Testpilot: Zyxel Powerline PLA5236 och PLA5206 v2 – nätverk via elnätet

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Zyxel Powerline PLA5236 och PLA5206 v2 – nätverk via elnätet

För den som bor stort och där det räckvidden på det trådlösa nätverket inte räcker till kan en lösning via elnätet vara ett alternativ. Testpiloten "Yoshman" sätter Zyxel Powerline på prov.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att se en recension av powerline-produkter. Det känns som det hänt mycket de senaste åren och med MIMO-stöd funderar jag på att bygga ut nätverket hemma. Huvudsakligen för streaming, då det inte är latenskänsligt.

Enligt small network builder så har Zyxel fulberäknat bandbredden. SNB hävdar att PLA5206 är en SISO-enhet som klarar AV2 SISO 750mbit-profilen, inte MIMO.

Citat:

So how can ZyXEL claim 1000 Mbps for a product designed to a "750 Mbps" profile? Here is ZyXEL's explanation:

Broadcom HPAV2 SISO device can use a bandwidth of up to 84.3 MHz (from ~1.8 MHz up to ~86.1 MHz).
In this bandwidth, a total of 3455 OFDM carriers are employed with a minimum symbol time of 40.96 us
The maximum bit allocation per carrier is 12
The maximum PHY rate is obtained as follows: 3455 carriers x 12 bits/carrier ÷ 40.96us = 1012.2 Mbps

https://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-reviews/32510-z...

När jag läser din testmetod hittar jag inte hur du kopplat in enheterna när du mäter. Har du kört i samma grendosa för att testa ideala förhållanden eller har du valt två "slumpmässiga" uttag? Nu har du kanske inte någon annan powerline-produkt att jämföra mot, men jag tycker det är kul att se hur väl enheten kan prestera under ideala förhållanden och hur väl den presterar i någons faktiska installation.

Som exempel plockar jag ut närmre 500mbit över 802.11ac bredvid routern, medan jag får ut ~110mbit i andra änden av lägenheten där jag oftast nyttjar wlanet. För mig är båda intressanta mätetal, även om man inte har något annat att jämföra mot.

En annan sak jag undrar är varför du bara(?) mäter wlan-prestandan över elnätet. Med två uttag i wlan-enheten ser jag den som en huvudstation gjord för att "seriekopplas" in på befintlig ethernet-installation.
Om man väljer att förlänga wlan med den som du gjort, hade jag velat se om 802.11ac 2x2 MIMO ger bättre prestanda vid längre wlan-avstånd, när ellänken inte längre är den begränsande faktorn.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sniglom:

Kul att se en recension av powerline-produkter. Det känns som det hänt mycket de senaste åren och med MIMO-stöd funderar jag på att bygga ut nätverket hemma. Huvudsakligen för streaming, då det inte är särskilt latenskänsligt.

Enligt small network builder så har Zyxel fulberäknat bandbredden. De hävdar att PLA5206 är en SISO-enhet som klarar AV2 SISO 750mbit-profilen, inte MIMO.

https://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-reviews/32510-z...

När jag läser din testmetod hittar jag inte hur du kopplat in enheterna när du mäter. Har du kört i samma grendosa för att testa ideala förhållanden eller har du valt två "slumpmässiga" uttag? Nu har du kanske inte någon annan powerline-produkt att jämföra mot, men jag tycker det är kul att se hur väl enheten kan prestera under ideala förhållanden och hur väl den presterar i någons faktiska installation.

Som exempel plockar jag ut närmre 500mbit över 802.11ac bredvid routern, medan jag får ut ~110mbit i andra änden av lägenheten där jag oftast nyttjar wlanet. För mig är båda intressanta mätetal, även om man inte har något annat att jämföra mot.

En annan sak jag undrar är varför du mäter wlan-prestandan över elnätet. Med två uttag i wlan-enheten ser jag den som "huvudstation", där du helt enkelt "seriekopplar" den i befintlig ethernet-installation. Men även om man väljer att förlänga wlan med den som du gjort, är det intressant att se om 2x2 MIMO ger bättre prestanda vid längre avstånd, när ellänken inte längre är den begränsande faktorn, utan wlanet.

Mina mätningar är gjorda mellan två uttag i vardagsrummet så de sitter på samma fas. Avståndet är ca 3,5-4 m mellan uttag och har inte den blekaste exakt hur kablarna är dragna mellan dessa uttag (de sitter på olika väggar och "öppet" den kortaste vägen).

Alla mätningar ser ut så här

Sändare <-- Eth/WiFi --> Zyxel A <--- Elnät ---> Zyxel B <--- Eth --> Mottagare

Flaskhals blir då endera elnätslänken mellan Zyxel-enheterna eller så blir det länken mellan Sändare och Zyxel A.

Går som sagt att se länkhastigheten över elnätet, såg aldrig över 500 Mbit/s länkhastighet även om jag stoppade enheterna i samma uttag.

Över WiFi såg jag däremot helt stabilt högsta möjliga länkhastighet, d.v.s. 72, 144, 433 samt 867 Mbps (den sista kan vingla lite ner mot 700-750 ibland). Kör i princip hela hemmet över 5 GHz bandet med en 2x2 MIMO accesspunkt och det är väldigt stabil fart. 2,4 GHz bandet är rejält nerlusat i mitt område.

Edit: ritade en lite bild med topologin, är inlagd i "Testmetod"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hejsan Yoshman,

Tack för en bra och intressant recension!
Fint upplagd, lagom lång, detaljerad på ett bra tekniskt djup.
Mer sådant!

Prova gärna över ett längre avstånd, tex hallen till vardagsrummet för att få ett "verklighetstroget" användningsområde.

Jag övervägde använda powerline när frun behövde ha internet i vårt garage... Vi har byggt om det till en affärslokal och hon behöver internet för kreditkortsdosan och kassaapparaten.
Det som fick mig att avstå är att alla som använt powerline har sagt att de går sönder efter ett tag. Därför skulle jag uppskatta om du återkommer "ett tags" användande. Höll de i sex månader? Ett år? Etc.

Permalänk
Datavetare

@ThomasLidstrom: vi som är "testpiloter" får dessa produkter till låns under en kort tid då vi testar och skriver en artikel, vi får inte behålla produkten.

Har fortfarande mina enheter kvar, så ska göra ett provskott på ett längre avstånd. Var lite detta som testades när jag insåg att det kan vara strul att gå mellan faser eller om det är förbi proppskåpet, alla uttag i vardagsrummet sitter ju inte bara på samma fas utan även på samma säkring.

Nu när du nämner att de har en tendens att gå sönder är det precis vad som hände den enda powerline produkt jag ägt. Skrev inget om det då det dels var 5-6 år sedan samt "en gång ingen gång" (d.v.s. har inget statistiskt gångbart att luta mig mot kring livslängden på dessa).

Vill minnas att jag även då för 5-6 år sedan noterade att enheterna blev rätt varma. Frågan är om det kanske borde vara lite bättre kylning, över 50ºC mätt på ett plastskal skvallrar om några grader till på ytan hos de varmaste komponenterna.

edit: ger upp med fler mätningar. Endera har tekniken blivit känsligare med åren eller så har husmössen totalt sabbat elledningarna, går inte att etablera en länk mellan de två uttag jag tidigare (alltså för 5-6 år sedan då det gick i <100 Mbps) körde powerline mellan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tack för detta. Funderar på sådan lösning för min son som spelar mycket CS:GO och liknande, då flickvännen vägrar att vi drar kabel längs med väggar och trappa och hans WiFi ger rätt högt ping. Som jag förstår så är detta inte idealt, men ändå bra mycket bättre än dålig teckning över trådlöst?

Datamängden är alltså inget problem utan det är pinget vi vill sänka..

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att man skulle kunna skicka data via nollan och jord. Däremot vill jag minnas att hastigheten som anges är den sammanlagda hastigheten för upp och nedström, alltså 500+500 Mbps. Allt för att det ska låta så bra som möjligt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SweMerlin:

Tack för detta. Funderar på sådan lösning för min son som spelar mycket CS:GO och liknande, då flickvännen vägrar att vi drar kabel längs med väggar och trappa och hans WiFi ger rätt högt ping. Som jag förstår så är detta inte idealt, men ändå bra mycket bättre än dålig teckning över trådlöst?

Datamängden är alltså inget problem utan det är pinget vi vill sänka..

Kör ni över 5 GHz bandet? Min erfarenhet är att 2,4 GHz bandet är väldigt opålitligt både vad det gäller latens och bandbredd medan 5 GHz bandet är väldigt stabilt (kör i princip allt utom hemmaserven över 5 GHz WiFi).

Efter att testat denna produkt skulle jag rangordna så här:
Ethernet > WiFi 5 GHz > Powerline > WiFi 2,4 GHz > röksignaler & trummor

Nu är ju ändå inte latens, eller "ping", allt för illa över Powerline. I de flesta fall får man några tiotals millisekunders latens vid online-spel, lite trist att addera ~5 ms till lokalt men kanske inte hela världen.

Skrivet av CrazyDriver:

Har svårt att se att man skulle kunna skicka data via nollan och jord. Däremot vill jag minnas att hastigheten som anges är den sammanlagda hastigheten för upp och nedström, alltså 500+500 Mbps. Allt för att det ska låta så bra som möjligt.

Om jag inte helt missförstått något så är det precis detta HomePlug säger om MIMO över elnätet i detta whitepaper. D.v.s. ena kanalen ligger mellan "line and neutral", den andra mellan "ground and neutral".

Powerline är väl precis som WiFi (och även gammel-Ethernet över coax) en länk där uppströms- och nedströmstrafik måste dela på länkkapaciteten? Så borde vara meningslöst att försöka addera riktningarna, om man nu inte gör något annat som att köra uppström och nedström över olika bärfrekvenser. Har inte tillräckligt koll på tekniken för att säga med säkerhet hur det ligger till.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Bra gjort, intressant att läsa.

Kontrollerade du hur latensen påverkades av belastning på nätet?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av wikid:

Bra gjort, intressant att läsa.

Kontrollerade du hur latensen påverkades av belastning på nätet?

Nej, men latens kommer naturligtvis att sticka iväg när man ligger på max vad länken klarar av. Blir ett visst mått av "bufferbloat" på den länk som är flaskhals.

Vet inte om det är jätteviktigt att veta heller (intalar jag mig, har packat ner allt igen ). Spel och andra latenskritiska applikationer kommer i normalfallet inte begränsas av bandbredd, så ingen bufferbloat. Bulköverföring av data är normalt sett inte latenskritiskt.

Gör man båda samtidigt har man naturligtvis ett problem, det problemet löses lämpligast genom att ha någon form av QoS på en central punkt. Vad jag såg saknar PLA5236 QoS.

PLA5206 v2 jobbar ju på länklagret (lager 2 i OSI-modellen), så den jobbar på "fel" lager för att göra den typ av QoS som vore lämplig här (går i.o.f.s. att lösa ändå med deep-packet inspection, men knappast något produkter i denna prisgrupp utför).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Okej, nä det är klart om man maxar linan så blir det problem. Anledningen jag frågade var för farsan hade powerlines som jag fick pingspikar via vid någon form av belastning, behövde inte vara mycket, typ om jag streamade.

Var dock ganska länge sedan så minns inte modell och kan mycket väl varit powerlinesen i sig eller elnätet(gammalt) som var problemet och inte tekniken i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kör ni över 5 GHz bandet? Min erfarenhet är att 2,4 GHz bandet är väldigt opålitligt både vad det gäller latens och bandbredd medan 5 GHz bandet är väldigt stabilt (kör i princip allt utom hemmaserven över 5 GHz WiFi).

Efter att testat denna produkt skulle jag rangordna så här:
Ethernet > WiFi 5 GHz > Powerline > WiFi 2,4 GHz > röksignaler & trummor

Nu är ju ändå inte latens, eller "ping", allt för illa över Powerline. I de flesta fall får man några tiotals millisekunders latens vid online-spel, lite trist att addera ~5 ms till lokalt men kanske inte hela världen.

Om jag inte helt missförstått något så är det precis detta HomePlug säger om MIMO över elnätet i detta whitepaper. D.v.s. ena kanalen ligger mellan "line and neutral", den andra mellan "ground and neutral".

Powerline är väl precis som WiFi (och även gammel-Ethernet över coax) en länk där uppströms- och nedströmstrafik måste dela på länkkapaciteten? Så borde vara meningslöst att försöka addera riktningarna, om man nu inte gör något annat som att köra uppström och nedström över olika bärfrekvenser. Har inte tillräckligt koll på tekniken för att säga med säkerhet hur det ligger till.

Vi kör 2,4 GHz för jag har hört att det går igenom hinder bättre än 5,0 Ghz. Skam sägandes har jag inte testat att byta mellan, dock. Det här med nätverk är för mig det mest ointressanta .. jag är mest intresserad av "datorer". Ja, och därmed kan jag ju typ väldigt lite om det också, det skall erkännas

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Datavetare
Skrivet av wikid:

Okej, nä det är klart om man maxar linan så blir det problem. Anledningen jag frågade var för farsan hade powerlines som jag fick pingspikar via vid någon form av belastning, behövde inte vara mycket, typ om jag streamade.

Var dock ganska länge sedan så minns inte modell och kan mycket väl varit powerlinesen i sig eller elnätet(gammalt) som var problemet och inte tekniken i sig.

Ah, får kanske göra ett test till då. Man kan ju alltid köra en "ping -f" (flood-ping) och se vad som händer med latensen. Går hyfsat att styra last genom att ändra storleken på paketen samt antal paket som är "in-flight" (storlek på "preload") .

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ah, får kanske göra ett test till då. Man kan ju alltid köra en "ping -f" (flood-ping) och se vad som händer med latensen. Går hyfsat att styra last genom att ändra storleken på paketen samt antal paket som är "in-flight" (storlek på "preload") .

Ja, gör gärna det. När sonen spelar CS:GO och sådant så är nog pingen oerhört viktigt, så att inte "skotten" med mera hamnar dyrbara millisekundrar efter

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Hejsan SweMerlin,

Skrivet av SweMerlin:

Vi kör 2,4 GHz för jag har hört att det går igenom hinder bättre än 5,0 Ghz. Skam sägandes har jag inte testat att byta mellan, dock. Det här med nätverk är för mig det mest ointressanta .. jag är mest intresserad av "datorer". Ja, och därmed kan jag ju typ väldigt lite om det också, det skall erkännas

.

Lite OT, men prova att ladda ner Wifi Analyzer och se vilka kanaler som används. Och välj den som är minst använd.
Det kan vara så att det är många Wifi-nät som ligger på samma kanal, då blir det störningar.
Det är definitivt färre som använder 5GHz-bandet, och det är snabbare.

Permalänk
Medlem

Hej igen Yoshman,

Skrivet av Yoshman:

@ThomasLidstrom: vi som är "testpiloter" får dessa produkter till låns under en kort tid då vi testar och skriver en artikel, vi får inte behålla produkten.

Har fortfarande mina enheter kvar, så ska göra ett provskott på ett längre avstånd. Var lite detta som testades när jag insåg att det kan vara strul att gå mellan faser eller om det är förbi proppskåpet, alla uttag i vardagsrummet sitter ju inte bara på samma fas utan även på samma säkring.

Nu när du nämner att de har en tendens att gå sönder är det precis vad som hände den enda powerline produkt jag ägt. Skrev inget om det då det dels var 5-6 år sedan samt "en gång ingen gång" (d.v.s. har inget statistiskt gångbart att luta mig mot kring livslängden på dessa).

Vill minnas att jag även då för 5-6 år sedan noterade att enheterna blev rätt varma. Frågan är om det kanske borde vara lite bättre kylning, över 50ºC mätt på ett plastskal skvallrar om några grader till på ytan hos de varmaste komponenterna.

edit: ger upp med fler mätningar. Endera har tekniken blivit känsligare med åren eller så har husmössen totalt sabbat elledningarna, går inte att etablera en länk mellan de två uttag jag tidigare (alltså för 5-6 år sedan då det gick i <100 Mbps) körde powerline mellan.

Tack för tappert försök!
Även ett misslyckat försök säger mycket; det kan vara så att Zyxels powerline har svårt att etablera kontakt över större avstånd, alternativ är känsligt för störningar.
Eller så har du en..."intressant"... kabeldragning i väggarna

Håller med att det är antagligen kylningen som dödar powerlines, en "vårta" med stora kylflänsar, eller brummande fläkt är nog inte så många som köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Yoshman,

Tack för en bra och intressant recension!
Fint upplagd, lagom lång, detaljerad på ett bra tekniskt djup.
Mer sådant!

Prova gärna över ett längre avstånd, tex hallen till vardagsrummet för att få ett "verklighetstroget" användningsområde.

Jag övervägde använda powerline när frun behövde ha internet i vårt garage... Vi har byggt om det till en affärslokal och hon behöver internet för kreditkortsdosan och kassaapparaten.
Det som fick mig att avstå är att alla som använt powerline har sagt att de går sönder efter ett tag. Därför skulle jag uppskatta om du återkommer "ett tags" användande. Höll de i sex månader? Ett år? Etc.

Kör med två jättegamla powerline mellan huset och garaget (PLA-400 v2) och det funkar helt ok. Har en som dog helt oförklarligt men hade fler extra i reserv så det var bara att byta ut den trasiga. Får ut ca 80-90 Mbps. Kommer dock dra ut nätverkskabel så småningom då det medger högre hastigheter. Dosorna blir ganska varma så jag misstänker att det är värmen som dödar enheterna efter ett tags användande. Funkar dock överraskande bra att trunka vlan över powerline så jag har en switch i båda ändarna där jag kan plocka ut de olika nät jag behöver ha på respektive plats.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SweMerlin:

Ja, gör gärna det. När sonen spelar CS:GO och sådant så är nog pingen oerhört viktigt, så att inte "skotten" med mera hamnar dyrbara millisekundrar efter

Har gjort några provskott med olika last. Här är det ändå rätt positiva nyheter.

Ren "flood-ping" resulterar inte i speciellt hög bandbredd då man skickar ett paket, väntar på svar och skickar direkt ett nytt när svaret kommer. D.v.s. "ping"-tiden dikterar helt hur mycket data man skickar och på en länk med ett par millisekunders latens blir det mindre än tusen paket per sekund.

Latens ändrades väldigt lite, till ca ~6 ms jämfört med de ~5 ms som listas i "Test: Ethernet" med "ping -f IPADDR". Länkar som traverseras i detta fall är Ethernet (med latens väl under 1 ms) och powerline.

Fick 2,1/6,2/16,6 ms som lägsta/medel/högsta latens över 10k paket, noll tappade paket.

Med 20 paket "in-flight" skruvas bandbredden upp en del, uppmätt latens minskade faktiskt något.
2,0/5,2/10,4 ms över 50k paket (går betydligt fortare med 20 paket in-flight jämfört med ett), fortfarande noll tappade paket.

Skruvar man upp storleken på varje paket till 4 kB och har 50 st "in-flight" börjar man se lite tappade paket och latensen ökar också lite, men inte på något alarmerande vis.
4,5/14,7/34,2 ms över 50k paket.

Som jämförelse, sista fallet över WiFi 5 GHz (har en 802.11ac accesspunkt med 2x2 MIMO):
1,5/10,1/22,3 ms över 50k paket, noll tappade paket.

Bättre latens i genomsnitt, men på det stora hela på en snarlik nivå. Över 2,4 GHz bandet ser man rätt ofta högsta värden på >100 ms.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har gjort några provskott med olika last. Här är det ändå rätt positiva nyheter.

Ren "flood-ping" resulterar inte i speciellt hög bandbredd då man skickar ett paket, väntar på svar och skickar direkt ett nytt när svaret kommer. D.v.s. "ping"-tiden dikterar helt hur mycket data man skickar och på en länk med ett par millisekunders latens blir det mindre än tusen paket per sekund.

Latens ändrades väldigt lite, till ca ~6 ms jämfört med de ~5 ms som listas i "Test: Ethernet" med "ping -f IPADDR". Länkar som traverseras i detta fall är Ethernet (med latens väl under 1 ms) och powerline.

Fick 2,1/6,2/16,6 ms som lägsta/medel/högsta latens över 10k paket, noll tappade paket.

Med 20 paket "in-flight" skruvas bandbredden upp en del, uppmätt latens minskade faktiskt något.
2,0/5,2/10,4 ms över 50k paket (går betydligt fortare med 20 paket in-flight jämfört med ett), fortfarande noll tappade paket.

Skruvar man upp storleken på varje paket till 4 kB och har 50 st "in-flight" börjar man se lite tappade paket och latensen ökar också lite, men inte på något alarmerande vis.
4,5/14,7/34,2 ms över 50k paket.

Som jämförelse, sista fallet över WiFi 5 GHz (har en 802.11ac accesspunkt med 2x2 MIMO):
1,5/10,1/22,3 ms över 50k paket, noll tappade paket.

Bättre latens i genomsnitt, men på det stora hela på en snarlik nivå. Över 2,4 GHz bandet ser man rätt ofta högsta värden på >100 ms.

Vad snäll du är, tack! Det ser ju faktiskt ut som ett riktigt bra alternativ och något som skulle fungera för det här ändamålet

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Vad körde du för flaggor?

burkar köra med dessa för att få bra mätdata på en 2Mbit med lite belastning redan
iperf3.exe -c computername -l 1500 -u -b 1.5m -t 60
på servern kör vi -V för verbose.

Hade ju varit intressant att se hur det ser ut runt uppmätna max, med tappade paket.

EDIT: för den intresserade
-l 1500 = max storlek över ethernet, utan jumbo frames
-u = udp
-b 1.5m = bandbreds belastning 1.5 Mbit
-t = tid

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Man får ta de alternatv som finns, jag både streamar och har en spelserver över powerlines. Inget större problem faktiskt.
Tyvärr är det för kass bandbredd för att ha en NAS eller liknande filserver på dock.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Uibi:

Vad körde du för flaggor?

burkar köra med dessa för att få bra mätdata på en 2Mbit med lite belastning redan
iperf3.exe -c computername -l 1500 -u -b 1.5m -t 60
på servern kör vi -V för verbose.

Hade ju varit intressant att se hur det ser ut runt uppmätna max, med tappade paket.

EDIT: för den intresserade
-l 1500 = max storlek över ethernet, utan jumbo frames
-u = udp
-b 1.5m = bandbreds belastning 1.5 Mbit
-t = tid

Körde TCP då det är det överlägset vanligaste protokollet för bulköverföringar. För att vara lite mer okänslig för droppade paket så hade jag 4 parallella strömmar,

iperf3 -c IPADDR -P4 -O2 -t12

-l flaggan spelar ingen roll för TCP (utöver att det kan påverka CPU-last), är ju ett stream-protokoll.

I Linux finns det socket-optioner som ger information kring antal omsändningar och annan statistik. iperf3 printar denna information när man kör på Linux.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Mycket bra test och på en lagom nivå!
Kan man se fram emot fler produkttester i denna kategori?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag använder homeplug för min ip-tv då routern från leverantören som måste användas inte skickar multicast över wifi.
Det fungerar bra även över olika faser då jag har en 3-fas förbrukare inkopplad (gammal spis).
Om man saknar en 3-fas förbrukare så är det vanligt att det uppstår problem om enheterna sitter på olika faser men det finns lösningar för det med.
Då bör en elektriker koppla in en adapter (faskopplare) i elcentralen t.ex Devolo dLAN pro 1200 DINrail sedan bör det fungera bra mellan olika faser.

Om man bor i ett stenhus så kan homeplug vara en bra lösning om wifi inte fungerar tillfredställande.
I lägenheter är det vanligt med endast 1-fas vilket gör att där fungerar det i regel väldigt bra och ingen extra utrustning behövs.

Angående användning av homplug till ip-tv så finner jag att det lönar sig att göra mottagaren strömlös ganska ofta för annars släpar lden lätt efter lite vilket blir irriterande om samma kanal står på i olika rum och ljudet inte synkar.
Om jag drar ur mottagaren från eluttaget så den blir strömlös och sedan stoppar tillbaka den så försvinner eftersläpningen och ljudet synkar mellan rummen trotts att den ena tv:n är direktansluten till routern och den andra använder homeplug.
Många säger powerline idag men jag är gammalmodig och använder fortfarande homeplug om någon undrar.