Fläktproblem (ASUS 1070 Strix OC)

Permalänk
Medlem

Fläktproblem (ASUS 1070 Strix OC)

Har ett rätt så irriterande problem med mitt nya kort som jag petade in igår kväll.

Skall väl börja med att skriva att jag blåste rent drivrutinerna med DDU, stängde av datorn och bytte kort, kopplade på och installerade senaste drivisarna. Inte så mycket mer än så testat. Installerar ogärna om Windows, det blir sista utvägen.

När kortet idlar så är det en (låter bara som en) fläkt som surrar upp i varv lite smått och varvar ner igen. Den maxar inte utan går snarare upp i cirka 200-500 RPM, vilt gissat.

ASUS mjukvara (GPU Tweak II) visar inte heller att varken fläktens RPM eller procentuella hastighet ökar när det händer.

Jag hade gärna använt MSI Afterburner men det buggade ur fläktarna på kortet (gick inte i idle över huvud taget) så att dom som lägst gick i 25% speed. Kanske missade någon inställning, men det får jag fundera på sen.

Hittade två olika inlägg på nätet där en sak att testa var att ställa in PCI-E till Gen3 i BIOS och inte köra automatisk (om det är inställt så), samt att någon fläktkabel kunde ligga klämd under "skalet" på kortet någonstans, och att man skulle veckla ut denna så att den inte låg mot en skruv (något i den stilen, se länk nedan).

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?88228-Strix-1070-O8...

Har någon haft liknande strul med sitt kort? Någon lösning?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Har ett rätt så irriterande problem med mitt nya kort som jag petade in igår kväll.

Skall väl börja med att skriva att jag blåste rent drivrutinerna med DDU, stängde av datorn och bytte kort, kopplade på och installerade senaste drivisarna. Inte så mycket mer än så testat. Installerar ogärna om Windows, det blir sista utvägen.

När kortet idlar så är det en (låter bara som en) fläkt som surrar upp i varv lite smått och varvar ner igen. Den maxar inte utan går snarare upp i cirka 200-500 RPM, vilt gissat.

ASUS mjukvara (GPU Tweak II) visar inte heller att varken fläktens RPM eller procentuella hastighet ökar när det händer.

Jag hade gärna använt MSI Afterburner men det buggade ur fläktarna på kortet (gick inte i idle över huvud taget) så att dom som lägst gick i 25% speed. Kanske missade någon inställning, men det får jag fundera på sen.

Hittade två olika inlägg på nätet där en sak att testa var att ställa in PCI-E till Gen3 i BIOS och inte köra automatisk (om det är inställt så), samt att någon fläktkabel kunde ligga lämd under "skalet" på kortet någonstans, och att man skulle veckla ut denna så att den inte låg mot en skruv (något i den stilen, se länk nedan).

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?88228-Strix-1070-O8...

Har någon haft liknande strul med sitt kort? Någon lösning?

Nu har jag bara ett 1080, mitt korts fläktar aktiveras lite lätt vid ~60 grader och har aldrig gått över 70 grader. de snurrar som du säger,väldigt långsamt eftersom det inte behöver mer. har du verifierat att det bara är en fläkt som går vid ~60 grader?
I så fall är det bara att reklamera.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Öppna upp lådan och kolla om det är fläktarna som låter, och om de snurrar över huvud taget när det händer.

Det skulle ju kunna vara CPU fläkten som låter, men att du inte hört det innan med gamla GPUn?

Fläktarna ska inte snurra alls innan GPUn går upp i typ 60-65C.
Om du kör med MSI afterburner så ska det vara inställt på automatisk fläkt, alltså inte bocka i manuell fläktkurva, om du ska testa om det fungerar som det ska.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

@griid: Alla fläktar går igång när den når 60 grader (som det skall vara), eller vart jag nu sätter gränserna med en manuell fläktkurva. Det är bara när kortet inte jobbar som den vill varva igång då och då.

@DeFeCT79: Får köra en ordentlig koll ikväll, men det låter som om att det är GPU-fläktar.

Kan ju iofs vara som du skriver, att det är CPU-fläkten (den är dock väldigt tyst). Har för mig att jag slängde ett öga på den fläktens RPM och att det inte ändrades något, men kan ha kollat fel.

Hade det inställt på auto i Afterburner och fläktarna surrade på ändå. Så fort jag avinstallerade det så slutade dom att låta. Rätt så märkligt. Provade även ominstallation 2 gånger med samma resultat.

Men jag återkommer senare när jag har gjort en "okulär besiktning" så att säga.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

@griid: Alla fläktar går igång när den når 60 grader (som det skall vara), eller vart jag nu sätter gränserna med en manuell fläktkurva. Det är bara när kortet inte jobbar som den vill varva igång då och då.

@DeFeCT79: Får köra en ordentlig koll ikväll, men det låter som om att det är GPU-fläktar.

Kan ju iofs vara som du skriver, att det är CPU-fläkten (den är dock väldigt tyst). Har för mig att jag slängde ett öga på den fläktens RPM och att det inte ändrades något, men kan ha kollat fel.

Hade det inställt på auto i Afterburner och fläktarna surrade på ändå. Så fort jag avinstallerade det så slutade dom att låta. Rätt så märkligt. Provade även ominstallation 2 gånger med samma resultat.

Men jag återkommer senare när jag har gjort en "okulär besiktning" så att säga.

Frågan är om det är varmt i ditt chassi så att temperaturen ligger precis på gränsen vid fläktaktivering.
Det hela skulle underlätta om du kunde köra något program för att övervaka temperaturerna. Mitt gpu ligger mellan 40-50 vid lätt belastning. vid hög 55-65.
afterburner fungerar bra tycker jag. synd att det buggar för dig.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Manuell fläktkurva är verkligen att föredra. 60c är lite överdrivet högt för aktivering. Jag satt min nånstans 45-48 och allt under det är fläktarna på noll.
Mina fläktar snurrar i 1200rpm vid full load vilket är ca 50% och är väldigt väldigt tyst.

Har du dålig ventilation i lådan så kanske det är dags för fler fläktar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@griid: Sitter med 3 stycken be Quiet! Silent Wings 2 (120) och en Noctua NF-F12. Luftflödet är helt okej tycker jag. Använder ett Jonsbo W2 som är väldigt rymligt.

CPU har en idle temp på cirka 34-36 grader, GPU cirka 40.

@SpeedRebirth: Håller med. Drog in en egen fläktkurva direkt i princip. Vad gäller ventilation så bör det inte vara några problem (se svar ovan). Har helt okej idle-temps i chassit annars.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Manuell fläktkurva är verkligen att föredra. 60c är lite överdrivet högt för aktivering. Jag satt min nånstans 45-48 och allt under det är fläktarna på noll.
Mina fläktar snurrar i 1200rpm vid full load vilket är ca 50% och är väldigt väldigt tyst.

Har du dålig ventilation i lådan så kanske det är dags för fler fläktar

Skickades från m.sweclockers.com

Men tanke på att korten klarar över 80C utan problem så tycker jag inte att 60C för aktivering är högt över huvud taget, det är ju bättre att kortet är knäpptyst så länge det bara går, så inte fläktarna aktiveras i onödan vid tex filmtittande eller liknande.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Men tanke på att korten klarar över 80C utan problem så tycker jag inte att 60C för aktivering är högt över huvud taget, det är ju bättre att kortet är knäpptyst så länge det bara går, så inte fläktarna aktiveras i onödan vid tex filmtittande eller liknande.

Som ja sa, det är tyst.
Du skulle tom kunna skita i Passive mode och köra aktiva fläktar hela tiden och du skulle inte märka nån skillnad i ljud.
Tex 500rpm på GPU fläktarna märker du inte av alls. Dina andetag låter högre än fläktarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Boven i det hela var en utav mina Silent Wings-fläktar. Den jäveln börjar skorra och ha sig så fort den går upp i varv (även vid ynkliga 450 RPM). Sen hade jag en riktigt korkad fläktkurva på den som gjorde att den drog igång när CPU nådde 40 grader (vilket hoppar upp till ibland när jag surfar/idlar).

Trodde inte att min gamla GPU-fläkt lät så pass mycket att den åt upp det oljudet...

Aja, "problemet" löst.

Någon som har tips på hur man kan förhindra att fläktljud "flyttar ut" i chassit, förutom att använda medföljande plugg/fäste som är ljuddämpande? Det är verkligen inte lätt att höra, men när fläktarna drar på så tycker jag att det ljudet förstärks utav chassit (aluminium samt stort och luftigt inuti).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk

Hej. Har ett nytt asus 1070 strix oc . Och när jag väl spelar så går fläckten upp på full fart som inte går ner till idle när jag avslutar det.. i afterburner står fan speed på 0. Nån som vet