Permalänk
Medlem

Guide för köp av en riktig kontorsstol

Datorstol / Kontorsstol / 24-timmarsstol

Introduktion:
Söker du en ny bra datorstol? Det gjorde jag med och upptäckte ganska snabbt att utbudet för tillfället är ganska brett men tyvärr hamnar många stolar under kategorin "gamingstol" för 1000-3000:~ och då är det vanligt att det är en stereotypisk läderstol utformad som en racingstol med dålig kvalité och mediokra funktioner. Det finns en uppsjö stolar för en lite dyrare slant i det segmentet men tyvärr håller dom inte måtten i det långa loppet när man kombinerar alla aspekter som faktiskt är viktiga i en bra datorstol - komfort, funktion, hållbarhet, tillval/tillbehör och design.

Jag har gjort en ordentligt lång research kring olika stolar och priser och tänkte därför skapa en utförlig guide på vad man ska leta efter och vad som man ska undvika. Observera att den här guiden är för användare som söker en stol som kan leverera mer än en OK upplevelse. Jag söker det lilla speciella som utgör en riktigt bra stol och försöker hitta vad som gör en bra gamingstol till vad den är. Chansen är att man kommer få lägga en summa pengar som svider i plånboken men då får man också en stol som förhoppningsvis kommer hålla i många många år och som kommer göra din upplevelse vid datorn till en mycket trevligare sådan!

OBS:
* Observera att denna guide riktar sig emot stolar i en högre prisklass.
* Jag är ingen expert inom området. Jag är enbart en entusiast som vill ha bra produkter.
* Denna guide riktar sig främst emot individer som spenderar långa sessioner framför skärmen.
* Denna guide täcker INTE alla modeller och märken som finns tillgängliga.

Typ av stolar jag tänker att fokusera denna guiden runt:
* High-end "gamingstolar"
* Kontorsstolar
* Övervakningsstolar / 24-timmars stolar

Vad är viktigt att tänka på?
Det första jag letade efter är en stol som ser bekväm ut med många inställningsmöjligheter. Det viktiga är att du sitter bekvämt. Låt oss inte försöka lura någon med att stolen kommer "lära dig sitta rätt" för det kommer inte hända, däremot kommer du kunna ställa en en bra stol efter din kropp och du kommer kunna sitta mycket mer bekvämt i en stol med många inställningsmöjligheter. Något du ska leta efter är en stol som har aktivt justerbart stöd för din svank. Många "gamingstolar" saknar detta eller skickar bara med en kudde du placerar bakom svanken, något jag själv testat och det är komplett värdelöst och skall undvikas då denna kudde måste justeras varje gång du sätter dig.

En annan viktig aspekt på en bra stol är sitsen. Har haft stolar innan där man efter några år sjunker ned och träffar materialet under vadderingen efter ett tag, eller sitsar som helt enkelt går sönder för att kvalitén inte räcker till. Det är ändå en av dom delar på din stol som kommer slitas fortast. Smaken är som baken men här letar i alla fall jag efter en relativt mjuk sits gärna i tyg så man inte glider på den. Många stolar har sitsar som också går att ställa in efter behag. En aspekt som kan kännas premium men som gör rättvisa i längden.

Många tänker nog inte på benen när man köper en stol. Det finns många olika alternativ till "foten" på en stol där det finns en fot för alla. Det har blivit vanligare i spelinriktade stolar att inkludera en ring att sätta fötterna på. Men något jag tycker är viktigt är en fot där fötterna inte glider av. Många stolsfötter verkar ha en sluttning där du inte kan vila fötterna vid behov. I mitt tycker är detta ett big no-no, sök istället en stol som har en fot med fotstöd.

Armstöden på en datorstol verkar generellt sätt komma itvå varianter (Sen bild nedan). Antingen sitter stöden fast under stolen, eller i ryggen av stolen. Har ingen åsikt om vad som är rätt eller fel här men kan tänka mig att en stol med armstödet monterat under stolen inte kan ta lika hög stress på exempelvis hög belastning av en individ över 120kg som en stol som har stödet monterat mer stabilt i ryggen. För mig som använder HOTAS är det viktigt med ett stöd som är någorlunda justerbart men i regel är det viktiga att dina armbågar kan vila på stödet för att undvika nack/ledskador vid långa sessioner.

Övriga funktioner i stolen som exempelvis möjligheten att höja/sänka, tippa tillbaka stolen, eller gunga stolen med låsmöjlighet är ett personligt individuellt val men jag tycker att man ska skaffa en stol som går att justera i alla led till den gräns att den kan stödja hela din kropp utan problem och ändå vara stabil. Här är nog en dyrare kontorsstol eller övervakningsstol bättre då dom ofta kommer med en hel del inställningsmöjligheter och det är även i det segmentet av stolar jag rekommenderar dig att leta i om du vill ha en stol som har ett brett urval av funktioner.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nedan är ett urval märken jag fokuserat mer på då dom hamnar i en kategori där de flesta aspekter jag nämnt ovan finns att tillgå. Har skrivit en kort sammanfattning runt varje märke men tanken är att du själv ska välja en stol som passar dig så försöker vara någorlunda passiv kring mitt omdöme kring en del märken.

Kinnarps:
Verkar vara bra stolar med många olika kombinationer så dom passar just dig. Men tycker att deras hemsida är förfärlig där det inte ens finns ordentliga produktbilder på stolen jag är intresserad av, det finns även inget verktyg för att se eller konfigurera sin egna stol. Stolarna är erkända som bra kontorsstolar och dom har många olika alternativ för att bygga en stol som passar just dig! Tydligen finns det en hel del Kinnarps stolar på Blocket och andra annonssidor om man vill komma undan med några tusenlappar. Dessa stolar fungerar utmärkt till gaming också i rätt utförande dock kan priset bli ganska saftigt med dom tillbehör som krävs i dom lite saftigare serierna.

Malmstolen:
Också en väldigt fin stol med många olika möjligheter av tillval och tillbehör. En del av dessa stolar kommer utan exempelvis nackstöd - något jag känner är en nödvändighet i alla fall för mig, så glöm inte bort det som tillbehör i fall du skaffar en ny Malmstolen. Dessa finns också i kvantitet på den begagnade marknaden om du ville komma undan billigare. Malmstolens lite saftigare serier som exempelvis 7000-serien erbjuder "Synkrongunga" som tydligen ska vara väldigt skonsamt emot svanken när man lutar stolen.

Be-Ge:
Dom här stolarna blir väldigt dyra väldigt fort. Dom ser bekväma ut och verkar vara ställbara i många led men dom är inte supersnygga enligt mig och ska man ha en som har hög rygg och nackstöd och hela skiten springer det iväg upp emot 2xxxx:- inkl moms ganska snabbt. Be-Ge stolarna är byggda från säten i fordon och garanterar en komfort som är i hög klass med mycket olika inställningsmöjligheter. Kanske inget jag skulle rekommendera i första hand till en gamer som söker en stol i tio-tusenkronors klassen men absolut till någon som inte bryr sig om kostnaden eller estetiken.

RH:
Dessa stolar är byggda för kontorsmiljöer och lämpar sig utmärkt som stol till någon som sitter längre perioder framför datorn. Dock är hälften av deras stolar utan nackstöd, något som jag tidigare nämnt är viktigt för i alla fall mig. Deras Logic 400 stol är både snygg och funktionsspäckad med nackstöd och lämpar sig säkert till många där ute. Observera bara att stolen verkar vara hårdare än exempelvis en KAB eller Be-Ge stol. Det jag inte gillar med denna stolen är foten som har sluttande armar vilken gör att du inte kan vila fötterna utan att anstränga dig för att hålla dom på plats.

Höganäs:
Höganässtolarna är snygga och funktionella men saknar komforten hos en rejält mjuk stol. Alla har sin smak men för långa sessioner är nog detta inte en stol jag lagt mina pengar på trots att det är detta den marknadsförs som.

KAB:
KAB tillverkar en armada stolar i olika utföranden för olika jobb precis som deras konkurrenter men fokuserar mer på komfort och hållbarhet samtidigt som dom behåller estetiken jämt över hela deras line-up. Deras mer exklusiva stol "Executive" spänner upp mina ögon rejält men det gör även prislappen. Letade runt i sortimentet och hittade en stol vid namn "Controller" som lyckas träffa rätt på komfort, funktionalitet, estetik och pris vilket är rätt så ovanligt. Kan spoila här och nu att Controller stolen kostar cirkus 12-13000:- i grundutförande där det finns ett gäng tillbehör du kan välja till om så önskas. Alla deras stolar använder ett armstöd som går att fälla upp och vinkeljusteras. Det går efter lite research att få stolarna med både fot-ring och armstöd som monteras under stolen också!

Recaro:
Recaro stolar är det mest exklusiva inom gamingstolar och kan kosta allt i från 20.000 till 400.000 kronor men då får man även vad man betalar för. En kvalités stol på en mycket funktionell grund. Dom dyrare stolarna har enbart med sätet i sig och göra och då handlar det ofta väldigt ofta om racing säten som sitter i sportbilar. Är du kräsen och har för mycket pengar så är det här ett väldigt hett alternativ trots att jag enbart hittade dessa stolar på en Amerikansk sida. https://www.racechairs.com/

SecretLab:
Ett väldigt intressant sortiment stolar från Singapore där två killar bestämt sig för att göra den "perfekta gamingstolen". Först blev jag väldigt intresserad av stolen "Titan" då den verkar lite mer exklusiv med tillbehör som bland annat ett väldigt fiffigt svankstöd som är gömt i ryggen. En enkel justering av ett hjul på sidan av stolen påverkar stödet som enligt uppgift skall fungera väldigt bra. Även sitsen ska vara väldigt mjuk och behaglig i Titan stolen. Stolen har fått väldigt bra betyg i det stora hela men valde inte detta märke då den saknar en del saker som exempelvis fot med fotstöd och ett bra nackstöd. Man får däremot med en väldigt fin kudde. Det känns som att dessa killar är på väg åt rätt håll men inte är framme riktigt än... https://secretlab.co/

Slutsats:
Så vilken stol valde jag i slutändan? Jag valde faktiskt en KAB Controller i tyg/skinn. Den stolen har allt jag söker men det behöver inte betyda att det är rätt stol för dig. Anledningen till att jag valde den är en soppa av olika saker som till slut ledde till att det inte fanns några andra alternativ i denna prisklass. Inte nog med att stolen ser modern och t.om lite sportig ut men den har även hög funktionalitet med många led som går att ställas in i detalj. Den är mjuk och kommer hålla i många år då den är certifierad som en 24-timmars stol / övervakningsstol för hög användning och långa sessioner. Något som är väldigt vanligt i dag hos gamers.

Stolen går att få i valfri färg och med ett gäng tillbehör och extraval som exempelvis "Comfort-nackstöd" som bland annat "Director" modellen använder sig av. Dock tillkom några veckors leveranstid vid specialbeställningar. Jag valde standard svart med tyg/svart alternativet. Perfekt då du sitter på en yta du inte glider av, men stressdelarna av stolen fortfarande är i ett mer stryktåligt material.

Jag köpte min KAB stol av Holmek.se som är agent för stolarna. Talades vid med Joakim Holmek där som var ytterst trevlig och svarade glatt på alla mina frågor om deras utbud av stolar. Efter en lång diskussion valde jag att beställa en KAB Controller. Joakim hänvisade mig som är 194cm lång att ta en högre piston. Denna kostade ca 250:- ex moms. Joakim fixade även så att jag fick ett gäng extra större hjul på köpet och var väldigt hjälpsam genom hela affären! Kan starkt rekommenderas.

Kan varmt rekommendera hemsidan https://www.ergoff.se/ där man kan filtrera och söka efter många olika stolar i många olika kategorier där fokus är övervakningsstolar och kontorsstolar. Dom säljer dom kändaste märkena och modellerna och verkar ha relativt schyssta priser. Jag hoppas denna guide kunna hjälpa dig lite till att hitta rätt stol för just dig.

Jag skrev denna guide för att det inte fanns någon liknande någonstans och det behövdes. Det är inte meningen att jag ska välja en stol till dig utan mer visa dig vägen till rätt stol. Det finns många att välja på där individuella krav i slutändan avgör vad som är rätt för just dig och dina behov. Jag valde en stol som passar långa sessioner, lång hållbarhet och har hög funktionalitet med en härlig garanti och en kontakt man kan höra av sig till om det uppstår problem med stolen. Förutom det är den specialanpassad till mig som är väldigt lång och har smidiga armstöd som kan fällas bort vid behov när jag tar en paus från mina HOTAS. Lägg också märket till att denna guide absolut INTE tar med alla modeller och märken som finns, utan enbart high-lightar några stolar jag tycker kan vara värt att lägga ett extra öga åt. Kommentera gärna och lägg in dina egna rekommendationer!

Tack för mig. //

//Mod: Tråd klistrad 17/7/2021

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra skrivet

Har suttit i KAB stolar i diverse kontrollrum på kraftanläggningar, och hade ja velat lägga så mycket pengar på en stol så är det inte ett svårt beslut. Sjukt sköna, inga andra stolar har varit i närheten av så bra

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Tror jag föredrar min lösning alla dar i veckan med en reclinerfåtölj och en anpassad skiva över som bord. kanske inte snyggast dock skönast. Tillbringar nog i snitt ca:15 timmar om dagen i den, ibland blir det även att man sover i den.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Tror jag föredrar min lösning alla dar i veckan med en reclinerfåtölj och en anpassad skiva över som bord. kanske inte snyggast dock skönast. Tillbringar nog i snitt ca:15 timmar om dagen i den, ibland blir det även att man sover i den.

Uhh kollat om din baksida lever?

Tycker att det är fint med armpinnar som är monterade på ryggen -- Dom är lätt och fälla upp om man bara vill rulla runt och i säng.
Rekommenderar också KAB, är bara nöjd efter 1år med min.

Permalänk
Medlem

Jag har en RH Logic 400 som jag haft i över 10 år som fortfarande funkar alldeles utmärkt. Skulle dock behöva klä om den då det börjar nötas håll i skinnet efter sommaren 2 år sen då man satt och svettades i den med bar överkropp. Så om inget annat så tänk på det, sitt inte med bar överkropp i skinnstol om det är varmt som fan.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Uhh kollat om din baksida lever?

Tycker att det är fint med armpinnar som är monterade på ryggen -- Dom är lätt och fälla upp om man bara vill rulla runt och i säng.
Rekommenderar också KAB, är bara nöjd efter 1år med min.

tja med 9 skadade kotor i ryggen så är det enda stolen jag kan sitta i,
så ja, den är grymt bra för baksidan den gamla iden att man ska sitta rakt är rätt förlegad, ska du sitta länge ska du halvligga (bra vinklar med stöd naturligtvis)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

tja med 9 skadade kotor i ryggen så är det enda stolen jag kan sitta i,
så ja, den är grymt bra för baksidan den gamla iden att man ska sitta rakt är rätt förlegad, ska du sitta länge ska du halvligga (bra vinklar med stöd naturligtvis)

Jag satt relativt rakt när jag körde maskin, vilket aldrig gav några problem med ryggen. Huvudsaken är väl att man kan sitta avslappnat utan att behöva spänna sig.

Får väl hoppas att det går och repa din rygg, om inte nu så i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag satt relativt rakt när jag körde maskin, vilket aldrig gav några problem med ryggen. Huvudsaken är väl att man kan sitta avslappnat utan att behöva spänna sig.

Får väl hoppas att det går och repa din rygg, om inte nu så i framtiden.

Det skulle vara trevligt om det kommer en sådan lösning i framtiden. (Skadad sedan 2004)
Anledningen till att du inte ska sitta rakt är att trycket i ryggen ökar med (kommer inte ihåg
Exact) typ 200% vilket varken ben eller brosk klarar i längden. har du dock inte möjlighet att halvliga är det dock mycket bättre att sita rak än hukad.
Dock är det inte datorn som är värst i dag. Telefoner och surfplatta i sängen är nog den största orsakerna till nack och ryggproblem (med huvudvärk som resultat) eller att man har en telefon i bakfickan som snedbelastat. Som alla gubbar får rygg problem av plånboken i bakfickan.
/mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Köpte mig en beg Höganäs igår. Maffig stol i jämförelse med min gamla Jysk-stol. Dock har jag problem att ställa in stolen, då jag får ont lite här och var. Hade aldrig några problem med den tidigare stolen, så jag utgår ifrån att jag gör något väldigt fel.

Någon som har tips på en guide för hur man ska ställa in stolen på ett bra sätt?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Föredetting
Skrivet av ggalaxyy:

Recaro:
Recaro stolar är det mest exklusiva inom gamingstolar och kan kosta allt i från 20.000 till 400.000 kronor men då får man även vad man betalar för. En kvalités stol på en mycket funktionell grund. Dom dyrare stolarna har enbart med sätet i sig och göra och då handlar det ofta väldigt ofta om racing säten som sitter i sportbilar. Är du kräsen och har för mycket pengar så är det här ett väldigt hett alternativ trots att jag enbart hittade dessa stolar på en Amerikansk sida. https://www.racechairs.com/

Recarostolarna är ju bara helt vanliga bilstolar som säljs för $500-1000 USD som någon har smällt hjul på, inga officiella Recaroprodukter: https://www.recaro-automotive.com/jn/product-areas/aftermarke...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

No no no!
"Recaro" stolarna är absolut inga racing stolar!
Det är nåt som har unegfär samma form/utseende som en racing stol men högst troligen med billigaste skit material innuti som skulle få en race besiktningsman att skrika rakt ut av terror.

Visst det finns sen icke racing stolar för bil som ser ut som racing stolar men även dom har troligen en enormt mycket högre kvalitet än dator racing stolarna.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Tack så mycket för att du delar med sig av information och kunskap du samlat om stolar. Detta var precis den genomgång jag behövde.

Letar själv efter något skönt att sitta i men jag vill inte ha någon av de plastiga stolarna som ser ut som en racingstol. Ser i min mening fåniga ut och när jag känt på dem i en butik så känns de inte alls välbyggda.

Kan absolut tänka mig betala en hel del för en riktigt ordentlig stol med tanke på hur mycket man tid man spenderar framför datorn både i jobbet och privat.

Ett tips till alla som sitter mycket i stolen och faktiskt har problem med smärtor. Pröva att motionera eller träna, det gör under för kroppen och knoppen

Visa signatur

-

Permalänk
Inaktiv

Sitter i en Be-Ge på jobbet. Riktigt skön, skulle velat ha en hemma också

Permalänk
Medlem

Det jag gjorde var att ta ett bilsäte som är elinställt samt rövavärme från skroten och sedan svetsa ihop en fyrkantsprofilställning i garaget. För att ge ström till stolen så tog jag ett gammalt nätagg och kopplade en 16kvadrats cu kabel till 12v-railen på nätagget. Rätt trevligt att sätta sig ner och elektriskt ställa in exakt hur man vill ha det för att sedan värma upp fisarna lite mysigt.

Permalänk
Medlem

Sitter själv i en RH logic 4 som jag haft i minst tio år (och då har farsan haft den på jobbet några år innan jag fick den).

Dynan är lite hårdare än vad folk är vana vid, men inte ens om man väger 140kg går man genom stoppningen och når botten.
Blir en 12-16h om dagen i stolen utan nå besvär (som att t.ex röra på sig för man sitter oskönt, träsmak i röven, ont i rygg/axlar, myror i benen etc). Gillar att man sitter lika bra rak i ryggen som om man lutar sig bak eller helt enkelt glider ner lite och slänger upp fötterna på skrivbordet för att se en film (sett tre filmer så inatt, fast det känns ju i ryggen men inte röven).

Förra jobbet köpte även in några stolar därifrån (med kort rygg) även de sitter man som en gud i fast brist på nackstöd.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Blev de ingen test/review session med dxracer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Så vilken stol valde jag i slutändan? Jag valde faktiskt en KAB Controller i tyg/skinn. Den stolen har allt jag söker men det behöver inte betyda att det är rätt stol för dig.

Tack för ditt inlägg till att börja med!

Jag funderar på att köpa samma stol, dvs en KAB Controller då man insett att dom flesta gamingstolar saknar bra stöd åt ryggen förutom Titan och Titan Napa från Secret Lab.

Frågan jag har till dig och andra användare av en KAB-stol är hur mycket kan man luta bak ryggstödet? Idag har jag en kontorsstol från Kinnarps och i den kan man sitta upprätt men man kan ju även luta sig tillbaks och "halv-ligga" i den när man tex slösurfar. Det finns lite info ang det om KAB-stolarna vad jag sett, därav frågan.

Jag är inte intresserad av att ligga ner i stolen och titta upp i taket som tex AKRacing verkar marknadsföra sina stolar med.

Permalänk
Medlem

Jag har en KAB Director. https://www.ergoff.se/bevakning/283-kab-seating-director-kont...

Det står på sidan som jag länkar till att ryggstödet kan vinklas 16 grader och stolen har gungfunktion så att jag kan luta mig bakåt ganska så mycket eller låsa gungan om jag vill det. Men stolen har inte "free float" som Kinnarps har på en del stolar, utan sitsen hänger med när man lutar sig bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Det står på sidan som jag länkar till att ryggstödet kan vinklas 16 grader och stolen har gungfunktion så att jag kan luta mig bakåt ganska så mycket eller låsa gungan om jag vill det. Men stolen har inte "free float" som Kinnarps har på en del stolar, utan sitsen hänger med när man lutar sig bakåt.

O.k bra att veta!

Min Kinnarp har inte free float så där följer sitsen med och det tycker jag fungerar toppenbra! Är du nöjd med din KAB Director och tycker att du sitter skönt iden och har bra stöd för ryggen, speciellt nedre delen/ländryggen?

Permalänk
Medlem

Känner någon till någon mesh stol som liknar denna som ej går att få tag på i europa (var US only på Massdrop ett tag sen när drop'en var aktiv)

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-flex-task-chair

Följer många av mina önskemål design-mässigt och till en rimlig summa (tror den var $250). Gör inget om den är dyrare men inte en Herman Miller tack.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

O.k bra att veta!

Min Kinnarp har inte free float så där följer sitsen med och det tycker jag fungerar toppenbra! Är du nöjd med din KAB Director och tycker att du sitter skönt iden och har bra stöd för ryggen, speciellt nedre delen/ländryggen?

Ja, jag är nöjd. Men den har inte ställbart svankstöd vilket jag tror att det ännu dyrare KAB stolarna har. Den är ganska hård, och djupt skålad upp till armstöden ungefär men plattare vid skulderbladen och uppåt. Som förarstolen i en tysk personbil kanske.

Det märks att det i grunden är en fordonsstol som är till för att sitta och utföra arbetsuppgifter i, att den är inte alls är som en tv fåtölj som man sjunker ner i. Vilket jag är glad för. På ett ställe som jag arbetade vid tidigare så köpte de in ganska billiga kontorsstolar som var alldeles underbara att sitta och slappa i på lunchen men värdelösa att sitta vid ett skrivbord i. Där och då lärde jag mig att bara för att man sitter bekvämt i en stol så behöver det inte innebära att det är bekvämt att sitta och arbeta i just den stolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Tack för ditt inlägg till att börja med!

Jag funderar på att köpa samma stol, dvs en KAB Controller då man insett att dom flesta gamingstolar saknar bra stöd åt ryggen förutom Titan och Titan Napa från Secret Lab.

Frågan jag har till dig och andra användare av en KAB-stol är hur mycket kan man luta bak ryggstödet? Idag har jag en kontorsstol från Kinnarps och i den kan man sitta upprätt men man kan ju även luta sig tillbaks och "halv-ligga" i den när man tex slösurfar. Det finns lite info ang det om KAB-stolarna vad jag sett, därav frågan.

Jag är inte intresserad av att ligga ner i stolen och titta upp i taket som tex AKRacing verkar marknadsföra sina stolar med.

Efter att ha använt KAB Controller nu i flera månader måste jag ändå säga att den svagaste punkten är just det du tar upp - man kan inte fälla bak ryggen mer än i en "normal" kontorsstol, något dedikerade gamingstolar kommit förbi för längesen. Hade jag vetat begränsningen i ryggstödet innan hade jag t.om kanske valt en annan stol.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Efter att ha använt KAB Controller nu i flera månader måste jag ändå säga att den svagaste punkten är just det du tar upp - man kan inte fälla bak ryggen mer än i en "normal" kontorsstol, något dedikerade gamingstolar kommit förbi för längesen. Hade jag vetat begränsningen i ryggstödet innan hade jag t.om kanske valt en annan stol.

O.k, då var det lite som jag befarade alltså. Jag har tittat på lite videos på Youtube men då är det bara gungningen dom visar så det var därför frågan kom upp. Jag använder funktionen på min Kinnarpsstol för att kunna luta sig tillbaks och bara slösurfa mellan arbetspassen och tycker det är skönt att byta ställning totalt.

AKRacing har ju dock tagit det till det absurda så att man kan ligga och titta upp i taket. (https://dustinweb.azureedge.net/image/236222/960/720/ak-racin...)

I mitt fall kanske det då lutar åt Titan Napa från Secret Lab. Den har svankstöd och äkta läder. Jag har sett för många klaga på PU-läder på olika stolar, att det är svettigt och att det slits ganska snabbt.

Vilken djungel det är...

Permalänk
Medlem

För er som har riktigt mycket cash kan jag rekomendera Stolcomfort Svenstol S5.
https://www.stolcomfort.com/sv/24-timmars-stol/product/show/s...

Denna stol kostar över 20 000kr, men jävlar den är i en helt egen klass.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Men den har inte ställbart svankstöd vilket jag tror att det ännu dyrare KAB stolarna har.

Rättelse.
Stolen har visst ställbart svankstöd. Det är ett pneumatiskt ställbart svankstöd som man ställer in med en handpump och inte mekaniskt som på en bil. Det var därför som jag glömde bort att det finns eftersom det inte har någon spak på sidan av stolen.

Permalänk
Medlem

Hur är det eg med såna här 24-timmars stolar, är det mer i fråga om slitage osv som de skiljer sig från "vanliga" stolar eller finns det några bevisade fördelar som även typ en stillasittande IT-konsult med några trivselkilon skulle ha nytta av? Förmodar att ingen stol i världen kan förändra det faktum att det är bättre att resa på sig och röra röven

Edit:
https://www.ergoff.se/35-bevakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

För er som har riktigt mycket cash kan jag rekomendera Stolcomfort Svenstol S5.
https://www.stolcomfort.com/sv/24-timmars-stol/product/show/s...

Denna stol kostar över 20 000kr, men jävlar den är i en helt egen klass.

Därför att?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Efter att ha använt KAB Controller nu i flera månader måste jag ändå säga att den svagaste punkten är just det du tar upp - man kan inte fälla bak ryggen mer än i en "normal" kontorsstol, något dedikerade gamingstolar kommit förbi för längesen. Hade jag vetat begränsningen i ryggstödet innan hade jag t.om kanske valt en annan stol.

Och bortsett från det, vad tycker du om stolen, plus och minus?

Permalänk

Letar efter en begagnad/omklädd premiumstol - har ni tips på ett bra ställe som säljer sådana?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X / 32 GB 3600 Mhz | XFX RX 6800 Speedster MERC 319| M2: WD BLACK 1000GB /

Permalänk
Medlem

Tack för den här guiden!
Jag funderar på denna Ergohuman-stol.
Känner någon till den form av svankstöd som används?
Det borde gå bra att vila fötterna på stolfoten, lutningen längs ut verkar OK.
Kan någon komma på någon viktig ergonomisk funktion som saknas?