt för processorn om jag använder asus egna performance mode i bios?

Hej!
Det är så att jag har funderat på att använda asus performance mode i bios. Är det värt? Vad förbättrar det? Kan det skada processorn eller någon annan del i datorn?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Beror på cpu och moderkort.

Testade själv igår på en 6700k och Asus Z170-A bräda o vrida på Asus egna "performance" samt XMP profil.

Noterade tydligt att den peakade volten över 1.4 ibland som mest, vilket är jävligt mycket då den vrider om allting till auto.

Bäst är ju o sätta upp allting manuellt. Har dock ej intresse eller ork att lära mig överklockning

Tror inte, om man gör tester, att man känner något häpnadsväckande i form av prestanda med att ändra till 'Performance mode"

Permalänk
Medlem

Sämsta sättet att överklocka imo. Tempsen brukar stiga i taket (mina gjorde i alla fall)

Permalänk
Entusiast

Inte nödvändigtvis, men automatiska överklockningsprofiler lägger alltid på för mycket spänning jämfört med vad som behövs om man överklockar manuellt.

Så antingen kan man nå högre klockfrekvenser med samma spänning som en automatisk överklockning använder eller så kan man nå samma frekvenser med mindre spänning.
Automatiskt överklockning har dock blivit bättre och bättre och det är väl okej om man verkligen inte vill/har tid att överklocka.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jag har en i7 6800k och asus x99 strix med vattenkylning (corsair h115i).
Är det värt att använda asus performance mode eller borde jag skippa det?

Och vart borde volten ligga på för att det ska vara säkert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikfaxer:

Jag har en i7 6800k och asus x99 strix med vattenkylning (corsair h115i).
Är det värt att använda asus performance mode eller borde jag skippa det?

Och vart borde volten ligga på för att det ska vara säkert?

Åter igen, kan du överklocka manuellt är det bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

@Cenorida: Kan inte , borde jag ta tiden att lära mig eller är det svårt? Är nybörjare på att överklocka.

Permalänk

Skulle någon erfaren överklockar berätta hur man gör för att överklocka på ett säkert och enkelt sätt?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Sök på LinusTechTips Overclocking Guide på youtube