GTX 980 SLI - FPS problem | i7 2600k

Permalänk
Medlem

GTX 980 SLI - FPS problem | i7 2600k

Hej!
Har letat runt ett tag nu men inte funnit någon lösning på mitt problem.
Har nyligt införskaffat ett till GTX 980 och kör nu alltså i SLI.
Har kört förut för många år sedan GTX 460 i SLI och fick ut i de allra flesta fall dubbla mängden FPS i spel jag lirade mot för 1 kort.

Något måste va galet med dessa, eftersom jag inte får en enda ökning i något spel, snarare sämre? Kommer exempelvis aldrig över 60fps i Battlefield 1 med allt på MAX i 1440p, ligger runt 40-60fps i Singleplayer... Snäppet bättre fps med endast 1 kort aktivt.

Samma gäller Far Cry Primal, ingen Fps ökning alls, sämre där med.

Är det min CPU som är tjuven i dramat?
Har jag missat någon inställning någonstans?
Bör jag ominstallera Windows 10?
Jag har prövat ominstallera Geforce Experience + Drivrutinerna till grafikkortet utan resultat. Provat byta plats på sli byggan...

i7 2600k. Ligger på 3.4 Ghz normalt med Turbo-boost inställt på 4.3Ghz.

Grafikkorten ligger på mellan 60-80% load i spel, CPU på runt 40-60% load ibland mer ibland mindre, kan posta bilder om så önskas...
Vad tror ni? är det dags att uppgradera CPU, MB & Ram?

Visa signatur
Permalänk

@rewoX: Hej! Har du gått in på Nvidias kontrollpanel och där aktiverat SLI? Kan alltså vara så att SLI inte är aktiverat över huvud taget

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

@rewoX: Hej! Har du gått in på Nvidias kontrollpanel och där aktiverat SLI? Kan alltså vara så att SLI inte är aktiverat över huvud taget

Hej! Självklart, första jag kolla... så att den är aktiv Som sagt, har gått in där och stängt av SLI också för då får jag mer fps från 1 kort än vad jag får när båda är aktiv xD

Visa signatur
Permalänk

@rewoX: Äsch då... Nåja, har svårt att tro att din i7:a skulle flaska grafikkorten. Hoppas att du får fler tips snart!

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Jaa, får hoppas att någon där ute varit med om liknande problem och har en lösning som inte innebär uppgradering av CPU, Mobo & Ram... men kanske är enda utvägen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tja.
jag provade också sli 980ti men upplevde exakt samma som du-ingen skillnad.
tog ut det gamla kortet för att testa det nya och där var inte problemet.
orkade inte bry mig så jag kör singel gpu. hoppas någon vet vad det är, känns som någon inställning.

min cpu 4790k och 1440p skärm

lycka till// Magnus

Permalänk
Medlem

Här är iallafall 2 bilder från Far Cry Primal, allt inställt på MAX med 2560x1440 upplösning.
Far Crys egna benchmark.

Med SLI:

Utan SLI:

Skillnaden är ungefär Avg: 10fps mellan 1 och 2 kort...

Med 1 kort aktivt så jobbade det på 95-100%
Med båda korten aktivt så jobbade de ~65% på ena och ~75% på andra... medans CPUn låg på ~35% load

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blommen75:

tja.
jag provade också sli 980ti men upplevde exakt samma som du-ingen skillnad.
tog ut det gamla kortet för att testa det nya och där var inte problemet.
orkade inte bry mig så jag kör singel gpu. hoppas någon vet vad det är, känns som någon inställning.

min cpu 4790k och 1440p skärm

lycka till// Magnus

Hmm.. ja det känns väldigt skumt... som jag skrev i tråden högst upp, att jag fick i allra flesta fall ut dubbla mängden FPS i typ alla spel jag spelade med GTX 460 i SLI jämfört med 1 GTX 460.

Hade förväntning på åtminstone 70%+ ökning med GTX 980 SLI jämfört med 1 GTX 980... :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Hej!
Har letat runt ett tag nu men inte funnit någon lösning på mitt problem.
Har nyligt införskaffat ett till GTX 980 och kör nu alltså i SLI.
Har kört förut för många år sedan GTX 460 i SLI och fick ut i de allra flesta fall dubbla mängden FPS i spel jag lirade mot för 1 kort.

Något måste va galet med dessa, eftersom jag inte får en enda ökning i något spel, snarare sämre? Kommer exempelvis aldrig över 60fps i Battlefield 1 med allt på MAX i 1440p, ligger runt 40-60fps i Singleplayer... Snäppet bättre fps med endast 1 kort aktivt.

Samma gäller Far Cry Primal, ingen Fps ökning alls, sämre där med.

Är det min CPU som är tjuven i dramat?
Har jag missat någon inställning någonstans?
Bör jag ominstallera Windows 10?
Jag har prövat ominstallera Geforce Experience + Drivrutinerna till grafikkortet utan resultat. Provat byta plats på sli byggan...

i7 2600k. Ligger på 3.4 Ghz normalt med Turbo-boost inställt på 4.3Ghz.

Grafikkorten ligger på mellan 60-80% load i spel, CPU på runt 40-60% load ibland mer ibland mindre, kan posta bilder om så önskas...
Vad tror ni? är det dags att uppgradera CPU, MB & Ram?

http://i68.tinypic.com/2j2ukav.png

testat doom battlefield eller witcher 3? kan du kolla afterburner och se gpu usage på dessa? jag har iaf 99% på båda korten i dessa spel, pluss bf4.

win 7 eller win 10?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Du har ingen kompis med vassare mob, cpu och ram då och kolla om du får samma problem?
Kolla så VSYNC är av och att skärmen är inställd på 144hz!
http://www.sweclockers.com/test/22575-snabbtest-grafikprestan...
Intel Core i5-6600K @ 4,2 GHz + Gtx 980 singel i 1440p ska får ut ca 47-65 FPS

Visa signatur

[B] http://steamcommunity.com/profiles/76561197993451303
[I7 7700k, PALIT GTX 1070,NOCTUA 15,16gB DDR4]
PSN PS4: swe_david_90
ORIGIN : Squeezz90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

testat doom battlefield eller witcher 3? kan du kolla afterburner och se gpu usage på dessa? jag har iaf 99% på båda korten i dessa spel, pluss bf4.

win 7 eller win 10?

Jag kör Windows 10 Pro x64. Testade Battlefield 4 nu faktiskt, fick runt ~70+ fps allt maxat i 1440 med 1 grafikkort och ~120-160fps med 2... både korten låg runt 97-100% ... så där verkar det skala väldigt bra!

Men det är mest Battlefield 1 jag är intresserad av i nuläget och där blir det ingen skillnad alls mellan 1 och 2 kort

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av swe_david_90:

Du har ingen kompis med vassare mob, cpu och ram då och kolla om du får samma problem?
Kolla så VSYNC är av och att skärmen är inställd på 144hz!
http://www.sweclockers.com/test/22575-snabbtest-grafikprestan...
Intel Core i5-6600K @ 4,2 GHz + Gtx 980 singel i 1440p ska får ut ca 47-65 FPS

Jag har en bror som kör på X99 plattformen med i7 5820k & DDR4, ska kolla med honom någon dag om jag kan testa mina grafikkort i hans dator för att se om det blir någon skillnad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

BF1 och SLI verkar vara ett jävla härke om du googlar lite. Inte säkert att det är fel på något annat än spelen du testar.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Jag kör Windows 10 Pro x64. Testade Battlefield 4 nu faktiskt, fick runt ~70+ fps allt maxat i 1440 med 1 grafikkort och ~120-160fps med 2... både korten låg runt 97-100% ... så där verkar det skala väldigt bra!

Men det är mest Battlefield 1 jag är intresserad av i nuläget och där blir det ingen skillnad alls mellan 1 och 2 kort

Sitter i nästan samma sits, har 2500k och 970 sli och märker ingen större skillnad alls mellan ett eller två kort.
Prestandan i det spelet har varierat något oerhört mycket sedan det släpptes

Gällande just bf1 då.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd

Har också läst på många ställen att bf1 och sli inte lirar speciellt bra med varandra än. Men farcry primal borde lirar bättre tycker jag.

Permalänk
Medlem

Det kanske är möjligt att prollen eller bandbredden flaskar i din dator, kolla om du hittar några cputester för spelen som inte fungerar speciellt bra. Om du redan ligger på gränsen av vad din prolle klarar med ett kort så kommer du inte få ut något av andra kortet, eller tillåmed sämre då det är mer krävande att skicka data till fler grafikkort. BF4 har förmodligen mindre flaskhalsar (möjligen bättre flertrådning) då du faktiskt får ut något extra, om än lite (haft samma problem tidigare, med crossfire). Dock borde du kunna slänga på vissa grafiska effekter utan att tappa nämnvärt, upplösning, antialiasing etc, det gäller bara att prollen hinner mata ut fpsen du vill ha först...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ukronix:

Har också läst på många ställen att bf1 och sli inte lirar speciellt bra med varandra än. Men farcry primal borde lirar bättre tycker jag.

Tycker det jag med, har också läst lite överallt om just BF1 att det är problem med det genom SLI, att det funkade bra för alla med SLI vid release och Beta men efter deras patcher har det slutat fungera typ...
Körde några rundor Overwatch nu och där låg jag stabilt på 150+ fps hela tiden med allt på max, så det spelet skalar också väldigt bra!
Måste vara BF1 och Primal som har några sli problem då kanske och inte min CPU som flaskar

Sen kommer jag få runt 30fps ökning om jag går över till en i7 7700k vilket är nog min nästa investering!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Jag kör Windows 10 Pro x64. Testade Battlefield 4 nu faktiskt, fick runt ~70+ fps allt maxat i 1440 med 1 grafikkort och ~120-160fps med 2... både korten låg runt 97-100% ... så där verkar det skala väldigt bra!

Men det är mest Battlefield 1 jag är intresserad av i nuläget och där blir det ingen skillnad alls mellan 1 och 2 kort

hmm säker på att du inte kör DX12? för jag har riktigt bra skalning i Battlefield 1. dubbelkolla det, se till att sli är på i din profil för bf1 också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rewoX:

Tycker det jag med, har också läst lite överallt om just BF1 att det är problem med det genom SLI, att det funkade bra för alla med SLI vid release och Beta men efter deras patcher har det slutat fungera typ...
Körde några rundor Overwatch nu och där låg jag stabilt på 150+ fps hela tiden med allt på max, så det spelet skalar också väldigt bra!
Måste vara BF1 och Primal som har några sli problem då kanske och inte min CPU som flaskar

Sen kommer jag få runt 30fps ökning om jag går över till en i7 7700k vilket är nog min nästa investering!

Jag tror det kommer komma en bättre lösning på det här snart
Hoppas på det iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Tycker det jag med, har också läst lite överallt om just BF1 att det är problem med det genom SLI, att det funkade bra för alla med SLI vid release och Beta men efter deras patcher har det slutat fungera typ...
Körde några rundor Overwatch nu och där låg jag stabilt på 150+ fps hela tiden med allt på max, så det spelet skalar också väldigt bra!
Måste vara BF1 och Primal som har några sli problem då kanske och inte min CPU som flaskar

Sen kommer jag få runt 30fps ökning om jag går över till en i7 7700k vilket är nog min nästa investering!

Kolla inställningarna i BF1 om du har TAA aktivt, ska tydligen balla ur när man har SLI så performance droppar helt. jag har det avstängt och har 70-100 fps i 21:9 3440x1440 allt på max förutom shadows och AA. Har iof en 6700K och dubla 970.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Oneone:

Kolla inställningarna i BF1 om du har TAA aktivt, ska tydligen balla ur när man har SLI så performance droppar helt. jag har det avstängt och har 70-100 fps i 21:9 3440x1440 allt på max förutom shadows och AA. Har iof en 6700K och dubla 970.

Mm samma här har inga problem med min 4x fury X eller 2x 1080 rig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av rewoX:

Tycker det jag med, har också läst lite överallt om just BF1 att det är problem med det genom SLI, att det funkade bra för alla med SLI vid release och Beta men efter deras patcher har det slutat fungera typ...
Körde några rundor Overwatch nu och där låg jag stabilt på 150+ fps hela tiden med allt på max, så det spelet skalar också väldigt bra!
Måste vara BF1 och Primal som har några sli problem då kanske och inte min CPU som flaskar

Sen kommer jag få runt 30fps ökning om jag går över till en i7 7700k vilket är nog min nästa investering!

Jag hade ju börjat med att stänga av DX12 och vsync då de tar sjukt mycket kraft, OCH om du har på scaling max 100
Jag fick ca 40% fps ökning i ultra från 3770k 4.4Ghz till 7700k Stock 4.5Ghz i BF1 i 1080p Mvh

Visa signatur

[B] http://steamcommunity.com/profiles/76561197993451303
[I7 7700k, PALIT GTX 1070,NOCTUA 15,16gB DDR4]
PSN PS4: swe_david_90
ORIGIN : Squeezz90

Permalänk
Medlem

Tack för era tips! Ska testa stänga av AA och se det då ja kommer hem! Jag har aldrig testat DX12 i BF1 eller något annat spel heller för den delen och Vsync är alltid av, framförallt eftersom jag kör med en Gsync skärm 😊 @swe_david_90

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hittade "tjuven" i dramat när det kommer till Battlefield 1 för min del. @swe_david_90 @Oneone
Sänkte TAA till FXAA Medium (kändes lämpligt med 1440p)
Samt sänkte Post Process Quality till Low (märkte ingen större skillnad grafiskt).
Allt annat på Ultra, 100% Resolution Scale & DX11.
Nu flyter det på som smör, mellan 120-144 fps konstant, på en match med 32v32. Kan droppa lite lägre vid mycket explosioner osv men typ aldrig under 100fps vilket jag är nöjd med!

Bild nedan på mina inställningar nu!

FPS, Load osv ser ni uppe i vänstra hörnet i rosa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Hittade "tjuven" i dramat när det kommer till Battlefield 1 för min del. @swe_david_90 @Oneone
Sänkte TAA till FXAA Medium (kändes lämpligt med 1440p)
Samt sänkte Post Process Quality till Low (märkte ingen större skillnad grafiskt).
Allt annat på Ultra, 100% Resolution Scale & DX11.
Nu flyter det på som smör, mellan 120-144 fps konstant, på en match med 32v32. Kan droppa lite lägre vid mycket explosioner osv men typ aldrig under 100fps vilket jag är nöjd med!

Bild nedan på mina inställningar nu!
http://i67.tinypic.com/2exyqfk.jpg
FPS, Load osv ser ni uppe i vänstra hörnet i rosa.

fan va gött då var det TAA då

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Hittade "tjuven" i dramat när det kommer till Battlefield 1 för min del. @swe_david_90 @Oneone
Sänkte TAA till FXAA Medium (kändes lämpligt med 1440p)
Samt sänkte Post Process Quality till Low (märkte ingen större skillnad grafiskt).
Allt annat på Ultra, 100% Resolution Scale & DX11.
Nu flyter det på som smör, mellan 120-144 fps konstant, på en match med 32v32. Kan droppa lite lägre vid mycket explosioner osv men typ aldrig under 100fps vilket jag är nöjd med!

Bild nedan på mina inställningar nu!
http://i67.tinypic.com/2exyqfk.jpg
FPS, Load osv ser ni uppe i vänstra hörnet i rosa.

då ska jag testa det när jag får tid. kan återkomma med mina resultat ,,

// Magnus

Permalänk
Medlem

Ja TAA bidrog en del, men Post Process Quality var den som drog ner prestandan mest faktiskt! @Oneone @Blommen75

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Här är iallafall 2 bilder från Far Cry Primal, allt inställt på MAX med 2560x1440 upplösning.
Far Crys egna benchmark.

Med SLI:
http://i68.tinypic.com/19kv1l.jpg

Utan SLI:
http://i66.tinypic.com/2jc6eqf.jpg

Skillnaden är ungefär Avg: 10fps mellan 1 och 2 kort...

Med 1 kort aktivt så jobbade det på 95-100%
Med båda korten aktivt så jobbade de ~65% på ena och ~75% på andra... medans CPUn låg på ~35% load

Skrivet av Ukronix:

Har också läst på många ställen att bf1 och sli inte lirar speciellt bra med varandra än. Men farcry primal borde lirar bättre tycker jag.

Jag köpte FarCry Primal kort efter att det släpptes och hade 980Ti SLI då. Kan säga att jag också hade problem med SLI på den tiden, tjänade någon FPS eller två men med hög värmeutveckling och oljud på köpet. Varvade tillsist hela spelet med single GPU eftersom det helt enkelt flöt på lika bra (plus att jag kunde överklocka ena kortet).

Battlefront däremot (Frostbite spel) gav perfekt skalning! Med absolut högsta inställningar, 1440p/144Hz höll jag konstant 144fps, helt otroligt!

SLI är utdöende och det skulle inte förvåna mig om nVidia helt skippar stödet när Volta kommer ut. Av alla spel jag lirat under min tid med 970 SLI och 980Ti så var det endast ett fåtal som fungerade okej. Kan dock tilläggas att det var bättre på 970 tiden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Jag köpte FarCry Primal kort efter att det släpptes och hade 980Ti SLI då. Kan säga att jag också hade problem med SLI på den tiden, tjänade någon FPS eller två men med hög värmeutveckling och oljud på köpet. Varvade tillsist hela spelet med single GPU eftersom det helt enkelt flöt på lika bra (plus att jag kunde överklocka ena kortet).

Battlefront däremot (Frostbite spel) gav perfekt skalning! Med absolut högsta inställningar, 1440p/144Hz höll jag konstant 144fps, helt otroligt!

SLI är utdöende och det skulle inte förvåna mig om nVidia helt skippar stödet när Volta kommer ut. Av alla spel jag lirat under min tid med 970 SLI och 980Ti så var det endast ett fåtal som fungerade okej. Kan dock tilläggas att det var bättre på 970 tiden.

Där ser man jag sitter ju i dilemma nu och ska köpa nytt grafikkort men tänkte köra dubbla först. Nu vet jag att singelkort förmodligen räcker:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ukronix:

Där ser man jag sitter ju i dilemma nu och ska köpa nytt grafikkort men tänkte köra dubbla först. Nu vet jag att singelkort förmodligen räcker:)

Känns som att du kommer ha ett mer problemfritt spelande om du skippar SLI.
SLI funkar ju i vissa spel så helt kasst är det inte men tycker personligen att det är mer nackdelar än fördelar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9