Installera om Mac Os X

Permalänk
Medlem

Installera om Mac Os X

Hej!

Jag har "förbarmat" mig över en mac som stått på jobbet och dammat ett år och som ingen haft något intresse av. (På mitt jobb är alla windows / Android fans, jag med).
I alla fall, jag skulle vilja installera om OsX och börja om på ny kula för att se om jag kan använda den för krossplattformsutveckling av mobilappar. Jag har försökt "Installera om OsX" under startmenyn som jag når under kringla-R. Men den kräver ett Apple-Id.
Jag har registrerat min vanliga privata mejladress (Hotmail) som ett apple-ID, men när jag försöker använda det i återställningsprocessen så får jag upp "Apple-ID har ännu inte använts med App Store".

PC:n innehåller ett gästkonto som jag kan logga in med, men jag kan t.ex. inte installera program med det. Jag skulle vilja vara admin. PC:n är en macbook pro late 2013.

Permalänk
Medlem

För det första så är inte en Macbook en PC, det är en Mac.

Anledningen att du får det där felmeddelandet är för att du inte har loggat in via AppStore än, prova logga in på AppStore först så ska du se att det kommer lösa sig, logga in via en iPhone eller ladda ner iTunes till en PC och logga in.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Sorry, bara tvungen att hoppa in och säga att Mac är en PC (Personal Computer). Precis som en dator som du installerar Linux på också är en PC.

Till TS, du råkar inte ha tillgång till iTunes någonstans där du kan aktivera kontot för Apple Store?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!
Jag har faktiskt testat att logga in på Apple store på webben, men det verkar inte har räckt för att få bort felmeddelandet som jag nämnde.
Jag får testa att ladda ner iTunes på min windows-PC och logga in där, så skall vi se om jag få bort felmeddelandet. Jag har inte tillgång till någon annan Apple-hårdvara än macen..
Mvh

Permalänk
Medlem

@Oldskool: Du skulle kunna fippla med att byta lösenordet på admin kontot annars men då får du specificera dig lite om vilken OSX version det gäller,

Tyvärr ligger Shangri-La lite för långt borta för en kaffe också;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit med om att man måste ange Apple-ID för att installera OS X. Är det inte så att den vill att du ska ange det Apple-ID som den förra ägaren hade för att låsa upp någon spärr? Å andra sidan är det snarare lösenordet till ett admin-konto man ska ange då och inte Apple-ID.

Hur som helst borde din lösning med iTunes på en windowsdator vara tillräcklig för att åtgärda det problemet som du beskriver.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

@Piece of Cake: Det är när man gör en "online restore" att man alltså hämtar ner en ny avbild från Apple. Då kräver dom att man har ett konto som kan komma åt deras Affär. Idioti men så är det. Det kopplas inte på något sätt till datorn efter installationen utan används bara för att hämta ner operativet.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Bara håll inne option + control + r på tangentbordet vid reboot och installera direkt från nätet, eller misuppfattar jag något?

[EDIT] blev lite fel... korrigert nu hoppas jag

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

@Piece of Cake: Det är när man gör en "online restore" att man alltså hämtar ner en ny avbild från Apple. Då kräver dom att man har ett konto som kan komma åt deras Affär. Idioti men så är det. Det kopplas inte på något sätt till datorn efter installationen utan används bara för att hämta ner operativet.

Jaha, då är jag med.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

För det första så är inte en Macbook en PC, det är en Mac.

Anledningen att du får det där felmeddelandet är för att du inte har loggat in via AppStore än, prova logga in på AppStore först så ska du se att det kommer lösa sig, logga in via en iPhone eller ladda ner iTunes till en PC och logga in.

Nej, anledningen är att det Apple-ID't inte har någon koppling till det operativsystemet som han försöker att installera

Om datorn är från 2013 så kan du starta datorn från Internet Recovery med cmd+alt+R, radera disken och installera det operativsystemet som datorn levererades med för att sedan uppdatera till det senaste Mac OS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läget just nu:
Jag har försökt att installera om OsX både lokalt och över internet. Båda ger samma felmeddelande (Apple-ID har ännu inte använts med App Store).
Jag har även laddat ned iTunes på min Windows PC. När jag försöker logga in med mitt Apple ID där får jag samma felmeddelande.

Permalänk
Medlem

När jag väljer att installera OS X på en viss skiva och klickar på "Installera" kommer texten "Sign in to download from the App Store. Denna ruta innehåller inloggning med Apple ID, och går inte att komma runt.

Permalänk
Medlem

Jag provade nu att radera den befintliga partitionen med OsX som någon föreslog, men det verkar inte ha fört mig närmare någon enkel lösning..

Permalänk
Medlem

Hmm eftersom jag nu har raderat min MacOS partition så kommer jag inte åt mitt serienummer och kan därför inte få support av Apple..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Läget just nu:
Jag har försökt att installera om OsX både lokalt och över internet. Båda ger samma felmeddelande (Apple-ID har ännu inte använts med App Store).
Jag har även laddat ned iTunes på min Windows PC. När jag försöker logga in med mitt Apple ID där får jag samma felmeddelande.

Står det "startar internetåterställning" när du startar med cmd+alt+R?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Hmm eftersom jag nu har raderat min MacOS partition så kommer jag inte åt mitt serienummer och kan därför inte få support av Apple..

Det står väl på undersidan av datorn?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Guuud vad krångligt det här med mac var, jag börjar verkligen ångra att jag gav mig in på det här. Just nu försöker jag starta om över internet men det tar tio minuter att ladda ned programmet som man använder. Och förmodligen kommer jag väl bara att få samma fel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Det står väl på undersidan av datorn?

Tack för tipset! Ja det verkar stå något där, jag testar med det..

Permalänk
Medlem

Hmm jag hittade serienumret men det stod bara att supporten var utgången så jag får försöka lösa det här själv..

Permalänk
Medlem

Nu har jag kommit in i OS-X verktygsprogram. Jag kan t.ex. återskapa från en Time-Machine kopia, Installera om OsX, Få hjälp på nätet eller använda skivverktyget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oldskool:

Guuud vad krångligt det här med mac var, jag börjar verkligen ångra att jag gav mig in på det här. Just nu försöker jag starta om över internet men det tar tio minuter att ladda ned programmet som man använder. Och förmodligen kommer jag väl bara att få samma fel där.

Men snälla...
Om ditt ID inte är aktiverat på en ny Mac kan du inte installera om den med verktyget. Be någon som har en Mac skapa ett USB eller skapa ett eget USB från en nerladdad ISO på macen, eller i en virtuell maskin.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det funkade att radera den gamla partitionen! Nu håller den på att ladda komponenter (över wifi:t) för att installera om MacOs! Tack alla, snart är POSIX-prompten min äntligen!

Permalänk

Just Works(tm)
Superior User Experience(tm)

Nädå. Det är lite samma när man blåser en beg. mobil man köpt osv. Se till att du har ett öppet (oskyddat, inget lösenord) Wifi om du inte har nätverkskabel ansluten, det är ett möjligt tips.

Annars vet jag inte... är det det här?

Citat:

TWO-FACTOR AUTHENTICATION

OS X 10.11 El Capitan and iOS 9 include an entirely revamped two-factor authentication system that replaces the existing two-step verification system. The new two-factor authentication feature does away with Recovery Keys and uses new methods to trust devices and deliver verification codes for a more streamlined user experience.

Any device that you sign into with the new authentication system becomes a trusted device that can then be used to verify your identity when signing into other devices and services linked to your Apple ID. This simplifies the process of trusting devices. It's also now possible to use text messages or phone calls as a backup option when a trusted device is not available. Previously, two-factor verification codes could only be delivered by text message or on a verified device.


Källa: Macrumors.com

Hur som helst borde du kunna installera iTunes på valfri dator och signa in med ditt Apple-ID, men det är väl mest för att testa. Du kan även testa ditt Apple-ID på Apples supportforum genom att välja Ask a question.

Notera att installationen kan komma att be dig om ett annat login för iCloud, men det bör du kunna hoppa över utan problem.

Edit: Jaha, så Ctrl+Alt+R funkar fortfarande. Det var ju intressant med tanka på källan. Bortslösad tid men lämnar det här om det hjälper någon annan.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Men snälla...
Om ditt ID inte är aktiverat på en ny Mac kan du inte installera om den med verktyget. Be någon som har en Mac skapa ett USB eller skapa ett eget USB från en nerladdad ISO på macen, eller i en virtuell maskin.

Internet recovery kräver aldrig ett AppleID, därav fungerade det nu
Tidigare omstarter har startat datorn till recovery HD, som installerar om det nuvarande operativsystemet, och kräver även ett Apple-ID som någongång har laddat ner samma operativsystem

Skickades från m.sweclockers.com